IPPB5/423-671/09-3/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-671/09-3/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 21 października 2009 r. (data wpływu 26 października 2009 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych

* w zakresie określenia momentu rozpoznania przychodu - jest nieprawidłowe,

* w zakresie skutków podatkowych wystawienia faktury eksportowej oraz faktury VAT dotyczącej tej samej transakcji

* w zakresie (braku) konieczności podwójnego ujęcia wartości transakcji w przychodach Spółki - jest prawidłowe

* w zakresie stwierdzenia, iż jedynym dokumentem potwierdzającym moment uzyskania przychodu jest ostateczna faktura VAT - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 października 2009 r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia momentu rozpoznania przychodu oraz w zakresie skutków podatkowych wystawienia faktury eksportowej oraz faktury VAT dotyczącej tej samej transakcji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka eksportuje wyroby na Białoruś, Ukrainę i do Rosji. Na Ukrainę Wnioskodawca eksportuje towary zarówno do swoich Biur Handlowych jak i bezpośrednio do klientów. W pozostałych krajach bezpośrednio do klientów. Obecnie w momencie wysyłki Spółka wystawia w tym samym dniu następujące dokumenty:

1.

Kwit dostawy (WZ - załącznik nr 1) - dokument posiada swój niepowtarzalny numer (w tym przypadku: L.......) oraz numer zamówienia (w tym przypadku: 9....),

2.

Specyfikacja (załącznik nr 2 - Specyfication) - dokument ten jest wystawiany do celów celnych, zawiera nr dokumentu, którego dotyczy (w tym przypadku WZ o numerze L....) oraz numer zamówienia (w tym przypadku 9......) zawiera wszelkie niezbędne informacje do dokonania odprawy celnej (wartość netto, brutto, ilości, wagi, kody celne i inne),

3.

Faktura jest dokładnym powieleniem specyfikacji (załącznik nr 3) - posiadająca swoją odrębną numerację (w tym przypadku 4.....) dodatkowo w treści faktury zawarte są numery WZ, której dotyczy. W treści zaznaczony jest również numer zamówienia (9.....).

Faktura VAT wystawiana jest w momencie wysyłki towaru i stanowi jeden z dokumentów odprawy celnej. Jej numer widoczny jest również na dokumencie SAD i pod takim numerem znajduje się w księgach rachunkowych i w rejestrze VAT. Z Polski towar wyjeżdża zawsze wg takiej samej procedury (w fabryce jest wystawiana faktura i specyfikacje, towar jedzie na standardową odprawę celną do Urzędu Celnego, po odprawie Spółka otrzymuje SAD). Następnie kierowca udaje sie za granicę UE gdzie ma miejsce kolejna odprawa celna. Fakturę VAT Spółka chciałaby wystawić dopiero w ciągu 7 dni od wysyłki towaru (jego odbiór musi być potwierdzony przez klienta). Miało by to miejsce dopiero po potwierdzeniu odbioru towaru przez klienta, czyli po faktycznym przeniesieniu prawa do rozporządzania towarem na niego (z punktu widzenia podatku VAT jest to podejście prawidłowe).

Wtedy przedmiotowy proces przybrałby inny kształt. Spółka wystawiałaby następujące dokumenty:

* w momencie wysyłki

1.

Kwit dostawy (WZ - załącznik nr 1) - dokument posiada swój niepowtarzalny numer (w tym przypadku L.....) oraz numer zamówienia (w tym przypadku 9.;...),

2.

Nazwa dokumentu Specyfikacja (Specyfication) zostanie zastąpiona nazwą Faktura celna (Customs lnvoice) i posiadała będzie obecną numerację Specyfikacji - w tym przypadku L..... (załącznik nr 4) - dokument ten jest wystawiany do celów celnych, zawiera nr dokumentu, którego dotyczy (w tym przypadku WZ o numerze L0028661) oraz numer zamówienia (w tym przypadku 9.....), jest dokładnym powieleniem naszego obecnego dokumentu. Faktura celna będzie wystawiana tylko w celach dokonania odprawy celnej. Na dokumencie odprawy celnej będzie widniał numer WZ (tożsamy z numerem Faktury celnej) czyli L.....

* po otrzymaniu potwierdzenia przez klienta:

3.

Faktura VAT 1 (VAT lnvoice1 - załącznik nr 5) - posiadająca swoją odrębną numerację (w tym przypadku 4......) zaznaczony jest na niej również nr WZ (delivery note) i numer faktury celnej (Customs lnvoice) bezpośrednio pod tym numerem. W treści zaznaczony jest również numer zamówienia (9.....). Faktura zostanie jednak wystawiona do 7 dni od wysyłki towaru. Faktura VAT 1 (VAT lnvoice1) do tej dostawy byłaby wystawiana w ciągu 7 dni od wysyłki towaru i w tym czasie ujęta w księgach rachunkowych i w rejestrze VAT. Będzie również jedynym dokumentem potwierdzającym w księgach faktyczną sprzedaż. Na podstawie dokumentu nazywanego przez Spółkę Specyfikacją, zawierającego wszystkie informacje, które obecnie są na niej umieszczone, można dokonać odprawy celnej w krajowych jak i zagranicznych urzędach celnych. Zastąpienie nazwy Specyfikacja (Specyfication) - Faktura celna (Customs lnvoice) nie spowoduje utraty właściwości celnych tego dokumentu, gdyż istotna jest treść tego dokumentu, a nie jego nazwa.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy prawidłowe jest określenie momentu uzyskania przychodu w momencie wystawienia ostatecznej faktury VAT (VAT lnvoice1).

2.

Jakie skutki prawnopodatkowe wywoła w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wystawienie faktury eksportowej oraz faktury VAT dotyczącej tej samej transakcji.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Obecnie do rejestru VAT oraz do ksiąg (jako dokument potwierdzający przychód) przyjmujemy Fakturę VAT, jako ostateczny dokument związany z wysyłką i dostawą towarów. Takie samo rozwiązanie Spółka chciałaby zastosować w przyszłości pomimo wystawienia faktury w późniejszym terminie. Wg wiedzy Spółki możliwy jest eksport z Polski na podstawie dokumentu WZ (delivery note, załącznik nr 1).

Wg Spółki, wystawiany w przyszłości dokument "Customs lnvoice", nie będzie podstawą do wpisania go do rejestru sprzedaży, a jedynie będzie dokumentem pośrednim (wewnętrznym), pomiędzy dokumentem poświadczającym wydanie z magazynu towaru, a jego sprzedażą. Jedynym dokumentem poświadczającym sprzedaż będzie sporządzona przez Spółkę faktura VAT lnvoice1 w terminie do 7 dni, która będzie również podstawą do naliczenia podatku. Ponieważ na fakturze ostatecznej VAT lnvoice1 widoczne będą numery wszystkich dokumentów z nią związanych, a wcześniej wystawionych, nie zajdzie sytuacja w której zostanie stwierdzona podwójna sprzedaż tego samego towaru. Za jedyny dokument potwierdzający moment uzyskania przychodu w przypadku naszej nowej procedury dokumentowania (Customs lnvoice, Vat lnvoice) przyjmujemy Vat lnvoice - czyli ostateczną fakturę VAT. Nasza nowa procedura jest zgodna z Ordynacją podatkową. Spółka zaznaczyła, iż zmiana powyższa podyktowana jest zwiększeniem kontroli nad spółkami zależnymi w Europie północnej i wschodniej oraz dużym ułatwieniem podczas sporządzania raportów wewnętrznych.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z przepisem art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Na mocy ust. 3 powołanego artykułu, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Eksport wyrobów opisany w przedmiotowym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej niewątpliwie następuje w ramach obrotu gospodarczego. Nie ma zatem wątpliwości, iż przychód ze sprzedaży wyrobów jest przychodem z działalności gospodarczej Wnioskodawcy. Przysporzenie to ma charakter definitywny.

Podstawowa zasada określania daty powstania przychodu związanego z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej została uregulowana przez Ustawodawcę w treści art. 12 ust. 3a omawianej ustawy. Na mocy tego przepisu, za datę powstania przychodu uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c-3e, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

1.

wystawienia faktury albo

2.

uregulowania należności.

Zgodnie z powyższym, w analizowanym przypadku przychód Wnioskodawcy powstaje w dacie zaistnienia najwcześniejszego z wymienionych zdarzeń:

* wydania rzeczy,

* wystawienia faktury,

* uregulowania należności (czyli otrzymania wynagrodzenia od kontrahenta).

Co do zasady zatem przychód (związany ze zbyciem wyrobów w ramach prowadzonej działalności gospodarczej) powstaje w dniu wydania rzeczy, nie później niż dzień wystawienia faktury lub uregulowania należności.

Zgodnie z utartym stanowiskiem judykatury wydanie rzeczy należy rozumieć jako zapewnienie kupującemu możliwości odebrania nabytej rzeczy, nie jest więc ono jednoznaczne z odbiorem rzeczy przez kupującego.

Moment "wydania rzeczy" będzie więc zależny od ukształtowania stosunku umownego z kontrahentem w danym, konkretnym przypadku.

W konsekwencji, w odniesieniu do przedstawionego zdarzenia przyszłego, za datę powstania przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych należy uznać datę wydania wyrobów, a nie datę wystawienia ostatecznej faktury VAT - VAT Invoice1 (chyba że przed wydaniem wyrobów nastąpi wystawienie faktury lub Spółka uzyska zapłatę za te wyroby).

Samo wystawienie końcowej faktury VAT nie determinuje momentu powstania przychodu (przychód powstanie nawet w przypadku, gdyby Spółka nie wystawiła faktury VAT).

W konsekwencji stanowisko Spółki w zakresie pytania oznaczonego nr 1 należy uznać za nieprawidłowe.

W świetle powyższego wystawienie faktury VAT i faktury eksportowej dotyczącej tej samej transakcji nie wywoła skutku w postaci konieczności podwójnego ujęcia wartości transakcji w przychodach Spółki.

Jednocześnie, biorąc pod uwagę ocenę stanowiska Wnioskodawcy w odniesieniu do pytania oznaczonego nr 1, nie można uznać, iż jedynym dokumentem potwierdzającym moment uzyskania przychodu jest ostateczna faktura VAT.

Zatem Stanowisko Spółki w zakresie pytania oznaczonego nr 2 odnośnie skutków prawnopodatkowych wystawienia faktury eksportowej oraz faktury VAT dotyczącej tej samej transakcji należy uznać:

* w zakresie (braku) konieczności podwójnego ujęcia wartości transakcji w przychodach Spółki - za prawidłowe

* w zakresie stwierdzenia, iż jedynym dokumentem potwierdzającym moment uzyskania przychodu jest ostateczna faktura VAT - za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl