IPPB5/423-614/10-4/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-614/10-4/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 13 września 2010 r. (data wpływu 14 września 2010 r.) oraz piśmie z dnia 28 października 2010 r. (data nadania 29 października 2010 r., data wpływu 2 listopada 2010 r.), uzupełniającym braki formalne na wezwanie Nr IPPB5/423-614/10-2/AS z dnia 22 października 2010 r. (data nadania 22 października 2010 r., data doręczenia 26 października 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia momentu powstania przychodu z tytułu otrzymania dofinansowania na realizację projektu unijnego "Otwarta platforma do integracji i inteligentnego zarządzania bezpieczeństwem fizycznym i technicznym obiektów PISM - badania wdrożenie produktu" - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 września 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia momentu powstania przychodu z tytułu otrzymania dofinansowania na realizację projektu unijnego "Otwarta platforma do integracji i inteligentnego zarządzania bezpieczeństwem fizycznym i technicznym obiektów PISM - badania wdrożenie produktu".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny

Wnioskodawca - (dalej: "Spółka" lub "Wnioskodawca") zawarła z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości (dalej: "PARP") umowę o dofinansowanie w ramach działania 1.4 Wsparcie projektów celowych osi priorytetowej oraz działania 4.1. Wsparcie wdrożeń wyników prac B+R osi priorytetowej 4 "Inwestycje w innowacyjne przedsięwzięcia" Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013.

Na podstawie tej umowy Wnioskodawca jako beneficjent otrzymuje od instytucji wdrażającej - PARP, dofinansowanie na realizację projektu "Otwarta platforma do integracji i inteligentnego zarządzania bezpieczeństwem fizycznym i technicznym obiektów PISM - badania wdrożenie produktu", którego rezultaty mają być wykorzystywane przez Wnioskodawcę w prowadzonej działalności gospodarczej.

Na podstawie umowy Wnioskodawca otrzymuje od PARP dofinansowanie w formie:

1.

zaliczek oraz

2.

płatności pośrednich stanowiących refundację wydatków uprzednio poniesionych przez Spółkę - przekazywanych w transzach.

Zgodnie z treścią umowy, przekazanie kolejnej transzy dofinansowania w formie zaliczki następuje pod warunkiem wykazania przez Wnioskodawcę, w złożonych wnioskach płatność, poniesionych wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem, odpowiadających 70% łącznej kwoty przekazanych wcześniej transz zaliczek.

Wniosek o przekazanie kolejnej transzy płatności zawiera zatem w szczególności część sprawozdawczą opisującą przebieg realizacji projektu, poniesione wydatki i sposób wykorzystania poprzednio udzielonych zaliczek.

Do wniosku załączone są kopie faktur lub dokumentów o równoważnej wartości dowodowej, wraz z dowodami zapłaty, potwierdzające okoliczność poniesienia kosztów objętych dofinansowaniem, a także poświadczone za zgodność z oryginałem kopie dokumentów potwierdzających odbiór i wykonanie prac.

Płatność wnioskowanych funduszy jest przekazywana na rachunek bankowy Wnioskodawcy po zaakceptowaniu powyższego wniosku przez PARP.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że umowa o dofinansowanie przedmiotowego Projektu: "Otwarta platforma do integracji i inteligentnego zarządzania bezpieczeństwem fizycznym i technicznym obiektów PISM - badania i wdrożenie produktu" została zawarta przez Spółkę z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości w dniu 19 października 2009 r.

Realizowany Projekt zgodnie z zawartą umową, finansowany jest częściowo ze środków Spółki, a częściowo jest dofinansowywany przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. Dofinansowanie obejmuje maksymalnie:

* 60% wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem na badania przemysłowe,

* 35% wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem na prace rozwojowe,

* 40% wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem na inwestycje,

* 40% wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem na doradztwo.

W pozostałym zakresie Projekt jest finansowany przez Spółkę.

Dofinansowanie przekazywane jest w formie:

1.

zaliczek oraz

2.

płatności pośrednich i płatności końcowej - stanowiących refundację wydatków uprzednio poniesionych przez Spółkę.

Płatności w formie zaliczki są dokonywane na wyodrębniony rachunek bankowy. Wypłaty z rachunku wyodrębnionego do obsługi zaliczek mogą być dokonywane wyłącznie jako płatności za dostawy, usługi, roboty budowlane i inne wydatki kwalifikujące się do objęcia wsparciem w ramach Projektu. Płatności w formie refundacji są dokonywane na rachunek bieżący firmy.

Dofinansowanie w formie zaliczek i płatności pośrednich łącznie może wynieść maksymalnie 95% kwoty przyznanego dofinansowania (w pozostałej części dofinansowanie następuje w formie płatności końcowej po zakończeniu realizacji).

Przekazanie kolejnej transzy dofinansowania w formie zaliczki następuje pod warunkiem wykazania przez Spółkę, w złożonych wnioskach o płatność, poniesionych wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem, odpowiadających 70% łącznej kwoty przekazanych wcześniej transz zaliczek.

Wniosek o przekazanie kolejnej transzy płatności zawiera w szczególności część sprawozdawczą opisującą przebieg realizacji projektu, poniesione wydatki i sposób wykorzystania poprzednio udzielonych zaliczek. Do wniosku (innego, niż wniosek o płatność zaliczkową) załączone są kopie faktur lub dokumentów o równoważnej wartości dowodowej, wraz z dowodami zapłaty, potwierdzające okoliczność poniesienia kosztów objętych dofinansowaniem, a także poświadczone za zgodność z oryginałem kopie dokumentów potwierdzających odbiór i wykonanie prac, a we wskazanych w umowie przypadkach również opinie rzeczoznawców potwierdzające, że poniesiona przez beneficjenta cena zakupu nie odbiega od wartości rynkowej - z tym, że w praktyce przypadki takie dotychczas nie miały miejsca.

Płatność wnioskowanej transzy jest przekazywana na rachunek bankowy Wnioskodawcy po zaakceptowaniu wniosku o płatność przez PARP.

Data rozpoczęcia realizacji Projektu to 2 listopada 2009 r.

Data wpłaty pierwszej transzy zaliczki na zadania realizowane w ramach Projektu to 18 listopada 2009 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W którym momencie powstaje po stronie Wnioskodawcy przychód w związku z przekazaniem jej przez PARP kwoty dofinansowania na realizacje projektów w formie zaliczki.

Zdaniem Wnioskodawcy:

W przypadku przekazania przez PARP dofinansowania na realizację projektu w formie zaliczki, przychód po stronie Spółki powstaje w momencie otrzymania przez ISM pisma zawierającego akceptację przez PARP wniosku Spółki o kolejną płatność zawierającego sprawozdanie o sposobie wykorzystania udzielonej zaliczki.

Na wstępie należy stwierdzić, że zdaniem Wnioskodawcy przychody uzyskiwane przez niego na podstawie umowy o dofinansowanie zawartej z PARP korzystają ze zwolnienia od podatku. zgodnie z art. 17 ust. 1 u.p.d.o.p.

Okoliczność ta nie zwalnia jednak Wnioskodawcy z obowiązku wykazania tych przychodów w zeznaniu rocznym. W związku z tym konieczne jest ustalenie momentu powstania tych przychodów.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p., przychodem są otrzymane pieniądze i wartości pieniężne. Jednakże z przepisu tego nie można wywodzić automatycznie, że w każdym przypadku przelanie środków pieniężnych na rachunek bankowy podatnika skutkuje powstaniem po jego stronie przychodu w rozumieniu przepisów u.p.d.o.p.

Zgodnie bowiem z poglądem utrwalonym w orzecznictwie sądów administracyjnych, przychodem jest świadczenie o charakterze definitywnym (bezzwrotnymi, nie przejściowym), skutkujące rzeczywistym przyrostem majątku podatnika.

Tytułem przykładu można wskazać, że Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 27 listopada 2003 r., sygn. akt III SA 3382/02 stwierdził, że: "Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 oraz art. 12 ust. 3, do przychodów zaliczyć można tytko takie wydatki, które określają definitywny przyrost majątku podatnika. Nie jest poprawne podejście Izby Skarbowej, które utrzymywała, że podatnikowi można przypisać przychód równy prowizji określonej prowizorycznie, która miała zostać skorygowana w roku przyszłym".

Natomiast w wyroku z dnia 16 maja 1996 r., sygn. akt SA/Sz 1305/97 NSA stwierdził, iż: "Z istoty podatku dochodowego wynika, że jest on ciężarem publicznoprawnym od przyrostu majątku (dochodu), a zatem przychodem jako źródłem dochodu jest tylko taka wartość, która wchodząc do majątku podatnika, może powiększyć jego aktywa".

Otrzymanymi pieniędzmi lub wartościami pieniężnymi są zatem w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych tylko takie wartości, które powiększają aktywa majątkowe podatnika, a więc takie, którymi może on rozporządzać jak własnymi. Reasumując, przychodem w rozumieniu przepisów u.p.d.o.p. jest świadczenie o charakterze definitywnym, bezzwrotnym, skutkujące trwałym, a nie jedynie przejściowym przyrostem majątku podatnika.

Wyrazem takiego właśnie podejścia ustawodawcy do pojęcia przychodu jest art. 12 ust. 4 pkt 1 u.p.d.o.p., zgodnie z którym do przychodów nie zalicza się pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zastaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych, a także otrzymanych lub zwróconych pożyczek (kredytów), z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek (kredytów). Przepis ten wyłącza zatem z kategorii przychodów świadczenia o charakterze przejściowym, czyli zwrotnym (pożyczka i jej zwrot albo nie definitywnym - takich jak zaliczki na poczet dostaw towarów i usług, które mają być wykonane w przyszłych okresach.

Zdaniem Wnioskodawcy, przepis art. 12 ust. 4 pkt 1 u.p.d.o.p. pełni w głównej mierze funkcję precyzującą, utwierdzając, że zgodnie z podstawowym założeniom przyjętym przez ustawodawcę, na gruncie przepisów u.p.d.o.p. przychodem jest wyłącznie świadczenie skutkujące definitywnym przyrostem majątku podatnika. Natomiast świadczenia o charakterze przejściowym, nie definitywnym - a więc mające charakter analogiczny, jak świadczenia wymienione w art. 12 ust. 4 pkt 1 u.p.d.o.p., nie spełniają przesłanek do uznania ich za przychód.

W związku z powyższym zdaniem Wnioskodawcy brak jest podstaw do uznania, że zaliczka przelana na rachunek bankowy Wnioskodawcy przez PARP na poczet kosztów związanych z realizacją projektu celowego stanowi przychód w rozumieniu u.p.d.o.p. w momencie jej wpływu na rachunek bankowy Spółki. W tym momencie nie jest bowiem możliwe zakwalifikowanie jej jako świadczenia o charakterze definitywnym bezzwrotnym. Dofinansowanie w formie zaliczki ma bowiem charakter warunkowy z uwagi na to, że nie jest ona przekazana Wnioskodawcy do swobodnego rozporządzania, lecz musi być wydatkowana na ściśle określone cele, nie jest możliwe przyjęcie, że w momencie przelania zaliczki na rachunek bankowy wnioskodawcy uzyskuje on prawo do rozporządzania jej kwotą jak właściciel. Co więcej, ze względu na to, że Spółka jest obowiązana do przedstawienia PARP rozliczenia przyznanej zaliczki i w zakresie, w jakim nie została ona wydatkowana na cele określone w umowie z PARP, jest obowiązana do zwrotu przekazanej uprzednio zaliczki, w momencie otrzymania zaliczki nie jest również możliwe jednoznaczne przesądzenie, że jest to wydatek o charakterze bezzwrotnym.

Do momentu ostatecznego rozliczenia przedmiotowej zaliczki z PARP, tj. zaakceptowania przez PARP przedłożonego przez Wnioskodawcę sprawozdania ze sposobu wydatkowania zaliczki, nie może być ona uznana za świadczenia skutkujące definitywnym przyrostem majątku Wnioskodawcy. Przeciwnie, aż do tego momentu mamy do czynienia ze świadczeniem o charakterze przejściowym, co do którego nie można jednoznacznie stwierdzić, czy i w jakiej części nie jest świadczeniem o charakterze bezzwrotnym.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z opisanym we wniosku stanem faktycznym Wnioskodawca będący polską spółką kapitałową zawarł z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości (dalej: "PARP") umowę o dofinansowanie w ramach działania 1.4 Wsparcie projektów celowych osi priorytetowej oraz działania 4.1. Wsparcie wdrożeń wyników prac B+R osi priorytetowej 4 "Inwestycje w innowacyjne przedsięwzięcia" Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013.

Na podstawie tej umowy Wnioskodawca jako beneficjent otrzymuje od instytucji wdrażającej - PARP, dofinansowanie na realizację projektu "Otwarta platforma do integracji i inteligentnego zarządzania bezpieczeństwem fizycznym i technicznym obiektów PISM - badania wdrożenie produktu", którego rezultaty mają być wykorzystywane przez Wnioskodawcę w prowadzonej działalności gospodarczej.

Na podstawie umowy Wnioskodawca otrzymuje od PARP dofinansowanie w formie:

1.

zaliczek oraz

2.

płatności pośrednich stanowiących refundację wydatków uprzednio poniesionych przez Spółkę - przekazywanych w transzach.

Zgodnie z treścią umowy, przekazanie kolejnej transzy dofinansowania w formie zaliczki następuje pod warunkiem wykazania przez Wnioskodawcę, w złożonych wnioskach płatność, poniesionych wydatków kwali5kujących się do objęcia wsparciem, odpowiadających 70% łącznej kwoty przekazanych wcześniej transz zaliczek.

Wniosek o przekazanie kolejnej transzy płatności zawiera zatem w szczególności część sprawozdawczą opisującą przebieg realizacji projektu, poniesione wydatki i sposób wykorzystania poprzednio udzielonych zaliczek.

Do wniosku załączone są kopie faktur lub dokumentów o równoważnej wartości dowodowej, wraz z dowodami zapłaty, potwierdzające okoliczność poniesienia kosztów objętych dofinansowaniem, a także poświadczone za zgodność z oryginałem kopie dokumentów potwierdzających odbiór i wykonanie prac.

Płatność wnioskowanych funduszy jest przekazywana na rachunek bankowy Wnioskodawcy po zaakceptowaniu powyższego wniosku przez PARP.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że umowa o dofinansowanie przedmiotowego Projektu: "Otwarta platforma do integracji i inteligentnego zarządzania bezpieczeństwem fizycznym i technicznym obiektów PISM - badania i wdrożenie produktu" została zawarta przez Spółkę z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości w dniu 19 października 2009 r.

Realizowany Projekt zgodnie z zawartą umową, finansowany jest częściowo ze środków Spółki, a częściowo jest dofinansowywany przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. Dofinansowanie obejmuje maksymalnie:

* 60% wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem na badania przemysłowe,

* 35% wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem na prace rozwojowe,

* 40% wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem na inwestycje,

* 40% wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem na doradztwo.

W pozostałym zakresie Projekt jest finansowany przez Spółkę.

Dofinansowanie przekazywane jest w formie:

1.

zaliczek oraz

2.

płatności pośrednich i płatności końcowej - stanowiących refundację wydatków uprzednio poniesionych przez Spółkę.

Płatności w formie zaliczki są dokonywane na wyodrębniony rachunek bankowy. Wypłaty z rachunku wyodrębnionego do obsługi zaliczek mogą być dokonywane wyłącznie jako płatności za dostawy, usługi, roboty budowlane i inne wydatki kwalifikujące się do objęcia wsparciem w ramach Projektu. Płatności w formie refundacji są dokonywane na rachunek bieżący firmy.

Dofinansowanie w formie zaliczek i płatności pośrednich łącznie może wynieść maksymalnie 95% kwoty przyznanego dofinansowania (w pozostałej części dofinansowanie następuje w formie płatności końcowej po zakończeniu realizacji).

Przekazanie kolejnej transzy dofinansowania w formie zaliczki następuje pod warunkiem wykazania przez Spółkę, w złożonych wnioskach o płatność, poniesionych wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem, odpowiadających 70% łącznej kwoty przekazanych wcześniej transz zaliczek.

Wniosek o przekazanie kolejnej transzy płatności zawiera w szczególności część sprawozdawczą opisującą przebieg realizacji projektu, poniesione wydatki i sposób wykorzystania poprzednio udzielonych zaliczek. Do wniosku (innego, niż wniosek o płatność zaliczkową) załączone są kopie faktur lub dokumentów o równoważnej wartości dowodowej, wraz z dowodami zapłaty, potwierdzające okoliczność poniesienia kosztów objętych dofinansowaniem, a także poświadczone za zgodność z oryginałem kopie dokumentów potwierdzających odbiór i wykonanie prac, a we wskazanych w umowie przypadkach również opinie rzeczoznawców potwierdzające, że poniesiona przez beneficjenta cena zakupu nie odbiega od wartości rynkowej - z tym, że w praktyce przypadki takie dotychczas nie miały miejsca.

Płatność wnioskowanej transzy jest przekazywana na rachunek bankowy Wnioskodawcy po zaakceptowaniu wniosku o płatność przez PARP.

Data rozpoczęcia realizacji Projektu to 2 listopada 2009 r.

Data wpłaty pierwszej transzy zaliczki na zadania realizowane w ramach Projektu to 18 listopada 2009 r.

Należy wskazać, iż Program Operacyjny "Innowacyjna Gospodarka", zgodnie ze wstępnym projektem Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia (NSRO), przyjętym w dniu 14 lutego 2006 r. przez Radę Ministrów, stanowi jeden z programów operacyjnych będących podstawowym narzędziem do osiągnięcia założonych w niej celów przy wykorzystaniu środków Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Rozważając charakter środków finansowych, które otrzymuje Spółka na realizację Projektu "Otwarta platforma do integracji i inteligentnego zarządzania bezpieczeństwem fizycznym i technicznym obiektów PISM - badania wdrożenie produktu", należy odnieść się do regulacji art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712), zgodnie z którą sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Zauważyć należy, iż z dniem 1 stycznia 2010 r. w związku z wprowadzeniem nowej ustawy o finansach publicznych, zmianie uległy także przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych m.in. w zakresie opodatkowania dotacji.

Z uwagi na fakt, że Projekt realizowany jest na podstawie zawartej umowy o dofinansowanie od 2 listopada 2009 r.:

* odnośnie wypłat dokonywanych do 31 grudnia 2009 r. zastosowanie znajdą przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu do 31 grudnia 2009 r. oraz ustawy o finansach publicznych z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm., dalej: "ustawa o finansach publicznych z dnia 30 czerwca 2005 r."),

* odnośnie wypłat dokonywanych od 1 stycznia 2010 r. - przepisy znowelizowanej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2010 r. oraz przepisy ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm., dalej: "nowa ustawa o finansach publicznych"), która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2010 r.

Stan prawny do dnia 31 grudnia 2009 r.:

Począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r., programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, finansowane były według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) - w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r.

Ustawa o finansach publicznych w art. 5 ust. 1 pkt 2 określała, że środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 106 ust. 2 pkt 3a ustawy o finansach publicznych, dotacjami są podlegające szczególnym zasadom rozliczania, wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, lub projektów realizowanych w ramach tych programów, zwane dalej dotacjami rozwojowymi.

Stosownie natomiast do treści art. 202 ust. 2 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2 - 4, mogą być wykorzystane na dotacje rozwojowe dla jednostek sektora finansów publicznych oraz innych podmiotów będących beneficjentami tych środków, a także dla podmiotów, którym w ramach programu operacyjnego została powierzona na podstawie porozumienia lub umowy realizacja zadań odnoszących się bezpośrednio do beneficjentów.

Zgodnie zaś z definicją zawartą w art. 5 pkt 1 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, beneficjentem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną, realizująca projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie projektu.

W art. 202 ust. 3 ustawy o finansach publicznych wskazano, iż dotacje rozwojowe mogą być przekazywane z budżetu państwa w formie zaliczki lub zwrotu wydatków poniesionych na realizację programu operacyjnego finansowanego z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, lub projektu w ramach takiego programu.

A zatem, w świetle ustawy o finansach publicznych z dnia 30 czerwca 2005 r., środki pochodzące z budżetu Unii Europejskie stają się, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, dochodami tegoż budżetu, z którego realizowane są wydatki budżetu państwa na finansowanie programów i projektów, na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki. w konsekwencji, tzw. środki pomocowe pochodzące m.in. z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, w tym z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, jak również środki krajowe przeznaczone na realizację programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa jako tzw. dotacje rozwojowe.

Stan prawny od dnia 1 stycznia 2010 r.:

Przepis art. 5 ust. 1 pkt 2 nowej ustawy o finansach publicznych określa, że środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Istotną zmianą wprowadzoną nową ustawa o finansach publicznych jest wprowadzenie w art. 2 pkt 5 przywołanej ustawy definicji "środków europejskich", do których zalicza się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4, czyli:

* środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;

* niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:

a.

Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,

b.

Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,

c.

Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;

* środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:

a.

Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji",

b.

Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,

c.

Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich;

Nowa ustawa o finansach publicznych wprowadziła zmianę charakteru środków przeznaczonych na realizację programów operacyjnych i w obecnie obowiązującym stanie prawnym środki europejskie, co do zasady nie zostały włączone do budżetu państwa, ale stanowić mają jego odrębną część w formie budżetu środków europejskich.

Reguluje to art. 111 pkt 16, zgodnie z którym: "dochodami podatkowymi i niepodatkowymi budżetu państwa są środki europejskie i środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b, na realizację projektów pomocy technicznej oraz środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c i d oraz pkt 6, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa".

Na mocy art. 117 ust. 1 nowej ustawy o finansach publicznych przyjęto, że budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej.

W ustępie 2 tegoż artykułu skonkretyzowano, że w budżecie środków europejskich ujmuje się:

1.

dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;

2.

wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Co istotne, zgodnie z art. 121 ust. 1 nowej ustawy o finansach publicznych, programy finansowane z udziałem środków europejskich są ujmowane w załączniku do ustawy budżetowej jako jej element.

Od 1 stycznia 2010 r. dofinansowanie dokonywane jest w dwóch formach:

1.

płatności,

2.

dotacji celowej

i w związku z powyższym beneficjenci otrzymują kolejne transze dofinansowania w dwóch przelewach:

1.

płatność w części dotyczącej środków europejskich przekazywanej przez BGK na podstawie zlecenia płatności wystawionego przez PARP;

2.

dotację celową w części dotyczącej współfinansowania krajowego przekazywanej przez PARP

Należy zatem stwierdzić, że od 1 stycznia 2010 r. środki finansowe, które Spółka otrzymuje na realizację Projektu mają charakter "środków europejskich", uregulowanych w formie budżetu środków europejskich jako odrębna część budżetu państwa i wypłacane są w dwóch ww. formach.

Nawiązując do meritum niniejszej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie określenia momentu powstania przychodu z tytułu otrzymania dofinansowania na realizację projektu unijnego "Otwarta platforma do integracji i inteligentnego zarządzania bezpieczeństwem fizycznym i technicznym obiektów PISM - badania wdrożenie produktu" wskazać należy, że zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Przychodem są zatem przysporzenia majątkowe o charakterze trwałym, bezzwrotnym, definitywnym, których rzeczywiste otrzymanie powoduje obowiązek zapłaty podatku dochodowego.

Podkreślenia w niniejszej sprawie wymaga, że - jak wskazał sam Wnioskodawca: na podstawie umowy o dofinansowanie w ramach działania 1.4 Wsparcie projektów celowych osi priorytetowej oraz działania 4.1. Wsparcie wdrożeń wyników prac B+R osi priorytetowej 4 "Inwestycje w innowacyjne przedsięwzięcia" Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 zawartej z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości, Spółka jako beneficjent otrzymuje od instytucji wdrażającej - PARP, dofinansowanie na realizację Projektu "Otwarta platforma do integracji i inteligentnego zarządzania bezpieczeństwem fizycznym i technicznym obiektów PISM - badania wdrożenie produktu", którego rezultaty mają być wykorzystywane przez Wnioskodawcę w prowadzonej działalności gospodarczej.

W związku z powyższym, uzyskane przez Spółkę środki finansowe na realizację Projektu stanowią - co do zasady - przychód podatkowy Wnioskodawcy w dacie ich otrzymania.

Podkreślić przy tym należy, że sposób wypłaty czy okresowych rozliczeń pieniędzy z uwagi na specyfikę unijnych środków pomocowych ma charakter swoistych "rozwiązań technicznych" udzielanej pomocy w zakresie wypłat i rozliczeń dotacji, co potwierdza stosowna regulacja ustawowa w materii finansów publicznych oraz umowa wiążąca strony realizowanego Projektu.

Nie można przy tym poszczególnych transz środków finansowych, wypłacanych zgodnie z obowiązującym na podstawie zawartej umowy o dofinansowanie harmonogramem, traktować jako "zaliczek". W przedmiotowej sprawie nie ma bowiem zastosowania przywołany przez Wnioskodawcę jako "przepis pełniący w głównej mierze funkcję precyzującą" art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu: "Do przychodu nie zalicza się pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych, a także otrzymanych lub zwróconych pożyczek (kredytów), z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek (kredytów)".

Wskazać należy jednoznacznie, że otrzymane pieniądze stają się przychodem podatkowym w momencie wpływu na rachunek bankowy poszczególnych transz, gdyż już od tego momentu Spółka może nimi dysponować jako beneficjent realizowanego Projektu.

Okoliczność, że Spółka zgodnie z zawartą umową o dofinansowanie Projektu obowiązana jest do przedstawienia PARP rozliczenia przyznanej transzy i w zakresie, w jakim nie została ona wydatkowana na cele określone w umowie z PARP, jest obowiązana do zwrotu przekazanej uprzednio kwoty, nie oznacza, że dopiero w dniu zatwierdzenia sprawozdania okresowego z realizacji Projektu otrzymane wcześniej pieniądze nabierają charakteru przysporzenia definitywnego.

Odrzucić należy zatem jako błędne twierdzenie Wnioskodawcy o tym, że w przedmiotowej sprawie: "dofinansowanie w formie zaliczki ma (bowiem) charakter warunkowy z uwagi na to, że nie jest ona przekazana Wnioskodawcy do swobodnego rozporządzania, lecz musi być wydatkowana na ściśle określone cele; nie jest możliwe przyjęcie, że w momencie przelania zaliczki na rachunek bankowy Wnioskodawcy uzyskuje on prawo do rozporządzania jej kwotą jak właściciel".

Jak wykazano powyżej, otrzymywane przez Wnioskodawcę środki pomocowe, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stanowią - co do zasady - przychód Spółki w dacie ich otrzymania, a więc z chwilą wpływu poszczególnych transz na rachunek bankowy Wnioskodawcy.

Jednakże, jak słusznie zauważył Wnioskodawca, przychód ten będzie wolny od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stosownie bowiem do brzmienia art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2009 r., wolne od podatku są kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Zgodnie ze znowelizowanym od dnia 1 stycznia 2010 r. art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Jednocześnie nadmienić należy, że wydatki sfinansowane z przychodów z tytułu otrzymywanej pomocy jako wolnych od podatku, nie są zaliczane do kosztów podatkowych.

Wynika to z treści art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w myśl którego wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 48, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

W oparciu o opisany we wniosku stan faktyczny oraz przywołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że kwoty przekazywane Wnioskodawcy od 2009 r. na realizację Projektu "Otwarta platforma do integracji i inteligentnego zarządzania bezpieczeństwem fizycznym i technicznym obiektów PISM - badania wdrożenie produktu" za pośrednictwem Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stanowią przychód podatkowy Wnioskodawcy w dacie ich otrzymania, tj. z chwilą przekazania na rachunek bankowy Spółki poszczególnych transz środków pomocowych, zgodnie z przyjętym harmonogramem wypłat.

Nie można przy tym mówić o "zaliczce" w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Z uwagi na powyższe stanowisko Wnioskodawcy w zakresie określenia momentu powstania przychodu z tytułu otrzymania dofinansowania na realizację projektu unijnego "Otwarta platforma do integracji i inteligentnego zarządzania bezpieczeństwem fizycznym i technicznym obiektów PISM - badania wdrożenie produktu" należało uznać za nieprawidłowe.

Końcowo nadmienić należy, że przywołany przez Spółkę tytułem przykładu wyrok Naczelnego Sąd Administracyjnego z dnia 27 listopada 2003 r., sygn. akt III SA 3382/02 zapadł w sprawie uznania za przychód otrzymanej prowizji wstępnej, a nie ostatecznej z tytułu umów reasekuracji, zatem nie odnosi się do sytuacji identycznej lub sprowadzającej się do sytuacji opisanej w przedmiotowym wniosku.

Trudno nie zgodzić się z przytoczoną przez Wnioskodawcę ogólną tezą: "Z istoty podatku dochodowego wynika, że jest on ciężarem publicznoprawnym od przyrostu majątku (dochodu), a zatem przychodem jako źródłem dochodu jest tylko taka wartość, która wchodząc do majątku podatnika, może powiększyć jego aktywa", jakkolwiek odniesienie się przez tut. Organ do treści wskazanego przez Wnioskodawcę "wyroku z dnia 16 maja 1996 r., sygn. akt SA/Sz 1305/97 NSA" jest niemożliwe z uwagi na fakt, że takiego orzeczenie nie zidentyfikowano. Nie miało to jednak wpływu na stanowisko zajęte w przedmiotowej interpretacji.

Istotnym jest fakt, iż na mocy art. 87 ust. 1 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997 r. - Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.) źródłami powszechnie obowiązującego prawa w Rzeczypospolitej Polskiej są: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia.

Zatem każdą sprawę organ podatkowy jest zobowiązany traktować indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl