IPPB5/423-652/10-3/AS - Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kwoty z tytułu remontów rozliczanych jako czynne rozliczenia międzyokresowe.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-652/10-3/AS Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kwoty z tytułu remontów rozliczanych jako czynne rozliczenia międzyokresowe.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 21 września 2010 r. (data wpływu 1 października 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia - po uwzględnieniu zmian zasad rachunkowości w sprawozdaniu finansowym za 2010 r. - do kosztów uzyskania przychodów pozostałą do rozliczenia kwotę z tytułu remontów rozliczanych jako czynne rozliczenia międzyokresowe - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 października 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia - po uwzględnieniu zmian zasad rachunkowości w sprawozdaniu finansowym za 2010 r. - do kosztów uzyskania przychodów pozostałą do rozliczenia kwotę z tytułu remontów rozliczanych jako czynne rozliczenia międzyokresowe.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenia przyszłe:

Wnioskodawca (dalej Spółka) złożył wniosek z dnia 16 kwietnia 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* kwalifikacji prawnopodatkowej wydatków poniesionych na prace obsługowe wynikające z przeglądów technicznych samolotów, remontów silników i użytkowania części zamiennych o przedłużonym okresie użytkowania,

* możliwości stosowania metody rozpoznawania kosztów uzyskania przychodów; tytułu wydatków ponoszonych przez Spółkę na remonty i przeglądy techniczne samolotów użytkowanych w leasingu finansowym po zmianie zasad polityki rachunkowości analogicznie do zasad ich ujmowania w księgach rachunkowych poprzez międzyokresowe rozliczenia czynne.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka użytkuje samoloty na podstawie leasingu operacyjnego oraz na podstawie leasingu finansowego. Koszty wszelkich remontów samolotów, koszty remontów silników lotniczych, podwozi ponosi Spółka. Koszty te są rozliczane w czasie. Spółka nie tworzy rezerw na przyszłe koszty remontów.

W ramach przeglądów technicznych wymianie podlegają kosztowne części zamienne o długim okresie użytkowania. Spółka nie zalicza wydatków na zakup części zamiennych do kosztów remontów rozliczanych międzyokresowo, lecz części podlegają okresowym aktualizacjom wyceny odzwierciedlającym ich stopień zużycia.

Spółka rozważa wprowadzenie zmian zasad rozpoznawania kosztów księgowych i zastąpienie dotychczasowych rozliczeń jako czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów i amortyzacji części zamiennych o przedłużonym okresie użytkowania, na rozliczenia poprzez tworzenie rezerw.

We wniosku zadano następujące pytania:

1.

Czy Spółka ma prawo zaliczyć wydatki poniesione na prace obsługowe wynikające z przeglądów technicznych samolotów, remontów silników i użytkowania części zamiennych o przedłużonym okresie użytkowania do kosztów uzyskania przychodów w momencie poniesienia wydatku.

2.

W przypadku twierdzącej odpowiedzi z pkt-u 1:

a.

czy po zmianie zasad rachunkowości Spółka może w dalszym ciągu stosować zasady rozpoznawania ww. kosztów w kosztach uzyskania przychodów identycznie z zasadami ujęcia w księgach rachunkowych poprzez międzyokresowe rozliczenia czynne w zakresie samolotów użytkowanych w leasingu finansowym.

b.

Czy w przypadku uwzględnienia zmian zasad rachunkowości w sprawozdaniu finansowym za 2009 r. Spółka będzie mogła zaliczyć do kosztu uzyskania przychodów pozostałą do rozliczenia kwotę z tytułu remontów rozliczanych jako czynne rozliczenia międzyokresowe.

W piśmie z dnia 13 lipca 2010 r. Nr IPPB5/423-239/10-4/AS Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wezwał do uzupełnienia wniosku poprzez:

* zajęcie stanowiska w sprawie do pytania 2 pkt b "Czy w przypadku uwzględnienia zmian zasad rachunkowości w sprawozdaniu finansowym za 2009 r. Spółka będzie mogła zaliczyć do kosztu uzyskania przychodów pozostałą do rozliczenia kwotę z tytułu remontów rozliczanych jako czynne rozliczenia międzyokresowe.

W odpowiedzi na wezwanie (pismo z dnia 20 lipca 2010 r. Nr FGRP/075/99/10) Spółka poinformowała, że nie wprowadziła zmian zasad rachunkowości w sprawozdaniu finansowym za 2009 r. Pytanie w tym zakresie i stanowisko Spółki stało się bezprzedmiotowe.

W Postanowieniu z dnia 30 lipca 2010 r. nr IPPB 5/423-239/10-7/AS Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie umorzył postępowanie w sprawie części wniosku Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów pozostałej do rozliczenia kwoty z tytułu remontów rozliczanych jako czynne rozliczenia międzyokresowe. Pytanie w tym zakresie i stanowisko Spółki stało się bezprzedmiotowe.

W pozostałej części (interpretacja indywidualna z 30 lipca 2010 r. Nr IPPB5/423-239/10-6/AS) uznał stanowisko Spółki za prawidłowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka po uwzględnieniu zmian zasad rachunkowości w sprawozdaniu finansowym za 2010 r. będzie mogła zaliczyć do kosztu uzyskania przychodów pozostałą do rozliczenia kwotę z tytułu remontów rozliczanych jako czynne rozliczenia międzyokresowe.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z interpretacją indywidualną z dnia 30 lipca 2010 r. Nr IPPB5/423-239/10-6/AS Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 16 kwietnia 2010 r. w zakresie:

* kwalifikacji prawnopodatkowej wydatków poniesionych na prace obsługowe wynikające z przeglądów technicznych samolotów, remontów i użytkowania części zamiennych o przedłużonym okresie użytkowania - jest prawidłowe,

* możliwości stosowania metody rozpoznawania kosztów uzyskania przychodów z tytułu wydatków ponoszonych przez Spółkę na remonty i przeglądy techniczne samolotów użytkowanych w leasingu finansowym po zmianie zasad rachunkowości, analogicznie do zasad ich ujmowania w księgach rachunkowych poprzez międzyokresowe rozliczenia czynne - jest prawidłowe.

W związku ze zmianą zasad rachunkowości w 2010 r. Spółka planuje zaliczyć pozostałą do rozliczenia kwotę z tytułu remontów rozliczanych jako czynne rozliczenia międzyokresowe do kosztów uzyskania przychodów w roku podatkowym 2010.

W naszej ocenie Spółka ma prawo zgodnie z przepisami art. 15 ust. 4d, 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych rozpoznawać koszty prac obsługowych zapewniających zdolność statków powietrznych do lotów - w dacie ich poniesienia (ujęcia w księgach rachunkowych).

Zmiana zasad rachunkowości w 2010 r. i ujęcie w księgach rachunkowych (kosztach bilansowych) pozostałej do rozliczenia kwoty z tytułu remontów rozliczanych jako czynne rozliczenia międzyokresowe stanowi moment poniesienia kosztu zgodnie z art. 15 ust. 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który uzasadnia uznanie tego kosztu za koszt podatkowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie możliwości zaliczenia - po uwzględnieniu zmian zasad rachunkowości w sprawozdaniu finansowym za 2010 r. - do kosztów uzyskania przychodów pozostałą do rozliczenia kwotę z tytułu remontów rozliczanych jako czynne rozliczenia międzyokresowe, uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn. Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o przyjętych zasadach (polityce) rachunkowości - rozumie się przez to wybrane i stosowane przez jednostkę rozwiązania dopuszczone ustawą, w tym także określone w MSR, zapewniające wymaganą jakość sprawozdań finansowych.

Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy o rachunkowości przyjęte zasady (politykę) rachunkowości należy stosować w sposób ciągły, dokonując w kolejnych latach obrotowych jednakowego grupowania operacji gospodarczych, wyceny aktywów i pasywów, w tym także dokonywania odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych, ustalania wyniku finansowego i sporządzania sprawozdań finansowych tak, aby za kolejne lata informacje z nich wynikające były porównywalne. Wykazane w księgach rachunkowych na dzień ich zamknięcia stany aktywów i pasywów należy ująć w tej samej wysokości, w otwartych na następny rok obrotowy księgach rachunkowych.

W myśl art. 8 ust. 2 ustawy o rachunkowości, w celu rzetelnego i jasnego przedstawienia sytuacji jednostka może, ze skutkiem od pierwszego dnia roku obrotowego, bez względu na datę podjęcia decyzji, zmienić dotychczas stosowane rozwiązania na inne, przewidziane ustawą. Zmiana dotychczas stosowanych rozwiązań wymaga również określenia w informacji dodatkowej wpływu tych zmian na sprawozdania finansowe wymagane innymi przepisami prawa, jeżeli zostały one sporządzone za okres, w którym powyższe rozwiązania uległy zmianie. W przypadku takim należy w sprawozdaniu finansowym jednostki za rok obrotowy, w którym zmiany te nastąpiły, podać przyczyny tych zmian, określić liczbowo ich wpływ na wynik finansowy oraz zapewnić porównywalność danych sprawozdania finansowego dotyczących roku poprzedzającego rok obrotowy, w którym dokonano zmian.

Zgodnie z opisanym we wniosku zdarzeniem przyszłym, w związku ze zmianą zasad rachunkowości w 2010 r., Spółka planuje zaliczyć pozostałą do rozliczenia kwotę z tytułu remontów rozliczanych jako czynne rozliczenia międzyokresowe do kosztów uzyskania przychodów w roku podatkowym 2010.

W myśl art. 15 ust. 4d u.p.d.o.p., koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 4e u.p.d.o.p., za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4f-4h, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Wskazanie w art. 15 ust. 4e u.p.d.o.p., że dniem poniesienia jest dzień, na który ujęto koszt w księgach oznacza, że dla celów podatkowych koszt ten należy rozpoznać na podstawie zapisów w księgach prowadzonych w oparciu o uregulowania ww. ustawy o rachunkowości.

W oparciu o opisane we wniosku zdarzenie przyszłe oraz przywołane przepisy prawa stwierdzić należy, że Spółka ma prawo rozpoznawać koszty prac obsługowych zapewniających zdolność statków powietrznych do lotów - w dacie ich poniesienia (ujęcia w księgach rachunkowych).

Zmiana zasad rachunkowości w 2010 r. i ujęcie w księgach rachunkowych (kosztach bilansowych) pozostałej do rozliczenia kwoty z tytułu remontów rozliczanych jako czynne rozliczenia międzyokresowe stanowi moment poniesienia kosztu zgodnie z art. 15 ust. 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który uzasadnia uznanie tego kosztu za koszt podatkowy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości zaliczenia - po uwzględnieniu zmian zasad rachunkowości w sprawozdaniu finansowym za 2010 r. - do kosztów uzyskania przychodów pozostałą do rozliczenia kwotę z tytułu remontów rozliczanych jako czynne rozliczenia międzyokresowe należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl