IPPB5/423-648/10-2/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-648/10-2/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 24 września 2010 r. (data wpływu 28 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie skutków podatkowych wniesienia wkładu niepieniężnego do zagranicznej spółki kapitałowej o wartości rynkowej wyższej od wartości nominalnej otrzymanych akcji lub udziałów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 września 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych wniesienia wkładu niepieniężnego do zagranicznej spółki kapitałowej o wartości rynkowej wyższej od wartości nominalnej otrzymanych akcji lub udziałów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca będący polską spółką kapitałową zamierza wnieść aportem do zagranicznej spółki kapitałowej z siedzibą na terytorium Unii Europejskiej posiadane przez siebie akcje w polskiej spółce komandytowo-akcyjnej lub udziały w polskiej spółce z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: akcje/udziały). Wartość tych akcji/udziałów zostanie określona w uchwale spółki zagranicznej o podwyższeniu kapitału zakładowego w wysokości odpowiadającej ich wartości rynkowej w dniu wniesienia wkładu. Jednocześnie o tę wartość wzrosną kapitały własne spółki zagranicznej. W zamian za wniesiony wkład polska spółka obejmie udziały w podwyższonym kapitale zakładowym spółki zagranicznej.

Ze względu na różnicę pomiędzy wartością nominalną objętych udziałów a wartością rynkową Spółki zagranicznej wartość nominalna objętych przez polską spółkę udziałów będzie niższa od wartości rynkowej wnoszonych przez nią akcji. Różnica pomiędzy wartością wnoszonych przez Wnioskodawcę akcji/udziałów a wartością nominalną otrzymanych Udziałów zostania przekazana na kapitał zapasowy spółki zagranicznej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy otrzymując udziały o wartości nominalnej niższej od wartości rynkowej wnoszonych jako aport do zagranicznej spółki kapitałowej akcji lub udziałów Wnioskodawca może przyjąć jako swój przychód wartość nominalną objętych udziałów, uwzględniając, iż wartość wnoszonego aportu zostanie odniesiona do wartości spółki, do której przedmiotowy aport będzie wniesiony i na tej podstawie zostanie określony udział Wnioskodawcy w kapitale tej spółki, tj. udział Wnioskodawcy w kapitale spółki zagranicznej zostanie określony z uwzględnieniem przekazanej na kapitał zapasowy spółki zagranicznej różnicy pomiędzy wartością rynkową wnoszonych przez Wnioskodawcę akcji/udziałów, a wartością nominalną objętych w zamian udziałów.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy kwestię nabycia udziałów w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część reguluje art. 12 ust. 1 pkt 7 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przepis ten stanowi, iż przychodem jest nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce kapitałowej albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, przepisy art. 14 ust. 1-3 u.p.d.o.p. stosuje się odpowiednio.

Zgodne z art. 14 ust. 1 u.p.d.o.p. przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy lub praw majątkowych zastrzeżeniem ust. 4 i 5, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie. Jeżeli jednak cena bez uzasadnionej przyczyny znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej. Art. 14 ust. 2 u.p.d.o.p. określa sposób ustalenia wartości rynkowej, o której mowa w art. 14 ust. 1 tej ustawy. Natomiast art. 14 ust. 3 u.p.d.o.p. stanowi, że gdy wartość wyrażona w cenie określonej w umowie odpłatnego zbycia bez uzasadnionej przyczyny znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw organ podatkowy wezwie strony umowy do zmiany tej wartości lub wskazania przyczyn uzasadniających podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej. W razie nieudzielenia odpowiedzi, niedokonania zmiany wartości lub niewskazania przyczyn, które uzasadniają podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej, organ podatkowy określi wartość z uwzględnieniem opinii biegłego lub biegłych.

Zdaniem Wnioskodawcy organ podatkowy uprawniony będzie do zastosowania art. 14 ust. 1- 3 ustawy jedynie w sytuacji, gdy wnoszący wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwu lub jego zorganizowana część zaniży bez uzasadnionej przyczyny jego wartość.

Dokonanie przez organ podatkowy wyceny wkładu, a następnie określenie przychodu wspólnika w wysokości innej niż wartość nominalna obejmowanych udziałów, musi być zatem poprzedzone stwierdzeniem, że wnoszony aport z jednej strony nie został należycie oszacowany, z drugiej zaś niedoszacowanie jego wartości nie znajduje uzasadnienia w całokształcie okoliczności, które mają wpływ na jego wycenę. Tym samym jeżeli wartość przedmiotu wkładu będzie określona zgodne z wartością rynkową, to pomimo wystąpienia agio organ podatkowy nie będzie uprawniony do weryfikacji ustalonej wartości nominalnej udziałów objętych w zamian za aport. A zatem w sytuacji, gdy aport wniesiony będzie według rzetelnej wyceny rynkowej, przepis art. 14 ust. 1-3 UPOOP nie będzie mógł być zastosowany niezależnie od przyjętego parytetu kapitału zakładowego spółki zagranicznej do jej kapitału zapasowego uzasadniającego wniesienie aportu z agio emisyjnym.

Wnioskodawca podkreślił, iż pojęcie "wartość nominalna udziałów", którym to pojęciem posługuje się ustawa podatkowa jest pojęciem odmiennym od pojęcia "wartość rynkowa udziałów". Wartość nominalna udziałów jest wielkością stałą, wynikającą wprost z umowy lub statutu danej spółki. Zmiana wartości nominalnej może nastąpić wyłącznie w trybie przewidzianym w przepisach. Wartość nominalna udziałów tym samym nie podlega mechanizmom rynkowym. Dlatego też badanie jaką wartość rynkową ma wartość nominalna udziałów jest niemożliwe. W konsekwencji, taka wykładnia przepisów, która prowadziłaby do konieczności urynkowienia wartości nominalnej udziałów byłaby wykładnią contra legem.

Precyzyjne określenie przez ustawodawcę, iż w przypadku wniesienia do spółki kapitałowej wkładu niepieniężnego w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, za przychód wnoszącego wkład uznać należy nominalną wartość udziałów (akcji) w spółce kapitałowej otrzymanych w zamian za wniesiony wkład wyklucza możliwość ustalania tego przychodu według innych mierników, w szczególności według wartości rynkowej otrzymanych udziałów. Jeżeli bowiem ustawodawca jako zasadę przewidywałby przyjmowanie wartości rynkowej, to nie wskazywałby w przepisach, że przychodem wspólnika wnoszącego do spółki kapitałowej wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana cześć jest nominalna wartość obejmowanych udziałów lub akcji.

Wnioskodawca wskazał, iż powyższe stanowisko znajduje uzasadnienie zarówno w utrwalonej linii interpretacyjnej organów podatkowych, jak i w piśmiennictwie, przytaczając następujące interpretacje prawa podatkowego:

* wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 27 sierpnia 2008 r. ILPB3/423-315/08-3/HS,

* wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie z 26 listopada 2004 r. - PD-1/005/2-410/04/WK,

* wydaną przez Naczelnika US Poznań Jeżyce z 7 września 2007 r. - TD/415-57/07,

* wydaną przez Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Stare Miasto z 29 sierpnia 2008 r. PDP/423-56/07,

* wydaną przez Naczelnika Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu 27 września 2007 r. 1473/1010/KDO/423/95/07/EG oraz

* wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 22 stycznia 2009 r. IPPB3/423-1565/08-2/JG,

- a także opracowanie J. Pustuł "Przychód z tytułu objęcia udziałów (akcji w zamian za aport - jak rozumieć przepisy dotyczące odpowiedniego stosowania art. 14 ust. 1-3 PDOPrU i odpowiednio art. 19 PDOFizU...", Monitor Podatkowy 5/2008.

Podsumowując swoje stanowisko Spółka wskazała, iż otrzymując udziały o wartości nominalnej niższej od wartości rynkowej wnoszonych jako aport do zagranicznej Spółki kapitałowej udziałów lub akcji, Wnioskodawca będzie mógł przyjąć jako swój przychód wartość nominalną objętych udziałów. Wystąpienie przy tym różnicy pomiędzy wartością wnoszonych przez Wnioskodawcę udziałów lub akcji a wartością nominalną otrzymanych udziałów przekazanej na kapitał zapasowy spółki zagranicznej, pozostanie bez wpływu na wysokość zobowiązania podatkowego Wnioskodawcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl