IPPB5/423-624/10-4/AM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-624/10-4/AM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia z dnia 15 września 2010 r. (data wpływu 21 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na podnoszenie kwalifikacji zawodowych związanych bezpośrednio z wykonywaną pracą oraz wydatków na wykształcenie ogólne pracowników wykorzystywane w bieżącej pracy w dacie ich poniesienia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 września 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na podnoszenie kwalifikacji zawodowych związanych bezpośrednio z wykonywaną pracą oraz wydatków na wykształcenie ogólne i zawodowe pracowników wykorzystywane w bieżącej pracy w dacie ich poniesienia.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest spółką z branży informatycznej, liderem w zakresie doradztwa IT. W ramach prowadzonej działalności Spółka realizuje kompleksowe usługi informatyczne dotyczące projektów technologicznych, integracyjnych, utrzymaniowych oraz outsourcingu systemów informatycznych. Spółka zatrudnia specjalistów z zakresu IT, począwszy od analityków poprzez deweloperów, kierowników i koordynatorów projektu, do testerów i administratorów systemów. Innowacyjny charakter świadczonych usług i nieustanny rozwój technik informatycznych, wymaga od pracowników podnoszenia kwalifikacji zawodowych i pogłębiania posiadanej wiedzy. W wielu przypadkach zakres danego projektu, w którym uczestniczą pracownicy, wymaga od nich specjalistycznej wiedzy związanej z konkretnym oprogramowaniem stosowanym przez klienta lub standardami świadczenia usług w ramach obowiązujących u klienta wewnętrznych procedur (np. bezpieczeństwa i ochrony danych). Dodatkowo od osób na stanowiskach kierowniczych lub menedżerskich wymagana jest ogólna wiedza biznesowa oraz umiejętności z zakresu zarządzania i marketingu, które wykorzystywane są z jednej strony w pozyskiwaniu klientów i kontaktach handlowych, a z drugiej strony służą efektywnej współpracy z klientami Spółki. Również od osób kierujących projektami lub odpowiedzialnych za jego poszczególne obszary wymagane są umiejętności efektywnej komunikacji i zarządzania w celu monitorowania prac, ewaluacji poprawności wykonanych przez członków zespołu zadań jak również skorygowanie ewentualnych pomyłek. Zatem wymagane od pracowników umiejętności dotyczą nie tylko wiedzy technicznej ściśle związanej z wykonywaną przez nich pracą, ale również zdobywania umiejętności z zakresu zarządzania lub marketingu. W celu umożliwienia pracownikom podnoszenia kwalifikacji zawodowych i zapewnienia jak najwyższych standardów świadczonych usług Spółka zapewnia pracownikom odpowiednie szkolenia dwojakiego rodzaju:

1.

Szkolenia podnoszące posiadane kwalifikacje zawodowe związane bezpośrednio z wykonywanymi przez pracownika obowiązkami, do których należą:

* studia podyplomowe z zakresu wiedzy informatycznej np. z zakresu nowoczesnych metod oprogramowania;

* specjalistyczne kursy np. związane z obsługą konkretnego oprogramowania;

2.

Szkolenia podnoszące poziom wiedzy ogólnej i zawodowej pracownika wykorzystywane w bieżącej pracy, do których należą między innymi:

* studia podyplomowe obejmujące swoim programem wiedzę z zakresu zarządzania zespołami tworzenia biznes planów, marketingu, finansów przedsiębiorstw np. studia MBA (Master of Business Administration);

* kursy językowe, Spółka w całości posiada kapitał francuski, a Klienci z którymi Spółka współpracuje są to w większości spółki będące zagranicznymi koncernami gdzie wymagane jest sporządzanie dokumentacji w języku obcym (angielskim, francuskim).

Wewnętrzne procedury obowiązujące w firmie przewidują zasady finansowania podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracowników przez firmę. Zgodnie z procedurą Spółka finansuje trzy rodzaje podnoszenia kwalifikacji zawodowych:

1.

Szkolenia krótkie - kilkudniowe jednodniowe często zakończone otrzymaniem certyfikatu lub bez certyfikatu,

2.

Szkolenia w postaci Studiów, Studiów podyplomowych,

3.

Kursy językowe.

Spółka kieruje pracownika na ww. szkolenia na umotywowany wniosek pracownika i przed podjęciem decyzji analizuje celowość odbycia szkolenia (m.in. na podstawie opinii bezpośredniego przełożonego). Dodatkowo Spółka zawiera z pracownikiem umowę zobowiązującą pracownika do zwrotu kosztów szkolenia w przypadku jeśli nie ukończy on nauki lub rozwiąże stosunek pracy przed upływem terminu określonego w umowie.

Koszty uczestnictwa pracownika w ww. szkoleniach ponoszone są przez Spółkę (opłacane bezpośrednio przez Spółkę lub w formie zwrotu udokumentowanych wydatków poniesionych przez pracownika w związku z odbywanym szkoleniem). W wielu przypadkach organizatorzy studiów lub kursów wymagają dokonania przedpłaty z tytułu uczestnictwa pracownika w zajęciach, w związku z powyższym na dzień złożenia niniejszego wniosku Spółka dokonała zapłaty za niektóre szkolenia. Natomiast podnoszenie kwalifikacji przez pracowników nastąpiło po dniu 16 lipca 2010 r., tj. pracownicy rozpoczną/rozpoczęli naukę po tej dacie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy wartość poniesionych przez Spółkę kosztów studiów lub kursów wymienionych w punkcie 1 w opisie stanu faktycznego, w przypadku jeśli pracownik rozpocznie naukę po dniu 16 lipca 2010 r. stanowi dla pracownika przychód zwolniony z opodatkowania, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 90 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

2.

Czy wartość poniesionych przez Spółkę kosztów studiów lub kursów wymienionych w punkcie 2 w opisie stanu faktycznego, w przypadku jeśli pracownik rozpocznie naukę po dniu 16 lipca 2010 r. stanowi dla pracownika przychód zwolniony z opodatkowania, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 90 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

3.

Czy w przypadku jeśli kurs lub studia zostały rozpoczęte przed dniem 16 lipca 2010 r. zastosowanie będą miały przepisy art. 21 ust. 1 pkt 90 w brzmieniu obowiązującym przed dniem 11 kwietnia 2010 r., niezależnie od faktu, że pracownik kontynuuje naukę po tej dacie (np. rozpoczyna kolejny rok studiów).

4.

Czy do kwalifikacji podatkowej świadczeń przyznanych pracownikom z tytułu sfinansowania przez Spółkę studiów lub kursów, o których mowa w pytaniach 1 i 2 powyżej zastosowanie będą miały przepisy art. 21 ust. 1 pkt 90 obowiązujące od dnia 16 lipca 2010 r. niezależnie od okoliczności, że opłata za ww. szkolenia została poniesiona przed tą datą.

5.

Czy w świetle art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych koszty studiów lub kursów wymienionych w punkcie 1 w opisie stanu faktycznego stanowią dla Spółki koszt uzyskania przychodów.

6.

Czy w świetle art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych koszty studiów lub kursów wymienionych w punkcie 2 w opisie stanu faktycznego stanowią dla Spółki koszt uzyskania przychodów.

Przedmiot niniejszej interpretacji stanowi odpowiedź na pytania nr 5 i 6 wniosku, tj. w zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wniosek w zakresie pytań nr 1, 2, 3 i 4, tj. w zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zostanie rozpatrzony odrębnym rozstrzygnięciem.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Przedstawiając własne stanowisko w sprawie oceny zaistniałego stanu faktycznego Wnioskodawca wskazał, iż ustawą z dnia 20 maja 2010 r. (Dz. U. 2010.105.655) o zmianie Kodeksu pracy oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zmieniona została treść art. 21 ust. 1 pkt 90 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (przepisy obowiązują od dnia 16 lipca 2010 r.). Zgodnie z nowym brzmieniem ww. przepisów wolna od podatku dochodowego jest "wartość świadczeń przyznanych zgodnie z odrębnymi przepisami przez pracodawcę na podnoszenie kwalifikacji zawodowych, z wyjątkiem wynagrodzeń otrzymywanych za czas zwolnienia z całości lub części dnia pracy oraz za czas urlopu szkoleniowego". Zgodnie z dotychczasowym (obowiązującym do dnia 16 lipca 2010 r.) brzmieniem art. 21 ust. 1 pkt 90 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolna od podatku dochodowego była wartość świadczeń przyznanych zgodnie z odrębnymi przepisami przez pracodawcę na podnoszenie kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego pracownika, z wyjątkiem wynagrodzeń otrzymywanych za czas urlopu szkoleniowego oraz za czas zwolnień z części dnia pracy, przysługujących pracownikom podejmującym naukę w szkołach lub podnoszącym kwalifikacje zawodowe w formach pozaszkolnych."

Z senackiego uzasadnienia do ustawy wynika, że zmiana przepisów art. 21 ust. 1 pkt 90 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest niezbędną konsekwencją nowelizacji Kodeksu Pracy (również zmieniony ustawą z dnia 20 maja 2010 r.). Przepisy podatkowe nie definiują bowiem pojęcia podnoszenie kwalifikacji zawodowych, lecz odsyłają do odrębnych przepisów, które regulują sprawy związane z kształceniem zawodowym, w szczególności chodzi tu o przepisy Kodeksu Pracy. Na mocy wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 31 marca 2009 r. (sygn. akt K 28/08) przepis art. 103 Kodeksu Pracy, a także wydane na jego podstawie rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 12 października 1993 r. w sprawie zasad i warunków podnoszenia kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego dorosłych utraciły moc dniem 10 kwietnia 2010 r. Wnioskodawca wskazała, iż wykonanie wyroku Trybunału Konstytucyjnego polegało na uregulowaniu problematyki podnoszenia kwalifikacji zawodowych przez pracowników bezpośrednio w przepisach Kodeksu pracy, bez konieczności wydawania w tej sprawie aktu wykonawczego. W wyniku nowelizacji ustawy - Kodeks pracy ("k.p.") dodano art. 103 (1) - 103 (6), które definiują pojęcie "podnoszenia kwalifikacji zawodowych" oraz regulują zasady podnoszenia kwalifikacji zawodowych przez pracowników. Zgodnie z przepisami art. 103 (1) § 1. Kodeksu Pracy "przez podnoszenie kwalifikacji zawodowych rozumie się zdobywanie lub uzupełnianie wiedzy i umiejętności przez pracownika, z inicjatywy pracodawcy albo za jego zgodą." Dodatkowo zgodnie z art. 103 (1) § 2. "pracownikowi podnoszącemu kwalifikacje zawodowe przysługują:

1.

urlop szkoleniowy,

2.

zwolnienie z całości lub części dnia pracy, na czas niezbędny, by punktualnie przybyć na obowiązkowe zajęcia oraz na czas ich trwania.

Artykuł 103 (2) § 1. Urlop szkoleniowy, o którym mowa w art. 1031 § 2 pkt 1, przysługuje w wymiarze:

1.

6 dni - dla pracownika przystępującego do egzaminów eksternistycznych,

2.

6 dni - dla pracownika przystępującego do egzaminu maturalnego,

3.

6 dni - dla pracownika przystępującego do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe,

4.

21 dni w ostatnim roku studiów - na przygotowanie pracy dyplomowej oraz przygotowanie się i przystąpienie do egzaminu dyplomowego.

§ 2. Urlopu szkoleniowego udziela się w dni, które są dla pracownika dniami pracy, zgodnie zobowiązującym go rozkładem czasu pracy.

Artykuł 103 (3). Pracodawca może przyznać pracownikowi podnoszącemu kwalifikacje zawodowe dodatkowe świadczenia, w szczególności pokryć opłaty za kształcenie, przejazd, podręczniki i zakwaterowanie.

Artykuł 103 (4) § 1. Pracodawca zawiera z pracownikiem podnoszącym kwalifikacje zawodowe umowę określającą wzajemne prawa i obowiązki stron. Umowę zawiera się na piśmie.

§ 2. Umowa, o której mowa w § 1, nie może zawierać postanowień mniej korzystnych dla pracownika niż przepisy niniejszego rozdziału.

§ . Nie ma obowiązku zawarcia umowy, o której mowa w § 1, jeżeli pracodawca nie zamierza zobowiązać pracownika do pozostawania w zatrudnieniu po ukończeniu podnoszenia kwalifikacji zawodowych.

Artykuł 103 (5). Pracownik podnoszący kwalifikacje zawodowe:

1.

który bez uzasadnionych przyczyn nie podejmie podnoszenia kwalifikacji zawodowych albo przerwie podnoszenie tych kwalifikacji,

2.

z którym pracodawca rozwiąże stosunek pracy bez wypowiedzenia z jego winy, w trakcie podnoszenia kwalifikacji zawodowych lub po jego ukończeniu, w terminie określonym w umowie, o której mowa w art. 1034, nie dłuższym niż 3 lata,

3.

który w okresie wskazanym w pkt 2 rozwiąże stosunek pracy za wypowiedzeniem, z wyjątkiem wypowiedzenia umowy o pracę z przyczyn określonych w art. 943,

4.

który w okresie wskazanym w pkt 2 rozwiąże stosunek pracy bez wypowiedzenia na podstawie art. 55 lub art. 94 (3), mimo braku przyczyn określonych w tych przepisach

- jest obowiązany do zwrotu kosztów poniesionych przez pracodawcę na ten cel z tytułu dodatkowych świadczeń, w wysokości proporcjonalnej do okresu zatrudnienia po ukończeniu podnoszenia kwalifikacji zawodowych lub okresu zatrudnienia w czasie ich podnoszenia.

Artykuł 103 (6). Pracownikowi zdobywającemu lub uzupełniającemu wiedzę i umiejętności na zasadach innych, niż określone w art. 103 (1)-103 (5), mogą być przyznane:

1.

zwolnienie z całości lub części dnia pracy bez zachowania prawa do wynagrodzenia,

2.

urlop bezpłatny

- w wymiarze ustalonym w porozumieniu zawieranym między pracodawcą i pracownikiem."

Wobec omawianej zmiany przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz Kodeksu Pracy Spółka chce potwierdzić prawidłowość kwalifikacji podatkowej świadczeń przyznawanych pracownikom na podnoszenie ich kwalifikacji zawodowych po dniu wejścia w życie nowych przepisów, tj. po dniu 16 lipca 2010 r., w przypadku jeśli nauka zostanie rozpoczęta po dniu 16 lipca 2010 r.

Na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych (pytanie 5 i 6 we wniosku) warunkiem zakwalifikowania do kosztów uzyskania przychodów wydatków na podnoszenie kwalifikacji pracowników, jest aby spełniały przesłanki zawarte w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm., dalej "u.p.d.o.p.") i nie zostały wymienione w art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p., który stanowi zamknięty katalog kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodów. Zgodnie z art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. W ocenie Spółki wydatki na podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników opisane w punkcie 1 i 2 stanu przyszłego spełniają zawarty w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych warunek zakwalifikowania ich do kosztów uzyskania przychodów i nie zostały wyłączone z kosztów uzyskania przychodów w art. 16 ust. 1. Wnioskodawca podkreśla, iż Spółka finansuje pracownikom podnoszenie kwalifikacji, które są przez nich wykorzystywane w wykonywanej przez nich pracy. Kadra pracowników posiadających odpowiednie certyfikaty ukończenia kursów lub dyplomy ukończenia studiów informatycznych (opisane w punkcie 1 stanu faktycznego) zapewnia wysoki standard świadczonych usług i w konsekwencji zwiększa jej szanse na pozyskanie i utrzymanie klientów. W rezultacie wpływa to na zwiększenie przychodów ze sprzedaży usług. Wnioskodawca zaznaczył, iż innowacyjny charakter świadczonych usług i nieustanny rozwój technik informatycznych wymaga od pracowników podnoszenia kwalifikacji zawodowych i pogłębiania posiadanej wiedzy.

Dodatkowo pracownikom, którzy są odpowiedzialni za zarządzanie działem firmy lub poszczególnymi projektami Wnioskodawca zapewnia możliwość odbycia szkoleń lub studiów z zakresu ogólnej wiedzy biznesowej (opisane w punkcie 2 stanu faktycznego). W szczególności Spółka decyduje się finansować pracownikom studia MBA, które umożliwiają im pogłębienie wiedzy m.in. z zakresu zarządzania, marketingu, finansów i bankowości prawa gospodarczego i handlowego. Spółka podejmuje decyzję o finansowaniu tego rodzaju studiów gdyż umiejętności pozyskane przez pracowników umożliwiają im sprawne zarządzanie odpowiednimi działami firmy lub poszczególnymi projektami realizowanymi przez Spółkę oraz efektywną komunikację z klientami, która zapewnia trwałą współpracę z kontrahentem lub pozyskanie nowych klientów. Podobne przesłanki decydują o finansowaniu pracownikom kursów językowych. Wielu spośród klientów Spółki to podmioty z kapitałem zagranicznym. Pracownicy często w swojej pracy kontaktują się z osobami zarządzającymi Spółką (udziałowcem Spółki jest spółka z Francji) oraz przedstawicielami kontrahentów, które są osobami nie znającymi języka polskiego oraz mają do czynienia z korespondencją w języku obcym. Także dokumentacja techniczna oraz dokumentacja oprogramowania wymagają znajomości języków obcych, szczególnie języka angielskiego. Zatem znajomość języków obcych jest wykorzystywana w wykonywanej przez nich pracy.

Kluczowym czynnikiem w prowadzonej przez Spółkę działalności są pracownicy posiadający wysoko specjalistyczne kwalifikacje, a wykonywana przez nich praca stanowi źródło przychodów Spółki. O znaczeniu pracowników dla dynamicznego rozwoju Spółki świadczą dane z ostatnich 3 lat działalności:

* Przychody ze sprzedaży za rok zakończony 31 marca 2008 r. wynosiły 9 milionów zł, zatrudnienie 67 pracowników;

* Przychody ze sprzedaży za rok zakończony 31 marca 2009 r. wynosiły 21 milionów zł, zatrudnienie 116 pracowników;

* Przychody ze sprzedaży za rok zakończony 31 marca 2010 r. wynosiły 30 milionów zł, zatrudnienie 156 pracowników.

Pracownicy są podstawowym zasobem Spółki i świadczone przez tych pracowników usługi informatyczne stanowią źródło jej przychodów podlegających opodatkowaniu. Dodatkowo Spółka zawiera z pracownikami podejmującymi naukę umowę zobowiązującą pracownika do pozostawania w zatrudnieniu przez określony czas po ukończeniu podnoszenia kwalifikacji zawodowych. Formuła taka zapewnia, że poniesione przez Spółkę wydatki na podnoszenie kwalifikacji pracowników będą również zabezpieczały jej przyszłe przychody. Zatem w ocenie Spółki wydatki na podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników, które wykorzystują lub będą wykorzystywać w pracy są związane z osiąganymi przez Spółkę przychodami i stanowią koszt uzyskania lub zabezpieczenia źródła przychodów.

Stosunkowo jednolite stanowisko w tym zakresie prezentują organy podatkowe w wydawanych interpretacjach, uznając, że wydatki ponoszone na pracowników stanowią koszt uzyskania przychodów dla pracodawcy (podatnika). Między innymi Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w wydanej decyzji (dn. 19 marca 2009 r., sygn. IPPB5/423-8/09-2/MŚ) przyznał rację podatnikowi, stwierdzając, że "wydatki na odpłatne dokształcanie i doskonalenie zawodowe pracowników nie są ujęte w zamkniętym katalogu wydatków, których nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, zawartym w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Dokonując oceny czy wydatki na opłaty za studia mogą stanowić koszty uzyskania przychodów, należy mieć na uwadze związek tych wydatków z przychodami z danego źródła przychodów. Jeżeli zatem ponoszone wydatki na podwyższenie kwalifikacji zawodowych pracowników mają na celu osiągnięcie obecnie lub w przyszłości przychodów z działalności gospodarczej w wyniku korzystania z nabytych w ten sposób umiejętności, to wydatki na ten cel mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. W stanie przyszłym Spółka wskazuje, że pracownicy Spółki dyrektor ds. prawnych, dyrektor ds. rozwoju oraz doradca prawny uczęszczają na studia doktoranckie w celu podniesienia kwalifikacji pracowniczych związku z wykonywanymi obowiązkami. Zatem podjęte studia mają ścisły związek z w wykonywana pracą. Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż wydatki ponoszone na sfinansowanie studiów ww. pracowników mogą być uznane za poniesione w celu osiągnięcia przychodów i w świetle cytowanego wyżej przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym wydatek ten będzie stanowić koszt uzyskania przychodów, pod warunkiem wykazania, że były one racjonalne co do zasady i zostały prawidłowo udokumentowane."

Również Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu (dn. 29 grudnia 2009 r., sygn. ILPB3/423-874/09-3/MC), w wydanej interpretacji stwierdził, że "kosztami podatkowymi są między innymi tzw. wydatki ponoszone na rzecz pracowników podatnika, w przypadku gdy wydatki te spełniają wskazane wyżej, określone w art. 15 ust. 1 ww. ustawy, kryteria. Koszty te obejmują przede wszystkim wynagrodzenie zasadnicze, wszelkiego rodzaju nagrody, premie i diety oraz wydatki związane z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych pracowników."

Organy podatkowe podkreślają że decydującym dla zakwalifikowania do kosztów wydatków na podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników jest wykazanie związku tych wydatków z prowadzoną działalnością. Wnioskodawca w opisie stanu przyszłego każdorazowo dokonuje analizy zasadności wysłania pracownika na dodatkowy kurs lub studia (na podstawie wniosku pracownika o dofinansowanie nauki). Wszelkie kursy lub studia związane z dokształcaniem pracownika są zatem oceniane pod kątem ich przydatności z wykonywaną przez daną osobę pracą. Konsekwentnie studia MBA są na przykład finansowane osobom, które pracują na stanowiskach menadżerskich lub kierowniczych, natomiast studia z zakresu oprogramowania są finansowane osobom pracującym np. na stanowisku testera oprogramowania. Spółka każdorazowo posiada odpowiednią dokumentację, z której wynika program danego kursu lub studiów i jest możliwy do wykazania zakres szkolenia z wykonywanymi przez pracownika obowiązkami.

Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy wydatki na podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników opisane w p. 1 i 2 stanu faktycznego, sfinansowane ze środków obrotowych Spółki będą stanowiły pośredni koszt uzyskania przychodów. Zgodnie z art. 15 ust. 4d u.p.d.o.p. koszty te będą potrącalne w dacie ich poniesienia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl