IPPB5/423-523/14-2/AM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-523/14-2/AM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 30 maja 2014 r. (data wpływu 4 czerwca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie łącznego rozliczania dochodów / strat przez niemieckiego rezydenta podatkowego prowadzącego działalność gospodarczą na terytorium RP za pośrednictwem Oddziału oraz jako wspólnik spółki komandytowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie łącznego rozliczania dochodów / strat przez niemieckiego rezydenta podatkowego prowadzącego działalność gospodarczą na terytorium RP za pośrednictwem Oddziału oraz jako wspólnik spółki komandytowej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka prawa niemieckiego A. (dalej: "Spółka" lub "Wnioskodawca") z siedzibą w S. posiada status niemieckiego rezydenta podatkowego i w konsekwencji podlega w Niemczech obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą na terytorium Polski - poprzez A. oddział w Polsce z siedzibą w P (dalej: "Oddział"). Oddział został zarejestrowany w rejestrze przedsiębiorców KRS dnia 29 listopada 2011 r.

Działalność Oddziału ma charakter kompleksowy i obejmuje m.in. projektowanie, produkcję i sprzedaż części i komponentów do samochodów (m.in. kompresorów, zaworów gazowych i pomp Adblue) oraz pozostałe funkcje dodatkowe i pomocnicze.

Oddział stanowi zakład podatkowy w rozumieniu art. 5 ust. 1 Umowy z dnia 14 maja 2003 r. między Rzeczpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz. U. 2005.12.90; dalej: "UPO").

W konsekwencji, zgodnie z art. 7 ust. 1 UPO, rozliczenie podatkowe dochodu / straty związanej z działalnością Oddziału (jako zakładu podatkowego) następuje w Polsce.

Ze względu na początkowy etap działalności i znaczne nakłady związane z: opracowaniem koncepcji, przeprowadzeniem badań, wdrożeniem i uruchomieniem produkcji do chwili obecnej koszty funkcjonowania Oddziału przewyższają znacznie uzyskiwane przezeń przychody. W efekcie Oddział wykazuje stratę podatkową.

Mając na uwadze rosnące wymagania rynku, jak również korzystne perspektywy rozwoju działalności w Polsce związane m.in. z przystąpieniem nowych wspólników, Wnioskodawca podjął decyzję o zmianie dotychczasowej formy prawnej działalności prowadzonej na terytorium RP.

W związku z powyższym Wnioskodawca rozważa możliwość przeprowadzenia restrukturyzacji poprzez wniesienie - tytułem wkładu niepieniężnego - zorganizowanej części przedsiębiorstwa funkcjonującego obecnie w ramach Oddziału do istniejącej spółki komandytowej (dalej: "Spółka komandytowa").

W następstwie opisanych powyżej czynności Wnioskodawca uzyska status komandytariusza Spółki komandytowej, która przejmie w części działalność Oddziału.

Oddział nadal będzie prowadził działalność gospodarczą, z tym że w innym zakresie niż dotychczas.

Jakkolwiek Oddział będzie świadczył usługi również na rzecz Spółki komandytowej, jego działalność nie będzie miała charakteru wyłącznie przygotowawczego lub pomocniczego względem tej spółki. Ze względu na planowane ukształtowanie i działalność Oddziału, nie znajdą również w jego przypadku zastosowania pozostałe, określone w art. 5 UPO negatywne przesłanki uznania za zakład podatkowy.

Na skutek opisanych powyżej działań Wnioskodawca będzie zatem prowadził działalność na terytorium RP za pośrednictwem dwóch zakładów podatkowych: Oddziału oraz jako wspólnik spółki komandytowej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca prowadząc działalność gospodarczą na terytorium RP za pośrednictwem dwóch zakładów podatkowych w rozumieniu umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania (tekst jedn.: za pośrednictwem Oddziału oraz jako wspólnik spółki komandytowej), będzie zobowiązany do łącznego rozliczania dochodów / strat obydwu ww. zakładów i tym samym będzie uprawniony do obniżenia ew. dochodu osiąganego pośrednictwem spółki komandytowej o wysokość straty wykazywanej przez Oddział na zasadach określonych art. 7 u.p.d.o.p. i odwrotnie.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium RP za pośrednictwem dwóch zakładów podatkowych w rozumieniu umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania (tekst jedn.: za pośrednictwem Oddziału oraz jako wspólnik spółki komandytowej), będzie on zobowiązany do łącznego rozliczania dochodów / strat obydwu ww. zakładów i tym samym będzie uprawniony do obniżenia - na zasadach określonych art. 7 ust. 5 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 851, dalej jako: "u.p.d.o.p.") - ew. dochodu osiąganego za pośrednictwem spółki komandytowej o wysokość straty wykazywanej przez Oddział i odwrotnie.

Uzasadniając swoje stanowisko, Wnioskodawca wskazuje w pierwszej kolejności, że prowadzenie działalności w państwie innym niż państwo rezydencji, zarówno jako wspólnik spółki osobowej, jak również w formie Oddziału przedsiębiorcy zagranicznego kwalifikowane jest na gruncie umowy ws. unikania podwójnego opodatkowania jako prowadzenie działalności za pośrednictwem zakładu podatkowego w rozumieniu art. 5 UPO.

Zgodnie natomiast z art. 7 ust. 1) UPO cyt.: "Zyski przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność gospodarczą w drugim Umawiającym się Państwie poprzez położony tam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo wykonuje działalność w ten sposób, to zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w drugim Państwie, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi".

Stosownie do ww. przepisu w przypadku prowadzenia przez zagranicznego przedsiębiorcę działalności na terenie RP za pośrednictwem zakładu podatkowego (zakładów podatkowych), obowiązek opodatkowania będącego wynikiem tej działalności dochodu istnieje w Polsce.

Na gruncie prawa podatkowego podatnikiem będzie jednak nie zakład, ale osoba zagraniczna prowadząca działalność za jego pośrednictwem.

Przypisywanie dochodów / strat zakładowi jest bowiem wyłącznie zabiegiem "technicznym" służącym dokonaniu ich podziału pomiędzy jurysdykcje podatkowe państwa źródła (położenia zakładu) i państwa siedziby (przedsiębiorstwa).

W opisanym stanie faktycznym podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych będzie zatem Wnioskodawca, przy czym obowiązek podatkowy w tym przypadku ograniczony jest tylko do dochodów, jakie można przypisać zakładom, za pośrednictwem których prowadzi on działalność gospodarczą w Polsce.

Zgodnie bowiem z art. 3 ust. 2 u.p.d.o.p. podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od tych dochodów, które są przez nich osiągane na terytorium Polski.

Mając na uwadze wskazane powyżej okoliczności, zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym będzie on zobowiązany do łącznego rozliczania dochodów i strat osiąganych z działalności prowadzonej za pośrednictwem obydwu ww. zakładów podatkowych.

W konsekwencji Wnioskodawca będzie również uprawniony do pomniejszenia ew. dochodu osiągniętego jako wspólnik Spółki komandytowej o stratę wykazaną przez Oddział (oraz odwrotnie) na zasadach określonych w art. 7 ust. 5 u.p.d.o.p., tj. przez okres 5-ciu lat następujących po roku podatkowym w którym wykazano stratę, a wysokość obniżenia w żadnym z lat nie będzie mogła przekroczyć 50% kwoty straty.

W związku z powyższym, Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości jej stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl