IPPB5/423-548/11-4/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 września 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-548/11-4/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 1 czerwca 2011 r. (data wpływu 13 czerwca 2011 r.) oraz piśmie z dnia 23 sierpnia 2011 r. (data nadania 25 sierpnia 2011 r., data wpływu 29 sierpnia 2011 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie Nr IPPB5/423-548/11-2/AS z dnia 17 sierpnia 2011 r. (data nadania 17 sierpnia 2011 r., data odbioru 18 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego od opodatkowania otrzymanych środków pomocowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych pozyskania dofinansowania na realizację Projektu pt. (...), realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca - Spółka z o.o. (dalej: "Spółka") jest nowym podmiotem gospodarczym na rynku polskim. Powstała, aby świadczyć swoje usługi na rynku usług elektronicznych w czerwcu 2009 r.. Spółka specjalizuje się w dostarczaniu rozwiązań innowacyjnych technologicznie dla biznesu w obszarach finansowych. W marcu 2010 r. Spółka zawarła z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości działającą na podstawie ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 275 z późn. zm.), dalej zwaną "Instytucją Wdrażającą", umowę o dofinansowanie w ramach działania 8.1 Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej 8. Osi priorytetowej: Społeczeństwo Informacyjne - Zwiększanie Innowacyjności Gospodarki, Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 na realizację projektu o temacie (...), dalej zwany "Projektem".

Po spełnieniu warunków wynikających z przedmiotowej umowy Instytucja Wdrażająca udziela Spółce dofinansowania na realizację Projektu do maksymalnej wysokości 776.933,56 PLN, nie przekraczającej 77,74% kwoty wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem poniesionych w toku realizacji Projektu, w tym:

do 85% kwoty dofinansowania w formie płatności ze środków europejskich, co stanowi 660.393,53 PLN oraz

- do 15% kwoty dofinansowania w formie dotacji celowej, co stanowi 116.540,03 PLN. Instytucja Wdrażająca może udzielić Beneficjentowi dofinansowania w następujących formach:

1.

refundacji poniesionych wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem w formie płatności pośrednich i płatności końcowej albo

2.

zaliczki i refundacji poniesionych wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem w formie płatności pośrednich i płatności końcowej.

Oprócz kwoty dofinansowania z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Projekt jest finansowany ze środków własnych Spółki.

Spółka jako Beneficjent przyznanej dotacji celowej przy realizacji Projektu jest zobowiązana do zrealizowania Projektu w pełnym zakresie. Beneficjent jest zobowiązany do przedkładania do Regionalnej Instytucji Finansującej (RIF) wniosków Beneficjenta o płatność wraz dokumentami obejmującymi zakończony etap Projektu, określony w Harmonogramie rzeczowo-finansowym Projektu. W momencie zakończenia projektu, Beneficjent musi złożyć do RIF wniosek o płatność końcową.

W związku z tym, iż Spółka najpierw ponosi koszty kwalifikowane z własnych środków, koszty te księguje do rozliczeń międzyokresowych kosztów. Po faktycznym otrzymaniu dotacji, koszty te są wyksięgowywane z rozliczeń międzyokresowych kosztów i księgowane w koszty niepodatkowe.

Amortyzację dotyczącą wartości niematerialnych i prawnych Spółka księguje w całości jako koszt podatkowy. W momencie otrzymania dotacji ta część amortyzacji, która dotyczy dotacji zostanie wyksięgowana z kosztów podatkowych i przeksięgowana w koszty niepodatkowe.

Z uwagi na braki formalne wniosku Spółka została wezwana w dniu 17 sierpnia 2011 r. pismem Nr IPPB5/423-548/11-2/AS do jego uzupełnienia poprzez:

* wskazanie, którego z zagadnień dotyczy uiszczona opłata 40 zł lub dokonanie opłaty dodatkowej w wysokości 80 zł na rachunek bankowy Izby Skarbowej w Warszawie Nr 31 1010 1010 0166 4922 3100 0000 i doręczenie kserokopii dowodu uiszczenia opłaty do tut. Organu,

* sprecyzowanie opisanego we wniosku stanu faktycznego poprzez:

o podanie nazwy realizowanego przez Spółkę Projektu w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013,

o wskazanie podmiotów zaangażowanych w Projekt i określenie ich roli przy realizacji (Instytucja Zarządzająca, Instytucja Pośrednicząca, Beneficjent, Płatnik, Dysponent Części Budżetowej i in. - zgodnie z zawartą umową o dofinansowanie),

o określenie, kiedy zostały aktywowane (wypłacone po raz pierwszy) środki pomocowe w ramach realizowanego Projektu,

o szczegółowe wykazanie, na czym w praktyce polega Projekt i jakie wydatki przy jego realizacji ponosi Wnioskodawca,

o doprecyzowanie, w jakiej wielkości Wnioskodawca realizuje Projekt z udziałem środków z wkładu własnego,

o sformułowanie pytań pod kątem przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, konsekwentnie do zaprezentowanego przez Spółkę we wniosku ORD-IN stanowiska do poszczególnych zagadnień podatkowych

o w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie zostało odebrane w dniu 18 sierpnia 2011 r., a zatem termin na odpowiedź upłynął z dniem 25 sierpnia 2011 r.

W tym czasie Wnioskodawca pismem z dnia 23 sierpnia 2011 r. (data nadania 25 sierpnia 2011 r., data wpływu 29 sierpnia 2011 r.) uzupełnił braki formalne wniosku poprzez wskazanie:

* nazwy realizowanego Projektu w ramach P.O. Innowacyjna Gospodarka 2007-2013: (...)

* podmiotów realizujących Projekt:

a.

Instytucja Zarządzająca: minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego - kontrola w zakresie realizacji Projektu,

b.

Instytucja Pośrednicząca: minister właściwy do spraw informatyzacji - kontrola w zakresie realizacji Projektu,

c.

Instytucja Wdrażająca: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) - udziela dofinansowania oraz sprawuje nadzór nad wykonywaniem Projektu,

d.

Beneficjent: X Sp. z o.o. - zobowiązany jest do zrealizowania Projektu w pełnym zakresie w określonym w umowie okresie,

e.

Płatnik: Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) - na podstawie wystawionego przez Instytucję Wdrażającą zlecenia płatności przekazuje płatności ze środków europejskich,

* po raz pierwszy środki pomocowe w ramach Projektu zostały wypłacone w I kwartale 2010 r.,

* Projekt polega na stworzeniu programu komputerowego do elektronicznego obiegu dokumentów kosztowych. Dotychczasowy proces akceptacji faktur, ich kopiowania i opisywania zostanie zastąpiony obiegiem elektronicznym. Tym samym realizacja Projektu pozwoli zastąpić manualny proces obiegu i wprowadzania do systemu księgowego faktur zakupowych w firmach na w pełni zautomatyzowany proces obsługiwany przy wykorzystaniu e-usługi świadczonej przez Spółkę. Wnioskodawca ma zamiar oferować usługi zdalnego zautomatyzowania procesu wprowadzania dokumentów zakupowych do systemów finansowych. Usługa będzie polegała na umieszczeniu skanów dokumentów na serwerze oferującym usługę i otrzymaniu pliku danych gotowych do załadowania do posiadanych systemów finansowo-księgowych.

* Wydatkami ponoszonymi przez Wnioskodawcę w ramach Projektu są np.: zakup serwerów, komputerów przenośnych, rzutnik multimedialny, oprogramowanie (licencja), zakup usług od firm zewnętrznych na stworzenie elementów składowych e-usługi (instalacja i konfiguracja środowiska, stworzenie panelu administracyjnego oraz portalu użytkownika, usługi doradcze, stworzenie strony internetowej, materiały reklamowe, konsultacje w zakresie działania specjalistycznego oprogramowania, analizy wykonawczej, metod projektowania i odwzorowania procesów, promocja i reklama e-usługi),

* udział środków własnych Beneficjenta w Projekcie - 149.910,00 PLN, co stanowi 15% wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w opisanym stanie faktycznym ma zastosowanie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (zwolnienie przedmiotowe od opodatkowania otrzymanych środków pomocowych).

2.

Czy w opisanym stanie faktycznym podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych według zasad określonych w art. 16a-16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie (art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

3.

Czy Wnioskodawca prawidłowo dokonuje korekty kosztów uzyskania przychodów po otrzymaniu środków pomocowych w celu ustalenia dochodu Spółki (art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie Nr 1 dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego od opodatkowania otrzymanych środków pomocowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wniosek odnośnie pytania Nr 2 i Nr 3 zostanie rozpatrzony w odrębnych interpretacjach indywidualnych.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Otrzymana dotacja z działania 8.1 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej, jest wolna od podatku na mocy art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie ze znowelizowanym z dniem 1 stycznia 2010 r. art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, (...). W sytuacji, gdy Wnioskodawca otrzymał zaliczkę lub refundację poniesionych wydatków uznanych za koszty kwalifikowane projektu, które w chwili poniesienia zostały uprzednio zaliczone do kosztów uzyskania przychodów Spółki, to dochody (przychody) te są wolne od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a wydatki i koszty Wnioskodawcy bezpośrednio sfinansowane z przychodów (dochodów) wolnych od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie wskazanych przepisów, nie są - w myśl art. 16 ust. 1 pkt 58 cytowanej ustawy - uważane za koszty uzyskania przychodów. Wyłączenie wydatków objętych dofinansowaniem z kosztów uzyskania przychodów następuje w miesiącu otrzymania dofinansowania w stopniu takim, w jakim te wydatki są dofinansowane (poziom dofinansowania 77,74% kosztów kwalifikowanych).

Jeżeli zatem Spółka pokrywa z własnych środków koszty kwalifikowane, na które dotację otrzyma w późniejszym okresie, prawidłowo w momencie ich poniesienia księguje te koszty do rozliczeń międzyokresowych kosztów, a po otrzymaniu dotacji wyksięgowuje je z rozliczeń międzyokresowych kosztów, a księguje w koszty niepodatkowe.

Na tle przedstawionego we wniosku stanu faktycznego - w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego od opodatkowania otrzymanych środków pomocowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - stwierdzam, co następuje:

Należy wskazać, iż Program Operacyjny "Innowacyjna Gospodarka" (dalej: "PO Innowacyjna Gospodarka"), zgodnie ze wstępnym projektem Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia (NSRO), przyjętym w dniu 14 lutego 2006 r. przez Radę Ministrów, stanowi jeden z programów operacyjnych będących podstawowym narzędziem do osiągnięcia założonych w niej celów przy wykorzystaniu środków Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Rozważając charakter środków finansowych, które otrzymuje Spółka w postaci dofinansowania na realizację Projektu pt. (...) z PO Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 w ramach Działania 8.1 - Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej 8. Osi priorytetowej: Społeczeństwo Informacyjne - Zwiększanie Innowacyjności Gospodarki, należy odnieść się do regulacji art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 z późn. zm.), zgodnie z którą sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Przepis art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) określa, że środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 2 pkt 5 przywołanej ustawy ilekroć w ustawie jest mowa o "środkach europejskich" - rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4, czyli:

1.

środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a) i b;

2.

niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c) i d:

a.

Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,

b.

Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,

c.

Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;

i

3.

środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:

a.

Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji",

b.

Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,

c.

Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich;

Ustawa o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. wprowadziła z dniem 1 stycznia 2010 r. zmianę charakteru środków przeznaczonych na realizację programów operacyjnych i w obecnie obowiązującym stanie prawnym środki europejskie, co do zasady, nie zostały włączone do budżetu państwa, ale stanowią jego odrębną część w formie budżetu środków europejskich.

Reguluje to art. 111 pkt 16, zgodnie z którym: "dochodami podatkowymi i niepodatkowymi budżetu państwa są środki europejskie i środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a) i b, na realizację projektów pomocy technicznej oraz środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c) i d) oraz pkt 6, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa".

Na mocy art. 117 ust. 1 cytowanej ustawy o finansach publicznych przyjęto, że budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej.

W ustępie 2 tegoż artykułu skonkretyzowano, że w budżecie środków europejskich ujmuje się:

1.

dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;

2.

wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Co istotne, zgodnie z art. 121 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, programy finansowane z udziałem środków europejskich są ujmowane w załączniku do ustawy budżetowej jako jej element.

Szczegółowy sposób wydatkowania budżetu środków europejskich uregulowany został w art. 184-195 ustawy o finansach publicznych.

W myśl art. 186 ustawy o finansach publicznych wydatki na realizację programów i projektów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, mogą być przeznaczone na:

1.

realizację projektów przez jednostki budżetowe;

2.

płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich;

3.

dotacje celowe dla beneficjentów;

4.

realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe;

5.

realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Nadmienić należy, że stosownie do art. 127 ust. 2 pkt 2, 4 i 5 ustawy o finansach publicznych dotacjami celowymi są m.in. środki przeznaczone na:

1.

realizację projektów pomocy technicznej finansowanych z udziałem środków europejskich i środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a) i b);

2.

realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c) i d);

3.

współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Przepis art. 187 ww. ustawy określa, że za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej "płatnościami", odpowiada Minister Finansów.

Zgodnie z art. 188 ust. 1 ustawy o finansach publicznych podstawą dokonania płatności na rzecz beneficjenta jest zlecenie płatności wystawione przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, oraz pisemna zgoda dysponenta części budżetowej na dokonanie płatności, z zastrzeżeniem, że w przypadku gdy projekt realizuje instytucja zarządzająca lub instytucja pośrednicząca będąca zarządem województwa lub przez zarząd województwa upoważniona, zlecenia płatności są wystawiane przez zarząd województwa.

Ponadto w myśl art. 188 ust. 2 nowej ustawy o finansach publicznych dysponent części budżetowej może upoważnić na piśmie instytucję, o której mowa w ust. 1, do wydawania zgody na dokonywanie płatności.

Zgodnie z art. 188 ust. 4 nowej ustawy o finansach publicznych instytucja, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, informuje właściwego dysponenta części budżetowej o zleceniach płatności przekazywanych do Banku Gospodarstwa Krajowego, a w przypadku programów finansowanych z udziałem środków europejskich, dla których instytucją zarządzającą lub pośredniczącą jest zarząd województwa, także zarząd województwa.

Co istotne, w myśl art. 188 ust. 5 nowej ustawy o finansach publicznych, płatności mogą być przekazywane na rachunek beneficjenta, podmiotu upoważnionego przez beneficjenta lub wykonawcy.

Na podstawie art. 188 ust. 6 Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 17 grudnia 2009 r. w sprawie płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich oraz przekazywania informacji dotyczących tych płatności, które określa:

1.

wzór zlecenia płatności;

2.

zakres, terminy i tryb przekazywania przez Bank Gospodarstwa Krajowego informacji dotyczących płatności;

3.

wzory, zakres, terminy i tryb przekazywania informacji przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, do dysponenta części budżetowej lub do zarządu województwa.

W związku z powyższym stwierdzić należy, że beneficjenci unijnych programów pomocowych otrzymują kolejne transze dofinansowania w dwóch przelewach:

1.

płatność w części dotyczącej środków europejskich przekazywanej przez BGK na podstawie zlecenia płatności wystawionego przez PARP;

2.

dotację celową w części dotyczącej współfinansowania krajowego przekazywanej przez PARP (w przypadku beneficjentów programu PO IG i PO KL lub przekazywanej przez BGK z odrębnego rachunku dla dotacji celowej na podstawie zlecenia płatności wystawionego przez PARP - w przypadku beneficjentów programu PO RPW).

Od 1 stycznia 2010 r. dofinansowanie może być zatem dokonywane w dwóch formach:

1.

płatności,

2.

dotacji celowej z budżetu państwa.

W oparciu o opisany we wniosku stan faktyczny, w którym Wnioskodawca wskazał, że: - do 85% kwoty dofinansowania w formie płatności ze środków europejskich, co stanowi 660.393,53 PLN oraz

* do 15% kwoty dofinansowania w formie dotacji celowej, co stanowi 116.540,03 PLN

należy stwierdzić, że środki finansowe, które otrzymuje Spółka w postaci dofinansowania na realizację Projektu pt. (...) z PO Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 w ramach Działania 8.1 - Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej 8. Osi priorytetowej: Społeczeństwo Informacyjne - Zwiększanie Innowacyjności Gospodarki będą miały charakter "środków europejskich", uregulowanych w formie budżetu środków europejskich jako odrębna część budżetu państwa i wypłacane będą w dwóch ww. formach.

Mając na uwadze opisane we wniosku zdarzenie przyszłe wskazać należy, że zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Zatem w świetle przywołanego przepisu dofinansowanie otrzymane przez Wnioskodawcę jako Beneficjenta Projektu pt. (...) z PO Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 w ramach Działania 8.1 - Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej 8. Osi priorytetowej: Społeczeństwo Informacyjne - Zwiększanie Innowacyjności Gospodarki - co do zasady - będą stanowiły przychód Wnioskodawcy w dacie ich otrzymania dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

Przychodem są bowiem przysporzenia majątkowe o charakterze trwałym, bezzwrotnym, definitywnym, których rzeczywiste otrzymanie powoduje obowiązek zapłaty podatku dochodowego.

Podkreślić przy tym należy, że sposób wypłaty czy okresowych rozliczeń pieniędzy z uwagi na specyfikę unijnych środków pomocowych ma charakter swoistych "rozwiązań technicznych" udzielanej pomocy w zakresie wypłat i rozliczeń dotacji, co potwierdza stosowna regulacja ustawowa w materii finansów publicznych.

Nie można przy tym poszczególnych transz środków finansowych, wypłacanych zgodnie z obowiązującym na podstawie zawartej umowy o dofinansowanie harmonogramem, traktować jako "zaliczek" lub wyodrębnionych "otrzymywanych dotacji".

Wskazać należy jednoznacznie, że otrzymane pieniądze w myśl cytowanego powyżej art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stają się przychodem podatkowym w momencie wpływu na rachunek bankowy poszczególnych transz, gdyż już od tego momentu Spółka może nimi dysponować jako Beneficjent realizowanego Projektu.

Jednakże uwzględniając przepisy art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych odnośnie zwolnienia od podatku trzeba wskazać, że dofinansowanie na realizację Projektu pt. (...) otrzymane z PO Innowacyjna Gospodarka będzie stanowiło przychód zwolniony z opodatkowania.

Na mocy art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Ponadto, zgodnie ze znowelizowanym od dnia 1 stycznia 2010 r. art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Uzasadnieniem powyższego jest fakt, że - jak wskazał Wnioskodawca - opisana we wniosku dotacja będzie do 85% pochodziła ze środków europejskich, a w pozostałych 15% dotacja będzie miała formę dotacji celowej, zatem finansowana będzie z dwóch źródeł, co wynika z regulacji przewidzianej w ustawie o finansach publicznych dla budżetu środków europejskich.

Należy zatem stwierdzić, że środki finansowe, które otrzymuje Spółka w postaci dofinansowania na realizację Projektu pt. (...) z PO Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 w ramach Działania 8.1 - Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej 8. Osi priorytetowej: Społeczeństwo Informacyjne - Zwiększanie Innowacyjności Gospodarki, będą stanowiły przychód podlegający zwolnieniu przedmiotowemu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 i 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Podsumowując, w oparciu o opisany we wniosku stan faktyczny oraz przywołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że środki pomocowe, które Spółka otrzymuje na realizację Projektu pt. (...) z PO Innowacyjna Gospodarka 2007-2013, stanowią przychód Spółki podlegający zwolnieniu z opodatkowania:

* w części dotyczącej środków europejskich ("płatności") - na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,

* w części dotyczącej współfinansowania krajowego ("dotacja celowa") - na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Uwzględniając charakter "środków europejskich", uregulowanych w formie budżetu środków europejskich jako odrębna część budżetu państwa i wypłacanych w dwóch formach: płatności i dotacji celowej należy stwierdzić, że opisane we wniosku dofinansowanie otrzymane z PO Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 będzie stanowiło przychód zwolniony z opodatkowania na podstawie ww. przepisów prawa.

Faktycznie - zgodnie z twierdzeniem Wnioskodawcy - dofinansowanie, które Spółka otrzymuje od PARP (dokładnie: środki europejskie przekazywane przez BGK na podstawie zlecenia płatności wystawionego przez PARP) w ramach PO Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 w części dotyczącej "płatności" będą na mocy art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnione z podatku.

Ponadto w przedmiotowej sprawie, w odniesieniu do dotacji celowej w części dotyczącej współfinansowania krajowego przekazywanej przez PARP - co wykazano powyżej - zastosowanie jednak znajdzie także art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Z uwagi na powyższe, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego od opodatkowania otrzymanych środków pomocowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl