IPPB5/423-612/09-4/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-612/09-4/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 28 września 2009 r. (data wpływu 2 października 2008 r.) oraz piśmie z dnia 4 listopada 2009 r. (data nadania 4 listopada 2009 r., data wpływu 9 listopada 2009 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie Nr IPPP1-443-962/09-2/JB, Nr IPPB5-423-612/09-2/AS i Nr IPPB4-415-641/09-2/JK (data nadania 28 października 2009 r., data doręczenia 3 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych:

1.

w zakresie zwolnienia przedmiotowego od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochodów otrzymanych w ramach przyznanej dotacji z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 - jest nieprawidłowe,

2.

w zakresie braku możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów Spółki wydatków kwalifikowanych ponoszonych na realizację projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 października 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych:

1.

w zakresie zwolnienia przedmiotowego od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochodów otrzymanych w ramach przyznanej dotacji z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013,

2.

w zakresie braku możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów Spółki wydatków kwalifikowanych ponoszonych na realizację projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca będący spółką z ograniczoną odpowiedzialnością jest firmą usługową.

Przedmiotem działania Spółki są:

1.

usługi informatyczne.

2.

handel detaliczny sprzętem i akcesoriami informatycznymi.

3.

serwis informatyczny.

4.

szkolenia informatyczne dla dorosłych.

Punkty 1,2,3 działalności Spółki według ustawy o podatku od towarów i usług są opodatkowane VAT, natomiast pkt 4 działalności jest zwolniony z VAT.

W dniu 31 sierpnia 2009 r. Spółka zawarła umowę z Samorządem Województwa (jako instytucją pośredniczącą) o dofinansowanie projektu realizowanego w ramach programu operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Celem projektu jest nieodpłatne szkolenie komputerowe dla dorosłych osób pracujących.

Projekt realizowany będzie w ciągu 10 miesięcy, na przełomie lat 2009 i 2010 i nie zakłada występowania pomocy publicznej oraz wkładu własnego projektodawcy. Na pisemny wniosek Spółki instytucja pośrednicząca refunduje wydatki kwalifikowane projektu ze środków finansowanych pochodzących z Europejskiego Funduszu Społecznego. Specyfikacja kosztów kwalifikowanych jest ściśle określona w szczegółowym budżecie projektu i ewidencja ich prowadzona jest na wyodrębnionych kontach i wyodrębnionym rachunku bankowym.

Do realizacji przedmiotowego projektu Spółka zatrudni:

1.

w oparciu o odrębne umowy o pracę zarządzających projektem:

* koordynatora projektu,

* pracownika d/s obsługi finansowej,

* specjalistę d/s promocji i rekrutacji,

* specjalistę d/s monitoringu i ewaluacji.

2.

na podstawie umowy zlecenia do prowadzenia szkoleń przewidzianych w projekcie:

* trenerów.

Jak wskazał Wnioskodawca, kopia przedmiotowej umowy Nr 231 z dnia 31 sierpnia 2009 r. została załączona do niniejszego wniosku.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy dochody pracowników zatrudnionych do realizacji projektu w ramach programu operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych w oparciu o art. 21 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

2.

Dotyczy wydatków kwalifikowanych poniesionych przez Spółkę na realizację projektu w ramach programu operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 ewidencjonowanych na wyodrębnionych kontach:

a)

czy dochody uzyskane przez Spółkę z refundacji ww. kosztów przez instytucję pośredniczącą, a pochodzące ze środków finansowych Europejskiego Funduszu Społecznego

- podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych w oparciu o art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

b)

czy ww. wydatki nie uważa się za koszty uzyskania przychodów w oparciu o art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

3)

Dotyczy dochodów uzyskanych przez Spółkę z refundacji przez instytucję pośrednicząca, kosztów kwalifikowanych na realizację projektu w ramach programu operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 w kontekście ustawy o podatku od towarów i usług:

a)

czy otrzymane przez Spółkę ww. dochody można traktować jako obrót, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i poprzez wystawienie faktur wewnętrznych wykazać w deklaracji VAT-7 w dziale C poz. 20 - "Dostawa towarów oraz świadczenie usług na terytorium kraju zwolnione od podatku".

b)

czy otrzymane przez Spółkę ww. dochody (biorąc pod uwagę fakt, iż Spółka realizuje sprzedaż opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, jak i sprzedaż "zw") należy ujmować do współczynnika proporcji rocznego obrotu opodatkowanego w obrocie ogółem, o którym mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego stanowi odpowiedź na pytania zawarte w pkt 2 niniejszego wniosku w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

Wniosek odnośnie pytań zawartych w pkt 1 wniosku w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych oraz odnośnie pytań zawartych w pkt 3 wniosku w zakresie podatku od towarów i usług zostanie rozpatrzony w odrębnych interpretacjach indywidualnych.

Zdaniem Wnioskodawcy:

W oparciu o art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochody uzyskane przez Spółkę z refundacji wydatków kwalifikowanych poniesionych na realizację projektu w ramach programu operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych.

Jednocześnie ww. wydatków, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się:

* w zakresie zwolnienia przedmiotowego od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochodów otrzymanych w ramach przyznanej dotacji z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 - za nieprawidłowe,

* w zakresie braku możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów Spółki wydatków kwalifikowanych ponoszonych na realizację projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 - za prawidłowe.

Ad. 1)

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), przychodami są m.in. otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

W świetle ww. przepisów otrzymane przez Wnioskodawcę jako Beneficjenta projektu realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 środki finansowe co do zasady stanowią przychód dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie z brzmieniem art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody uzyskane od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 24 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku dochodowego są odsetki od dochodów lub środków, o których mowa w pkt 23, lokowanych na bankowych rachunkach terminowych.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 47 cytowanej ustawy, wolne od podatku dochodowego są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Znowelizowana ustawa o finansach publicznych z dnia 30 czerwca 2005 r. (Dz. U. Nr 249, poz. 2104), która weszła w życie w dniu 29 grudnia 2006 r., w art. 5 ust. 1 pkt 2 określa, że środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Zgodnie z art. 5 ust. 3 tej ustawy do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2 zalicza się:

1.

środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych;

2.

środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa;

3.

środki:

a.

Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji",

b.

Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,

c.

Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich,

3a) niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA):

A. Norweskiego Mechanizmu Finansowego,

B. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,

C. Szwajcarskiego Mechanizmu Finansowego;

4)

inne środki.

Stosownie natomiast do treści art. 202 ust. 2 pkt 2 ustawy o finansach publicznych środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2-4, mogą być wykorzystane na dotacje rozwojowe dla jednostek sektora finansów publicznych oraz innych podmiotów będących beneficjentami tych środków, a także dla podmiotów, którym w ramach programu operacyjnego została powierzona na podstawie porozumienia lub umowy realizacja zadań odnoszących się bezpośrednio do beneficjentów. Ustęp 3 tego artykułu stanowi natomiast, iż dotacje rozwojowe mogą być przekazywane z budżetu państwa w formie zaliczki lub zwrotu wydatków poniesionych na realizację programu operacyjnego finansowanego z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, lub projektu w ramach takiego programu.

Na mocy art. 15 ust. 4 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju programami są:

1.

programy operacyjne - dokumenty, o których mowa w art. 37 rozporządzenia Rady (WE) Nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającego rozporządzenie (WE) Nr 1260/1999, realizujące cele zawarte w narodowej strategii spójności i strategiach rozwoju, o których mowa w art. 9 pkt 3; programami operacyjnymi są krajowe programy operacyjne i regionalne programy operacyjne;

2.

programy rozwoju - dokumenty realizujące cele zawarte w strategiach rozwoju, o których mowa w art. 9 pkt 3, w tym programy wojewódzkie, w rozumieniu ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa, oraz programy wieloletnie, o których mowa w przepisach o finansach publicznych.

Należy w tym miejscu zwrócić uwagę na definicję "beneficjenta" zawartą w przepisach ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658 z późn. zm.), zgodnie z którą beneficjentami mogą być osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, realizujące projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowane projektu.

Dotację rozwojową mogą zatem otrzymać beneficjenci, w tym osoby prawne, realizujące projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych w oparciu o decyzję lub umowę o dofinansowane projektu.

Jednocześnie, ustawą z dnia 8 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 249, poz. 1832), do ustawy o finansach publicznych dodany został art. 106 ust. 2 pkt 3a, w myśl którego dotacjami są, podlegające szczególnym zasadom rozliczania, wydatki budżetu państwa przeznaczone m.in. na realizację programów finansowanych z udziałem środków pochodzących z funduszy strukturalnych lub projektów realizowanych w ramach tych programów, zwane dotacjami rozwojowymi.

Zmiana statusu środków unijnych i włączenie ich do budżetu państwa w ustawie o finansach publicznych powoduje, że programy operacyjne od 2007 r. są finansowane według zasad określonych w znowelizowanej ustawie o finansach publicznych (z zastrzeżeniem art. 20 ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw).

Środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak i współfinansujących środków krajowych przeznaczone na realizację tych programów operacyjnych będą zatem wydatkami budżetu państwa.

Jak wynika z powyższego, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej stają się, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, dochodami tegoż budżetu, z którego realizowane są wydatki budżetu państwa na finansowanie programów i projektów, na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki. W konsekwencji tzw. środki pomocowe pochodzące m.in. z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak również środki krajowe przeznaczone na realizację programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa jako tzw. dotacje rozwojowe.

W świetle ww. ustawy o finansach publicznych, środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej oraz środki krajowe, przeznaczone na realizację programów operacyjnych, objętych okresem programowania 2007-2013, jako dotacje, są wydatkami budżetu państwa i spełniają przesłanki zwolnienia ujętego w art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z opisanym we wniosku zdarzeniem przyszłym Spółka w dniu 31 sierpnia 2009 r. zawarła umowę z Samorządem Województwa (jako instytucją pośredniczącą) o dofinansowanie projektu realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Celem projektu jest nieodpłatne szkolenie komputerowe dla dorosłych osób pracujących.

Projekt realizowany będzie w ciągu 10 miesięcy, na przełomie lat 2009 i 2010 i nie zakłada występowania pomocy publicznej oraz wkładu własnego projektodawcy. Na pisemny wniosek Spółki instytucja pośrednicząca refunduje wydatki kwalifikowane projektu ze środków finansowanych pochodzących z Europejskiego Funduszu Społecznego. Specyfikacja kosztów kwalifikowanych jest ściśle określona w szczegółowym budżecie projektu i ewidencja ich prowadzona jest na wyodrębnionych kontach i wyodrębnionym rachunku bankowym.

Do realizacji przedmiotowego projektu Spółka zatrudni:

1.

w oparciu o odrębne umowy o pracę zarządzających projektem:

* koordynatora projektu,

* pracownika d/s obsługi finansowej,

* specjalistę d/s promocji i rekrutacji,

* specjalistę d/s monitoringu i ewaluacji.

2.

na podstawie umowy zlecenia do prowadzenia szkoleń przewidzianych w projekcie:

* trenerów.

Podkreślenia wymaga fakt, iż w przedmiotowej sprawie środki pieniężne będą przekazywane Wnioskodawcy w postaci refundacji wydatków kwalifikowanych projektu na podstawie umowy podpisanej pomiędzy Samorządem Województwa a Spółką.

Oznacza to, że Wnioskodawca otrzyma środki z budżetu państwa.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż zmiany w ustawie o finansach publicznych skutkują zastosowaniem na gruncie ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych art. 17 ust. 1 pkt 47 tej ustawy.

W konsekwencji przyznana dotacja w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013 będzie wolna od podatku dochodowego od osób prawnych, jednakże tylko u Beneficjenta.

Odnosząc się do pytania Wnioskodawcy, w oparciu o przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż dochody uzyskane przez Spółkę z refundacji kosztów kwalifikowanych projektu realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013, wypłacane przez instytucję pośredniczącą, a pochodzące ze środków finansowych Europejskiego Funduszu Społecznego nie podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych w oparciu o art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W tym miejscu należy wskazać, że przedmiotowa dotacja będzie podlegała zwolnieniu od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jako dotacja otrzymana z budżetu państwa.

Z uwagi na powyższe stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Ad. 2)

Jednocześnie, wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane z przychodów (dochodów) wolnych od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie wskazanych przepisów, nie będą uważane za koszty uzyskania przychodów w myśl art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Definicję kosztów uzyskania przychodów, jako kategorii z zakresu prawa podatkowego, zawiera art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z tym przepisem kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 powołanej ustawy.

Treść przywołanego art. 15 ust. 1 oznacza, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami (o związku takim można mówić, gdy wydatek bezpośrednio wpływa na osiągnięcie konkretnego przychodu) lub służą zachowaniu bądź zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów.

Kosztami uzyskania przychodu są więc wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów.

Aby wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów, należy ocenić jego związek z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz możliwość osiągnięcia przychodu. Z oceny tego związku powinno wynikać, że poniesiony wydatek obiektywnie może przyczynić się do osiągnięcia przychodu - w okresie ponoszenia kosztów lub w przyszłości. W związku z powyższym, kosztami będą zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskiwanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim.

Rozpatrując możliwość zaliczenia określonego wydatku do kosztów podatkowych należy jednak w pierwszej kolejności mieć na względzie, czy wydatek ten nie mieści się w określonym w art. 16 ust. 1 ustawy katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47 i 48 lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

W rozpatrywanej sprawie przedmiot zapytania Spółki w aspekcie braku możliwości zaliczenia wydatków do kosztów podatkowych odnosi się do tzw. "wydatków kwalifikowanych", związanych z realizacją projektu Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 finansowanego środkami pomocowymi.

Podkreślenia wymaga, iż czym innym jest kwalifikacja wydatków pod względem podatkowym, a czym innym na potrzeby projektu europejskiego.

Ogólnie rzecz biorąc "Projekt" to przedsięwzięcie, które ma swój określony cel, budżet i ramy czasowe, realizowane przez daną grupę osób.

O projekcie europejskim mówimy wtedy, gdy przy jego realizacji zaangażowane są środki z Unii Europejskiej, bądź środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) i kiedy poprzez swoje cele czy rezultaty nabiera on także wymiaru europejskiego.

Budżet projektu europejskiego budowany jest w podziale na koszty kwalifikowane (tj. kwalifikujące się do refundacji) i niekwalifikowane oraz szczegółowe podkategorie, zgodnie z kryteriami określonymi w konkretnym programie, w ramach którego jest on finansowany.

Pojęcie wydatków kwalifikowanych dotyczy wszystkich pieniężnych wydatków i rzeczowych wkładów związanych z realizacją projektu.

Za wydatki kwalifikowane mogą być uznane wszystkie wydatki związane z danym projektem, o ile:

* są niezbędne dla realizacji projektu i bezpośrednio z nim związane,

* zostaną uwzględnione w budżecie projektu, we wniosku stanowiącym załącznik do umowy o dofinansowanie projektu,

* spełniają wymogi efektywnego zarządzania finansami, w szczególności osiągania wysokiej jakości za daną cenę,

* zostały faktycznie poniesione (niekoniecznie w formie gotówkowej), wykazane w dokumentacji finansowej jednostki realizującej projekt i są poparte stosownymi dokumentami (faktury lub inne dokumenty księgowe o równoważnej wartości dowodowej).

Uwzględnienie w budżecie projektu wydatków niekwalifikowanych jest możliwe, ale jedynie jako dodatkowy element budżetu, finansowany wyłącznie ze środków własnych.

Wydatki, które uznawane są jako niekwalifikowane, różnią się w zależności od rodzaju programu i należą do nich przykładowo:

* rezerwy na pokrycie przyszłych strat lub długów,

* pożyczki, spłaty rat, kary finansowe, grzywny,

* odsetki od niezapłaconych w terminie zobowiązań,

* prowizje bankowe od transakcji finansowych, wymiany walut i ujemne różnice kursowe,

* wydatki poniesione na przygotowanie wniosku projektowego,

* wydatki nieodnoszące się jednoznacznie do projektu lub wydatki nieudokumentowane,

* wydatki poniesione na naprawy sprzętu i odpisy amortyzacyjne dotyczące majątku zakupionego z dotacji wspólnotowej, krajowej lub środków własnych stanowiących współfinansowanie tej dotacji,

* mandaty, opłaty karne, koszty procesów sądowych,

* podatek VAT, z wyjątkiem gdy nie podlega odliczeniu (w przypadku VAT za koszt kwalifikowany co do zasady uznaje się tylko tę część podatku, której rzeczywisty ciężar poniósł wnioskodawca, tj. nie odliczył jej lub nie otrzymał w formie zwrotu podatku).

Ustalenie, jakie wydatki i na jakich warunkach można uznać za kwalifikujące się do refundacji jest jednym z podstawowych aspektów ubiegania się o fundusze europejskie. Nie wszystkie wydatki mogą być objęte wsparciem. Ich zakres zależy od programu, z którego beneficjent chce skorzystać i od konkretnego działania.

Kwalifikowalność wydatków oznacza, że dany wydatek jest niezbędny do wykonania projektu i bezpośrednio jest z nim związany. Kategorie wydatków kwalifikowanych muszą być ściśle powiązane z projektami, które kwalifikują się do objęcia wsparciem w ramach danego działania stanowiącego element programu operacyjnego. Należy to rozumieć w ten sposób, że kwalifikowalność wydatków ściśle wiąże się z kwalifikowalnością projektów, tzn. wydatek jest kwalifikowalny, jeśli został poniesiony w ramach projektu kwalifikującego się do wsparcia. Są to tylko ogólne reguły dotyczące kwalifikowalności wydatków. Obok nich istnieje szereg zasad szczególnych, które określone są w wytycznych dotyczących kwalifikowania wydatków w ramach danego programu operacyjnego na lata 2007-2013.

W myśl cytowanego powyżej art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych na gruncie podatkowym wydatki kwalifikowane, pokryte środkami wolnymi od opodatkowania na mocy przepisów art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47 i 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych lub środkami, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

Podsumowując, w oparciu o przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż wydatki kwalifikowane ponoszone na realizację projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów Spółki, zgodnie z brzmieniem art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Z uwagi na powyższe stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy jednocześnie zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie dokumenty dołączone do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji, ponieważ mając na uwadze treść przepisu art. 14b ustawy - Ordynacja podatkowa, tut. Organ wydając interpretację prawa podatkowego nie jest uprawniony do przeprowadzenia postępowania dowodowego. Do postępowania w sprawie wydania pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego nie mają bowiem zastosowania przepisy o postępowaniu podatkowym, a postępowanie dowodowe jest częścią postępowania podatkowego, które może być przeprowadzone w toku czynności kontrolnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. Marii Curie-Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl