IPPB5/423-67/08-2/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-67/08-2/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 3 października 2008 r. (data wpływu do tut. Biura 6 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* opodatkowania dotacji z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości na zakup maszyny - jest prawidłowe,

* kwalifikacji do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z tą inwestycją - jest nieprawidłowe,

* kwalifikacji do kosztów uzyskania przychodów wartość wynagrodzeń pracowników zaangażowanych w prace badawczo-rozwojowe - jest prawidłowe,

* kwalifikacji do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od części wartości maszyny, która zostanie zrefundowana środkami uzyskanymi z PARP-u - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 października 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* opodatkowania dotacji z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości na zakup maszyny,

* kwalifikacji do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z tą inwestycją,

* kwalifikacji do kosztów uzyskania przychodów wartość wynagrodzeń pracowników zaangażowanych w prace badawczo-rozwojowe,

* kwalifikacji do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od części wartości maszyny, która zostanie zrefundowana środkami uzyskanymi z PARP-u.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe).

Spółka prowadzi działalność polegającą m.in. na produkcji i sprzedaży papieru komputerowego oraz w zakresie produkcji korespondencji marketingowej.

W przyszłym roku zamierza kupić nową maszynę-nowoczesną linię produkcyjną. Dzięki temu, że powyższy zakup kwalifikuje się do wsparcia w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, działanie 4.4. "Nowe inwestycje o wysokim potencjale innowacyjnym", Spółka rozpoczęła starania o otrzymanie dotacji unijnych.

W celu sporządzenia i opracowania wniosku niezbędnego do skorzystania z dotacji PARP Spółka poniosła następujące rodzaje wydatków:

a.

za opracowanie w imieniu Spółki wniosku niezbędnego do skorzystania z dotacji PARP, przez firmę doradczą;

b.

za opinię dotyczącą innowacyjności technologii projektu, ponieważ takiej opinii wymagał PARP;

c.

na pokrycie kosztów związanych z pracami badawczo-rozwojowymi zmierzającymi do zintegrowania systemów informatycznych nowej linii technologicznej z systemami funkcjonującymi w Spółce oraz umożliwieniem sporządzania kalkulacji powykonawczej oraz planowania procesów produkcyjnych;

d.

za zarejestrowanie europejskiego wzoru przemysłowego dla produktów powstających w wyniku pracy tej maszyny

Wszystkie te wydatki są dokumentowane fakturami VAT wystawianymi przez usługodawców z naliczonym podatkiem VAT 22%.

Ponadto na odrębnym koncie inwestycji rozpoczętych Spółka gromadzi wartości brutto wynagrodzeń pracowników zaangażowanych w prace badawczo-rozwojowe, których celem jest zintegrowanie systemów informatycznych nowej linii technologicznej z systemami funkcjonującymi w Spółce oraz umożliwienie sporządzania kalkulacji powykonawczej oraz planowania procesów produkcyjnych dotyczącymi maszyny, którą planuje zakupić.

Wszystkie wyżej wymienione wydatki Spółka pokryła z bieżących środków przedsiębiorstwa, żaden z tych wydatków nie zostanie pokryty dotacją. Podatnik stara się o dotację na zakup maszyny.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania:

Jeżeli Spółka w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, działanie 4.4. "Nowe inwestycje o wysokim potencjale innowacyjnym" otrzyma dofinansowanie na zakup maszyny, to czy otrzymana kwota zwiększy podstawę opodatkowania, tj. będzie przychodem podatkowym na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych... (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)

Czy poniesione wydatki związane z uzyskaniem tej dotacji, takie jak:

a.

za opracowanie w imieniu Spółki wniosku niezbędnego do skorzystania z dotacji PARP, przez firmę doradczą;

b.

za opinię dotyczącą innowacyjności technologii projektu (takiej opinii wymagał PARP);

c.

na pokrycie kosztów związanych z pracami badawczo-rozwojowymi dotyczącymi. maszyny którą Spółka planuje zakupić i ubiegać się o sfinansowanie jej zakupu;

d.

za zarejestrowanie europejskiego wzoru przemysłowego dla produktów powstających w wyniku pracy tej maszyny są kosztami uzyskania przychodu w dacie ich poniesienia i nie zwiększają wartości początkowej środka trwałego.

Czy też wydatki j.w. związane z uzyskaniem dotacji oraz wydatki na nabycie samej maszyny należy zsumować i w ten sposób ustalić wartość początkową środka trwałego... (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2)

Czy podatek naliczony zawarty w fakturach VAT z tytułu zakupu usług związanych z uzyskaniem tej dotacji i z tytułu zakupu samej maszyny może stanowić podstawę do pomniejszenia podatku należnego... (pytanie oznaczone we wniosku Nr 3)

Czy wartość wynagrodzeń pracowników zaangażowanych w prace badawczo-rozwojowe są kosztami uzyskania przychodu w dacie ich poniesienia i nie zwiększają wartości początkowej środka trwałego. Czy też o wysokość wynagrodzeń pracowników należy zwiększyć wartość początkową środka trwałego... (pytanie oznaczone we wniosku Nr 4)

Czy odpisy amortyzacyjne od części wartości maszyny, która zostanie zrefundowana środkami uzyskanymi z P będą stanowiły koszty uzyskania przychodów - stosownie do dyspozycji art. 16 ust. 1 pkt 48 cyt. ustawy podatkowej... (pytanie oznaczone we wniosku Nr 5)

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest wykładnia przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

Wniosek w zakresie podatku od towarów i usług (dotyczący pytania 3) zostanie rozpatrzony odrębną interpretacją.

Ad. 1

Zdaniem Spółki, otrzymane w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, działanie 4.4. "Nowe inwestycje o wysokim potencjale innowacyjnym" dofinansowanie na zakup maszyny nie będzie stanowiło przychodu podatkowego na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ad. 2

Zdaniem Spółki, wydatki związane wyłącznie z uzyskaniem tej dotacji, tj.

a.

za opracowanie w imieniu Spółki wniosku niezbędnego do skorzystania z dotacji PARP, przez firmę doradczą;

b.

za opinię dotyczącą innowacyjności technologii projektu (takiej opinii wymagał PARP); nie są kosztami uzyskania przychodu w dacie ich poniesienia jako wydatki ściśle związane z środkami które nie stanowią przychodu w myśl art. 12 ust. 4 pkt 6a oraz nie zwiększają wartości początkowej środka trwałego.

Natomiast wydatki takie jak:

a.

na pokrycie kosztów związanych z pracami badawczo-rozwojowymi dotyczącymi maszyny którą Spółka planuje zakupić i ubiegać się o sfinansowanie jej zakupu;

b.

za zarejestrowanie europejskiego wzoru przemysłowego dla produktów powstających w wyniku pracy tej maszyny;

zwiększą wartość początkową, maszyny jako środka trwałego, ponieważ bez względu na to czy zostaną Spółce przyznane środki na dofinansowanie jej zakupu, czy też nie, wydatki te będą związane z samą maszyną.

Ad. 4

Zdaniem Spółki, o wysokość wynagrodzeń pracowników należy zwiększyć wartość początkową maszyny jako środka trwałego zgodnie z art. 16g ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ponieważ bez względu na to czy zostaną Spółce przyznane środki na dofinansowanie jej zakupu, czy też nie, wydatki te będą związane z sama maszyną.

Ad. 5

Zdaniem Spółki, odpisy amortyzacyjne od części wartości maszyny, która zostanie zrefundowana środkami uzyskanymi z PARP-u nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów - stosownie do dyspozycji art. 16 ust. 1 pkt 48 cyt. ustawy podatkowej.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze. zm. oznaczonej w dalszej części skrótem "u.p.d.o.p.") przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Natomiast art. 12 ust. 4 u.p.d.o.p., w sposób wyczerpujący określa, co nie jest przychodem w rozumieniu tej ustawy. Stosownie do dyspozycji art. 12 ust. 4 pkt 6a u.p.d.o.p. do przychodów nie zalicza się zwróconych innych wydatków nie zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.

Z kolei kwestię kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów normują przepisy art. 15 i 16 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z zasadą ogólną wynikającą z art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p., kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

W myśl art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b) u.p.d.o.p., nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a) środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części - wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1, są jednak kosztem uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem pkt 8a, w przypadku odpłatnego zbycia środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na czas ich poniesienia.

Zgodnie z treścią art. 16g ust. 3 u.p.d.o.p., za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku.

Natomiast na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 48 u.p.d.o.p., odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 16a-16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka w przyszłym roku zamierza kupić nową maszynę-nowoczesną linię produkcyjną. Dzięki temu, że powyższy zakup kwalifikuje się do wsparcia w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, działanie 4.4. "Nowe inwestycje o wysokim potencjale innowacyjnym", Spółka rozpoczęła starania o otrzymanie dotacji unijnych. W celu sporządzenia i opracowania wniosku niezbędnego do skorzystania z dotacji z Państwowej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) Spółka poniosła określone wydatki.

Mając na uwadze wyżej cytowane przepisy, w przypadku przeznaczenia otrzymanej pomocy przez beneficjenta na inwestycje (np. zakup środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych) wydatki poniesione na te cele objęte wsparciem finansowym nie są kosztami podatkowymi (art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b) i c u.p.d.o.p.), a otrzymane środki pomocowe, jako zwrot tych wydatków nie będą przychodami, zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 6a u.p.d.o.p.

Wydatki, o których mowa we wniosku tj.:

* na pokrycie kosztów związanych z pracami badawczo-rozwojowymi dotyczącymi maszyny którą Spółka planuje zakupić i ubiegać się o sfinansowanie jej zakupu,

* za zarejestrowanie europejskiego wzoru przemysłowego dla produktów powstających w wyniku pracy tej maszyny,

* wartość wynagrodzeń pracowników zaangażowanych w prace badawczo-rozwojowe, jako koszty związane z realizowaną inwestycją, warunkujące jej rozpoczęcie i prowadzenie, powinny być odnoszone do kosztów uzyskania przychodów poprzez dokonywane w czasie odpisy amortyzacyjne od wartości początkowej nabytych środków trwałych. Poniesienie powyższych kosztów doprowadzi do uzyskania niezbędnego finansowania projektu stąd poniesione wydatki stanowią koszty związane z prowadzoną inwestycją, stanowiące element wartości początkowej nabytego środka trwałego.

Natomiast wydatki:

* za opracowanie w imieniu Spółki wniosku niezbędnego do skorzystania z dotacji PARP, przez firmę doradczą,

* za opinię dotyczącą innowacyjności technologii projektu (takiej opinii wymagał PARP), stanowią pośrednie koszty uzyskania przychodów i podlegać będą potrąceniu w dacie poniesienia, a więc w dniu, na który ujęto taki koszt w księgach rachunkowych na podstawie odpowiedniego dowodu księgowego (art. 15 ust. 4d i 4e u.p.d.o.p.).

Odpisy amortyzacyjne od tej części wartości inwestycji, która została sfinansowana ze środków pomocowych, nie będą stanowiły kosztów podatkowych (art. 16 ust. 1 pkt 48 u.p.d.o.p.).

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż stanowisko Spółki odnośnie pytań oznaczonych we wniosku Nr 1, 4, 5 jest prawidłowe, natomiast stanowisko Spółki odnośnie pytania oznaczonego we wniosku Nr 2 jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl