IPPB5/423-547/12-7/RS - Obowiązki płatnika w związku z wydaniem nagród osobom prawnym i jednostkom organizacyjnym nie posiadającym osobowości prawnej w ramach konkursu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 lipca 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-547/12-7/RS Obowiązki płatnika w związku z wydaniem nagród osobom prawnym i jednostkom organizacyjnym nie posiadającym osobowości prawnej w ramach konkursu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 4 kwietnia 2012 r. (data wpływu 16 kwietnia 2012 r.), w piśmie z dnia 4 lipca 2012 r. (data nadania 6 lipca 2012 r., data wpływu 9 lipca 2012 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie Nr IPPB4/415-315/12-2/SP z dnia 28 czerwca 2012 r. (data nadania 28 czerwca 2012 r., data doręczenia 2 lipca 2012 r.), piśmie z dnia 12 lipca 2012 r. (data nadania 17 lipca 2012 r., data wpływu 20 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wydaniem nagród osobom prawnym i jednostkom organizacyjnym nie posiadającym osobowości prawnej w ramach konkursu organizowanego przez Wnioskodawcę - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 kwietnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wydaniem nagród osobom prawnym i jednostkom organizacyjnym nie posiadającym osobowości prawnej w ramach konkursu organizowanego przez Wnioskodawcę.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat ogłosił konkurs "Opracowanie koncepcji architektonicznej dla zadania pn.: Budowa siedziby Zespołu szkół Ogólnokształcących". Organizator konkursu przewiduje przyznanie trzech nagród pieniężnych w wysokości brutto 15.000,00 zł, 10.000,00 zł i 5.000,00 zł za zajęcie miejsc od pierwszego do trzeciego. Zasady konkursu określa regulamin konkursu. Celem konkursu jest wybór do realizacji najlepiej odpowiadającej priorytetom Zamawiającego koncepcji architektonicznej dla zadania pn. Budowa siedziby Zespołu Szkół Ogólnokształcących. Uczestnikami konkursu mogą być osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej. Prace konkursowe będą oceniane przez Sąd Konkursowy. Konkurs został ogłoszony poprzez umieszczenie ogłoszenia na stronie BIP Powiatu. Wnioski o dopuszczenie do udziału w konkursie przyjmowane są w Starostwie Powiatowym.

Zgodnie z regulaminem konkursu, Powiat nabywa majątkowe prawa autorskie na polach eksploatacji niezbędnych do korzystania z projektu, który uzyskał w konkursie pierwszą nagrodę. Wszyscy uczestnicy konkursu zachowują osobiste prawa autorskie do wykonanych prac konkursowych zgodnie z ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. o Prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm.).

Po zakończeniu przewodu konkursowego oraz wypłacie nagród, Powiat staje się właścicielem egzemplarzy nagrodzonych prac konkursowych, które może wykorzystać (z zachowaniem osobistych praw autorskich) do: wystawiania i rozpowszechniania w formie publicznej prezentacji, w tym w mediach elektronicznych, całości lub fragmentów nagrodzonych prac konkursowych bez odrębnego wynagrodzenia z tego tytułu dla ich Autorów.

Uczestnik konkursu, któremu przyznano nagrodę w postaci zaproszenia do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki na opracowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej, przenosi nieodpłatnie na Zamawiającego, z chwilą ogłoszenia rozstrzygnięcia konkursu autorskie prawa majątkowe na poniższych polach eksploatacji: publikacji pracy w całości lub we fragmentach w wydawnictwach promujących inwestycję lub Zamawiającego oraz w prasie lub mediach elektronicznych oraz prawo do opracowywania pracy konkursowej, w szczególności wykonywanie praw zależnych, a także prawo do wykorzystania pracy do sporządzenia opisu przedmiotu zamówienia w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego oraz wykonywania robót budowlanych w oparciu o projekty.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 4 lipca 2012 r. Wnioskodawca przytoczył treść zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku z dnia 4 kwietnia 2012 r. oraz doprecyzował je wskazując, iż uczestnikiem przedmiotowego konkursu oprócz jednostek już wymienionych mogą być także spółki cywilne.

W piśmie z dnia 12 lipca 2012 r. Wnioskodawca doprecyzował treść pytania mającego być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy od wypłacanych osobom fizycznym, osobom prawnym, jednostkom organizacyjnym nie posiadającym osobowości prawnej, spółkom cywilnym nagród pieniężnych uzyskanych w drodze konkursu organizowanego przez Powiat należy potrącić zaliczkę na podatek dochodowy i w jakiej wysokości dla poszczególnych podmiotów.

Przedmiotem interpretacji jest dopowiedź na pytanie dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych tj. w zakresie obowiązków płatnika w związku z wydaniem nagród osobom prawnym i jednostkom organizacyjnym nie posiadającym osobowości prawnej w ramach konkursu organizowanego przez Wnioskodawcę. Przedmiotowy wniosek w zakresie pytania dotyczącego podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną.

Zdaniem Wnioskodawcy, od nagród pieniężnych wypłacanych po rozstrzygnięciu konkursu "Opracowanie koncepcji architektonicznej dla zadania pn. Budowa siedziby Zespołu Szkół Ogólnokształcących." należy naliczyć zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% nagrody. Podniesiono, iż w konkursie zostaną spełnione warunki w postaci elementu rywalizacji i współzawodnictwa w celu wyłonienia najlepszych uczestników, zaś od strony formalnej stworzono regulamin konkursu, określający organizatora, uczestników, sposób wyłonienia zwycięzców oraz nagrody. Zryczałtowany sposób poboru podatku oznacza zdaniem Wnioskodawcy, że nagród tego rodzaju nie łączy się z dochodami z innych źródeł i podmiot je wręczający nie ma obowiązku sporządzać po zakończeniu roku żadnych informacji dla podatnika. Na płatniku ciąży obowiązek pobrania zryczałtowanego podatku i odprowadzeniu go do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym go pobrano na rachunek właściwego urzędu skarbowego, zaś do 31 stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnik składa deklarację PIT-8AR.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 4 lipca 2012 r. Wnioskodawca doprecyzował własne stanowisko, tj. podał, że jeżeli konkurs wygra osoba prawna, jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej, spółka cywilna należy wypłacić nagrodę w pełnej wysokości bez potrącenia podatku, gdyż podmioty te doliczą sobie wartość nagrody do przychodu i rozliczą ją w zeznaniu rocznym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2012 r. poz. 749), płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

W myśl art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz w art. 22 ust. 1, są obowiązane, jako płatnicy, pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2b, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat (...).

Zgodnie z art. 26 ust. 3 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w ust. 1, przekazują kwoty podatku w terminie do 7 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zgodnie z ust. 1 i 2-2b pobrano podatek, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby podatnika, a w przypadku podatników wymienionych w art. 3 ust. 2 (tj. podatników nie mających na terytorium Polski siedziby lub zarządu) (...) na rachunek urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych. Płatnicy są obowiązani przesłać podatnikom o których mowa w:

1.

art. 3 ust. 1 (tj. tj. podatnikom mającym siedzibę lub zarząd na terytorium Polski) - informacje o wysokości pobranego podatku,

2.

art. 3 ust. 2 oraz urzędowi skarbowemu - informację o dokonanych wypłatach i pobranym podatku - sporządzone według ustalonego wzoru.

Artykuł 26a tej ustawy stanowi natomiast o obowiązku nałożonym na ww. płatników do składania rocznych deklaracji z powyższych tytułów.

Stosownie do art. 21 ust. 1 cytowanej ustawy, podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, przychodów:

1.

z odsetek, z praw autorskich lub praw pokrewnych, z praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, w tym także środka transportu, urządzenia handlowego lub naukowego, za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know - how),

2.

z opłat za świadczone usługi w zakresie działalności widowiskowej, rozrywkowej lub sportowej, wykonywanej przez osoby prawne mające siedzibę za granicą, organizowanej za pośrednictwem osób fizycznych lub osób prawnych prowadzących działalność w zakresie imprez artystycznych, rozrywkowych lub sportowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

2a) z tytułu świadczeń: doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze

- ustala się w wysokości 20% przychodów,

3.

z tytułu należnych opłat za wywóz ładunków i pasażerów przyjętych do przewozu w portach polskich przez zagraniczne przedsiębiorstwa morskiej żeglugi handlowej, z wyjątkiem ładunków i pasażerów tranzytowych,

4.

uzyskanych na erytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez zagraniczne przedsiębiorstwa żeglugi powietrznej

- ustala się w wysokości 10% tych przychodów.

Artykuł 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi natomiast, iż podatek dochodowy od dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych jedynie w ww. przepisach przewiduje obowiązki płatnika wobec urzędu skarbowego i podatnika związane z dokonywaniem wypłat należności z tytułów wymienionych w ww. art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego nie wynika, aby Wnioskodawca dokonywał wypłat z powyższych tytułów. Zatem, Wnioskodawca nie jest zobowiązany do pobrania i zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych w związku z wydaniem nagród osobom prawnym i jednostkom organizacyjnym nie posiadającym osobowości prawnej w ramach organizowanego konkursu. Wartość tych nagród należy traktować jako przychód z działalności gospodarczej ww. podmiotów, który należy doliczyć do pozostałych przychodów i łączną kwotę opodatkować podatkiem dochodowym od osób prawnych. Zatem w tym przypadku płatnikiem będzie podmiot obdarowany.

Reasumując, mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powyższe uregulowania, stwierdzić należy, iż na Spółce nie będzie ciążyć obowiązek pobrania i odprowadzenia do właściwego organu podatkowego podatku dochodowego od osób prawnych od nagród (wygranych) uzyskanych przez laureatów przedmiotowego konkursu będących osobami prawnymi lub jednostkami organizacyjnymi nie posiadającym osobowości prawnej.

Tym samym stanowisko Spółki w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl