IPPB5/423-537/12-2/AS

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 września 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-537/12-2/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 25 czerwca 2012 r. (data wpływu 5 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego od opodatkowania otrzymanego wsparcia finansowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (pytanie Nr 4) - jest prawidłowe,

* braku rozpoznania przychodu z tytułu uzyskania nieodpłatnego świadczenia od Lidera w związku z realizacją Projektu pt.: (...) w ramach ustanowionego Partnerstwa (pytanie Nr 5) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lipca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych realizacji Projektu pt.: (...) w ramach ustanowionego Partnerstwa.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenia przyszłe.

Wnioskodawca - X Sp. z o.o. (dalej: "Spółka") prowadzi działalność w zakresie sprzedaży sprzętu RTV i AGD w ramach sieci sklepów XYZ rozmieszczonych na terenie Polski oraz sprzedaży wysyłkowej. Działalność ta podlega opodatkowaniu VAT. W ograniczonym zakresie Spółka świadczy także usługi podlegające zwolnieniu z VAT. W konsekwencji, Spółka dokonuje rozliczenia podatku VAT naliczonego poniesionego w związku z zakupami dotyczącymi działalności ogólnej Spółki z uwzględnieniem współczynnika sprzedaży, zgodnie z art. 90 ustawy o VAT.

24 maja 2011 r. Spółka zawarła umowę partnerską (dalej: "Umowa Partnerska") z wyspecjalizowanym podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą m.in. w zakresie rozliczania projektów finansowanych z dotacji pochodzących ze środków publicznych (w tym ze środków unijnych), (dalej: "Lider"). Celem zawarcia ww. umowy jest współpraca przy realizacji Projektu pt. (...) (dalej: "Projekt") w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego, realizowanego w ramach Priorytetu VIII Regionalne kadry gospodarki, Działania 8.1 Rozwój pracowników i przedsiębiorstw, Poddziałania 8.1.1. Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw.

Zgodnie z Umową Partnerską, Spółka oraz Lider ustanowili Partnerstwo na rzecz realizacji ww. Projektu. Spółka upoważniła także Lidera do reprezentowania Partnerstwa wobec osób trzecich w działaniach związanych z realizacją Projektu, w tym do zawarcia w imieniu i na rzecz Partnerstwa umowy o dofinansowanie Projektu z Samorządem Województwa (dalej: "Instytucja Pośrednicząca") (w tym do podpisywania zaktualizowanych wniosków o dofinansowanie).

Projekt jest skierowany do pracowników Spółki i ma na celu przede wszystkim podniesienie potencjału sklepów XYZ do obsługi nowoczesnych i wymagających klientów przez podniesienie umiejętności 180 (80% z 224 objętych szkoleniami) pracowników odpowiedzialnych za sprzedaż i obsługę klienta w zakresie technik sprzedaży, obsługi reklamacji, komunikacji i przekazywania wiedzy. Zgodnie ze złożonym przez Lidera w Instytucji Pośredniczącej wnioskiem o przyznanie dofinansowania Projekt miał z założenia być realizowany w okresie od XX.06.2012 r. do XX.05. 2013 r. W dniu XX.06.2012 r. został złożony wniosek o zmianę terminu realizacji Projektu, w którym wskazano termin realizacji od XX.09.2012 r. do XX.08.2013 r. Dotychczas Instytucja Pośrednicząca nie udzieliła odpowiedzi na ww. wniosek o zmianę terminu.

W celu realizacji Projektu, Lider zawarł umowę o dofinansowanie Projektu z Instytucją Pośredniczącą (dalej: "Umowa o dofinansowanie"). Dofinansowanie przyznane na podstawie Umowy o dofinansowanie w celu realizacji Projektu w ramach Partnerstwa pochodzi z dwóch źródeł:

* 85% ze środków europejskich, tzn. z Europejskiego Funduszu Społecznego (dalej: EFS),

* 15% w formie dotacji celowej z budżetu krajowego.

W dalszej części niniejszego wniosku powyższe finansowanie określane jest jako "dotacja".

Przedmiot Projektu

Zgodnie z wnioskiem o przyznanie dofinansowania złożonym przez Lidera w Instytucji Pośredniczącej, szkolenia będą obejmować m.in. zagadnienia z zakresu: technik sprzedaży (prowadzenie rozmowy sprzedażowej, docieranie do potrzeb klienta, reagowanie na potrzeby i dobór produktów w kontekście korzyści dla klienta), technik sprzedaży nowych technologii dla kobiet (specyfika produktu nowych technologii, potrzeby klienta, motywowanie siebie do sprzedaży, przełamywanie stereotypu, kobiecy styl sprzedaży), obsługi klienta w zakresie reklamacji, komunikacji z klientem, zarządzania wiedzą o kliencie.

Z opisanego zakresu Projektu wynika zatem, że objęte nim są szkolenia mające na celu rozwój i doskonalenie umiejętności zawodowych pracowników Spółki biorących udział w Projekcie.

Realizacja Projektu

Zgodnie z Umową Partnerską, za prawidłową realizację Umowy o dofinansowanie odpowiada łącznie Spółka oraz Lider. Tym niemniej, Spółka i Lider dokonali podziału zadań dotyczących realizacji Projektu według ich specjalizacji. Lider odpowiada za realizację Projektu oraz za zarządzanie Projektem, zarządzanie finansowe i rozliczanie Projektu oraz logistykę szkoleń. Z kolei Spółka odpowiada za program i przeprowadzanie szkoleń, rekrutację oraz promocję. Szczegółowy podział zadań został ustalony przez Spółkę i Lidera w Umowie Partnerskiej.

Zgodnie z Umową Partnerską, Lider odpowiedzialny jest za realizację następujących działań w ramach zadań określonych w Projekcie:

a.

Zadanie "Szkolenia" - działania realizowane przez Specjalistę ds. logistyki szkoleń (zadaniem Lidera jest m.in. dopilnowanie sprawnego przebiegu szkoleń);

b.

Zadanie "Zarządzanie projektem" - wybrane działania (związane przede wszystkim z rozliczaniem dotacji z Instytucją Pośredniczącą oraz monitorowaniem poszczególnych terminów istotnych dla realizacji Projektu);

c.

Ponoszenie wybranych kosztów pośrednich (dotyczących realizowanych przez Lidera zadań).

Z kolei Spółka odpowiedzialna jest za realizację następujących działań:

a.

Zadanie "Szkolenia" - całość zadania poza działaniami przypisanymi do Specjalisty ds. logistyki szkoleń (Spółka ma m.in. za zadanie wybranie trenerów prowadzących szkolenia w ramach Projektu oraz poniesienie związanych z usługami trenerów kosztów);

b.

Zadanie "Zarządzanie projektem" - wybrane działania oraz rekrutacja uczestników szkoleń (m.in. zarządzanie przeprowadzanymi szkoleniami od strony merytorycznej);

c.

Ponoszenie wybranych kosztów pośrednich (dotyczących realizowanych przez Spółkę zadań).

Lider nie świadczy na rzecz Spółki usług związanych z realizacją Projektu i odpowiednio - brak jest świadczeń Spółki na rzecz Lidera.

Spółka i Lider wykonują wyłącznie zadania, jakie zostały im przypisane w Umowie Partnerskiej w celu realizacji Projektu.

Koszty Projektu

Środki z dotacji (w ściśle ustalonym budżecie) przyznane są na pokrycie wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą i ponoszonych przez Spółkę oraz Lidera w związku z realizacją Projektu.

Spółka i Lider będą ponosić koszty realizacji Projektu w związku z realizacją poszczególnych zadań, o których mowa powyżej. Każdy z tych podmiotów będzie dysponował ściśle określoną kwotą środków pieniężnych pochodzących z dotacji na pokrycie ponoszonych przez nich kosztów kwalifikowalnych.

Zgodnie z Budżetem Projektu stanowiącym załącznik do Umowy Partnerskiej, Spółka będzie odpowiedzialna za pokrycie między innymi następujących kosztów:

* wynagrodzenie trenerów (Firm szkoleniowych),

* dojazdy, wyżywienie oraz noclegi uczestników szkoleń,

* zestaw pomocy dydaktycznych dla uczestników szkoleń.

Z kolei Lider będzie pokrywał koszty takie jak:

* koszty związane z pracą Specjalisty ds. logistyki szkoleń,

* najem biura Projektu,

* zakup szafy do archiwizowania dokumentów.

Zgodnie z Umową Partnerską, Lider otrzymuje dotację przyznaną przez Instytucję Pośredniczącą i jest zobowiązany do przekazywania Spółce środków finansowych stanowiących finansowanie kosztów ponoszonych przez nią jako Partnera w związku z wykonaniem przez nią zadań określonych w Umowie Partnerskiej. Lider jako podmiot otrzymujący dotację jest beneficjentem dotacji, Spółka natomiast jako partner Projektu jest beneficjentem pomocy przyznanej przez Instytucję Pośredniczącą.

Spółka nie wyklucza, iż w trakcie realizacji Projektu poniesie również dodatkowe koszty, nieujęte w budżecie Projektu, np. wynikające z podwyższenia wynagrodzenia należnego za usługi lub towary. W takiej sytuacji dodatkowe koszty będą pokryte ze środków własnych Spółki.

Pomiędzy Spółką a Liderem brak będzie przepływu środków pieniężnych innych niż środki pochodzące z dotacji przyznanej Liderowi i przekazywanych Spółce przez Lidera w celu pokrycia jej kosztów związanych z realizacją Projektu.

Jak wskazano powyżej, Spółka odpowiada za program i przeprowadzenie szkoleń. W celu realizacji Projektu, Spółka zleci prowadzenie szkoleń podmiotom zewnętrznym (dalej: "Firmy szkoleniowe"). W świetle posiadanych przez Spółkę informacji, Firmy szkoleniowe nie będą uprawnione do stosowania zwolnienia z VAT przewidzianego dla świadczenia usług szkoleniowych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26-29 ustawy o VAT. Firmy szkoleniowe, w zależności od statusu firmy i rodzaju szkolenia mogą naliczać VAT w związku ze świadczonymi usługami szkoleniowymi. Niniejszy wniosek dotyczy sytuacji, w której Firmy szkoleniowe nie są uprawnione do stosowania zwolnienia z VAT dla usług szkoleniowych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26-29 ustawy o VAT.

Finansowanie Projektu

Zgodnie z Umową o dofinansowanie, dotacja na realizację Projektu wypłacana jest Liderowi w formie zaliczki w wysokości określonej w harmonogramie płatności. W szczególnie uzasadnionych przypadkach dofinansowanie może być wypłacane w formie refundacji poniesionych kosztów.

Zgodnie z Umową Partnerską, uzgodniony został podział środków finansowych na realizację Projektu w ramach kwoty dofinansowania Projektu na realizację zadań Lidera oraz na realizację zadań Spółki. Każdy w podmiotów otrzyma ściśle określoną kwotę na pokrycie kosztów realizacji jego działań.

Koszty ponoszone przez Spółkę w celu realizacji Projektu są częściowo finansowane z dotacji, a częściowo ze środków własnych Spółki uiszczanych w gotówce. Koszty Lidera będą w całości finansowane z dotacji.

Środki pochodzące z dotacji będą przekazywane przez Instytucję Pośredniczącą oraz przez Bank (dalej: "BGK") na wyodrębniony dla celów Projektu rachunek bankowy Lidera. Następnie Lider będzie przekazywał część dotacji dotyczącą kosztów Spółki na wyodrębniony rachunek Spółki.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rozwoju Regionalnego z 6 maja 2008 r. w sprawie udzielania pomocy publicznej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Dz. U. Nr 90, poz. 557), wielkość pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom na pokrycie kosztów uczestnictwa w szkoleniu nie może przekroczyć: 80% kwoty wydatków kwalifikowalnych przypadających na mikroprzedsiębiorcę lub małego przedsiębiorcę, 70% kwoty wydatków kawlifikowalnych przypadających na średniego przedsiębiorcę oraz 60% kwoty wydatków kwalifikowalnych przypadających na pozostałych beneficjentów pomocy.

Ponieważ Spółka (beneficjent pomocy) jest dużym przedsiębiorstwem, pomoc finansowa dotycząca realizacji Projektu nie może przekroczyć 60% wydatków kwalifikowalnych. Kwota wydatków kwalifikowalnych obejmuje, oprócz samych kosztów szkoleń, również kwotę odpowiadającą części wynagrodzeń pracowników Spółki uczestniczących w szkoleniach odbywających się w godzinach pracy (przy czym wynagrodzenia uczestników szkoleń stanowią podstawę do kalkulacji kwoty dofinansowania, nie są natomiast z dotacji refundowane).

Na podstawie wniosku o dofinansowanie oraz Umowy Partnerskiej, Spółka jest zobowiązana do wniesienia wkładu własnego w określonej kwocie, która obejmować będzie:

* wkład prywatny w postaci wynagrodzeń pracowników,

* wkład prywatny w postaci środków pieniężnych (wkład prywatny pieniężny).

Oznacza to, że faktyczne koszty szkoleń organizowanych przez Spółkę w ramach Projektu są pokrywane z dwóch źródeł:

1.

z dotacji - w ramach ściśle określonego budżetu przyznanego w Umowie o dofinansowanie w celu realizacji Projektu;

2.

z własnych środków pieniężnych Spółki (wkład prywatny pieniężny) - w części niepokrytej środkami z dotacji.

Natomiast wkład własny w postaci wynagrodzeń pracowników Spółki stanowi element budżetu określonego w Umowie o dofinansowanie i jest kosztem kwalifikowalnym jedynie z perspektywy kalkulacji kwoty dotacji.

Opisana powyżej metodologia dotycząca sposobu kalkulacji finansowania kosztów Projektu została przedstawiona na poniższym przykładzie liczbowym (przykład w uproszczony sposób na przykładowych danych przedstawia kalkulację przyznanej dotacji w oparciu o koszty Projektu, a także wyliczenie finansowania kosztów Projektu z poszczególnych źródeł opisanych powyżej).

W przykładzie dla uproszczenia założono, że koszty Projektu mieszczą się w budżecie uzgodnionym z Instytucją Pośredniczącą, chociaż w praktyce może się zdarzyć, że wydatki na Projekt będą wyższe niż zabudżetowane i Spółka pokryje tę nadwyżkę z własnych środków.

Założenia i dane stosowane w przykładzie:

* 7.500 zł - rzeczywiste koszty Projektu zgodnie z budżetem uzgodnionym z Instytucją Pośredniczącą (wynagrodzenie firm szkoleniowych, materiały szkoleniowe, wynajem sali, zakwaterowanie uczestników szkolenia, wydatki na materiały promocyjne, logistyka szkoleń itp.);

* 2.500 zł - wkład własny Spółki w postaci wynagrodzeń pracowników uczestniczących w szkoleniu (nie ma on charakteru gotówkowego);

* 1.500 zł - obowiązkowy wkład własny Spółki w postaci środków pieniężnych 10.000 zł (suma kosztów Projektu wkładu w postaci wynagrodzeń) - łączna kwota kosztów kwalifikowalnych, tj. całkowity budżet Projektu uzgodniony z Instytucją Pośredniczącą.

Kwota dofinansowania z dotacji, która może zostać przeznaczona na pokrycie wydatków związanych z Projektem:

60% x 10.000 zł = 6.000 zł

Spółka wnosi wkład własny (w wysokości 4.000 zł) w postaci wynagrodzeń (2.500 zł) oraz środków pieniężnych (1.500 zł). Dotacja (6.000 zł) wraz z wkładem własnym w postaci środków pieniężnych (1.500 zł) jest przeznaczona na pokrycie rzeczywistych kosztów Projektu (7.500 zł), w tym kosztów ponoszonych przez Lidera.

Sposób rozliczenia Projektu

Lider przekazuje Spółce przyznane przez Instytucję Pośredniczącą środki na finansowanie kosztów realizacji przez nią zadań w ramach Projektu w formie zaliczki lub jako refundację poniesionych przez Spółkę kosztów. W przypadku zaliczki, środki przekazywane będą Spółce na wyodrębniony dla celów Projektu rachunek bankowy, zgodnie z harmonogramem płatności. Wszystkie płatności związane z realizacją Projektu dokonywane są za pośrednictwem wyodrębnionych dla Projektu rachunków bankowych (płatności te polegają na przekazywaniu środków pieniężnych Spółce przez Lidera w celu realizacji Projektu lub ewentualnym zwrocie otrzymanych środków finansowych przez Spółkę na konto Lidera), pod rygorem nie uznania wydatków za wydatki kwalifikowalne.

Przy wydatkowaniu środków w ramach Projektu, Spółka oraz Lider stosują się do Wytycznych w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach PO Kapitał Ludzki oraz Zasad finansowania PO Kapitał Ludzki.

Jak wskazano powyżej, wydatki Spółki mogą podlegać również refundacji. W takiej sytuacji, zgodnie z Umową Partnerską, na podstawie zestawień poniesionych przez Spółkę wydatków w ramach realizacji Projektu oraz wyciągów bankowych z rachunku bankowego, Lider składa wniosek o płatność do Instytucji Pośredniczącej. Po zatwierdzeniu przez Instytucję Pośredniczącą wniosku o płatność, Lider przekazuje Spółce środki finansowe na rachunek bankowy w terminie nie dłuższym niż 5 dni roboczych od otrzymania środków.

Zgodnie z Umową o dofinansowanie, Spółka wprawdzie będzie korzystała z wyodrębnionego dla Projektu rachunku bankowego, tym niemniej nie jest ona zobowiązana do dokonywania wszystkich płatności związanych z realizacją Projektu wyłącznie z tego rachunku (rachunek ten musi być wykorzystywany do płatności w relacji Spółka - Lider). Spółka ma bowiem możliwość dokonywania wydatków z rachunku innego niż wskazany powyżej rachunek bankowy dedykowany do obsługi dotacji, o ile udokumentuje poniesienie wydatków oraz wykaże ich refundację.

Z uwagi na powyższe, Spółka w zależności od dostępności środków pieniężnych na wyodrębnionym dla celów obsługi dotacji rachunku bankowym, będzie dokonywała płatności za poszczególne usługi lub towary z tego rachunku, bądź z innych rachunków bankowych należących do Spółki.

Na podstawie Umowy Partnerskiej, Spółka zobowiązała się do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji wydatków Projektu w sposób przejrzysty zgodnie z zasadami, tak aby możliwa była identyfikacja poszczególnych operacji związanych z Projektem. W związku z powyższym, niezależnie od tego, czy wydatki związane z Projektem dokonywane będą przez Spółkę z wyodrębnionego dla celów obsługi Projektu rachunku bankowego, czy z jakiegokolwiek innego rachunku bankowego, Spółka będzie kontrolować, czy dany wydatek stanowi wydatek kwalifikowalny dla celów Projektu.

Lider i Spółka w ramach Partnerstwa zobowiązani są do rozliczenia 100% dotacji oraz zadeklarowanego wkładu własnego w końcowym wniosku o płatność.

W odniesieniu do rozliczania Projektu mogą wystąpić sytuacje, w których Spółka otrzyma z góry środki z dotacji i będzie na bieżąco dokonywać płatności z tych środków za usługi i towary niezbędne do realizacji Projektu i dopiero po pewnym czasie nastąpi rozliczenie przez Instytucję Pośredniczącą dokonanych wydatków pod kątem ich kwalifikowalności.

Może wystąpić także sytuacja odwrotna, w której Spółka najpierw będzie dokonywać płatności za towary i usługi z własnych środków (z innych niż wyodrębniony dla celów Projektu rachunków bankowych) i dopiero po przedstawieniu rozliczenia otrzyma ich refundację ze środków dotacji. Przy czym może się zdarzyć, iż Instytucja Pośrednicząca nie uwzględni w rozliczeniu wszystkich wydatków poniesionych przez Spółkę i zrefunduje koszty w kwocie mniejszej niż wnioskowana i faktycznie poniesiona przez Spółkę kwota wydatków. Instytucja Pośrednicząca może bowiem uznać, iż część kosztów Spółki nie stanowi wydatków kwalifikowalnych.

Dodatkowe informacje - wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej złożony przez Spółkę:

Spółka informuje, iż wystąpiła z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie konsekwencji, na gruncie ustawy o VAT oraz ustawy o CIT, otrzymania dotacji na realizację innego projektu szkoleniowego. Złożony wniosek dotyczył sytuacji, gdy Spółka występuje samodzielnie (bez udziału w partnerstwie) z wnioskiem o dofinansowanie projektu finansowanego w części ze środków europejskich oraz w części z dotacji celowej z budżetu krajowego. Wniosek o interpretację, o którym mowa powyżej wpłynął do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku w dniu 15 maja 2012 r. W zakresie podatku CIT nadana została następująca sygnatura: IP-PB5-423-382/12-2/AS. Z kolei część dotycząca podatku VAT została opatrzona sygnaturą: IP-PP3-443-520/12-2/LK.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy dotacja otrzymywana przez Spółkę na częściowe pokrycie wydatków związanych z realizacją Projektu stanowi obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

2.

Czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego na zasadach ogólnych, tj. przewidzianych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT (z uwzględnieniem współczynnika sprzedaży), od dokonanych zakupów towarów i usług, związanych z realizacją Projektu.

3.

Czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego na zasadach ogólnych, tj. przewidzianych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT (z uwzględnieniem współczynnika sprzedaży), od zakupu usług szkoleniowych w związku z realizacją Projektu, w przypadku gdy Firma szkoleniowa nie jest uprawniona do korzystania ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26-29 ustawy o VAT.

4.

Czy otrzymane przez Spółkę wsparcie finansowe korzysta ze zwolnienia z podatku CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o CIT.

5.

Czy po stronie Spółki powstanie przychód z tytułu nieodpłatnego świadczenia na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT w związku z realizacją Projektu wspólnie z Liderem w ramach Partnerstwa.

Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytania Nr 4 i 5 dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych.

W zakresie pytań Nr 1-3 dotyczących podatku od towarów i usług zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad. pytanie 4)

Wsparcie finansowe otrzymane przez Spółkę korzysta ze zwolnienia z podatku CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o CIT. Środki finansowe pochodzą z dotacji przyznanej przez Instytucję Pośredniczącą na realizację Projektu przez Lidera w ramach Partnerstwa Spółki i Lidera oraz pochodzą między innymi z EFS (czyli stanowią środki europejskie). Środki finansowe otrzymane przez Spółkę stanowią środki otrzymane przez uczestnika Projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

UZASADNIENIE stanowiska:

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o CIT, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są m.in. otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Zatem wsparcie finansowe (tu: pieniądze> otrzymywane przez Spółkę za pośrednictwem Lidera stanowi dla niej przychód w rozumieniu ustawy o CIT.

Przychód ten jednak jest przychodem zwolnionym z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o CIT.

Stosownie bowiem do art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o CIT, wolne od podatku są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: "ustawa o finansach publicznych").

Należy wskazać, iż zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Na podstawie z art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, ilekroć w powoływanej ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4 tej ustawy, m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego.

Artykuł 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1260/1999 (Dz. U. UE L z dnia 31 lipca 2006 r.) zalicza EFS do funduszy strukturalnych.

W świetle powyższego należy uznać, że kwota otrzymywanego przez Spółkę dofinansowania, mającego na celu realizację Projektu podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o CIT, ponieważ:

a.

Spółka jest uczestnikiem Projektu, który

b.

jest finansowany z udziałem środków finansowych, które stanowią środki europejskie (85% dotacji pochodzi z EFS, co zostało wykazane powyżej) oraz

c.

w ramach realizacji Projektu Spółka jako uczestnik otrzymuje wsparcie finansowe pochodzące m.in. ze środków europejskich za pośrednictwem Lidera.

Jednocześnie fakt, że Lider pośredniczy w przekazaniu Spółce środków z dotacji nie ma znaczenia dla celów stosowania powyższego zwolnienia, gdyż Spółka jest uczestnikiem projektu i faktycznym beneficjentem pomocy.

Stanowisko Spółki w powyższym zakresie znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez organy podatkowe. Przykładowo, w interpretacji indywidualnej z 11 maja 2011 r. sygn. IPPB5/423-157/11-4/AS, dotyczącej środków pieniężnych otrzymywanych przez wnioskodawcę od lidera projektu finansowanego z udziałem środków europejskich, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził: " (...) środki pieniężne przekazane Wnioskodawcy w okresie od I stycznia 2010 r. jako uczestnikowi projektu unijnego pod nazwę (...) podlegają na podstawie ww. art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnieniu przedmiotowemu od opodatkowania, w związku z czym nie należy ich opodatkować podatkiem dochodowym od osób prawnych. W niniejszej sprawie na uwagę zasługuje fakt, że opisane we wniosku środki pieniężne na realizacje ww. projektu nie tracą charakteru "środków europejskich" z powodu sposobu ich wypłaty (przekazywanie zaliczek Wnioskodawcy przez Lidera Projektu - przyp. Spółki), co jest rozwiązaniem technicznym z uwagi na relacje łączące strony umowy Partnerskiej".

Analogiczne do powyższego stanowisko przedstawił Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 22 kwietnia 2010 r. sygn. IPPB5/423-49/I0-5/AS, w której stwierdził, że: " (...) środki pieniężne otrzymane przez Wnioskodawcę jako lidera konsorcjum na realizację projektu Szkolenia przekazywane następnie przez lidera konsorcjum członkom konsorcjum, mają charakter "środków europejskich", a nie jak wskazał Wnioskodawca: środków publicznych" i podlegają zwolnieniu przedmiotowym od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych: zarówno u Wnioskodawcy jako lidera konsorcjum w części, w jakiej środki przeznaczone są na realizację przez niego projektu, jak i poszczególnych członków konsorcjum jako uczestników projektu".

Reasumując, Spółka stoi na stanowisku, że dofinansowanie pochodzące z dotacji otrzymane przez nią w celu realizacji Projektu za pośrednictwem Lidera podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o CIT.

Ad. pytanie 5)

Po stronie Spółki nie wystąpi przychód z tytułu nieodpłatnego świadczenia, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT w związku z realizacją Projektu wspólnie z Liderem. Lider i Spółka realizują wspólnie Projekt w ramach Partnerstwa i każdy z tych podmiotów odpowiada za określone zadania. Partnerstwo nie zakłada natomiast realizacji świadczeń przez Lidera na rzecz Spółki, jak również przez Spółkę na rzecz Lidera.

UZASADNIENIE stanowiska:

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT, przychodem jest m.in. wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń. Zgodnie z brzmieniem tego przepisu, aby po stronie podatnika wystąpił przychód z tytułu nieodpłatnego świadczenia, konieczne jest wykonanie na jego rzecz świadczenia przez inny podmiot bez odpłatności lub za częściową odpłatnością.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, zadaniem Spółki oraz Lidera jest wspólna realizacja Projektu w ramach Partnerstwa. Przyjęty model realizacji Projektu w oparciu o Umowę Partnerską oznacza, że każda strona Partnerstwa - Spółka i Lider - realizuje samodzielnie określone zadania. Koszt realizacji tych zadań jest finansowany:

* w całości ze środków publicznych - w przypadku zadań Lidera i

* częściowo ze środków publicznych i częściowo ze środków własnych Spółki - w przypadku zadań Spółki.

Lider nie świadczy żadnych usług (ani nie dokonuje dostawy towarów) na rzecz Spółki, za które należne byłoby wynagrodzenie czy to od Spółki, czy też od podmiotu trzeciego. Również Spółka nie świadczy żadnych usług (ani nie dokonuje dostawy towarów) na rzecz Lidera w związku z realizacją Projektu. Jak Spółka wskazała, strony Partnerstwa (Spółka i Lider) realizują swoje obowiązki na podstawie Umowy Partnerskiej, działając wspólnie w celu realizacji Projektu.

W świetle powyższego, w analizowanej sytuacji nie występuje jakiekolwiek świadczenie realizowane przez Lidera na rzecz Spółki, które mogłoby stanowić dla Spółki nieodpłatne świadczenie, które powinna uwzględnić dla celów CIT.

Należy także wskazać, iż uznanie, że Spółka i Lider wykonują dla siebie wzajemnie świadczenia, które należy opodatkować dla celów CIT stałoby w sprzeczności z celem ustawodawcy, jakim jest pozostawienie poza zakresem opodatkowania CIT różnego rodzaju projektów finansowanych ze środków publicznych i/lub europejskich. W tym przypadku, zwolnieniu z CIT podlegają środki finansowe na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o CIT, który to przepis ma zastosowanie w odniesieniu do środków, jakie otrzyma Spółka (szczegółowe stanowisko w odniesieniu do zastosowania tego zwolnienia Spółka przedstawiła w uzasadnieniu do pytania 4).

Stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie w szeregu interpretacji indywidualnych wydawanych przez organy podatkowe w odniesieniu do analogicznych sytuacji, w których podmioty podpisują umowy cywilnoprawne o charakterze wspólnego przedsięwzięcia w celu osiągnięcia określonego rezultatu. Przykładowo, w interpretacji indywidualnej z 25 maja 2011 r. (sygn. IBPP4/443-270/11/KG) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach podkreślił brak usługowego charakteru relacji pomiędzy liderem a partnerem realizującym wspólnie projekt: " (...) lider i partner (partnerzy) działają wspólnie w celu realizacji projektu. Wspólne jest też zarządzanie projektem. Partner jest podmiotem, który wnosi do projektu określone zasoby odpowiadające realizowanym zadaniom i uczestniczy w realizacji projektu na każdym jego etapie.

Zatem partner to równorzędny wobec Lidera (beneficjenta) podmiot, którego udział w projekcie jest podyktowany koniecznością wykorzystania posiadanych przez partnera specyficznych umiejętności, zasobów, itd. Nie jest to więc wykonawca ani podwykonawca, któremu - na podstawie odrębnej umowy - zlecane są określone prace (dostawy, usługi, roboty) i który za ich wykonanie pobiera wynagrodzenie".

Podobnie w interpretacji indywidualnej z 24 września 2010 r. (sygn. IBPP4/443-1117/10/KG) w odniesieniu do podmiotów realizujących wspólny projekt w ramach partnerstwa Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach podkreślił, iż współpraca przy realizacji projektu pomiędzy Liderem, partnerami i jednostkami współpracującymi nie ma charakteru usługi (...)".

W świetle powyższego, w ocenie Spółki, brak jest jakichkolwiek podstaw do stwierdzenia, że Spółka powinna rozpoznać przychód z tytułu uzyskania nieodpłatnego świadczenia od Lidera, gdyż każda ze stron realizuje zadania, które zostały jej przydzielone w Umowie Partnerskiej zawartej w celu wspólnej realizacji Projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych uznaje się w zakresie:

* możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego od opodatkowania otrzymanego wsparcia finansowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (pytanie Nr 4) - za prawidłowe,

* braku rozpoznania przychodu z tytułu uzyskania nieodpłatnego świadczenia od Lidera w związku z realizacją Projektu pt.: (...) w ramach ustanowionego Partnerstwa (pytanie Nr 5) - za prawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, że Program Operacyjny Kapitał Ludzki, zgodnie ze wstępnym projektem Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia (NSRO), przyjętym w dniu 14 lutego 2006 r. przez Radę Ministrów, stanowi jeden z programów operacyjnych będących podstawowym narzędziem do osiągnięcia założonych w niej celów przy wykorzystaniu środków Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Jak wskazał Wnioskodawca, w niniejszej sprawie Projekt pt. (...) Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego, realizowanego w ramach Priorytetu VIII Regionalne kadry gospodarki, Działania 8.1 Rozwój pracowników i przedsiębiorstw, Poddziałania 8.1.1. Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw, realizowany jest przez Spółkę jako Partnera projektu wraz z wyspecjalizowanym podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą m.in. w zakresie rozliczania projektów finansowanych z dotacji pochodzących ze środków publicznych (w tym ze środków unijnych), jako Liderem.

Jak wskazał Wnioskodawca, Projekt pt. (...) realizowany jest przez Spółkę w Partnerstwie z Beneficjentem pomocy europejskiej, co w praktyce jest rzeczą dopuszczalną przy realizacji projektów.

Co do zasady, "Partner" oznacza instytucję wymieniona we wniosku, uczestniczącą w realizacji Projektu, wnoszącą do niego zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne bądź finansowe, realizująca Projekt wspólnie z beneficjentem i innymi partnerami na warunkach określonych w umowie Partnerstwa, przy czym udział Partnera w Projekcie musi być uzasadniony. Szczegółowy podział zadań został ustalony przez Spółkę i Lidera 24 maja 2011 r. w Umowie Partnerskiej.

Jak wskazał Wnioskodawca, Projekt jest skierowany do pracowników Spółki i ma na celu przede wszystkim podniesienie potencjału sklepów XYZ do obsługi nowoczesnych i wymagających klientów przez podniesienie umiejętności 180 (80% z 224 objętych szkoleniami) pracowników odpowiedzialnych za sprzedaż i obsługę klienta w zakresie technik sprzedaży, obsługi reklamacji, komunikacji i przekazywania wiedzy. Zgodnie ze złożonym przez Lidera w Instytucji Pośredniczącej wnioskiem o przyznanie dofinansowania Projekt miał z założenia być realizowany w okresie od XX.06.2012 r. do XX.05.2013 r. W dniu XX.06.2012 r. został złożony wniosek o zmianę terminu realizacji Projektu, w którym wskazano termin realizacji od XX.09.2012 r. do XX.08.2013 r. Dotychczas Instytucja Pośrednicząca nie udzieliła odpowiedzi na ww. wniosek o zmianę terminu.

W celu realizacji Projektu, Lider zawarł umowę o dofinansowanie Projektu z Instytucją Pośredniczącą (dalej: "Umowa o dofinansowanie"). Dofinansowanie przyznane na podstawie Umowy o dofinansowanie w celu realizacji Projektu w ramach Partnerstwa pochodzi z dwóch źródeł:

* 85% ze środków europejskich, tzn. z Europejskiego Funduszu Społecznego (dalej: EFS),

* 15% w formie dotacji celowej z budżetu krajowego.

W dalszej części niniejszego wniosku powyższe finansowanie określane jest jako "dotacja".

Zgodnie z wnioskiem o przyznanie dofinansowania złożonym przez Lidera w Instytucji Pośredniczącej, szkolenia będą obejmować m.in. zagadnienia z zakresu: technik sprzedaży (prowadzenie rozmowy sprzedażowej, docieranie do potrzeb klienta, reagowanie na potrzeby i dobór produktów w kontekście korzyści dla klienta), technik sprzedaży nowych technologii dla kobiet (specyfika produktu nowych technologii, potrzeby klienta, motywowanie siebie do sprzedaży, przełamywanie stereotypu, kobiecy styl sprzedaży), obsługi klienta w zakresie reklamacji, komunikacji z klientem, zarządzania wiedzą o kliencie.

Z opisanego zakresu Projektu wynika zatem, że objęte nim są szkolenia mające na celu rozwój i doskonalenie umiejętności zawodowych pracowników Spółki biorących udział w Projekcie.

Wnioskodawca zaznaczył, że zgodnie z Umową Partnerską, za prawidłową realizację Umowy o dofinansowanie odpowiada łącznie Spółka oraz Lider. Tym niemniej, Spółka i Lider dokonali podziału zadań dotyczących realizacji Projektu według ich specjalizacji. Lider odpowiada za realizację Projektu oraz za zarządzanie Projektem, zarządzanie finansowe i rozliczanie Projektu oraz logistykę szkoleń. Z kolei Spółka odpowiada za program i przeprowadzanie szkoleń, rekrutację oraz promocję.

Szczegółowy podział zadań został ustalony przez Spółkę i Lidera w Umowie Partnerskiej.

Co istotne, Lider nie świadczy na rzecz Spółki usług związanych z realizacją Projektu i odpowiednio - brak jest świadczeń Spółki na rzecz Lidera.

Spółka i Lider wykonują wyłącznie zadania, jakie zostały im przypisane w Umowie Partnerskiej w celu realizacji Projektu.

W opisanym we wniosku zdarzeniu przyszłym wskazano, że środki z dotacji (w ściśle ustalonym budżecie) przyznane są na pokrycie wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą i ponoszonych przez Spółkę oraz Lidera w związku z realizacją Projektu.

Spółka i Lider będą ponosić koszty realizacji Projektu w związku z realizacją poszczególnych zadań, o których mowa powyżej. Każdy z tych podmiotów będzie dysponował ściśle określoną kwotą środków pieniężnych pochodzących z dotacji na pokrycie ponoszonych przez nich kosztów kwalifikowalnych.

Zgodnie z Budżetem Projektu stanowiącym załącznik do Umowy Partnerskiej, Spółka będzie odpowiedzialna za pokrycie między innymi następujących kosztów:

* wynagrodzenie trenerów (Firm szkoleniowych),

* dojazdy, wyżywienie oraz noclegi uczestników szkoleń,

* zestaw pomocy dydaktycznych dla uczestników szkoleń.

Z kolei Lider będzie pokrywał koszty takie jak:

* koszty związane z pracą Specjalisty ds. logistyki szkoleń,

* najem biura Projektu,

* zakup szafy do archiwizowania dokumentów.

Jak wskazał Wnioskodawca, zgodnie z Umową Partnerską, Lider otrzymuje dotację przyznaną przez Instytucję Pośredniczącą i jest zobowiązany do przekazywania Spółce środków finansowych stanowiących finansowanie kosztów ponoszonych przez nią jako Partnera w związku z wykonaniem przez nią zadań określonych w Umowie Partnerskiej. Lider jako podmiot otrzymujący dotację jest beneficjentem dotacji, Spółka natomiast jako partner Projektu jest beneficjentem pomocy przyznanej przez Instytucję Pośredniczącą.

Wnioskodawca zaznaczył przy tym, że nie wyklucza, iż w trakcie realizacji Projektu poniesie również dodatkowe koszty, nieujęte w budżecie Projektu, np. wynikające z podwyższenia wynagrodzenia należnego za usługi lub towary. W takiej sytuacji dodatkowe koszty będą pokryte ze środków własnych Spółki.

W treści wniosku podkreślono, że pomiędzy Spółką a Liderem brak będzie przepływu środków pieniężnych innych niż środki pochodzące z dotacji przyznanej Liderowi i przekazywanych Spółce przez Lidera w celu pokrycia jej kosztów związanych z realizacją Projektu.

Odnośnie sposobu finansowania Projektu Wnioskodawca wskazał, ze zgodnie z Umową o dofinansowanie, dotacja na realizację Projektu wypłacana jest Liderowi w formie zaliczki w wysokości określonej w harmonogramie płatności. W szczególnie uzasadnionych przypadkach dofinansowanie może być wypłacane w formie refundacji poniesionych kosztów.

Zgodnie z Umową Partnerską, uzgodniony został podział środków finansowych na realizację Projektu w ramach kwoty dofinansowania Projektu na realizację zadań Lidera oraz na realizację zadań Spółki. Każdy w podmiotów otrzyma ściśle określoną kwotę na pokrycie kosztów realizacji jego działań.

Wnioskodawca wskazał, że koszty ponoszone przez Spółkę w celu realizacji Projektu są częściowo finansowane z dotacji, a częściowo ze środków własnych Spółki uiszczanych w gotówce. Koszty Lidera będą w całości finansowane z dotacji.

Środki pochodzące z dotacji będą przekazywane przez Instytucję Pośredniczącą oraz przez Bank Gospodarstwa Krajowego (dalej: "BGK") na wyodrębniony dla celów Projektu rachunek bankowy Lidera. Następnie Lider będzie przekazywał część dotacji dotyczącą kosztów Spółki na wyodrębniony rachunek Spółki.

Na podstawie wniosku o dofinansowanie oraz Umowy Partnerskiej, Spółka jest zobowiązana do wniesienia wkładu własnego w określonej kwocie, która obejmować będzie:

* wkład prywatny w postaci wynagrodzeń pracowników,

* wkład prywatny w postaci środków pieniężnych (wkład prywatny pieniężny).

Oznacza to, że faktyczne koszty szkoleń organizowanych przez Spółkę w ramach Projektu są pokrywane z dwóch źródeł:

1.

z dotacji - w ramach ściśle określonego budżetu przyznanego w Umowie o dofinansowanie w celu realizacji Projektu;

2.

z własnych środków pieniężnych Spółki (wkład prywatny pieniężny) - w części niepokrytej środkami z dotacji.

Natomiast wkład własny w postaci wynagrodzeń pracowników Spółki stanowi element budżetu określonego w Umowie o dofinansowanie i jest kosztem kwalifikowalnym jedynie z perspektywy kalkulacji kwoty dotacji.

Rozliczając Projekt Lider przekazuje Spółce przyznane przez Instytucję Pośredniczącą środki na finansowanie kosztów realizacji przez nią zadań w ramach Projektu w formie zaliczki lub jako refundację poniesionych przez Spółkę kosztów.

W przypadku zaliczki, środki przekazywane będą Spółce na wyodrębniony dla celów Projektu rachunek bankowy, zgodnie z harmonogramem płatności. Wszystkie płatności związane z realizacją Projektu dokonywane są za pośrednictwem wyodrębnionych dla Projektu rachunków bankowych (płatności te polegają na przekazywaniu środków pieniężnych Spółce przez Lidera w celu realizacji Projektu lub ewentualnym zwrocie otrzymanych środków finansowych przez Spółkę na konto Lidera), pod rygorem nie uznania wydatków za wydatki kwalifikowalne. Przy wydatkowaniu środków w ramach Projektu, Spółka oraz Lider stosują się do Wytycznych w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach PO Kapitał Ludzki oraz Zasad finansowania PO Kapitał Ludzki.

Wydatki Spółki mogą podlegać również refundacji. W takiej sytuacji, zgodnie z Umową Partnerską, na podstawie zestawień poniesionych przez Spółkę wydatków w ramach realizacji Projektu oraz wyciągów bankowych z rachunku bankowego, Lider składa wniosek o płatność do Instytucji Pośredniczącej. Po zatwierdzeniu przez Instytucję Pośredniczącą wniosku o płatność, Lider przekazuje Spółce środki finansowe na rachunek bankowy w terminie nie dłuższym niż 5 dni roboczych od otrzymania środków.

Zgodnie z Umową o dofinansowanie, Spółka wprawdzie będzie korzystała z wyodrębnionego dla Projektu rachunku bankowego, tym niemniej nie jest ona zobowiązana do dokonywania wszystkich płatności związanych z realizacją Projektu wyłącznie z tego rachunku (rachunek ten musi być wykorzystywany do płatności w relacji Spółka - Lider). Spółka ma bowiem możliwość dokonywania wydatków z rachunku innego, niż wskazany powyżej rachunek bankowy dedykowany do obsługi dotacji, o ile udokumentuje poniesienie wydatków oraz wykaże ich refundację.

Z uwagi na powyższe, Spółka w zależności od dostępności środków pieniężnych na wyodrębnionym dla celów obsługi dotacji rachunku bankowym, będzie dokonywała płatności za poszczególne usługi lub towary z tego rachunku, bądź z innych rachunków bankowych należących do Spółki.

Na podstawie Umowy Partnerskiej, Spółka zobowiązała się do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji wydatków Projektu w sposób przejrzysty zgodnie z zasadami, tak aby możliwa była identyfikacja poszczególnych operacji związanych z Projektem. W związku z powyższym, niezależnie od tego, czy wydatki związane z Projektem dokonywane będą przez Spółkę z wyodrębnionego dla celów obsługi Projektu rachunku bankowego, czy z jakiegokolwiek innego rachunku bankowego, Spółka będzie kontrolować, czy dany wydatek stanowi wydatek kwalifikowalny dla celów Projektu.

Lider i Spółka w ramach Partnerstwa zobowiązani są do rozliczenia 100% dotacji oraz zadeklarowanego wkładu własnego w końcowym wniosku o płatność.

W odniesieniu do rozliczania Projektu mogą wystąpić sytuacje, w których Spółka otrzyma z góry środki z dotacji i będzie na bieżąco dokonywać płatności z tych środków za usługi i towary niezbędne do realizacji Projektu i dopiero po pewnym czasie nastąpi rozliczenie przez Instytucję Pośredniczącą dokonanych wydatków pod kątem ich kwalifikowalności.

Może wystąpić także sytuacja odwrotna, w której Spółka najpierw będzie dokonywać płatności za towary i usługi z własnych środków (z innych niż wyodrębniony dla celów Projektu rachunków bankowych) i dopiero po przedstawieniu rozliczenia otrzyma ich refundację ze środków dotacji. Przy czym może się zdarzyć, iż Instytucja Pośrednicząca nie uwzględni w rozliczeniu wszystkich wydatków poniesionych przez Spółkę i zrefunduje koszty w kwocie mniejszej niż wnioskowana i faktycznie poniesiona przez Spółkę kwota wydatków. Instytucja Pośrednicząca może bowiem uznać, iż część kosztów Spółki nie stanowi wydatków kwalifikowalnych.

Ad. pytanie 4):

Biorąc pod uwagę opisane we wniosku zdarzenia przyszłe należy wskazać, że na gruncie prawa podatkowego zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), przychodami są m.in. otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

W świetle powyższego przepisu należy stwierdzić, że Spółka jako uczestnik projektu unijnego pt. (...) realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki będzie otrzymywała zaliczkowo środki pieniężne na jego wykonanie w zakresie określonym w umowie Partnerstwa, w związku z czym przedmiotowe środki przekazane Partnerowi przez Lidera na realizację projektu - co do zasady - będą stanowiły przychód dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

Rozważając charakter środków finansowych, które będzie otrzymywała należy odnieść się do regulacji art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712), zgodnie z którą sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Zaznaczyć należy, iż w niniejszej sprawie zastosowanie znajdzie ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240).

Przepis art. 5 ust. 1 pkt 2 nowej ustawy o finansach publicznych określa, że środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Zgodnie z art. 2 pkt 5 przywołanej ustawy do "środków europejskich" zalicza się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4, czyli:

1.

środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;

2.

niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:

a.

Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,

b.

Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,

c.

Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;

(...)

4.

środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:

a.

Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji",

b.

Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,

c.

Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Mając na uwadze opisane we wniosku zdarzenia przyszłe oraz w oparciu o przywołany przepis art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wskazać należy, że środki pieniężne mające charakter "środków europejskich" przekazywane Spółce jako Partnerowi przez Beneficjenta - Lidera na realizację Projektu pt. (...) - co do zasady - stanowią przychód dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

Jednakże w przedmiotowej sprawie należy mieć na względzie, że w myśl art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Tym samym środki pieniężne przekazywane Wnioskodawcy jako uczestnikowi projektu unijnego pt. (...) w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, które będą wypłacane na podstawie umowy Partnerstwa łączącej Spółkę z Beneficjentem - Liderem projektu, będą podlegały zwolnieniu przedmiotowemu od opodatkowania, w związku z czym nie należy ich opodatkować podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W niniejszej sprawie na uwagę zasługuje fakt, że opisane we wniosku środki pieniężne na realizację ww. Projektu pt. (...) nie stracą charakteru "środków europejskich" z powodu sposobu ich wypłaty, co jest rozwiązaniem technicznym z uwagi na relacje łączące strony umowy Partnerskiej.

Podsumowując, w oparciu o opisane we wniosku zdarzenia przyszłe i przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, że środki pieniężne mające charakter "środków europejskich" przekazywane Spółce jako Partnerowi przez Beneficjenta - Lidera na realizację projektu unijnego pt. (...) w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - co do zasady - będą stanowiły przychód dla celów podatku dochodowego od osób prawnych, który będzie podlegał jednak zwolnieniu przedmiotowemu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ustawy.

Jak słusznie zauważył Wnioskodawca, wsparcie finansowe otrzymane przez Spółkę korzysta ze zwolnienia z podatku CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o CIT. Środki finansowe pochodzą z dotacji przyznanej przez Instytucję Pośredniczącą na realizację Projektu przez Lidera w ramach Partnerstwa Spółki i Lidera oraz pochodzą między innymi z EFS (czyli stanowią środki europejskie). Jak wykazano powyżej, środki finansowe otrzymane przez Spółkę stanowią środki otrzymane przez uczestnika Projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego od opodatkowania otrzymanego wsparcia finansowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (pytanie Nr 4) należało uznać za prawidłowe.

Ad. pytanie 5):

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychodem jest w szczególności wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń.

Pomimo, iż ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje pojęcia "nieodpłatnego świadczenia" to zgodnie z uchwałą Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 18 listopada 2002 r. sygn. akt FPS 9/02 pojęcie to ma "szerszy zakres niż w prawie cywilnym. Obejmuje ono bowiem wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób prawnych, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar finansowy". Podobne stanowisko przedstawione zostało w uchwale z dnia 16 października 2006 r. sygn. akt II FPS 1/06 Naczelny Sąd Administracyjny w składzie powiększonym.

W obu ww. uchwałach NSA wskazano, iż nieodpłatność powinna być rozumiana jako "niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar finansowy".

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że w rozpatrywanej sprawie po stronie Spółki nie wystąpi przychód z tytułu nieodpłatnego świadczenia, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w związku z realizacją wspólnie z Liderem Projektu pt. (...).

Jak wskazał sam Wnioskodawca, Lider i Spółka realizują wspólnie Projekt w ramach Partnerstwa i każdy z tych podmiotów odpowiada za określone zadania. Partnerstwo nie zakłada natomiast realizacji świadczeń przez Lidera na rzecz Spółki, jak również przez Spółkę na rzecz Lidera.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, zadaniem Spółki oraz Lidera jest wspólna realizacja Projektu w ramach Partnerstwa. Przyjęty model realizacji Projektu w oparciu o Umowę Partnerską oznacza, że każda strona Partnerstwa - Spółka i Lider - realizuje samodzielnie określone zadania. Koszt realizacji tych zadań jest finansowany:

* w całości ze środków publicznych - w przypadku zadań Lidera i

* częściowo ze środków publicznych i częściowo ze środków własnych Spółki - w przypadku zadań Spółki.

Lider nie świadczy żadnych usług (ani nie dokonuje dostawy towarów) na rzecz Spółki, za które należne byłoby wynagrodzenie czy to od Spółki, czy też od podmiotu trzeciego. Również Spółka nie świadczy żadnych usług (ani nie dokonuje dostawy towarów) na rzecz Lidera w związku z realizacją Projektu. Jak Spółka wskazała, strony Partnerstwa (Spółka i Lider) realizują swoje obowiązki na podstawie Umowy Partnerskiej, działając wspólnie w celu realizacji Projektu.

Podsumowując, w oparciu o opisane we wniosku zdarzenia przyszłe i przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, że w analizowanej sytuacji nie występuje jakiekolwiek świadczenie realizowane przez Lidera na rzecz Spółki, które mogłoby stanowić dla Spółki "nieodpłatne świadczenie", które Wnioskodawca powinien uwzględnić dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie braku rozpoznania przychodu z tytułu uzyskania nieodpłatnego świadczenia od Lidera w związku z realizacją Projektu pt.: (...) w ramach ustanowionego Partnerstwa (pytanie Nr 5), należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl