IPPB5/423-582/11-2/AM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-582/11-2/AM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Organizacji przedstawione we wniosku z dnia 17 czerwca 2011 r. (data wpływu 21 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca, Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością otrzyma darowiznę (dalej: "Darowizna") środków pieniężnych od fundacji zajmującej się: celami oświatowymi (wychowywanie i edukacja dzieci i młodzieży), dążeniem do tworzenia warunków ułatwiających realizację wybranych projektów oświatowych i wychowawczych, działalnością na rzecz rozwoju wybranych organizacji pozarządowych działających w sferze edukacji, oświaty i wychowania.

Wnioskodawca posiada status organizacji pożytku publicznego. Zgodnie z umową Spółki, działa m.in. w celu prowadzenia działalności wspomagającej technicznie, szkoleniowo, informacyjnie lub finansowo podmioty nie będące jednostkami sektora finansów publicznych i nie działające w celu osiągnięcia zysku, będące osobami prawnymi lub jednostkami organizacyjnymi nie posiadającymi osobowości prawnej utworzonymi na podstawie przepisów ustaw oraz prowadzącymi szkoły lub inne placówki edukacyjnej, oświatowe, wychowawcze lub naukowe spełniające określone standardy, przy czym wszystkie powyższe warunki muszą być spełnione łącznie. Zgodnie z umową Spółki, przedmiotem jej działalności, a zarazem przedmiotem działalności statutowej (działalności pożytku publicznego), obejmującym realizowanie ww. celów jest m.in. zarządzanie nieruchomościami niemieszkalnymi, wynajem nieruchomości na własny rachunek. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, a prowadzona przez niego działalność pożytku publicznego może mieć charakter odpłatny lub nieodpłatny, zgodnie z art. 6-10 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Wnioskodawca nie działa w celu osiągnięcia zysku; zobowiązany jest przeznaczać ewentualny dochód na działalność statutową (działalność pożytku publicznego).

Mocą ww. umowy Darowizny, która zostanie zawarta pomiędzy fundacją i Spółką, Spółka zobowiąże się do przeznaczenia przedmiotu darowizny na działalność statutową, tj. na sfinansowanie robót budowlanych prowadzonych w budynkach szkoły i przedszkola, które są najmowane przez Spółkę, a następnie wynajmowane Stowarzyszeniu (dalej: "S.") na cele oświatowe, tzn. na cele prowadzenia przedszkola i szkoły. Wynajem budynków przez Spółkę na rzecz S. a odbywa się w ramach odpłatnej działalności pożytku publicznego, tzn. ustalony przez strony czynsz nie przekracza kosztów ponoszonych przez Spółkę związanych z tymi budynkami, a przeciętne miesięczne wynagrodzenie osób fizycznych z tytułu zatrudnienia przy wykonywaniu tej działalności, za okres każdych ostatnich 3 miesięcy, nie przekracza 3-krotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni. Co więcej, poniesienie przez Spółkę kosztów robót budowlanych (sfinansowanych z Darowizny) pozostanie bez wpływu na wysokość czynszu za wynajem, którego wysokość obliczona jest jako suma kosztów bieżących ponoszonych przez Spółkę (czynsz płacony przez Spółkę właścicielowi powiększony o koszty mediów).

Celem statutowym S. a jest m.in. prowadzenie działalności oświatowej i wychowawczej. Zgodnie z postanowieniami statutu, cel ten realizowany jest m.in. poprzez prowadzenie przedszkoli i szkół. S. nie jest jednostką sektora finansów publicznych, nie działa w celu osiągnięcia zysku, ma osobowość prawną i faktycznie prowadzi szkoły i przedszkola. Jedynym celem całego opisywanego przedsięwzięcia jest ułatwienie S. prowadzenia szkoły i przedszkola w budynkach, które powinny w tym celu przejść określone remonty i adaptacje. W szczególności należy wskazać na brak celu zarobkowego, jako że Spółkę wykorzysta Darowiznę w całości na remont/adaptacje budynków, w których S. prowadzi szkołę i przedszkole, przy czym Spółka uczyni to w ramach odpłatnej działalności pożytku publicznego, tj. nie przynoszącej dochodu; w szczególności, wykonanie przedmiotowych prac nie spowoduje podniesienia czynszu płaconego przez S. a za wynajem budynków.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy kwota otrzymanej przez Wnioskodawcę Darowizny podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c CITU.

Zdaniem Wnioskodawcy, kwota otrzymanej przez Spółkę Darowizny podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c CITU. Zgodnie z tym przepisem, wolne od podatku dochodowego są dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Wnioskodawca jest organizacją pożytku publicznego w rozumieniu przepisów o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Darowizna zostanie przeznaczona na sfinansowanie prac remontowych/adaptacyjnych w budynkach, które Spółka wynajmuje na cele prowadzenia szkoły i przedszkola S. owi. Wykonanie prac budowlanych w wynajmowanych przez S. a budynkach należy uznać za działalność Spółki w celu technicznego wspomożenia S. Natomiast ze względu na brak wpływu faktu wykonania prac budowlanych na cenę wynajmu budynków S. owi, należy uznać również, że Spółka przeznaczy Darowiznę na wspomożenie finansowe (brak odpłatności) S. a. S. nie jest jednostką sektora finansów publicznych, nie działa w celu osiągnięcia zysku, ma osobowość prawną i prowadzi szkoły i przedszkola.

Z punktu widzenia przedmiotu działalności statutowej (działalności pożytku publicznego) należy uznać, że Darowizna zostanie przeznaczona przez Spółkę na zarządzanie nieruchomościami niemieszkalnymi oraz wynajem nieruchomości na własny rachunek, bowiem nieodpłatne wykonanie prac remontowych/adaptacyjnych budynków wynajmowanych najemcy na cele szkolne można zakwalifikować zarówno jako zarządzanie nieruchomością, jak i jako czynność ściśle związaną z jej wynajmem.

Należy zatem uznać, że Darowizna zostanie przeznaczona przez Spółkę na działalność statutową (zarządzanie i wynajem nieruchomości) obejmującą realizowanie celów Spółki (techniczne i finansowe wsparcie podmiotu prowadzącego szkołę i przedszkole, nie będącego jednostką sektora finansów publicznych, nie działającego w celu osiągnięcia zysku, mającego osobowość prawną).

Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej. Wynajem budynków na rzecz S. a jest wprawdzie odpłatny, ale mający miejsce w ramach odpłatnej działalności pożytku publicznego, która z mocy prawa nie stanowi działalności gospodarczej. Zgodnie bowiem z art. 6 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, działalność pożytku publicznego nie jest działalnością gospodarczą, w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej i może być prowadzona jako działalność nieodpłatna lub jako działalność odpłatna. Zatem przeznaczenie Darowizny na prace budowlane w budynkach wynajmowanych S. owi w ramach odpłatnej działalności pożytku publicznego nie może zostać zakwalifikowane jako przeznaczenie na działalność gospodarczą.

Wobec powyższego, należy uznać, że wszystkie kryteria art. 17 ust. 1 pkt 6c CITU wymagane dla zastosowania zwolnienia zostaną przez Wnioskodawcę spełnione w odniesieniu do Darowizny, a w konsekwencji, Darowizna podlegać będzie w Spółce zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.) wolne od podatku są dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Podkreślenia wymaga, iż ramy omawianego zwolnienia wyznaczone zostały przez art. 17 ust. 1b i art. 17 ust. 1a pkt 2 cytowanej ustawy podatkowej.

Na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 tego artykułu, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Z kolei - w myśl art. 17 ust. 1a pkt 2 tejże ustawy zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Stosownie do art. 17 ust. 1e zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie stosuje się również w przypadku lokowania dochodów poprzez nabycie:

1.

wyemitowanych po dniu 1 stycznia 1989 r. obligacji Skarbu Państwa lub bonów skarbowych oraz obligacji wyemitowanych przez jednostki samorządu terytorialnego po dniu 1 stycznia 1997 r.,

2.

papierów wartościowych lub niebędących papierami wartościowymi instrumentów finansowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c) i d ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538), o ile nabycie takie nastąpiło w ramach zarządzania portfelem, o którym mowa w art. 75 tej ustawy, pod warunkiem zdeponowania tych papierów wartościowych lub instrumentów finansowych na odrębnym rachunku prowadzonym przez uprawniony podmiot w rozumieniu powołanej ustawy,

3.

jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych działających na podstawie ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546).

Zgodnie z art. 17 ust. 1f zwolnienie, o którym mowa w ust. 1e, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczany i wydatkowany, bez względu na termin, na cele określone w ust. 1.

Wnioskodawca - Spółka z ograniczoną działalnością posiada status organizacji pożytku publicznego.

Działalność Wnioskodawcy oparta jest na przepisach ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 z późn. zm.).

W myśl Art. 3 ust. 1 ww. ustawy działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie. Organizacjami pozarządowymi są m.in. spółki akcyjne i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz kluby sportowe będące spółkami działającymi na podstawie przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. Nr 127, poz. 857 i Nr 151, poz. 1014), które nie działają w celu osiągnięcia zysku oraz przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczają zysku do podziału między swoich członków, udziałowców, akcjonariuszy i pracowników.

Natomiast zgodnie z art. 6. działalność pożytku publicznego nie jest, z zastrzeżeniem art. 9 ust. 1, działalnością gospodarczą, w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, i może być prowadzona jako działalność nieodpłatna lub jako działalność odpłatna. Działalnością odpłatną pożytku publicznego (art. 8 ust. 1) jest:

1.

działalność prowadzona przez organizacje pozarządowe i podmioty wymienione w art. 3 ust. 3, w sferze zadań publicznych, o której mowa w art. 4, za które pobierają one wynagrodzenie;

2.

sprzedaż towarów lub usług wytworzonych lub świadczonych przez osoby bezpośrednio korzystające z działalności pożytku publicznego, w szczególności w zakresie rehabilitacji oraz przystosowania do pracy zawodowej osób niepełnosprawnych oraz reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, a także sprzedaż przedmiotów darowizny.

Jednakże przychód z działalności odpłatnej pożytku publicznego służy wyłącznie prowadzeniu działalności pożytku publicznego.

Jak wskazuje art. 9 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie działalność odpłatna pożytku publicznego organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 stanowi działalność gospodarczą, w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, jeżeli:

1.

wynagrodzenie, o którym mowa w art. 8 ust. 1, jest w odniesieniu do działalności danego rodzaju wyższe od tego, jakie wynika z kosztów tej działalności, lub

2.

przeciętne miesięczne wynagrodzenie osoby fizycznej z tytułu zatrudnienia przy wykonywaniu statutowej działalności odpłatnej pożytku publicznego, za okres ostatnich 3 miesięcy, przekracza 3-krotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni.

W myśl Art. 24. 1. organizacji pożytku publicznego przysługuje, na zasadach określonych w przepisach odrębnych, zwolnienie od:

1.

podatku dochodowego od osób prawnych,

2.

podatku od nieruchomości,

3.

podatku od czynności cywilnoprawnych,

4.

opłaty skarbowej,

5.

opłat sądowych

- w odniesieniu do prowadzonej przez nią działalności pożytku publicznego.

Jak wynika z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego zgodnie z umową Spółki, działa m.in. w celu prowadzenia działalności wspomagającej technicznie, szkoleniowo, informacyjnie lub finansowo podmioty nie będące jednostkami sektora finansów publicznych i nie działające w celu osiągnięcia zysku, będące osobami prawnymi lub jednostkami organizacyjnymi nie posiadającymi osobowości prawnej utworzonymi na podstawie przepisów ustaw oraz prowadzącymi szkoły lub inne placówki edukacyjnej, oświatowe, wychowawcze lub naukowe spełniające określone standardy, przy czym wszystkie powyższe warunki muszą być spełnione łącznie. Zgodnie z umową Spółki, przedmiotem jej działalności, a zarazem przedmiotem działalności statutowej (działalności pożytku publicznego), obejmującym realizowanie ww. celów jest m.in. zarządzanie nieruchomościami niemieszkalnymi, wynajem nieruchomości na własny rachunek. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, a prowadzona przez niego działalność pożytku publicznego może mieć charakter odpłatny lub nieodpłatny. Wnioskodawca nie działa w celu osiągnięcia zysku; zobowiązany jest przeznaczać ewentualny dochód na działalność statutową (działalność pożytku publicznego).

Wnioskodawca otrzyma darowiznę środków pieniężnych od fundacji zajmującej się: celami oświatowymi (wychowywanie i edukacja dzieci i młodzieży), dążeniem do tworzenia warunków ułatwiających realizację wybranych projektów oświatowych i wychowawczych, działalnością na rzecz rozwoju wybranych organizacji pozarządowych działających w sferze edukacji, oświaty i wychowania.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych określa dwa warunki, których spełnienie jest konieczne dla zastosowania zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c.

Pierwszy z nich wymaga, by jednostka była organizacją pożytku publicznego, o której mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, drugi zaś by uzyskany dochód został wydatkowany na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

W świetle powyższego decydujące znaczenie dla możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego z tytułu otrzymania darowizny, decyduje cel na jaki przeznaczone zostaną te środki.

Mocą ww. umowy Darowizny, która zostanie zawarta pomiędzy fundacją i Spółką, Spółka zobowiąże się do przeznaczenia przedmiotu darowizny na działalność statutową, tj. na sfinansowanie robót budowlanych prowadzonych w budynkach szkoły i przedszkola, które są najmowane przez Spółkę, a następnie wynajmowane Stowarzyszeniu Wspierania Edukacji i Rodziny "S. " (dalej: "S. ") na cele oświatowe.

Wynajem budynków przez Spółkę na rzecz S. a odbywa się w ramach odpłatnej działalności pożytku publicznego, tzn. ustalony przez strony czynsz nie przekracza kosztów ponoszonych przez Spółkę związanych z tymi budynkami, a przeciętne miesięczne wynagrodzenie osób fizycznych z tytułu zatrudnienia przy wykonywaniu tej działalności, za okres każdych ostatnich 3 miesięcy, nie przekracza 3-krotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni. Co więcej, poniesienie przez Spółkę kosztów robót budowlanych (sfinansowanych z Darowizny) pozostanie bez wpływu na wysokość czynszu za wynajem, którego wysokość obliczona jest jako suma kosztów bieżących ponoszonych przez Spółkę (czynsz płacony przez Spółkę właścicielowi powiększony o koszty mediów).

Celem statutowym S. a jest m.in. prowadzenie działalności oświatowej i wychowawczej.

Odnosząc zatem powyższe do przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż Wnioskodawca spełnia przesłanki umożliwiające zastosowanie zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wnioskodawca posiada status organizacji pożytku publicznego w myśl ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz uzyskany dochód z tytułu otrzymania opisanej we wniosku darowizny środków pieniężnych przeznacza na działalność statutową (z wyłączeniem działalności gospodarczej).

Konkludując, dochód uzyskany przez Wnioskodawcę - spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością posiadającą status organizacji pożytku publicznego z tytułu darowizny środków pieniężnych, przeznaczony na działalność statutową tj. na sfinansowanie robót budowlanych prowadzonych w budynkach szkoły i przedszkola, które są najmowane przez Spółkę, a następnie wynajmowane Stowarzyszeniu Wspierania Edukacji i Rodziny "S. " na cele oświatowe (z wyłączeniem działalności gospodarczej) jest wolny od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl