IPPB5/423-656/13-5/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 listopada 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-656/13-5/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Funduszu przedstawione we wniosku z dnia 21 sierpnia 2013 r. (data wpływu 23 sierpnia 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 października 2013 r. (data wpływu 31 października 2013 r.) na wezwanie tut. Organu podatkowego z dnia 18 października 2013 r. (data nadania 18 października 2013 r., doręczone 22 października 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie problemu, czy luksemburska spółka SCSp uregulowana jako SIF-SICAV będzie podlegała opodatkowaniu w Polsce

* jako komandytariusz polskiej spółki komandytowej - jest prawidłowe,

* jako wspólnik polskiej spółki jawnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 sierpnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie problemu, czy luksemburska spółka SCSp uregulowana jako SIF-SICAV będzie podlegała opodatkowaniu w Polsce jako komandytariusz polskiej spółki komandytowej lub jako wspólnik polskiej spółki jawnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest funduszem inwestycyjnym zamkniętym działającym na podstawie ustawy z dnia 27 maja 2004 raku o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546 z późn. zm.). Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych mającym siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Wnioskodawca planuje zostać w przyszłości wspólnikiem w nowo utworzonej luksemburskiej spółce osobowej. Przygotowania związane z utworzeniem planowanej spółki są zaawansowane. Zawarto porozumienie między wspólnikami oraz przygotowano wstępny projekt umowy spółki. Ustalono nazwę spółki (B société en commandite spéciale SICAV-SIF) oraz adres jej siedziby (Y).

Przyszli wspólnicy spółki porozumieli się również w zakresie źródeł finansowania planowanej działalności. Początkowo działalność spółki będzie finansowana z kapitałów własnych wniesionych przez wspólników, a następnie z przychodów generowanych przez działalność prowadzoną przez spółkę. W razie konieczności wspólnicy będą udzielać spółce pożyczek. Przedmiotem działalności przyszłej spółki będzie między innymi nabywanie i zbywanie udziałów i akcji w spółkach kapitałowych i osobowych w realizacji inwestycji długoterminowych.

Powyższa spółka będzie zorganizowana i zarejestrowana wg prawa luksemburskiego jako Société en Commandite Spéciale (dalej: "spółka SCSp"), która w swoich założeniach jest zbliżona do konstrukcji prawnej polskiej spółki komandytowej. Według prawa luksemburskiego, spółka SCSp to spółka mająca siedzibę w Luksemburgu, w której występują dwa rodzaje wspólników:

* wspólnicy z ograniczoną odpowiedzialnością, którzy odpowiadają za zobowiązania spółki jedynie do wysokości wniesionych wkładów oraz

* wspólnicy z nieograniczoną odpowiedzialnością, którzy za zobowiązania spółki odpowiadają całym swoim majątkiem.

Spółka SCSp powinna posiadać co najmniej dwóch wspólników, z których jeden jest wspólnikiem z nieograniczoną odpowiedzialnością, a drugi wspólnikiem z ograniczoną odpowiedzialnością. Osobami odpowiedzialnymi za prowadzenie spraw spółki oraz jej reprezentację nie mogą być wspólnicy z ograniczoną odpowiedzialnością. Wspólnicy ci mogą jednak dokonywać enumeratywnie wymienionych czynności w stosunkach wewnętrznych spółki. Wspólnicy z nieograniczoną odpowiedzialnością mogą natomiast prowadzić sprawy spółki, ale prowadzenie tych spraw może być także powierzone osobom z zewnątrz.

Spółka SCSp na gruncie prawa luksemburskiego nie posiada osobowości prawnej. Jednakże przepisy prawa luksemburskiego nadają spółce SCSp pewną autonomię prawną, polegającą na posiadaniu własnego majątku, zdolności prawnej, zdolności do czynności prawnych oraz zdolności sądowej.

Na gruncie luksemburskiej ustawy o podatku dochodowym (Loi du 4 décembre 1967 concernant I'impôt sur le revenu), dochody spółki SCSp nie podlegają opodatkowaniu na poziomie spółki, ale na poziomie jej wspólników (proporcjonalnie do posiadanego przez nich udziału). Należy zatem stwierdzić, że na gruncie prawa luksemburskiego spółka SCSp jest transparentna podatkowo.

Spółka SCSp może jednak podlegać w Luksemburgu tzw. podatkowi municypalnemu (impôt commercial communal), pobieranemu przez jednostki samorządu terytorialnego. Podatkowi temu podlegają podmioty prowadzące działalność gospodarczą, a jego celem jest zapewnienie finansowania infrastruktury niezbędnej do wykonywania takiej działalności. Podstawa opodatkowania tego podatku jest obliczana podobnie jak podstawa opodatkowania luksemburskiego podatku dochodowego.

Zgodnie z prawem luksemburskim spółka SCSp nie podlega podatkowi municypalnemu, jeżeli wspólnikiem spółki z nieograniczoną odpowiedzialnością jest spółka luksemburska, która posiada udział w zysku spółki SCSp nieprzekraczający 5%, a spółka SCSp nie prowadzi działalności gospodarczej. Spółka SCSp, do której zamierza przystąpić Wnioskodawca, nie będzie prowadziła działalności uznawanej za działalność gospodarczą w Luksemburgu. Ponadto, wspólnikiem SCSp z nieograniczoną odpowiedzialnością będzie spółka luksemburska posiadająca udział w zysku spółki SCSp mniejszy niż 5%. Z tego względu planowana spółka SCSp będzie w pełni transparentna podatkowo według przepisów luksemburskich.

Planowana spółka SCSp będzie zorganizowana jako specjalistyczny fundusz inwestycyjny o zmiennym kapitale (société d'investissement á capital variable-fonds d'investissement spécialisé; dalej: "SIF-SICAV"), który podlega uregulowaniom luksemburskiej ustawy o specjalistycznych funduszach inwestycyjnych (Loi du 13 février 2007 relative aux fonds d'investissement spécialisés et portant, dalej: "ustawa o SIF").

Powyższa ustawa wprowadza dodatkowe uwarunkowania działalności spółki SCSp uregulowanej w formie funduszu SIF-SICAV. Jeżeli poszczególne przepisy ustawy o SIF nie wprowadzają szczegółowych regulacji dotyczących poszczególnych aspektów działalności spółki SCSp w formie SIF-SICAV, stosuje się odpowiednie przepisy luksemburskiego prawa spółek dotyczące nieuregulowanych spółek SCSp.

Ustawa o SIF stanowi między innymi, że SIF-SICAV musi być podmiotem:

* którego wyłącznym przedmiotem działalności jest zbiorowe inwestowanie mające na celu dywersyfikację ryzyka inwestycyjnego,

* którego papiery wartościowe mogą być nabywane tylko przez dobrze poinformowanych inwestorów (inwestorów instytucjonalnych, profesjonalnych oraz innych spełniających odpowiednie kwalifikacje i inwestujących środki o wartości przewyższającej określony próg),

* którego dokumenty korporacyjne i ofertowe spełniają ściśle określone wymogi przewidziane przez ustawę o SIF.

Ponadto, przepisy ustawy o SIF wprowadzają wymóg utrzymywania określonego poziomu kapitału zakładowego przez SIF-SICAV, pokrycia tego kapitału środkami pieniężnymi w określonym stosunku, obowiązków osób zarządzających przez kompetentne osoby o ściśle określonych kwalifikacjach, zdeponowania aktywów finansowych u depozytariusza, a także powierzają kontrolę działalności SIF-SICAV publicznej komisji finansowe> (Commission de Surveillance du Secteur Financier).

Przepisy ustawy o SIF nie wprowadzają żadnych regulacji dotyczących opodatkowania spółki SCSp działającej w formie SIF-SICAV z wyjątkiem podlegania podatkowi subskrypcyjnemu (tax d'abonnement), płaconego rocznie w wysokości 0,01% od wartości aktywów netto. Z tego względu, spółka SCSp uregulowana w formie SIF-SICAV zachowuje swoją transparentność podatkową na gruncie podatków dochodowych, gdyż nie jest uważana za podatnika podatku dochodowego (spółka SCSp uregulowana w formie SIF-SICAV nie posiada w szczególności nieograniczonego obowiązku podatkowego w Luksemburgu z jednoczesnym zwolnieniem od opodatkowania). Przepisy ustawy o SIF nie nadają także osobowości prawnej spółkom SCSp zorganizowanym jako SIF-SICAV.

Spółka SCSp będzie emitować papiery wartościowe. Wnioskodawca przystąpi do spółki SCSp w charakterze wspólnika z ograniczoną odpowiedzialnością nabywając wyemitowane przez nią papiery wartościowe. Wspólnikiem spółki SCSp z nieograniczoną odpowiedzialnością będzie luksemburska spółka kapitałowa SARL (société á responsabilité limitée). Poza Wnioskodawcą, wspólnikami spółki SCSp z ograniczoną odpowiedzialnością mogą być osoby prawne z siedzibą w Polsce lub innych krajach.

Udział Wnioskodawcy w zysku spółki SCSp będzie proporcjonalny do posiadanych przez niego papierów wartościowych. Dokładna wartość papierów wartościowych, które zostaną nabyte przez Wnioskodawcę, nie została jeszcze określona. Z tytułu udziału w zysku spółki SCSp Wnioskodawca będzie otrzymywał dywidendę oraz inne rodzaje wypłaty z zysku wynikające z posiadania papierów wartościowych.

Ponadto, należy dodać, że przepisy luksemburskie nakazują powiększanie przychodów i kosztów podatkowych wspólnika spółki SCSp w roku podatkowym, w którym zostały ujęte w księgach rachunkowych spółki SCSp, a nie w roku otrzymania dywidendy lub innej wypłaty z zysku.

Spółka SCSp w przyszłości będzie:

a.

komandytariuszem w spółce komandytowej inkorporowanej według przepisów prawa polskiego (zdarzenie przyszłe nr 1) albo,

b.

wspólnikiem spółki jawnej inkorporowanej według przepisów prawa polskiego (zdarzenie przyszłe nr 2).

Głównym przedmiotem działalności polskiej spółki będzie pośrednictwo w obrocie nieruchomościami na terytorium Polski. Polska spółka będzie wynajmować biura i zatrudniać pracowników na terytorium Polski. Umowa Spółki może przewidywać także inne obszary potencjalnej działalności Spółki.

Zgodnie z informacjami posiadanymi przez Wnioskodawcę, w luksemburskim systemie prawa cywilnego i handlowego funkcjonuje pojęcie "osobowości prawnej", które rozumie się podobnie jak pojęcie "osobowości prawnej" w polskim systemie prawnym.

Luksemburska spółka SCSp SIF-SICAV nie jest traktowana na gruncie luksemburskiego prawa cywilnego jak osoba prawna, gdyż pozbawiona jest osobowości prawnej w rozumieniu przepisów luksemburskich. Zgodnie z informacjami posiadanymi przez Wnioskodawcę, spółka SCSp SIF-SICAV posiada zdolność prawną, zdolność do czynności prawnych, zdolność sądową, a także zdolność upadłościową.

Decyzje w spółce SCSp SIF-SICAV dokonywane są przez jej wspólników w zakresie przewidzianym umową spółki. Do reprezentacji spółki SCSp SIF-SICAV uprawnieni są wspólnicy z nieograniczoną odpowiedzialnością, chyba, że reprezentacja ta zostanie powierzona podmiotowi zewnętrznemu. W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy spółka SCSp SIF-SICAV nie posiada organów, gdyż o wszystkich sprawach spółki decydują wspólnicy lub powołany przez nich zewnętrzny podmiot.

W zakresie praw korporacyjnych, wspólnicy SCSp SIF-SICAV z nieograniczoną odpowiedzialnością posiadają prawo do zarządzania oraz reprezentowania spółki, a także prawo do udziału w zysku. Z kolei wspólnicy z ograniczoną odpowiedzialnością, do których będzie zaliczał się Wnioskodawca, posiadają prawo do udziału w zysku, nie posiadają natomiast prawa do zarządu spółką ani do jej reprezentowania.

Udział wnioskodawcy w spółce SCSp SIF-SICAV będzie reprezentowany przez emitowane przez nią zbywalne papiery wartościowe, w które lokowanie jest dopuszczalne na podstawie polskiej ustawy o funduszach inwestycyjnych.

Na podstawie przepisów luksemburskich spółka SCSp zorganizowana jako SIF-SICAV może emitować papiery wartościowe, ale udział wspólników z ograniczoną odpowiedzialnością może także wynikać z umowy spółki. Wspólnicy mają więc możliwość wyboru, czy spółka SCSp SIF-SICAV będzie emitować papiery wartościowe, czy też nie będzie emitować papierów wartościowych, a udział wspólników z ograniczoną odpowiedzialnością będzie wynikał z umowy spółki.

W planowanej spółce SCSp SIF-SICAV, do której dołączy Wnioskodawca nie będzie żadnych ograniczeń dotyczących zbywalności papierów wartościowych.

Transparentność podatkowa spółki SCSp SIF-SICAV nie ma charakteru fakultatywnego i wynika z bezwzględnie obowiązujących przepisów prawa.

Spółka SCSp zorganizowana jako SIF-SICAV nie będzie posiadać statusu funduszu zagranicznego w rozumieniu art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy spółka SCSp uregulowana jako SIF-SICAV będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w Polsce w związku faktem, że będzie komandytariuszem w polskiej spółce komandytowej... (pytanie dotyczące zdarzenia przyszłego nr 1)

2. Czy spółka SCSp uregulowana jako SIF-SICAV będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w Polsce w związku faktem, że będzie wspólnikiem w polskiej spółce jawnej... (pytanie dotyczące zdarzenia przyszłego nr 2)

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1.

Zdaniem Wnioskodawcy, spółka SCSp uregulowana jako SIF-SICAV nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w związku z faktem, że będzie komandytariuszem w polskiej spółce komandytowej.

Ad. 2.

Zdaniem Wnioskodawcy, spółka SCSp uregulowana jako SIF-SICAV nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w związku z faktem, że będzie wspólnikiem w polskiej spółce jawnej.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o CIT, podatnikami podatku CIT są osoby prawne i spółki w organizacji. Ponadto, ust. 2 tego artykułu stanowi, że przepisy ustawy mają zastosowanie do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej, z zastrzeżeniem ust. 1 i 3.

Przepis art. 1 ust. 3 ustawy o CIT wskazuje, że przepisy ustawy mają także zastosowanie do spółek niemających osobowości prawnej mających siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego państwa są traktowane jak osoby prawne i podlegają w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania.

Zgodnie z powyżej przywołanymi przepisami podatkowymi, należy stwierdzić, że spółki osobowe nie są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Spółka osobowa nie podlega również opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, bowiem zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361, dalej: "ustawa o PIT") o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawa ta reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych. W związku z powyższym, obowiązek podatkowy spoczywa na wspólnikach spółek osobowych, co oznacza, że spółki osobowe są transparentne podatkowo.

W przypadku zagranicznych spółek osobowych ich podmiotowość dla celów podatkowych wynika z wewnętrznych regulacji prawa podatkowego państwa siedziby spółki i postanowień umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. Na gruncie prawa luksemburskiego spółka SCSp nie posiada osobowości prawnej. Spółka SCSp nie jest również podatnikiem podatku dochodowego, także wtedy, gdy uregulowana jest jako SlF-SICAV. Zgodnie z luksemburskim prawem podatkowym dochód takiej spółki jest opodatkowany na poziomie wspólników spółki.

W przedmiotowej sprawie kluczowe znaczenie dla ustalenia podmiotowości podatkowej spółki SCSp ma przepis art. 1 ust. 3 ustawy o CIT. Zgodnie z nim przepisy ustawy o CIT mają zastosowanie do spółek niemających osobowości prawnej mających siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego państwa są traktowane jak osoby prawne i podlegają opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania.

W związku z powyższym, zgodnie z zaprezentowaną w stanie faktycznym charakterystyką spółki SCSp, należy stwierdzić, że spółka SCSp nie może być traktowana jak podatnik z polskiej perspektywy podatkowej, ponieważ nie jest ona uznawana w Luksemburgu za osobę prawną dla celów podatkowych i nie podlega opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na posiadanie statusu SIF-SICAV.

Powyższe podejście jest zgodne z tezami przedstawionymi w raporcie o stosowaniu modelowej konwencji OECD do spółek osobowych (The Application of the OECD Model Tax Convention to the Partnerships. Application de la Convention Fiscale de I'OCDE aux Sociétés dc personnes, Paris, 1999). Raport ten wyjaśnia wiele kwestii na tle statusu spółek osobowych w kontekście międzynarodowym. Najważniejszym wnioskiem raportu jest stwierdzenie, że państwo, w którym spółka została zorganizowana decyduje o tym, czy spółka jest z podatkowego punktu widzenia przezroczysta. Państwo źródła musi uznać ustalenie państwa, w którym spółka została zorganizowana (por. Stosowanie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania do spółek osobowych - Kazimierz Bany, MoPod 2006, Nr 7).

Stanowisko, że zagraniczna spółka osobowa, która w kraju jej siedziby nie jest traktowana dla celów podatkowych jak osoba prawna, nie jest podatnikiem z polskiej perspektywy podatkowej zostało potwierdzone w interpretacjach organów podatkowych (np. w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 7 czerwca 2013 r., sygn. IPPB5/423-196/13-4/AS, interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 7 czerwca 2013 r., sygn. IPPB5/423-176/13-4/AJ, interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 17 stycznia 2013 r., sygn. IPPB5/423-1069/12-4/PS) oraz w orzeczeniach sądów administracyjnych (np. wyrok WSA w Krakowie z dnia 28 lutego 2011 r., sygn. akt I SA/Kr 1279/10 czy wyrok WSA w Warszawie z dnia 5 lutego 2008 r., sygn. akt III SA/Wa 1567/07).

W związku z powyższym należy uznać, że luksemburska spółka SCSp uregulowana w formie SIF-SICAV będzie spółką transparentną podatkowo również na gruncie krajowych przepisów. W konsekwencji, jej dochody wynikające z udziału w polskiej spółce komandytowej lub polskiej spółce jawnej nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego w zakresie pytań oznaczonych nr 1 i nr 2 uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1-3 oraz art. 1a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., dalej także: "u.p.d.o.p.") podatnikami (podatku dochodowego od osób prawnych) są:

* osoby prawne,

* spółki kapitałowe w organizacji,

* jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej,

* spółki niemające osobowości prawnej mające siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego państwa są traktowane jak osoby prawne i podlegają w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania oraz

* podatkowe grupy kapitałowe.

Wynika stąd, że podatnikiem jest m.in.:

* każda osoba prawna bez wyjątku,

* jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, za wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej innych niż te, które są traktowane w państwie rezydencji jak osoby prawne i które są objęte nieograniczonym obowiązkiem podatkowym w tym państwie.

W opinii tut. Organu podatkowego Ustawodawca przez osobę prawną rozumie podmioty:

* którym prawo polskie nadaje osobowość prawną,

* którym prawo obce nadaje osobowość prawną w znaczeniu odpowiadającym rozwiązaniu przyjętemu przez polskiego Ustawodawcę,

* funkcjonujące w zagranicznych systemach prawnych, w których nie funkcjonuje pojęcie osoby prawnej w znaczeniu zbliżonym do przyjętego w polskim systemie prawnym, lecz wykazujące takie podstawowe cechy konstrukcyjne, które odpowiadają cechom charakterystycznym dla polskich osób prawnych.

Należy przy tym zauważyć, że zgodnie z art. 17 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. - Prawo prywatne międzynarodowe (Dz. U. z 2011 r. Nr 80, poz. 432, dalej: "ppm") osoba prawna podlega prawu państwa, w którym ma siedzibę. Jeżeli jednak prawo wskazane w przepisie ust. 1 przewiduje właściwość prawa państwa, na podstawie którego osoba prawna została utworzona, stosuje się prawo tego państwa. Na podstawie art. 21 ppm przepis art. 17 powołanej ustawy stosuje się odpowiednio do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej.

Na podstawie art. 17 ust. 3 ppm prawu wskazanemu w przepisach ust. 1 i 2 podlegają w szczególności:

1.

powstanie, łączenie, podział, przekształcenie lub ustanie osoby prawnej;

2.

charakter prawny osoby prawnej;

3.

nazwa oraz firma osoby prawnej;

4.

zdolność osoby prawnej;

5.

kompetencje i zasady działania oraz powoływanie i odwoływanie członków organów;

6.

reprezentacja;

7.

nabycie i utrata statusu wspólnika lub członkostwa oraz prawa i obowiązki z nimi związane;

8.

odpowiedzialność wspólników lub członków za zobowiązania osoby prawnej;

9.

skutki naruszenia przez osobę reprezentującą osobę prawną ustawy, aktu założycielskiego lub statutu.

Ponieważ zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego w prawie luksemburskim pojęcie osobowości prawnej ma zbliżone znaczenie, jak w polskim systemie prawnym, należy uznać, że prawem właściwym do ustalenia, czy SCSp jest osobą prawną będzie prawo luksemburskie. Natomiast kwalifikacja prawnopodatkowa danego podmiotu na gruncie ustawodawstwa krajowego następuje w sposób autonomiczny na podstawie przepisów upodop.

Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego przedstawionym przez Wnioskodawcę (tut. Organ podatkowy przyjął poniższe stwierdzenia za Wnioskodawcą) na gruncie prawa luksemburskiego:

* SCSp jest spółką, która nie posiada osobowości prawnej,

* SCSp w swoich założeniach jest zbliżona do konstrukcji prawnej polskiej spółki komandytowej,

* SCSp jest podmiotem tzw. transparentnym podatkowo.

Z uwagi na stwierdzenie Wnioskodawcy, że SCSp emituje papiery wartościowe, nie można wykluczyć, że SCSp bardziej odpowiada polskiej spółce komandytowo-akcyjnej, niż komandytowej, co jednak w obecnym stanie prawnym nie ma znaczenia dla rozstrzygnięcia w przedmiotowej sprawie. Podobnie kwalifikacji prawno podatkowej nie może zmienić okoliczność, iż spółka SCSp będzie uregulowana jako SIF-SICAV. Polski Prawodawca w art. 1 u.p.d.o.p. nie uzależnia uznania danego podmiotu za podatnika od okoliczności, czy posiada on status spółki inwestycyjnej, funduszu inwestycyjnego, czy też innej instytucji zbiorowego inwestowania. Jedynie dla podatników będących beneficjentami dochodów z funduszy określonych w art. 16 ust. 7f u.p.d.o.p. (do tej grupy podatników nie można zaliczyć SCSp SIF-SICAV, gdyż nie jest funduszem zagranicznym w rozumieniu ustawy o funduszach inwestycyjnych) Ustawodawca przewidział schemat opodatkowania określony m.in. w art. 12 ust. 1 pkt 4a i art. 16 ust. 1 pkt 8 u.p.d.o.p.

W konsekwencji należy uznać, że spółka SCSp nie mieści się w kategorii podatników określonej:

* w art. 1 ust. 1 u.p.d.o.p., gdyż nie jest osobą prawną, ani nie może być za taką uznana w wyniku analizy porównywalności elementów konstrukcyjnych SCSp i polskich osób prawnych z uwzględnieniem specyfiki ustawodawstwa luksemburskiego,

* w art. 1 ust. 2 u.p.d.o.p., gdyż jest spółką niemającą osobowości prawnej,

* w art. 1 ust. 3 u.p.d.o.p., gdyż nie podlega w Luksemburgu opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania (SCSp nie jest rezydentem podatkowym Luksemburga).

W obecnym stanie prawnym spółki SCSp nie można zatem uznać za podatnika podatku dochodowego od osób prawnych w Polsce.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy (w granicach wyznaczonych treścią zadanych pytań we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej), zgodnie z którym spółka SCSp uregulowana jako SIF-SICAV nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w związku z faktem, że będzie komandytariuszem w polskiej spółce komandytowej lub wspólnikiem w polskiej spółce jawnej - należy uznać za prawidłowe.

Zaznaczyć przy tym należy, że umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania jest zespołem norm kolizyjnych mających na celu rozgraniczenie praw dwóch państw do opodatkowania danego przysporzenia (norm ograniczających stosowanie wewnętrznego prawa podatkowego). Umowy takie nie kreują jednak samodzielnie obowiązku podatkowego. Opodatkowanie danego dochodu regulują wewnętrzne przepisy prawa podatkowego danego państwa w sposób autonomiczny.

Jedynie na marginesie należy wskazać, że umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania mają zastosowanie co do zasady do dochodów osób posiadających miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym państwie uzyskujących dochód w drugim państwie (mający źródło w drugim państwie lub gdy miejsce położenia rzeczy będącej źródłem tego dochodu znajduje w się w drugim państwie).

W przedmiotowej sprawie polska osoba prawna (Fundusz) uzyskuje pośrednio (poprzez transparentną podatkowo spółkę luksemburską) dochód w Polsce. Do tego rodzaju dochodów umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania nie mają zastosowania.

Należy przy tym podkreślić, że Wnioskodawca jako polski fundusz inwestycyjny podlega zwolnieniu podmiotowemu określonemu w art. 6 ust. 1 pkt 10 u.p.d.o.p. (w tym w zakresie dochodów będących przedmiotem analizy w niniejszym akcie interpretacyjnym).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ podatkowy przyjął za Wnioskodawcą, że Fundusz planuje utworzenie spółki SCSp. W przypadku przystąpienia Wnioskodawcy do istniejącej spółki SCSp przepisy art. 14m Ordynacji podatkowej nie będą miały zastosowania z uwagi na brak wypełnienia przesłanki określonej w art. 14n § 1 pkt 1 tej ustawy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl