IPPB5/423-517/11-3/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-517/11-3/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 30 maja 2011 r. (data wpływu 2 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania dochodu z tytułu objęcia udziałów w cypryjskiej spółce kapitałowej w zamian za wkład niepieniężny o wartości wyższej od wartości nominalnej obejmowanych udziałów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania dochodu z tytułu objęcia udziałów w cypryjskiej spółce kapitałowej w zamian za wkład niepieniężny o wartości wyższej od wartości nominalnej obejmowanych udziałów lub akcji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Podatnik będący osobą prawną, mającą siedzibę w Polsce (zwany dalej "Podatnikiem") jest właścicielem akcji/udziałów kilku spółek akcyjnych/spółek z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (zwanych dalej "Spółkami"). W związku z wieloma możliwościami inwestycyjnymi Podatnik chciałby wnieść akcje/udziały Spółek, jako wkład niepieniężny (aport) do spółki kapitałowej (będącej odpowiednikiem polskiej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością) z siedzibą na Cyprze, w zamian obejmując udziały spółki cypryjskiej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym Podatnik, w przypadku wniesienia akcji/udziałów Spółek, jako aportu i objęcia w zamian udziałów w spółce z siedzibą na Cyprze, ze względu na cele związane z podatkiem dochodowym od osób prawnych powinien wskazać przychód w wysokości nominalnej wartości udziałów spółki cypryjskiej objętych w zamian za aport w postaci akcji/udziałów Spółek.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z obowiązującym prawem, na podstawie ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., dalej uCIT) Podatnik, mający siedzibę na terenie Rzeczypospolitej Polskiej ma obowiązek odprowadzać podatki od całości swoich dochodów niezależnie od miejsca ich osiągania, stosując przy tym umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania.

Zgodnie z art. 13 ust. 4 umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Warszawie dnia 4 czerwca 1992 r. (Dz. U. z 1993 r. Nr 117, poz. 523) miejscem opodatkowania dochodów z tytułu wniesienia papierów wartościowych, jako aport do spółki cypryjskiej będzie państwo, w którym przenoszący tytuł własności ma miejsce zamieszkania. W związku z powyższym w przedstawionej sytuacji krajem tym będzie Polska, co jednoznacznie wskazuje, iż wszelkie skutki podatkowe dla opisanej transakcji podlegać będą reżimowi prawnemu Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychodem jest w szczególności nominalna wartość udziałów/akcji w spółce kapitałowej albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, zaś przepisy art. 14 ust. 1-3 uCIT stosuje się odpowiednio. Ponadto, art. 12 ust. 1b pkt 2 uCIT stanowi, iż przychód określony w ust. 1 pkt 7 ww. artykułu powstaje w dniu wpisu do rejestru podwyższenia kapitału zakładowego spółki kapitałowej. W związku z powyższym należy stwierdzić, że aport wniesiony do spółki kapitałowej nastąpi na warunkach określonych w art. 12 ust. 1 pkt 7 CIT co oznacza, że u Wnoszącego powstanie rzychód podatkowy w wysokości nominalnej wartości udziałów objętych w zamian za ten wkład. Okoliczności tej nie zmienia fakt, iż Wnioskodawca obejmuje udziały o wartości nominalnej niższej od wartości akcji/udziałów wnoszonych do spółki cypryjskiej. Należy zaznaczyć, że przez wartość nominalną rozumie się wartość istniejącą jedynie z nazwy, tytularną i formalną. Takiego rozumienia przywołanego przepisu nie zmienia art. 12 ust. 1 pkt 7 in fine CIT, który w zakresie ustalania wartości przychodów odsyła do odpowiedniego stosowania art. 14 ust. 1-3 CIT, ponieważ zwrot "odpowiednio" oznacza, że do ustalenia wartośd przychodu z art. 12 ust. 1 pkt 7 CIT zastosowanie ma wyłącznie zdanie pierwsze art. 14 ust. 1 CIT. Wobec tego, ustalenie przychodu z tytułu objęcia udziałów w spółce cypryjskiej, w zamian za wniesienie aportu określone będzie wartością nominalną tych udziałów, zaś art. 14 ust. 1 CIT znajduje zastosowanie jedynie w zakresie pierwszego zdania przywołanego przepisu. Podsumowując swoje stanowisko, Wnioskodawca stwierdził, iż przy wnoszeniu aportu w zamian za obejmowane udziały w spółce kapitałowej mającej siedzibę na Cyprze, dla celów podatkowych Wnioskodawca powinien wykazać przychód określony wartością nominalną udziałów w spółce cypryjskiej objętych w zamian za wniesiony aport.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl