IPPB5/423-496/10-2/AM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 października 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-496/10-2/AM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 3 sierpnia 2010 r. (data wpływu 5 sierpnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków na nabycie nowych technologii - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 sierpnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków na nabycie nowych technologii.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej: Bank) jest giełdowym bankiem uniwersalnym. Bank oferuje produkty i usługi finansowe, dostosowane odpowiednio do potrzeb zarówno klientów detalicznych, private banking jak i małych i średnich przedsiębiorstw. Za wdrażanie innowacyjnych usług oraz systemów bankowości elektronicznej Bank został niejednokrotnie nagradzany m.in. nagrodą dla banku przyjaznego dla przedsiębiorców.

Oferowanie nowych i ulepszonych usług klientom w wielu wypadkach związane jest z koniecznością wdrożenia nowych rozwiązań informatycznych. W związku z tym Bank ponosi koszty nabycia oraz wdrożenia innowacyjnych systemów informatycznych, które wprowadzane są do ewidencji wartości niematerialnych i prawnych. Systemy te umożliwiają m.in. bardziej konkurencyjne oraz sprawniejsze świadczenie usług na rzecz swoich klientów poprzez wdrożenie nowoczesnego oprogramowania, które dostarcza nowych rozwiązań i funkcji dla klientów Banku. Nabywane wartości niematerialne służą również wewnętrznemu usprawnieniu działań Banku oraz poprawie bezpieczeństwa klientów, co również przekłada się wprost na możliwość oferowania ulepszonych usług.

Wnioskodawca zaznaczył, iż wartości niematerialne i prawne w stosunku do których rozważa możliwość zastosowania ulgi na nowe technologie nabył w drodze umów o ich przeniesienie oraz korzystanie z praw do nich. Bank ponadto nie udzielił ani nie zamierza udzielić w jakiejkolwiek formie lub części innym podmiotom prawa do tych nowych technologii, jak również nie otrzymał zwrotu wydatków na te technologie w jakiejkolwiek formie. Jednocześnie Bank wskazała, iż nie prowadzi on działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia.

Nabyte oprogramowanie Bank wprowadził do ewidencji wartości niematerialnych i prawnych w latach 2006-2009.

Innowacyjne oprogramowanie nabyte i wprowadzone w ww. latach do ewidencji wartości niematerialnych i prawnych obejmuje Oprogramowanie usprawniające wewnętrzne procesy obsługi transakcji klienta, Oprogramowanie Monitorujące i Zarządzające Infrastrukturą Bezpieczeństwa (Oprogramowanie umożliwiające centralne zrządzanie infrastrukturą bezpieczeństwa), Oprogramowanie usprawniające obsługę operacji pożyczkowych Banku, Oprogramowanie służące optymalizacji przebiegu księgowań, Oprogramowanie służące tworzeniu i zarządzaniu bazą wiedzy, System do sprawozdawczości, Oprogramowanie służące tworzeniu i zarządzaniu wzorami dokumentów i szablonami dokumentów, System do kompensacji sald rachunków, Oprogramowanie usprawniające obsługę należności, system usprawniający procesy w zakresie kart płatniczych i bankomatów, oprogramowanie w zakresie obsługi bankomatów i kart płatniczych, Oprogramowanie wspomagające obsługę faktur, Oprogramowanie służące zwiększeniu zdolności świadczenia usług bankowych po wstąpieniu awarii, Oprogramowanie m.in. usprawniające systemy informowania klientów o stanie rachunków, Oprogramowanie rozszerzające (Oprogramowanie umożliwia centralizację zarządzania kontami użytkowników w rozbudowanych systemach), Oprogramowanie do wspomagania decyzji kredytowych, System usprawniający procesy wewnętrzne w zakresie sprawozdawczości.

Wymienione systemy wprowadzone do ewidencji wartości niematerialnych i prawnych Banku dodają nowe funkcje usługom bankowym, zwiększają bezpieczeństwo Banku oraz przeprowadzanych transakcji a także integrują poszczególne systemy Banku. Dzięki wdrożeniu owych wartości niematerialnych i prawnych usługi bankowe są bardziej bezpieczne, szybsze, a ich świadczenie odbywa się w sposób zmniejszający możliwość pomyłek. Wyżej wymienione funkcje oprogramowania, a także skutki ich wdrożenia znacząco umożliwiają wytwarzanie udoskonalanych usług przez Bank.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Bank będzie uprawniony do skorzystania z odliczenia 50% wydatków na nabycie nowych technologii w ramach ulgi na nowe technologie o której mowa w art. 18b Ustawy CIT, poprzez dokonanie korekty deklaracji CIT-8 za lata 2006-2009 - w sytuacji potwierdzenia przez jednostkę naukową w rozumieniu ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 85, poz. 727 i Nr 179, poz. 1484), iż owe wartości niematerialne i prawne stanowią nowe technologie (tekst jedn.: nie są stosowane na świecie przez okres dłuższy niż ostatnie 5 lat oraz umożliwiają wytworzenie nowych lub udoskonalonych wyrobów i usług).

Zdaniem Wnioskodawcy:

Bank stoi na stanowisku, iż w sytuacji uzyskania opinii od niezależnej od Banku jednostki naukowej (w rozumieniu wyżej powołanych przepisów) potwierdzającej status nowej technologii dla danej wartości niematerialnej i prawnej będzie on uprawniony do skorzystania z ulgi na nowe technologie poprzez korektę deklaracji CIT-8 za rok podatkowy, w którym dany system wprowadzony został do ewidencji wartości niematerialnych i prawnych.

Zgodnie z art. 18b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm., dalej: ustawy CIT) podatnik jest uprawniony do zastosowania ulgi na nowe technologie w sytuacji nabycia nowych technologii, przez które rozumie się wiedzę technologiczną w postaci wartości niematerialnych prawnych, w szczególności wyniki badań i prac rozwojowych, która umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalonych wyrobów lub usług i która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat, co zostanie potwierdzone przez opinię niezależnej od podatnika jednostki naukowej w rozumieniu ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki.

Bank wskazuje, iż nabyte przez niego oprogramowanie spełnia przesłanki do skorzystania z ulgi na nowe technologie w rozumieniu ustawy CIT tj.:

* stanowi wartości niematerialne i prawne w rozumieniu ustawy CIT,

* zostało nabyte w drodze umów o ich przeniesienie oraz korzystanie z praw do nich.

Ponadto Bank zaznacza, iż nie udzielił ani nie zamierza udzielić w jakiejkolwiek formie lub części innym podmiotom prawa do tych nowych technologii, oraz nie otrzymał zwrotu wydatków na te technologie w jakiejkolwiek formie. Spełniona jest także przesłanka niedziałania na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia.

Jak wynika z przepisów Ustawy CIT oraz praktyki organów podatkowych, oprogramowanie komputerowe, które zostało wprowadzone do ewidencji wartości niematerialnych i prawnych, służące np. usprawnieniu wewnętrznych procesów oraz przekładające się na możliwość świadczenia ulepszonych usług (co, podobnie jak niestosowanie technologii przez ostatnie pięć lat, jest potwierdzone opinią jednostki naukowej w rozumieniu powołanych wyżej przepisów) może korzystać z ulgi na nowe technologie. Powyższe potwierdza przykładowo interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 10 września 2009 r. (sygn. akt IPPB5/423-330/09-5/AM) potwierdził możliwość skorzystania z ulgi na nowe technologie, podobne podejście zastosował w interpretacji indywidualnej z dnia 23 lipca 2009 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu (sygn. akt ILPB3/423-328/09-4/HS) w odniesieniu np. do systemów informatycznych do zarządzania firmą, logistyką, obsługi finansowo-księgowej oraz podtrzymywania relacji z klientami.

Bank podkreśla, iż organy podatkowe potwierdzają stanowisko Banku uznając prawo do zastosowania ulgi na nowe technologie poprzez korektę CIT-8. W tym zakresie, Bank wskazuje np. interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 29 maja 2009 r. (sygn. akt ITPB3/423-166/09/DK) oraz interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 19 stycznia 2010 r. (sygn. akt IBPBI/2/423-67/10/JD).

W konsekwencji Bank stoi na stanowisku, iż w sytuacji potwierdzenia przez niezależną jednostkę naukową (w rozumieniu wyżej powołanych przepisów) statusu nowej technologii odpowiedniej wartości niematerialnej i prawnej, Bank uzyska prawo do skorzystania z ulgi na nowe technologie poprzez korektę deklaracji CIT-8 za dany rok podatkowy z uwagi na fakt spełnienia wszystkich warunków niezbędnych ku temu, wskazanych w art. 18b Ustawy CIT.

W związku z powyższym uzasadnieniem Bank wnosi o potwierdzenie swojego stanowiska poprzez stosowną interpretację indywidualną, o którą występuje niniejszym wnioskiem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl