IPPB5/423-607/12-4/RS

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 października 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-607/12-4/RS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 17 lipca 2012 r. (data wpływu 23 lipca 2012 r.) oraz w piśmie z dnia 15 października 2012 r. (data nadania 16 października 2012 r., data wpływu 17 października 2012 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie Nr IPPB5/423-607/12-2/RS z dnia 9 października 2012 r. (data nadania 9 października 2012 r., data doręczenia 10 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wydatków poniesionych przez Spółkę w związku z organizacją:

* spotkań z autoryzowanymi dystrybutorami oleju opałowego o charakterze szkoleniowo-biznesowo-integracyjnym:

* wykazujących ścisły związek z przeprowadzaniem przez Spółkę szkoleń oraz wydatków mających charakter stricte reklamowy, tj. kosztów wydania materiałów związanych ze szkoleniem oraz osób prowadzących szkolenie, materiałów związanych z prezentacjami, pokazami odbywającymi się podczas przedmiotowych spotkań, wynajmu sal oraz kosztów drobnych upominków (gadżetów) opatrzonych logo Spółki - jest prawidłowe,

* noszących znamiona reprezentacji, w myśl regulacji zawartych w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. wydatków poniesionych na noclegi, catering, w tym na napoje bezalkoholowe, program artystyczny, zajęcia integracyjne i plenerowe, na upominki dla klientów (jeżeli są wysokiej wartości i nie są opatrzone logo Spółki), nagrody w konkursach (drobne nagrody rzeczowe), logistykę i obsługę personalną (pracowników wynajętych przez agencję, którzy przygotowują scenografię, organizują imprezy plenerowe, konkursy itp.), scenografię, technikę (oświetlenie, nagłośnienie itp.), koszty organizacyjne agencji - jest nieprawidłowe,

* spotkań dla klientów podstawowych obszaru handlu hurtowego (głównie właścicieli stacji stowarzyszonych) o charakterze informacyjno-biznesowo-integracyjnym oraz spotkań dla klientów podstawowych obszaru handlu hurtowego o charakterze organizacyjno-biznesowo-integracyjnym:

* o charakterze promocyjno - reklamowym, tj. wydatków poniesionych na materiały związane z prezentacjami, pokazami odbywającymi się podczas takich spotkań oraz drobne upominki (gadżety) z logo Spółki rozdawane klientom w trakcie przedmiotowych spotkań - jest prawidłowe,

* noszących znamiona reprezentacji, w myśl regulacji zawartych w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. wydatków poniesionych na noclegi, wynajem sal, catering, w tym na napoje bezalkoholowe, programy artystyczne i koncerty, zajęcia integracyjne i plenerowe, na upominki dla klientów (jeżeli są wysokiej wartości i nie są opatrzone logo Spółki), nagrody w konkursach (drobne nagrody rzeczowe), logistykę i obsługę personalną (pracowników wynajętych przez agencję, którzy przygotowują scenografię, organizują imprezy plenerowe, konkursy itp.), scenografię, technikę (oświetlenie, nagłośnienie itp.), koszty organizacyjne agencji - jest nieprawidłowe,

* spotkań dla klientów programu Flota o charakterze integracyjno-biznesowo-szkoleniowy:

* noszących znamiona reprezentacji, w myśl regulacji zawartych w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. wydatków poniesionych na: catering, wynajem sal, występ artystyczny wraz ze sprzętem, zajęcia integracyjne, upominki (jeżeli są wysokiej wartości i nie są opatrzone logo Spółki) - jest nieprawidłowe,

* materiały mające charakter stricte reklamowy oraz wydatków ściśle związanych z przeprowadzeniem ewentualnego szkolenia, a więc wydatki na materiały związane ze szkoleniem oraz osoby prowadzące szkolenie, na produkcję materiałów identyfikujących spotkanie, oraz na upominki o ile będą to drobne gadżety opatrzone logo Spółki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lipca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wydatków poniesionych przez Spółkę w związku z organizacją dla kontrahentów spotkań wymienionych w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Spółka S.A. (zwany dalej: "P." lub "Spółką") organizuje szereg spotkań dla kontrahentów mających na celu zwiększenie sprzedaży oferowanych przez siebie towarów bądź doprowadzenie do jak najwolniejszego zmniejszania się wolumenu sprzedaży w stosunku do towarów gdzie z przyczyn obiektywnych i niezależnych od P następuje trwała tendencja spadkowa na rynku. Na niektóre ze spotkań zapraszani są wszyscy kontrahenci z danego obszaru, natomiast na inne z uwagi na bardzo dużą ilość kontrahentów spotkania organizowane są dla części kontrahentów Spółki z danego obszaru. Przy czym Spółka stara się zapraszać kontrahentów w ten sposób, aby na przestrzeni dłuższego okresu czasu mogła w takich spotkaniach wziąć udział jak największa liczba kontrahentów.

W trakcie trwania spotkań przeprowadzane są między innymi szkolenia o charakterze twardym (odnoszącym się do danego produktu, np. jak należy klientom argumentować zwiększenie zawartości danego komponentu w oferowanym przez kontrahentów produkcie zakupionym pierwotnie od P.) czy też miękkim (w tym spotkania z wybitnymi osobami z danej dziedziny). Ponadto na spotkaniach przeprowadzane są różnorakie działania celem maksymalizacji sprzedaży, dla przykładu: szkolenie ze stosowania nowego kalkulatora do wyliczania upustów, zbierane są informacje o nurtujących kontrahentów sprawach i na kolejnym spotkaniu są one z nimi omawiane, porady wskazujące na najlepszy moment nabycia danego typu produktów od P. z uwagi na ich sezonowość związaną ze średnią temperaturą powietrza; badania o charakterze fokusowym - dzieli się kontrahentów na grupy w zależności od segmentu, który reprezentują i przeprowadza się z nimi ankiety wskazujące jak postrzegany jest przez nich P., jak oceniają dotychczasową współpracę oraz oferowany im produkt itp.

Na spotkaniach prowadzone są m.in. rozmowy dotyczące aktualnej oraz przyszłej współpracy, omawiane są formy upustów czy też programy motywujące do dalszego oraz większego zakupu produktów Spółki. Z tytułu organizacji spotkań z kontrahentami P. ponosi wydatki m.in. na wynajem sal, obsługę techniczną, catering (w tym napoje alkoholowe i bezalkoholowe), logistykę, organizację zajęć plenerowych, czasem drobne upominki o charakterze reklamowym i drobne nagrody w konkursach (grach) organizowanych podczas spotkań, występy artystyczne, zabawy taneczne itp.

W piśmie uzupełniającym z dnia 15 października 2012 r. Wnioskodawca doprecyzował przedstawiony stan faktyczny/zdarzenie przyszłe, tj. podał, iż:

Ad. 1.

Z dotychczas organizowanych spotkań oraz planowanych w przyszłości Spółka na dzień dzisiejszy może wyróżnić 4 kategorie spotkań:

* Spotkania z autoryzowanymi dystrybutorami oleju opałowego o charakterze szkoleniowo-biznesowo-integracyjnym. Znaczną część tego rodzaju spotkań zajmuje szkolenie przygotowane dla klientów, a związane merytorycznie z rodzajem współpracy jaka łączy ich z P. Na jednym z ostatnich spotkań prezentowana była nowa struktura związana z obsługą kontrahentów, na innym nastąpiło szkolenie związane z prawidłowością oświadczeń przyjmowanych przez sprzedawców oleju opałowego. W poprzednich latach pracownicy Spółki prezentowali w jaki sposób tłumaczyć klientom zwiększenie/zmniejszenie zawartości danego składnika w oferowanym produkcie. Ponadto kontrahenci przedstawiają zapotrzebowanie na różnego rodzaju tematy do dyskusji, które będą omawiane w przyszłości. P. również omawia z kontrahentami działania zmierzające do zwiększenia sprzedaży, np. jak klienci odnoszą się do ulotek reklamowych dotyczących produktu i co należy w związku z tym w nich poprawić. Przedstawiciele Spółki prezentują podczas spotkania programy motywujące kontrahentów do zakupu większej ilości produktów.

* Spotkanie z klientami podstawowymi obszaru handlu hurtowego (głownie właściciele stacji stowarzyszonych) - firmy zewnętrzne działające pod własną marką powiązane z P. umowami lojalnego zakupu paliw wyłącznie od Spółki. Spotkanie ma charakter informacyjno-biznesowo-integracyjny. Kontrahenci w trakcie spotkania informowani są o nowych zasadach sprzedaży, planowanych zmianach w cennikach, sposobach naliczania upustów, nowościach wprowadzanych przez sprzedawcę (np. e-biuro). Przedstawiciele Spółki zachęcają uczestników do zakupu również innych pozycji asortymentowych (np. biopaliwa).

* Spotkanie z klientami obszaru handlu hurtowego o charakterze organizacyjno-biznesowo-integracyjnym. W ramach spotkania prezentowana jest oferta produktów Spółki, omawiane są zmiany na rynku hurtowym, prezentowane są wystąpienia poświęcone ogólnym trendom na rynku, P. ustosunkowuje się do owych trendów. Pracownicy Spółki przedstawiają propozycje upustowe, analizowane są obszary rynku, gdzie można byłoby nasilić sprzedaż.

* Spotkanie dla klientów programu Flota. Impreza ma charakter integracyjno-biznesowo-szkoleniowy. Podczas spotkania odbywają się rozmowy o charakterze biznesowym dotyczące dotychczasowej współpracy oraz jej ewentualnej kontynuacji w przyszłości.

W przyszłości nie jest wykluczone, iż Spółka organizować będzie również inne niż powyżej wymienione spotkania.

Ad. 2.

Kontrahenci, nie są obciążani kosztami szkoleń odbywających się podczas trwania spotkań.

Ad. 3.

Wskazano, iż dla poszczególnych spotkań koszty wyglądały następująco:

* Spotkania z autoryzowanymi dystrybutorami oleju opałowego: noclegi, koszty materiałów związanych ze szkoleniem oraz osób prowadzących szkolenie, koszty materiałów związanych z prezentacjami, pokazami odbywającymi się podczas spotkania, koszty wynajmu sal, catering, w tym napoje alkoholowe i bezalkoholowe, programy artystyczne, organizacja zajęć integracyjnych i plenerowych, upominki dla klientów i nagrody w konkursach (drobne nagrody rzeczowe), logistyka i obsługa personalna (pracownicy wynajęci przez agencję, którzy przygotowują scenografię, organizują imprezy plenerowe, konkursy itp.), scenografia, technika (oświetlenie, nagłośnienie itp.), koszty organizacyjne agencji.

* Spotkanie z klientami podstawowymi obszaru handlu hurtowego: noclegi, koszty materiałów związanych z prezentacjami, pokazami odbywającymi się podczas spotkania, koszty wynajmu sal, catering, w tym napoje alkoholowe i bezalkoholowe, programy artystyczne i koncerty, organizacja zajęć integracyjnych i plenerowych, upominki dla klientów i nagrody w konkursach (drobne nagrody rzeczowe), logistyka i obsługa personalna (pracownicy wynajęci przez agencję, którzy przygotowują scenografię, organizują imprezy plenerowe, konkursy itp.), scenografia, technika (oświetlenie nagłośnienie itp.), koszty organizacyjne agencji.

* Spotkanie z klientami obszaru handlu hurtowego: noclegi, koszty materiałów związanych z prezentacjami, pokazami odbywającymi się podczas spotkania, koszty wynajmu sal, catering w tym napoje alkoholowe bezalkoholowe, programy artystyczne i koncerty, organizacja zajęć integracyjnych i plenerowych, upominki dla klientów i nagrody w konkursach (drobne nagrody rzeczowe), logistyka i obsługa personalna (pracownicy wynajęci przez agencję, którzy przygotowują scenografię, organizują imprezy plenerowe, konkursy itp.), scenografia, technika (oświetlenie, nagłośnienie itp.), koszty organizacyjne agencji.

* Spotkanie dla klientów programu Flota: zakwaterowanie, wynajem sal, koszty materiałów związanych ze szkoleniem oraz osób prowadzących szkolenie, catering (w tym napoje alkoholowe), produkcja materiałów identyfikujących spotkanie, występy artystyczne wraz ze sprzętem, zajęcia integracyjne, upominki.

Ad. 4.

Celem organizowania zajęć integracyjnych jest dbałość o klientów, zacieśnienie dobrych relacji z osobami kupującymi produkty Spółki, pokazanie, że dla P. klient jest bardzo ważną osobą, budowanie więzi między klientami i przedstawicielami handlowymi Spółki.

Ad. 5.

Logistyka są to generalnie koszty transportu, które mają na celu jedynie dostarczenie uczestników z miejsca pobytu/zakwaterowania podczas spotkania na miejsce, w którym odbywają się zajęcia poza hotelem, w niektórych przypadkach są to także koszty transportu sprzętu niezbędnego do prowadzenia prezentacji, itp., osób prowadzących część integracyjną, osób związanych z obsługą spotkań. Nie dotyczą one kosztów transportu kontrahentów do ich siedzib/miejsc zamieszkania.

Ad. 6.

Drobne upominki o charakterze reklamowym są to gadżety opatrzone logo Spółki (w przypadku programu Flota opatrzone również logo Flota), które wręczane są wszystkim uczestnikom spotkań (nieprzekraczające kwoty około 100 złotych na osobę).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy poniesione wydatki na spotkania dla kontrahentów za wyjątkiem wydatków na napoje alkoholowe, stanowią dla Spółki koszt uzyskania przychodu w oparciu o art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, na mocy art. 15 ust. 1 Ustawy CIT kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Oznacza to, zdaniem Wnioskodawcy, że dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został poniesiony. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem, a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowy. W oparciu o kryterium stopnia tego powiązania, ustawodawca wyróżnia koszty podatkowe bezpośrednio związane z przychodami i inne niż bezpośrednio z nimi związane, których nie można wprost przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako zmierzające do ich osiągnięcia (tzw. koszty pośrednie).

Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny (generalny). Z tego też względu, każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, w której Ustawa CIT wyraźnie wskazuje przynależność danego wydatku do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia danego wydatku do kosztów podatkowych.

W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania. Kwalifikując zatem wydatek w koszty podatkowe trzeba stwierdzić, czy spełnia on dwa warunki:

* wydatek musi być poniesiony w celu uzyskania przychodu lub zabezpieczenia albo zachowania źródła przychodów oraz

* nie może to być wydatek wymieniony w zamkniętym katalogu kosztów niepodatkowych zawartym w art. 16 ust. 1 Ustawy CIT.

Zatem, aby wydatek poniesiony przez podatnika mógł stanowić koszt uzyskania przychodów, muszą zaistnieć łącznie następujące przesłanki:

* został poniesiony przez podatnika,

* jest definitywny, a więc bezzwrotny,

* pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

* poniesiony został w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,

* został właściwie udokumentowany,

* nie jest kosztem wymienionym w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Podniesiono, iż podstawowym źródłem przychodów Spółki jest sprzedaż paliw silnikowych oraz olejów (silnikowych, opałowych) zarówno dla klientów detalicznych poprzez stacje własne i franszyzowe jak i hurtowych. Dlatego też Spółka celem pozyskiwania nowych źródeł przychodów oraz utrzymania już istniejących źródeł prowadzi stale różnego rodzaju akcje mające pomóc w osiągnięciu przedmiotowych celów.

Jak wskazano na wstępie w ramach owych spotkań poza tematyką odnoszącą się do aktualnej oraz przyszłej współpracy, omawiania form upustów czy też programów motywujących do dalszego oraz większego zakupu produktów Spółki organizowanych jest szereg innych zajęć mających na celu z jednej strony zwiększyć wiedzę o nabywanym produkcie celem jego lepszego dystrybuowania wśród dalszych klientów (dotyczy klientów, którzy nie są końcowym odbiorcą nabywanego w P. produktu). Z drugiej uzyskać informacje zwrotne o sposobie postrzegania Spółki, jej produktów czy też samych materiałów reklamowych, które rozpowszechniane są przez kontrahentów Spółki.

Ponadto P. mając świadomość, jak duży wpływ na ilość sprzedawanych towarów ma sposób działania podmiotów sprzedających towary Spółki (dystrybutorów), zainteresowany jest podnoszeniem profesjonalizmu ich działalności, zapoznawaniem z najnowszymi metodami sprzedaży, z trendami na rynku świadczonych przez nią usług, jak również wymianą doświadczeń pomiędzy poszczególnymi dystrybutorami. Celem wszystkich wyżej wymienionych działań jest zwiększenie skuteczności działań dystrybutorów w zakresie sprzedawanych przez nich towarów - np. olej opałowy. W przypadku wskazanego produktu jest to o tyle ważne, iż rynek oleju opałowego z roku na rok ulega zmniejszeniu i wsparcie dystrybutorów ze strony P. ma pomóc w jak najwolniejszym zmniejszaniu się wolumenu sprzedaży, co uwzględniwszy udział w rynku oznaczałoby zwiększenie przez Spółkę swojego udziału w stosunku do innych dostawców.

Spółka zainteresowana jest tym, aby kontrahenci, którzy mają wziąć udział w szkoleniu skupili się na treści przeprowadzonych w trakcie spotkań wykładów, badań (ankiet), zajęć, prezentacji i przede rozmów biznesowych, a nie szukali miejsca na spożycie posiłku, spieszyli się na pociąg aby wrócić do domu, czy też szukali dla siebie noclegu. Zapewniając nocleg i wyżywienie Spółka dba również o to, żeby uczestnicy spotkań byli wypoczęci, czyli żeby nie tracili czasu na dojazd do i z miejsca zamieszkania (aby mogli skupić się na treści wykładów i paneli), jak również żeby uczestniczyli we wszystkich dniach spotkania (co w ocenie Spółki zapewnia fakt wynajęcia pokoju dla uczestnika na wszystkie dni szkolenia).

Przytoczono wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 27 lipca 2006 r., sygn. akt II FSK 1008/05, w którym stwierdzono, że: "Nie jest reprezentacją ani też reklamą, w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, działanie podatnika polegające na organizowaniu szkoleń dla kontrahentów (klientów) firmy, których celem jest zapoznanie się z parametrami technicznymi produktów, czy też szkolenie w celu instruktażu obsługi zakupionego towaru. Koszty szkoleń obejmujące wydatki na wynajęcie sali, sprzętu, wynagrodzenie wykładowców oraz wydatki na wyżywienie i zakwaterowanie klientów biorących udział w szkoleniu stanowią koszty uzyskania przychodu dla organizatora szkolenia, jeżeli koszty takie zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów."

Podniesiono, iż ze stanowiskiem sądów administracyjnych zgadzają się także organy podatkowe, przykładowo interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 13 lipca 2010 r., sygn. ILPB3/423-314/10-4/GC, interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 12 lipca 2010 r., sygn. IBPBI/2/423-912/10/AK, interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 30 marca 2012 r., ITPB1/415-1292/11/PSZ czy też interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 20 grudnia 2011 r., IPPB5/423-1040/11-2/JC. W tej ostatniej organ stwierdził, iż: "W świetle powyższego należy stwierdzić, iż koszty przedmiotowych szkoleń, obejmujące wydatki na wynajem sali konferencyjnej, zapewnienie noclegu, transportu oraz wyżywienia - stanowią koszty uzyskania przychodów Spółki, stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę są racjonalne i wykazują związek przyczynowo-skutkowy z przychodami, nie znajdują się w katalogu kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tejże ustawy) o ile nie wykraczają poza główny cel organizowanych szkoleń (przekazanie uczestnikom specjalistycznej wiedzy na temat oferowanych przez Spółkę produktów, sprzedaży tych produktów, zwiększenie skuteczności działań w zakresie pozyskania nowych abonentów)."

Wskazano, że zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 Ustawy CIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Podniesiono, iż ustawa CIT nie definiuje pojęcia reprezentacji, wobec czego, w pierwszej kolejności, należy uznać, że pojęcie to powinno być w kontekście analizowanego przepisu rozumiane w sposób przyjęty w języku potocznym. Obecnie, współcześnie na gruncie języka polskiego słowo "reprezentacja" ma różnorodne znaczenia i oznacza:

1.

grupę osób występującą w czyimś imieniu,

2.

reprezentowanie kogoś lub czegoś,

3.

grupę zawodników reprezentującą w zawodach barwy swojego kraju, klubu lub miasta.

Zgodnie natomiast z Nowym Słownikiem Języka Polskiego, PWN, Warszawa, 2003 "Reprezentacja" może być też rozumiana jako "okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związana ze stanowiskiem, pozycją społeczną".

Ustawa CIT nie definiuje również pojęcia "reklamy". Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN z 1981 r., tom III, "reklamą jest rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś przez prasę, radio, telewizję (...)". Nowy słownik języka polskiego PWN z 2003 r. dodatkowo wskazuje, iż za reklamę uznać należy rozpowszechnianie informacji o danym towarze w celu zwrócenia na niego uwagi i zachęcania do zakupu.

Przywołano wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 6 listopada 2003 r. (sygn. akt I SA/Łd 591/03), w którym NSA stwierdził, iż w świetle słownikowych definicji pojęcia "reklama", jak też rozumienia posługiwania się nim w obrocie handlowym można sformułować następujące wnioski:

* najistotniejszą cechą i treścią każdej reklamy jest zawarta w niej informacja o reklamowanych produktach,

* sposób przedstawiania tej informacji ma na celu zachęcenie potencjalnego klienta do nabycia reklamowanego produktu, oraz

* wzbudzenie chęci nabycia produktu może odbywać się w bardzo różny sposób, w zależności od zastosowanych technik i środków.

Podniesiono, iż za szeroką definicją reklamy opowiada się również Europejski Trybunał Sprawiedliwości. W sprawie C-69/92 ETS argumentował, że pojęcie reklamy obejmuje transakcję taką, jak sprzedaż przez dostawcę na rzecz odbiorcy - w ramach kampanii reklamowej - ruchomego majątku rzeczowego przekazywanego bezpłatnie klientom lub sprzedawanego po niższych cenach bądź organizację przyjęcia, konferencji prasowej, seminarium, jeśli w zakres takiej imprezy wchodzi informowanie odbiorców o istnieniu i jakości oferowanych produktów lub usług będących przedmiotem tej działalności w celu zwiększenia sprzedaży produktu lub usługi.

Z powyższego zdaniem Wnioskodawcy wynika, że reklama powinna być interpretowana szeroko, bez ograniczeń co do rodzaju wykonywanych działań reklamowych. Tym samym, w opinii Spółki, przedmiotowe spotkania wypełniają znamiona działań o charakterze reklamowym. Bowiem jednym z celów spotkań jest przekazanie wiedzy na temat produktów Spółki. Podczas trwania danego spotkania podkreślane są zalety sprzedawanych przez Spółkę produktów oraz przekazywane są informacje o ich właściwościach. Dodatkowo omawiane są korzyści wynikające ze współpracy ze Spółką (vide wspomniana wyżej polityka rabatów).

Spółka stoi na stanowisku, iż organizacja przedmiotowych konferencji została wybrana przez Spółkę jako jedna z najlepszych i najbardziej efektywnych metod promocji wyrobów Spółki. Zdaniem Spółki, organizacja powyższych spotkań przynosi duże i wymierne efekty sprzedażowe, bowiem podczas ich trwania Spółka ma bezpośredni kontakt z kontrahentami i tym samym Spółka może dostosować swoją ofertę do ich indywidualnych potrzeb (vide ankiety oceniające oraz informacje werbalne od kontrahentów).

Poza tym Spółka zaznaczyła, iż nie ma podstaw, aby uznać ponoszone wydatki na organizację spotkań za koszty reprezentacji, uznawane na gruncie przepisu art. 16 ust. 1 pkt 28 Ustawy CIT za koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodów. Zdaniem Spółki, zapewnienie w ramach spotkań wyżywienia oraz noclegu nie jest przejawem okazałości i wytworności. Są to nieodzowne wydatki związane z organizacją takiego rodzaju spotkań, bowiem niemożliwym byłoby uczestniczenie przez jeden/lub więcej dni w intensywnym spotkaniu bez możliwości spożycia posiłku. W opinii Spółki, w przeciwnym razie, grono uczestników byłoby nieliczne (vide powyższa argumentacja odnosząca się do posiłków). Ponadto, Spółka wykazałaby się brakiem znajomości norm i obyczajów kulturowych, gdyby podczas całodniowych konferencji nie zapewniła jej uczestnikom wyżywienia.

Analogicznie wskazano, iż podobną funkcję pełnią koszty transportu, który ma na celu jedynie dostarczenie uczestników z miejsca pobytu/zakwaterowania podczas spotkania na miejsce w którym odbywają się np. plenerowe części danego spotkania, nie ma zaś służyć celom okazałości czy wystawności. Dodatkowo, nie bez znaczenia jest fakt, iż wśród kontrahentów Spółki znajdują się podmioty, które przybyły na spotkanie innymi środkami transportu niż samochód i brak zapewnienia środka transportu przez Spółkę wiązałby się dla nich z dodatkowymi utrudnieniami.

Podkreślono także, iż celem Spółki nie jest zapewnienie uczestnikom wyżywienia i noclegu oraz innych elementów spotkań, z samej chęci wyświadczenia kontrahentom dodatkowych świadczeń. Nie leży bowiem w interesie Spółki ponoszenie wydatków, które w sposób bezpośredni lub pośredni nie pozwalałyby oczekiwać efektów pozytywnych z punktu widzenia samej Spółki. Tym samym, według Wnioskodawcy, zapewnienie posiłków nie ma zatem na celu reprezentacji Spółki, tylko są one częścią składową organizowanego spotkania.

Podniesiono, iż ponadto analizowany przepis art. 16 ust. 1 pkt 28 Ustawy CIT nie może być interpretowany jako zabraniający zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wszelkich wydatków na zakup usług gastronomicznych, czy żywności. Z brzmienia przepisu wynika, iż wydatki na usługi gastronomiczne, napoje nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów tylko wtedy, jeżeli będą elementem działań podatnika kwalifikowanych jako reprezentacja. W przeciwnym razie należy zastosować zasady ogólne i określić, czy wydatki niebędące reprezentacją są związane z działalnością gospodarczą Spółki.

Nadto, zasadne jest w opinii Spółki stwierdzenie, iż nie można przepisu art. 16 ust. 1 pkt 28 Ustawy CIT interpretować rozszerzająco. Mianowicie, jeśli nawet wydatek reprezentacyjny stanowi jeden z elementów organizowanej imprezy, ale jej głównym celem jest intensyfikacja sprzedaży, wydatki na jej organizację można uznać za koszty uzyskania przychodów.

Podniesiono, iż takie rozumienie przepisów przedstawił Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 21 stycznia 2009 r. (sygn. akt III SA/Wa 1597/08, wyrok prawomocny), który za słuszne uznał stanowisko podatnika, iż: "nie wszystkie działania podejmowane na zewnątrz w kierunku potencjalnych klientów mogą być potraktowane jako reprezentacja, gdyż w tak określonych działaniach mieszczą się również inne przedsięwzięcia z zakresu marketingu, reklamy, promocji, itd. Konieczne jest tu, aby głównym celem takiego działania było zaprezentowanie podmiotu - jego wystawności, okazałości, wysokiego standardu."

Tym samym zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na fakt iż celem organizacji spotkań przez Spółkę jest przede wszystkim chęć zwiększenia ilości sprzedawanych produktów (a nie wystawne podejmowanie kontrahentów), jak i informowanie o produktach, wydatki związane z organizacją mogą zostać uznane za stanowiące koszty uzyskania przychodów.

Według Spółki biorąc powyższe pod uwagę wydatki ponoszone przez Spółkę na wynajem sal, wyżywienie, hotele, zorganizowanie szkoleń transport oraz drobne upominki dla uczestników szkoleń nie są wydatkami o charakterze reprezentacji, ponieważ nie mają na celu pokazanie wystawności Spółki, wywołanie jak najlepszego wrażenia na kontrahentach, lecz ich celem jest jak najskuteczniejsze i najbardziej efektywne przekazanie wiedzy o produktach Spółki, metodach ich sprzedaży, zachęceniu do dalszej współpracy oraz uzyskaniu informacji o postrzeganiu Spółki i jej produktów przez jej kontrahentów co ma się przełożyć na jeszcze efektywniejsze działania Spółki.

Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, poniesione wydatki wypełniają przesłanki art. 15 ust. 1 Ustawy CIT - są kosztami poniesionymi w celu uzyskania przychodu oraz nie wypełniają przesłanek do uznania ich za wydatki o charakterze reprezentacyjnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wydatków poniesionych przez Spółkę w związku z organizacją:

* spotkań z autoryzowanymi dystrybutorami oleju opałowego o charakterze szkoleniowo-biznesowo-integracyjnym:

* wykazujących ścisły związek z przeprowadzaniem przez Spółkę szkoleń oraz wydatków mających charakter stricte reklamowy, tj. kosztów wydania materiałów związanych ze szkoleniem oraz osób prowadzących szkolenie, materiałów związanych z prezentacjami, pokazami odbywającymi się podczas przedmiotowych spotkań, wynajmu sal oraz kosztów drobnych upominków (gadżetów) opatrzonych logo Spółki - za prawidłowe,

* noszących znamiona reprezentacji, w myśl regulacji zawartych w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. wydatków poniesionych na noclegi, catering, w tym na napoje bezalkoholowe, program artystyczny, zajęcia integracyjne i plenerowe, na upominki dla klientów (jeżeli są wysokiej wartości i nie są opatrzone logo Spółki), nagrody w konkursach (drobne nagrody rzeczowe), logistykę i obsługę personalną (pracowników wynajętych przez agencję, którzy przygotowują scenografię, organizują imprezy plenerowe, konkursy itp.), scenografię, technikę (oświetlenie, nagłośnienie itp.), koszty organizacyjne agencji - za nieprawidłowe,

* spotkań dla klientów podstawowych obszaru handlu hurtowego (głównie właścicieli stacji stowarzyszonych) o charakterze informacyjno-biznesowo-integracyjnym oraz spotkań dla klientów podstawowych obszaru handlu hurtowego o charakterze organizacyjno-biznesowo-integracyjnym:

* o charakterze promocyjno - reklamowym, tj. wydatków poniesionych na materiały związane z prezentacjami, pokazami odbywającymi się podczas takich spotkań oraz drobne upominki (gadżety) z logo Spółki rozdawane klientom w trakcie przedmiotowych spotkań - za prawidłowe,

* noszących znamiona reprezentacji, w myśl regulacji zawartych w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. wydatków poniesionych na noclegi, wynajem sal, catering, w tym na napoje bezalkoholowe, programy artystyczne i koncerty, zajęcia integracyjne i plenerowe, na upominki dla klientów (jeżeli są wysokiej wartości i nie są opatrzone logo Spółki), nagrody w konkursach (drobne nagrody rzeczowe), logistykę i obsługę personalną (pracowników wynajętych przez agencję, którzy przygotowują scenografię, organizują imprezy plenerowe, konkursy itp.), scenografię, technikę (oświetlenie, nagłośnienie itp.), koszty organizacyjne agencji - za nieprawidłowe,

* spotkań dla klientów programu Flota o charakterze integracyjno-biznesowo-szkoleniowy:

* noszących znamiona reprezentacji, w myśl regulacji zawartych w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. wydatków poniesionych na: catering, wynajem sal, występ artystyczny wraz ze sprzętem, zajęcia integracyjne, upominki (jeżeli są wysokiej wartości i nie są opatrzone logo Spółki) - za nieprawidłowe,

* materiały mające charakter stricte reklamowy oraz wydatków ściśle związanych z przeprowadzeniem ewentualnego szkolenia, a więc wydatki na materiały związane ze szkoleniem oraz osoby prowadzące szkolenie, na produkcję materiałów identyfikujących spotkanie, oraz na upominki o ile będą to drobne gadżety opatrzone logo Spółki - za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania.

Innymi słowy oznacza to, że dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został poniesiony. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowy.

A zatem, warunkiem uznania wydatku poniesionego przez podatnika za koszt uzyskania przychodów, jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

* został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),

* jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

* pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

* poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

* został właściwie udokumentowany,

* nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, które nie są wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy podatkowej. Koszty ponoszone przez podatnika należy oceniać pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodów, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku musi mieć wpływ na powstanie, zwiększenie lub zabezpieczenie tego przychodu.

Zgodnie z ugruntowanym poglądem, do kategorii wydatków mających na celu osiągnięcie przychodów zalicza się także między innymi koszty reklamy.

Z uwagi na fakt, iż przepisy prawa podatkowego nie definiują pojęcia reklamy, należy - zgodnie z zasadami wykładni językowej przepisów prawa - odnieść się do definicji słownikowej tego pojęcia. Według Słownika Języka Polskiego PWN reklama to "działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów lub do skorzystania z określonych usług" oraz "plakat, napis, ogłoszenie, krótki film itp. służące temu celowi".

Pod pojęciem reklamy należy rozumieć działania podmiotu gospodarczego, mające na celu kształtowanie popytu na dane towary, usługi lub markę, poprzez zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do nabywania towarów i usług tego podmiotu gospodarczego. Może być ona realizowana za pomocą rozmaitych środków wyrazu oraz przy użyciu zróżnicowanych środków przekazu, w tym poprzez prezentowanie danego towaru lub usługi, jego cech jakościowych, użytkowych lub konsumpcyjnych, zalet technicznych, estetycznych lub zdrowotnych, rozwiązań nowoczesnych czy modnych, a także poprzez rozpowszechnianie logo firmy. Można wobec tego wyróżnić reklamę towaru, usługi, a także reklamę firmy (przedsiębiorstwa).

W tym miejscu należy podkreślić, iż to obowiązkiem podatnika, jako odnoszącego ewentualną korzyść z faktu zaliczenia określonych wydatków w poczet kosztów uzyskania przychodów, jest wykazanie, w oparciu o zgromadzone dowody, związku pomiędzy poniesieniem kosztu a uzyskaniem przychodu (w tym zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów), zgodnie z dyspozycją powołanego art. 15 ust. 1 ww. ustawy. Zaznaczyć należy, iż to organ podatkowy dokonuje analizy zakwalifikowanych przez podatnika do kosztów uzyskania przychodów wydatków, w oparciu o zgromadzony przez tychże podatników materiał dowodowy. Dowody powinny potwierdzać wystąpienie związku przyczynowo - skutkowego pomiędzy kosztami a przychodami Spółki.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy. Z tak udokumentowanych wydatków winno ponadto wynikać, że mają związek z prowadzoną działalnością gospodarczą i bezpośrednio lub pośrednio wpływają na wielkość osiąganych przez podatnika przychodów.Należy także pamiętać o wyłączeniach wynikających z uregulowań zawartych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy.

Stosownie do regulacji zawartej w art. 16 ust. 1 pkt 28 cytowanej ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Wyłączając z kosztów podatkowych koszów reprezentacji, ustawa podatkowa nie definiuje terminu "reprezentacja", ani też nie odsyła do innych przepisów prawa. Brak ustawowej definicji pojęcia "reprezentacja", nie uprawnia jednak do dowolnego określania zakresu znaczeniowego tego terminu. Występujący w obrocie prawnym termin "reprezentacja", wyrażający się w sposobie jego stosowania i rozumienia przez ustawodawcę, a także przez naukę i praktykę prawa, prowadzi jednak do wniosku, że termin ten w zakresie języka prawnego i prawniczego należy rozumieć jako "przedstawicielstwo, reprezentowanie czyichś interesów, występowanie w czyimś imieniu", a nie "wystawność, okazałość, wytworność". Powyższe odnosi się także do terminu "reprezentacja" użytego w cyt. wyżej art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Norma ww. art. 16 ust. 1 pkt 28 nie zawiera żadnych wyjątków, tak odnoszących się do miejsca, w którym obowiązki przedstawicielstwa są realizowane, jak i do wystawności lub braku wystawności. Rozróżnienie wydatków zwianych z reprezentacją na przeciętne, typowe i wystawne, okazałe, nie ma żadnego uzasadnienia normatywnego. Pomocną może być również etymologia tego słowa - "repraesentatio" (łac.) oznacza "wizerunek".

Również w orzecznictwie wskazano na takie właśnie rozumienie pojęcia "reprezentacja", np. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 15 lipca 2010 r., sygn. akt III SA/Wa 1009/10 podnosi, iż

" (...) W piśmiennictwie do wydatków na reprezentację zalicza się koszty poczęstunku gości podmiotu gospodarczego, uczestników konferencji, przyjęć i posiedzeń, koszty poczęstunków z okazji świąt branżowych, państwowych, wręczania nagród i odznaczeń; koszty imprez artystycznych organizowanych z okazji uroczystości, zakupy kwiatów do dekoracji pomieszczeń oraz przeznaczonych do wręczania określonym osobom; kosztów uczestnictwa na zewnątrz firmy w przyjęciach, spotkaniach, posiedzeniach, konferencjach, zjazdach i innych imprezach organizowanych okazjonalnie lub na okoliczność świąt, rocznic i celowych przedsięwzięć reprezentacyjnych, również w imprezach towarzyszących, w tym także koszty wyjazdów zagranicznych związanych z reprezentowaniem firmy w tych imprezach (Podatek dochodowy od osób prawnych; pod red. J. Marciniuka; Warszawa 2008, Wydawnictwo C.H. Beck).

Zgodnie z podejściem funkcjonalnym przez reprezentację należy rozumieć działania polegające na kontaktach oficjalnych i handlowych związane z innymi podmiotami gospodarczymi, związane w szczególności z przyjmowaniem i utrzymywaniem delegacji lub kontrahentów, uczestnictwem w przyjęciach związanych z pobytem tych podmiotów (zob. B. Brzeziński, M. Kalinowski, Podatek dochodowy od osób prawnych. Komentarz; Warszawa 1997; powoływany w S. Babiarz, Podatek dochodowy od osób prawnych. Komentarz 2009, Wrocław 2009). (...)

Wizerunek ten, postrzegany i określany jako pozytywny, wcale nie musi odzwierciedlać dostatku, okazałości, zamożności itp. W niektórych sytuacjach wizerunkiem pozytywnym będzie taki, który wykaże cechy przedsiębiorcy takie, jak prostota, zapobiegliwość, oszczędność itp. Na taki wizerunek podmiotu również należy "zapracować" i ponieść stosowne do niego wydatki na reprezentację. Być może będą one miały inny charakter, niż wydatki zmierzające do wykazania zamożności, ekskluzywności i okazałości, ale wciąż będą to wydatki na reprezentację. (...)

Przypisywanie reprezentacji cech takich, jak wystawność, okazałość, wytworność, ekskluzywność, wynika w gruncie rzeczy z faktu, iż te właśnie cechy powszechnie postrzegane są jako pozytywnie charakteryzujące wizerunek określonego podmiotu, kojarzące się z wysokim statusem i pozycją społeczną. Jednakże nie oznacza to, że budowanie wizerunku może odbywać się wyłącznie poprzez działania nadzwyczajne, wykraczające poza przyjęte standardy.

Podkreślić należy, że wskazywane przez strony wystawność i okazałość są cechami reprezentacji, ale nie są to jedyne cechy kwalifikujące określony wydatek do kosztów reprezentacji. Oznacza to, że ich wystąpienie nie jest konieczne, aby tak właśnie konkretny wydatek zakwalifikować. (...)"

Z powyższego wynika, iż o reprezentacji można mówić w odniesieniu do działań mających na celu stworzenie i utrwalenie jak najkorzystniejszego wizerunku firmy na zewnątrz, to jest w relacji z kontrahentami (ich przedstawicielami), gośćmi i potencjalnymi klientami, akcentowania jej renomy i poszanowania kontrahenta. Obejmuje ona zarówno działania zmierzające do:

* stworzenia oczekiwanego wizerunku, pozycji podatnika jako podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, jak i

* stworzenia korzystnych warunków w celu nawiązania nowych lub też podtrzymania (rozszerzenia) dotychczasowych kontaktów.

Zatem, celem wydatków na reprezentację jest m.in. stworzenie i utrwalenie właściwego wizerunku firmy, poprzez np. sposób podejmowania kontrahentów czy poczęstunek. Właściwy wizerunek to taki, który może sprawić, że kształtowany dzięki reprezentacji "obraz przedsiębiorcy" przełoży się na nabywanie jego produktów lub usług. Świadome kształtowanie więc właściwego wizerunku przez podatników ma na celu stworzenie takiego wyobrażenia o przedsiębiorcy, które spowoduje pozytywne postrzeganie tegoż przedsiębiorcy przez osoby zewnętrzne, które z kolei będzie zachętą do podjęcia rozmów, współpracy, zakupów jego produktów czy usług.

Należy zatem stwierdzić, że wydatki na wszelkiego tego typu usługi i artykuły, wiążące się z reprezentowaniem podatnika lub prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa, nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Pojęcie reprezentacji w prawie podatkowym jest trudne do zdefiniowania z powodu podobnego charakteru do reklamy, często różnice pomiędzy reprezentacją a reklamą zacierają się. Reprezentacja, podobnie jak reklama ma za zadanie promocję danego podmiotu gospodarczego, jednakże każda z nich spełnia je w inny sposób. Reklama polega na przedstawieniu towarów, nakłanianiu do nabycia w sposób bezpośredni, zaś reprezentacja pośrednio promuje podmiot gospodarczy poprzez stworzenie dobrego wizerunku firmy.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że koszt uzyskania przychodów stanowić mogą wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu wydatków enumeratywnie wymienionych w przywołanym art. 16 ust. 1 ustawy, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami. Właściwa i zgodna z treścią ustawowej regulacji kwalifikacja kosztów uzyskania przychodów powinna brać pod uwagę:

* przeznaczenie wydatku (jego celowość, zasadność dla funkcjonowania podmiotu) oraz

* potencjalną możliwość (analizowaną w dacie poniesienia wydatku na podstawie obiektywnych przesłanek) przyczynienia się danego wydatku do osiągnięcia przychodu.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca organizuje szereg spotkań dla kontrahentów mających na celu zwiększenie sprzedaży oferowanych przez siebie towarów bądź doprowadzenie do jak najwolniejszego zmniejszania się wolumenu sprzedaży w stosunku do towarów gdzie następuje trwała tendencja spadkowa na rynku. Z dotychczas organizowanych spotkań oraz planowanych w przyszłości Spółka na dzień dzisiejszy może wyróżnić 4 kategorie spotkań:

* Spotkania z autoryzowanymi dystrybutorami oleju opałowego o charakterze szkoleniowo-biznesowo-integracyjnym, gdzie znaczną część tego rodzaju spotkań zajmuje szkolenie przygotowane dla klientów, a związane merytorycznie z rodzajem współpracy jaka łączy ich z P. Przedstawiciele Spółki prezentują podczas spotkania także programy motywujące kontrahentów do zakupu większej ilości produktów. Spółka w związku z powyższym ponosi koszt: noclegów, materiałów związanych ze szkoleniem oraz osób prowadzących szkolenie, materiałów związanych z prezentacjami, pokazami odbywającymi się podczas spotkania, wynajmu sal, cateringu, w tym napoi alkoholowych i bezalkoholowych, programów artystycznych, zajęć integracyjnych i plenerowych, upominków dla klientów i nagród w konkursach (drobnych nagród rzeczowych), logistyki i obsługi personalnej (pracowników wynajętych przez agencję, którzy przygotowują scenografię, organizują imprezy plenerowe, konkursy itp.), scenografii, techniki (oświetlenie, nagłośnienie itp.), organizacyjne agencji.

* Spotkania z klientami podstawowymi obszaru handlu hurtowego (głownie właścicielami stacji stowarzyszonych) - są to firmy zewnętrzne działające pod własną marką powiązane z P. umowami lojalnego zakupu paliw wyłącznie od Spółki. Spotkanie ma charakter informacyjno-biznesowo-integracyjny. Kontrahenci w trakcie spotkania informowani są o nowych zasadach sprzedaży, planowanych zmianach w cennikach, sposobach naliczania upustów, nowościach wprowadzanych przez sprzedawcę. Przedstawiciele Spółki zachęcają uczestników do zakupu również innych pozycji asortymentowych. Spółka w związku z powyższym ponosi koszt: noclegów, materiałów związanych z prezentacjami, pokazami odbywającymi się podczas spotkania, wynajmu sal, cateringu, w tym napoi alkoholowych i bezalkoholowych, programów artystycznych i koncertów, organizacji zajęć integracyjnych i plenerowych, upominków dla klientów i nagród w konkursach (drobnych nagród rzeczowych), logistyki i obsługi personalnej (pracowników wynajętych przez agencję, którzy przygotowują scenografię, organizują imprezy plenerowe, konkursy itp.), scenografii, techniki (oświetlenia, nagłośnienia itp.), organizacyjne agencji.

* Spotkania z klientami obszaru handlu hurtowego o charakterze organizacyjno-biznesowo-integracyjnym. W ramach spotkania prezentowana jest oferta produktów Spółki, omawiane są zmiany na rynku hurtowym, prezentowane są wystąpienia poświęcone ogólnym trendom na rynku, P. ustosunkowuje się do owych trendów. Pracownicy Spółki przedstawiają propozycje upustowe, analizowane są obszary rynku, gdzie można byłoby nasilić sprzedaż. Podczas przedmiotowych spotkań Spółka ponosi takie same koszty jak w przypadku ww. spotkań z klientami podstawowymi obszaru handlu hurtowego.

* Spotkania dla klientów programu Flota o charakter integracyjno-biznesowo-szkoleniowy. Podczas spotkania odbywają się rozmowy o charakterze biznesowym dotyczące dotychczasowej współpracy oraz jej ewentualnej kontynuacji w przyszłości. Spółka w związku z powyższym ponosi koszt: wynajmu sal, materiałów związanych ze szkoleniem oraz osób prowadzących szkolenie, cateringu (w tym napoi alkoholowych), produkcji materiałów identyfikujących spotkanie, występu artystycznego wraz ze sprzętem, zajęć integracyjnych, upominków.

W przyszłości nie jest wykluczone, iż Spółka organizować będzie również inne niż powyżej wymienione spotkania.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych przez Spółkę w związku z organizacją ww. spotkań.

Dokonując oceny charakteru wydatków związanych z organizacją ww. spotkań należy rozstrzygnąć, czy spełniają one kryteria określone w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz czy poszczególne jego elementy nie podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 tej ustawy. Ocena prawna danego wydatku wymaga bowiem uwzględnienia unormowań art. 16 ust. 1 ww. ustawy, w którym ustawodawca dokonał enumeratywnego wyliczenia wydatków niestanowiących kosztów podatkowych, nawet jeśli ponoszone są w celu uzyskania przychodów (zabezpieczenia źródła).

Konieczne jest zatem rozstrzygnięcie, czy zorganizowanie przedmiotowych spotkań miało za zadanie kształtować popyt na produkty Wnioskodawcy, czy też służyć przede wszystkim budowaniu pewnej relacji i wywołaniu jak najlepszego wrażenia przy reprezentowaniu Spółki.

W odniesieniu do spotkań z autoryzowanymi dystrybutorami oleju opałowego o charakterze szkoleniowo-biznesowo-integracyjnym należy podkreślić, iż jak sam Wnioskodawca wskazuje przedmiotowe spotkania tylko w części mają charakter szkoleniowy. Fakt, iż przedmiotowe spotkania mają także charakter integracyjno-biznesowy wskazuje na ich częściowo reprezentacyjny charakter.

Istotnym elementem jest też choćby rodzaj ponoszonych wydatków (noclegi dla uczestników spotkania, catering, koszty logistyki i obsługi personalnej (tekst jedn.: pracowników wynajętych przez agencję, którzy przygotowują scenografię, organizują imprezy plenerowe, konkursy itp.), koszty scenografii, techniki (oświetlenie, nagłośnienie itp.), koszty organizacyjne agencji jak i cała oprawa towarzysząca tym spotkaniom: programy artystyczne, zajęcia integracyjne i plenerowe, upominki dla klientów i nagrody w konkursach.

Nie sposób zgodzić się z Wnioskodawcą, iż organizowanie dla klientów zajęć integracyjnych i plenerowych, konkursów, programów artystycznych, noclegów ma przyczynić się do osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Ponadto należy podkreślić, iż jak wskazał Wnioskodawca w piśmie uzupełniającym z dnia 15 października 2012 r. "Celem organizowania zajęć integracyjnych jest dbałość o klientów, zacieśnienie dobrych relacji z osobami kupującymi produkty Spółki, pokazanie, że dla P. klient jest bardzo ważną osobą, budowanie więzi między klientami i przedstawicielami handlowymi Spółki."

Trudno także uznać, iż ponoszone przez Wnioskodawcę wydatki na imprezy, zajęcia towarzyszące szkoleniom, mieszczące się raczej w części biznesowo-integracyjnej, stanowią reklamę i promocję Spółki czy sprzedawanych przez nią produktów, a tym samym, że przyczyniają się do intensyfikacji sprzedaży produktów prowadzonych przez Spółkę. Tym samym trudno zgodzić się także z Wnioskodawcą, iż wydatki poniesione w związku z przedmiotowymi spotkaniami w całości wypełniają znamiona działań o charakterze reklamowym i że w całości mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w myśl regulacji art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem tut. Organu przedmiotowe ww. wydatki w całości wyczerpują znamiona reprezentacji, o której mowa w ww. art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Odnosząc się w dalszej kolejności do wydatków poniesionych przez Spółkę na upominki przekazywane klientom należy podkreślić, iż w powyższym przypadku ocena charakteru wydatku możliwa jest na podstawie całokształtu działalności prowadzonej przez podatnika, rozmiarów wydatków, ich jednostkowej wartości, ustalenia kręgu osób, do których jest skierowana, okoliczności wręczania prezentów, itp. i powinna być dokonywana każdorazowo przez podatnika, który prowadząc działalność gospodarczą może najlepiej dokonać właściwej kwalifikacji danego wydatku pod kątem funkcji jaką będzie spełniać w firmie.

Należy jednakże zauważyć, że w przypadku przekazywania gadżetów czy prezentów o wyższej wartości wyselekcjonowanej grupie osób, w tym m.in. kontrahentom, to mimo iż będą one oznakowane logo firmy, gdy celem wydatku jest tworzenie pozytywnego wizerunku firmy i budowa odpowiednich relacji z klientami, wydatki takie będą miały charakter reprezentacyjny i w efekcie na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie będą mogły zostać uznane za koszty uzyskania przychodów.

Natomiast w przypadku upominków o niewielkiej wartości należy stwierdzić, iż co do zasady drobne gadżety nie mają charakteru reprezentacyjnego - ich obecność jest dziś bowiem tak powszechna, że nie przyczynia się do budowy wizerunku firmy i to ich brak może uchodzić za odstępstwo od zwyczajowego postępowania.

Innymi słowy, o ile wartość jednostkowa przedmiotowych gadżetów i upominków będzie niska oraz ich rozdysponowanie będzie miało charakter masowy, to wydatki poniesione na ich zakup nie będą podlegały wyłączeniu określonemu w art. 16 ust. 1 pkt 28 cytowanej ustawy.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż Wnioskodawca odnośnie przedmiotowych spotkań do kosztów uzyskania przychodów zaliczyć może wyłącznie wydatki wykazujące ścisły związek z przeprowadzaniem przez Spółkę szkoleń oraz wydatki mające charakter stricte reklamowy, tj. koszty wynajmu sal, wydania materiałów związanych ze szkoleniami oraz osób prowadzących szkolenie, materiałów związanych z prezentacjami, pokazami odbywającymi się podczas przedmiotowych spotkań oraz koszty drobnych upominków (gadżetów) opatrzonych logo Spółki.

W tym zakresie stanowisko Spółki należy uznać za prawidłowe.

Natomiast pozostałe wydatki, które Spółka ponosiła i zamierza ponosić w związku z organizacją ww. spotkań z autoryzowanymi dystrybutorami oleju opałowego o charakterze szkoleniowo-biznesowo-integracyjnym tj. wydatki poniesione na noclegi, catering, w tym na napoje bezalkoholowe, program artystyczny, zajęcia integracyjne i plenerowe, na upominki dla klientów (jeżeli są wysokiej wartości i nie są opatrzone logo Spółki), nagrody w konkursach (drobne nagrody rzeczowe), logistykę i obsługę personalną (pracowników wynajętych przez agencję, którzy przygotowują scenografię, organizują imprezy plenerowe, konkursy itp.), scenografię, technikę (oświetlenie, nagłośnienie itp.), koszty organizacyjne agencji jako noszące znamiona reprezentacji podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów w myśl regulacji zawartych w cyt. wyżej art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W tym zakresie stanowisko Spółki należy uznać za nieprawidłowe.

W odniesieniu do spotkań, które Spółka organizuje dla:

* klientów podstawowych obszaru handlu hurtowego (głównie właścicieli stacji stowarzyszonych) o charakterze informacyjno-biznesowo-integracyjnym oraz

* klientów podstawowych obszaru handlu hurtowego o charakterze organizacyjno-biznesowo-integracyjnym,

- należy wskazać, iż sam charakter przedmiotowych spotkań wskazuje, że mają służyć one głównie omawianiu dalszych warunków współpracy.

Podkreślenia wymaga, iż Wnioskodawca w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym podnosi, iż:"Kontrahenci w trakcie spotkania informowani są o nowych zasadach sprzedaży, planowanych zmianach w cennikach, sposobach naliczania upustów, (...) omawiane są zmiany na rynku hurtowym, (...). Pracownicy Spółki przedstawiają propozycje upustowe (...)"

Powyższe Wnioskodawca podnosi także w uzasadnieniu własnego stanowiska w przedmiotowej sprawie.

Ponadto, zdaniem tut. Organu, mając na uwadze wydatki jakie Spółka ponosi w związku z przedmiotowymi spotkaniami, nie sposób zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, iż przedmiotowe spotkania mają wyłącznie kształtować popyt na produkty sprzedawane przez Wnioskodawcę, nie zaś budować relacje i wywoływać jak najlepsze wrażenie przy reprezentowaniu Spółki. Należy w tym wypadku mieć na względzie całość towarzyszącej ww. spotkaniom oprawie, a więc organizacje zajęć integracyjnych, czy plenerowych, programy artystyczne, koncerty, catering, konkursy dla klientów. Rodzaj przedmiotowych wydatków jak i kosztów im towarzyszących ewidentnie wskazuje na ich reprezentacyjny charakter.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż Wnioskodawca do kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, może zaliczyć wyłącznie wydatki wypełniające znamiona o charakterze reklamowym, a więc takie, które przyczyniają się m.in. do podkreślenia zalet sprzedawanych przez Spółkę produktów, czy do rozprzestrzeniania informacji o ich właściwościach, tj. wydatki poniesione na materiały związane z prezentacjami, pokazami odbywającymi się podczas takich spotkań oraz drobne upominki gadżety) z logo Spółki rozdawane klientom w trakcie przedmiotowych spotkań.

W tym zakresie stanowisko Spółki należy uznać za prawidłowe.

Natomiast w odniesieniu do pozostałych wydatków jakie Spółka poniosła w związku z ww. spotkaniami to trudno zgodzić się z Wnioskodawcą, iż mają one przyczynić się do rozreklamowania czy też promocji Wnioskodawcy bądź sprzedawanych przez niego produktów.

Na pewno nie można dopatrywać się znamion promocji czy reklamy w zorganizowaniu dla kontrahentów posiłków w formie cateringu Z reklamą, promocją firmy czy sprzedawanych przez nią produktów nie mamy także doczynienia, jak zostało wskazane wyżej, w przypadku programów artystycznych, koncertów czy zajęć integracyjnych czy plenerowych organizowanych dla klientów. Przedmiotowe wydatki, jak i koszty im towarzyszące, wypełniają zdaniem tut. Organu znamiona reprezentacji, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Tym samy Spółka do kosztów uzyskania przychodów nie może zaliczać w związku z przedmiotowymi spotkaniami wydatków poniesionych na: noclegi, wynajem sal, catering, w tym na napoje bezalkoholowe, programy artystyczne i koncerty, zajęcia integracyjne i plenerowe, na upominki dla klientów (jeżeli są wysokiej wartości i nie są opatrzone logo Spółki), nagrody w konkursach (drobne nagrody rzeczowe), logistykę i obsługę personalną (pracowników wynajętych przez agencję, którzy przygotowują scenografię, organizują imprezy plenerowe, konkursy itp.), scenografię, technikę (oświetlenie, nagłośnienie itp.), koszty organizacyjne agencji

W tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

W odniesieniu do spotkań organizowanych przez Spółkę dla klientów programu Flota o charakterze integracyjno-biznesowo-szkoleniowy należy wskazać, iż Wnioskodawca w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym nie wskazał na szkoleniowy charakter przedmiotowych spotkań, wręcz przeciwnie Spółka podnosi, iż: "Podczas spotkania odbywają się rozmowy o charakterze biznesowym dotyczące dotychczasowej współpracy oraz jej ewentualnej kontynuacji w przyszłości." Zaprezentowany przez Wnioskodawcę opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, a przy tym opisane wydatki nie pozwalają przyjąć, iż w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia ze szkoleniowym charakterem spotkań. Wręcz przeciwnie wydatki ponoszone na zorganizowanie ww. spotkań tj. wydatki poniesione na: catering, wynajem sal, występ artystyczny wraz ze sprzętem, zajęcia integracyjne, upominki (jeżeli są wysokiej wartości i nie są opatrzone logo Spółki) wskazują, iż mamy tu do czynienia z kreowaniem wizerunku Spółki oraz budowaniem relacji z zaproszonymi kontrahentami i wywołaniem jak najlepszego wrażenia przy reprezentowaniu Spółki. Działania te, zdaniem Organu, wypełniają więc przyjmowaną dla potrzeb podatku dochodowego definicję pojęcia reprezentacji, co oznacza, że ww. wydatki mieszcząc się w tej grupie podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów na mocy art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Tym samym w tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy także należy uznać za nieprawidłowe.

Spółka, w związku z organizacją przedmiotowych spotkań, do kosztów uzyskania przychodów, w myśl ww. art. 15 ust. 1, może zaliczyć wyłącznie wydatki poniesione na materiały mające charakter stricte reklamowy oraz jeżeli podczas przedmiotowych spotkań wystąpi rzeczywiście element szkoleniowy to wydatki związane ściśle z przeprowadzeniem przedmiotowego szkolenia, a więc wydatki na materiały związane ze szkoleniem oraz osoby prowadzące szkolenie, na produkcję materiałów identyfikujących spotkanie, oraz na upominki o ile będą to drobne gadżety opatrzone logo Spółki.

W tym zakresie stanowisko Spółki należy uznać za prawidłowe.

Reasumując, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny/zdarzenie przyszłe i powołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż Wnioskodawca w związku z organizacją przedmiotowych spotkań, do kosztów uzyskania przychodów, w myśl cyt. wyżej art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, może zaliczyć:

* w przypadku spotkań z autoryzowanymi dystrybutorami oleju opałowego o charakterze szkoleniowo-biznesowo-integracyjnym wydatki wykazujące ścisły związek z przeprowadzaniem przez Spółkę szkoleń oraz wydatki mające charakter stricte reklamowy, tj. koszt wydania materiałów związanych ze szkoleniem oraz osób prowadzących szkolenie, materiałów związanych z prezentacjami, pokazami odbywającymi się podczas przedmiotowych spotkań, wynajmu sal oraz koszt drobnych upominków (gadżetów) opatrzonych logo Spółki;

* w przypadku spotkań dla klientów podstawowych obszaru handlu hurtowego (głównie właścicieli stacji stowarzyszonych) o charakterze informacyjno-biznesowo-integracyjnym oraz spotkań dla klientów podstawowych obszaru handlu hurtowego o charakterze organizacyjno-biznesowo-integracyjnym, wydatki o charakterze promocyjno - reklamowym, tj. wydatki poniesione na materiały związane z prezentacjami, pokazami odbywającymi się podczas takich spotkań oraz drobne upominki (gadżety) z logo Spółki rozdawane klientom w trakcie przedmiotowych spotkań;

* w przypadku spotkań dla klientów programu Flota o charakterze integracyjno-biznesowo-szkoleniowy wydatki poniesione na materiały mające charakter stricte reklamowy oraz wydatki ściśle związane z przeprowadzeniem ewentualnego szkolenia, a więc wydatki na materiały związane ze szkoleniem oraz osoby prowadzące szkolenie, na produkcję materiałów identyfikujących spotkanie, oraz na upominki o ile będą to drobne gadżety opatrzone logo Spółki;

- o ile zostaną właściwie udokumentowane.

Natomiast pozostałych wydatków, poniesionych przez Spółkę w związku z organizacją przedmiotowych spotkań, wymienionych w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, Spółka nie może zaliczyć do kosztów uzyskania gdyż jako wydatki noszące znamiona reprezentacji podlegają wyłączeniu z kosztów podatkowych w myśl regulacji zawartych w cytowany wyżej art. 16 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy.

Końcowo informuje się, iż w związku z faktem, że w przedmiotowej sprawie poniesione przez Wnioskodawcę wydatki mogą mieć znamiona kosztów reklamowych, promocyjnych, jak również reprezentacyjnych, w zależności od całokształtu okoliczności związanych z organizacją ww. spotkań, to jednoznaczne przesądzenie o charakterze tych kosztów wymagałoby przeprowadzenia postępowania dowodowego. Ocena podatkowa poszczególnych kosztów ponoszonych w związku z organizacją imprezy jubileuszowej, w każdym przypadku winna być dokonywana indywidualnie i całościowo. Dodatkowo w celu oceny, czy dany rodzaj wydatku może zostać uznany za reprezentację, czy też inny rodzaj wydatków konieczna jest analiza całokształtu okoliczności faktycznych konkretnej sprawy. Tutejszy organ nie jest uprawniony do dokonania takich ustaleń w ramach postępowania w przedmiocie wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Z tego względu, niniejsza interpretacja ogranicza się do wykładni przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz wyłączeń z kosztów podatkowych (art. 16 ust. 1 ww. ustawy) mogących znaleźć zastosowanie w sprawie i wskazania elementów faktycznych, które są istotne dla kwalifikacji przedmiotowych kosztów.

Dodatkowo zauważyć należy, że na tle wymienionych we wniosku ogólnie rodzajów wydatków związanych z organizacją przedmiotowych spotkań, bez badania ich charakteru w świetle weryfikacji zgromadzonych przez Spółkę konkretnych dowodów - nie można przesądzić, że wydatki te są racjonalnie uzasadnione. Samo ogólne przedstawienie wydatków nie wystarcza, aby można je było uznać za koszty uzyskania przychodów bez analizy ich związków z przychodem. Należy przy tym podnieść, że tego rodzaju kwestie nie są przedmiotem postępowania w trybie art. 14b ustawy - Ordynacja podatkowa, gdyż to postępowanie opiera się na przyjęciu stanu faktycznego opisanego przez podatnika - a nie na weryfikacji, czy takie stan zaistniał w rzeczywistości, t.j. czy w tym konkretnym przypadku Wnioskodawca poprzez posiadane konkretne dowody udowodnił, że szczegółowe pozycje i kwoty kosztów są kosztem uzyskania przychodów, gdyż jest to właściwość postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej.

Niezależnie od powyższych wniosków wskazać należy, iż wobec niezdefiniowanego na gruncie ustaw podatkowych pojęcia reprezentacji, prawnopodatkowa kwalifikacja przedmiotowych wydatków, z założenia ma charakter oceny. Z uwagi na złożoność gospodarczego funkcjonowania podmiotów na rynku, istnieje obiektywna i zasadnicza trudność w precyzyjnym wyznaczeniu (zwłaszcza w procesie wydawania interpretacji indywidualnych) granicy poszczególnych przejawów aktywności gospodarczej przedsiębiorców, w tym właśnie w zakresie ponoszonych kosztów reprezentacji. Ustalenie sztywnej granicy, po przekroczeniu której wydatek mógłby zostać uznany za reprezentacyjny, możliwe byłoby ewentualnie w sytuacji normatywnej definicji pojęcia "reprezentacja" zawartej w ustawie podatkowej, a i to pod warunkiem, że zawierałaby ona precyzyjne kryteria umożliwiające ich jednoznaczną kwalifikację prawnopodakową.

Ponadto podnieść należy, że w procesie wydawania interpretacji indywidualnych właściwy organ nie dokonuje żadnych własnych ustaleń w ramach postępowania dowodowego, ale przedstawia wyłącznie ocenę stanowiska wnioskodawcy na tle przedstawionego przez niego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Innymi słowy, podane przez wnioskodawcę fakty nie podlegają weryfikacji ani konfrontacji z dokumentami źródłowymi, ponieważ w oparciu o wydaną w indywidualnej sprawie interpretację, wnioskodawca uzyskuje jedynie informację o poglądzie organu w konkretnej, przedstawionej we wniosku sprawie.

Odnosząc się do argumentacji Wnioskodawcy opartej na treści wskazanych interpretacji w uzasadnieniu własnego stanowiska, należy stwierdzić, iż interpretacje te co do zasady wiążą w sprawie, w której zostały wydane i nie są źródłem prawa powszechnie obowiązującego. Tym samym nie stanowią podstawy prawnej przy wydawaniu interpretacji.

Ponadto, w odniesieniu do wyroków sądów administracyjnych powołanych przez Wnioskodawcę, należy wskazać, iż artykuł 87 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997 r. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.) stanowi, że źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są; Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe, rozporządzenia i akty prawa miejscowego.

Katalog źródeł prawa zawarty w art. 87 Konstytucji wyraźnie wyklucza orzecznictwo sądów jako źródło prawa powszechnie obowiązującego, a zatem zasady konstytucyjne nie nadają orzecznictwu sądów administracyjnych mocy powszechnie obowiązującej.

Wskazać także należy, iż przedstawione we wniosku orzeczenia sądów administracyjnych, zostały wydane w indywidualnych sprawach w określonych, odrębnych stanach faktycznych i tylko do nich się odnoszą. Nie są natomiast wiążące dla tut. organu, który wydał przedmiotową interpretację indywidualną. Każdą sprawę Organ podatkowy jest zobowiązany traktować indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl