IPPB5/423-469/10-2/AM - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dochodu fundacji wynikającego z otrzymania samochodu osobowego na podstawie umowy darowizny.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 września 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-469/10-2/AM Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dochodu fundacji wynikającego z otrzymania samochodu osobowego na podstawie umowy darowizny.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji przedstawione we wniosku z dnia 23 lipca 2010 r. (data wpływu 26 lipca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - jest prawidłowe;

* możliwości wydatkowania dochodu zadeklarowanego na cele statutowe w innym roku podatkowym, niż został osiągnięty - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lipca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz możliwości wydatkowania dochodu zadeklarowanego na cele statutowe w innym roku podatkowym, niż został osiągnięty.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Fundacja) działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (tekst jedn. Dz. U. z 1991 r. Nr 46, poz. 203 z późn. zm.) oraz postanowień Statutu z dnia 5 września 2009 r.

Celem Fundacji zgodnie z § 9 ust. 1 Statutu jest działalność naukowa, naukowo - techniczna, oświatowa w zakresie odnawialnych źródeł energii takich, jak: energia spadku wody, energia słoneczna, energia wiatru, energia biomasy oraz biogazu, energia pływów morskich czy też energia geotermalna. Dodatkowo, celem uniknięcia wątpliwości w ust. 2 przedmiotowego paragrafu Statutu zastrzeżono, iż Fundacja prowadzi działalność w sferze publicznej w zakresie nauki i oświaty w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.

Zgodnie z § 10 Statutu Fundacja realizuje swoje cele poprzez, następujące formy działania:

* organizowanie spotkań, szkoleń, seminariów, konferencji oraz innych form poszerzania wiedzy służących promocji celów Fundacji,

* świadczenie bezpośredniej i pośredniej pomocy rzeczowej, finansowej i organizacyjnej, w tym tworzenie warunków do jej rozwoju, na rzecz podmiotów (osób fizycznych, osób prawnych i jednostek nie posiadających osobowości prawnej) prowadzących, wspomagających lub organizujących działalność w zakresie celów określonych w § 9 Statutu,

* wyrażanie stanowiska wobec projektów aktów prawnych związanych z funkcjonowaniem na rynku energetycznego,

* formułowanie innego rodzaju ocen, wniosków i postulatów, w tym występowanie do władz państwowych, urzędów, organizacji,

* innego rodzaju uczestnictwo w życiu publicznym, w tym we współpracy z organizacjami realizującymi zbliżone cele,

* współpracę i uczestnictwo w organizacjach krajowych, zagranicznych i międzynarodowych,

* gromadzenie, opracowywanie i publikowanie informacji na tematy związane z celami Fundacji,

* współpracę z osobami i instytucjami w zakresie zbierania informacji i wymiany doświadczeń oraz wiedzy na tematy związane z celami Fundacji,

* finansowanie nagród i stypendiów,

* propagowanie celów Fundacji poprzez środki masowego przekazu.

W dniu 21 kwietnia 2010 r. Fundacja otrzymała od osoby fizycznej w darowiźnie używany samochód osobowy, którego wartość dla celów wyłącznie ewidencyjnych została określona w wysokości 55.000,00 zł W umowie zawartej w tym przedmiocie, darczyńca zastrzegł, iż jego zamiarem jest wsparcie Fundacji w zakresie realizacji jej celów statutowych, a w szczególności wsparcie Fundacji w czynnościach administracyjnych związanych z jej wyżej wymienionymi celami statutowymi.

Fundacja udostępniła ww. samochód swojemu prokurentowi, który nie jest jednocześnie pracownikiem Fundacji, zawierając z nim pisemną umowę, stosownie do której będzie wykorzystywał samochód wyłącznie w celu wykonywania czynności statutowych Fundacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy wolny od podatku dochodowego jest uzyskany przez Fundację dochód, wynikający z otrzymania samochodu osobowego na podstawie umowy darowizny, w wypadku jeśli darowany samochód zostanie przeznaczony między innymi na wspieranie organizowania spotkań, szkoleń, seminariów, konferencji oraz innych form poszerzania wiedzy służących promocji celów Fundacji i Fundacja będzie ponosiła wydatki z tym związane.

2.

Czy dla uzyskania zwolnienia nie jest konieczne bezpośrednie następstwo czasowe pomiędzy przeznaczeniem dochodu, a jego wydatkowaniem w okresie jednego roku podatkowego.

Zdaniem Wnioskodawcy

Uwagi ogólne

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o CIT podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych są (z zastrzeżeniem art. 1 ust. 2 oraz art. 1a powołanej ustawy) osoby prawne. Fundacja posiada osobowość prawną, którą uzyskuje z chwilą wpisania do rejestru zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o fundacjach, tak więc jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Generalnie, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT wartość otrzymanej nieodpłatnie rzeczy stanowi przychód do opodatkowania. Z drugiej strony, art. 16 ust. 1 ustawy o CIT zawiera zamknięty katalog wydatków, których nie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. W szczególności, wyłączenia w zakresie wydatków związanych z samochodem osobowym są zawarte w pkt 4, 30, 49-51 ww. art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, które co do zasady, jak wskazuje Wnioskodawca, nie będą miały zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Jednocześnie, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, wolne od podatku są: dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo - techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele. Z powołanego przepisu wynika, że dochody podatników, których celem wskazanym w statucie (ogólnie i konkretnie) są cele wymienione w ww. przepisie, podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego. Z kolei, w art. 17 ust. 1c ustawy o CIT ustawodawca wymienił podmioty, które nie mogą korzystać z analizowanego zwolnienia wśród nich brak jest fundacji.

Stosownie do art. 17 ust. 1b ustawy o CIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Natomiast zgodnie z art. 17 ust. 1a ustawy o CIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

* dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu poniżej 1,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek badawczo-rozwojowych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego,

* dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k,

* dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

W związku z powyższym Wnioskodawca wskazuje, iż w celu skorzystania z analizowanego zwolnienia przez Fundację, powinny być spełnione warunki określone w ww. przepisach art. 17 ustawy o CIT, na które zwraca uwagę również Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, np. w interpretacji indywidualnej z dnia 25 listopada 2008 r. (sygn. IPPB3/423-7/08-2/IŚ):

"Aby skorzystać z tego zwolnienia konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

1.

podatnik korzystający ze zwolnienia musi prowadzić działalność statutową (niekoniecznie wyłącznie) określoną w art. 17 ust. 1 pkt 4 powołanej ustawy;

2.

dochody muszą być przeznaczone na cele działalności statutowej wymienione w tym przepisie;

3.

dochody muszą być - bez względu na termin - wydatkowane na te cele, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodu."

Ad. 1.

Cele określone w Statucie Fundacji mieszczą się w katalogu celów wymienionych w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT (działalność naukowa, naukowo - techniczna, oświatowa). Fundacja prowadzi działalność zgodną z tymi celami i przeznacza, wydatkuje uzyskany dochód (w tym wynikający z otrzymania samochodu osobowego w ramach darowizny i jego używania) na cele działalności statutowej. Wnioskodawca zwraca uwagę, iż z perspektywy zastosowania zwolnienia nie jest istotne źródło pochodzenia takiego dochodu. W opinii Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie wyrażonej w interpretacji indywidualnej z dnia 12 sierpnia 2009 r. (sygn. IPPB5/423-312/09-3/AM):

(...) zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej, czy też - (...) z darowizny."

Jednocześnie, w ocenie Fundacji uzyskiwany przez nią dochód nie został wymieniony w art. 17 ust. 1a ustawy o CIT.

W związku z tym, iż cele Fundacji pokrywają się z celami z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, Fundacja uważa, iż jej dochód (uzyskany z tytułu darowizny i używania samochodu osobowego w prowadzonej działalności gospodarczej zgodnej z ww. celami) powinien być wolny od podatku dochodowego od osób prawnych. W ocenie Wnioskodawcy, stanowisko Fundacji w tym zakresie uzasadnione jest również w świetle postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego w Piotrkowie Trybunalskim z dnia 25 kwietnia 2005 r. (sygn. US 1-423/4/05), w którym w podobnej sprawie dotyczącej Wspólnoty stwierdzono, że dochód uzyskany w związku z otrzymaniem w formie darowizny kotłów olejowych, służących jej działalności statutowej jest wolny od podatku dochodowego.

W zakresie przepisu art. 17 ust. 1b ustawy o CIT Fundacja zwraca uwagę, iż przeznaczenie/wydatkowanie dochodu na cele statutowe nie musi mieć charakteru bezpośredniego, gdyż sposoby wydatkowania dochodu określone w tym przepisie mają jedynie charakter przykładowy i na możliwość pośredniego ich charakteru wskazuje również jego wykładnia gramatyczna. Wnioskodawca wskazał, iż z perspektywy stosowania przepisu art. 17 ust. 1b ustawy o CIT i użytego w nim wyrazu "wydatkowany" w niniejszej sprawie mają znaczenie jedynie wydatki ponoszone w związku z używaniem przez Fundację samochodu. W tym zakresie kwestia samego nabycia samochodu jest obojętna dla stosowania ww. przepisu, gdyż Fundacja nic nie wydatkowała na nabycie samochodu, ponieważ otrzymała go w darowiźnie. Poniesienie wydatków w związku z używaniem samochodu przez Fundację, w ocenie Wnioskodawcy, jest związane w sposób przynajmniej pośredni z celami Fundacji.

Konstrukcja art. 17 ust. 1b ustawy o CIT, gdzie został użyty zwrot "w tym także" wskazujący jednoznacznie, iż wymienione w nim sposoby wydatkowania dochodu - tj. "nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów" - mają jedynie charakter przykładowy i inne sposoby wydatkowania dochodu, nawet pośrednio służące realizacji celów Fundacji, również będą wypełniały hipotezę ww. przepisu. Przedmiotowy pogląd został już utrwalony w orzecznictwie. W szczególności zdaniem Sądu Najwyższego wyrażonym w uchwale składu siedmiu sędziów z dnia 13 marca 2002 r. (sygn. akt III ZP 21/01):

"Niedopuszczalne jest więc prowadzenie wykładni przepisów prawa o fundacjach i przepisów prawa o podatku dochodowym od osób prawnych w sposób zawężający przedmiotowy zakres przysługującego fundacjom zwolnienia od tego podatku". W ocenie Sądu Najwyższego " (...) sposoby wspierania działalności naukowej określone w art. 17 ust. 1b ustawy mają jedynie przykładowy charakter, co wynika wprost ze zwrotu "w tym także". Nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośredniemu wspieraniu działalności naukowej jest więc tylko jednym ze sposobów prowadzenia tej działalności. Mówiąc inaczej, powołany przepis nie wykluczył wspierania działalności naukowej w inny sposób, choćby "tylko "pośredni."

Ponadto, Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale z dnia 10 sierpnia 2009 r. (sygn. akt II FPS 4/09), podjętej w składzie siedmiu sędziów w celu rozstrzygnięcia wątpliwości związanych z zastosowaniem analizowanego zwolnienia i w celu wprowadzenia jednolitej wykładni w tym zakresie, podzielił ww. stanowisko Sądu Najwyższego i stwierdził, że:

" (...) na pośredni tylko związek między przeznaczeniem a wydatkowaniem wskazuje także wykładnia gramatyczna art. 17 ust. 1b u.p.d.o.p. Zauważyć bowiem należy, że przepis ten jest zdaniem wielokrotnie złożonym z których pierwsze i drugie kończą się zwrotami "w tym przepisie" a trzecie rozpoczyna się zwrotem "w tym także" będącym partykułą modyfikującą sens wypowiedzi, która ma charakter spójnika (Gramatyka języka polskiego z ćwiczeniami pod. red. W. Doroszewskiego i B. Wieczorkowskiego, Warszawa 1959, s. 285; S. Wronkowska, M. Zieliński, Problemy i zasady redagowania tekstów prawnych. Warszawa 1993 r., s. 148; Słownik poprawnej polszczyzny (red. W. Doroszewski) Warszawa 1976 r., s. 491; wyrok NSA z dnia 18 sierpnia 2004 r., FSK 207/04 ONSA i WSA 2005, nr 2, poz. 18). (...) z art. 17 ust. 1b u.p.d.o.p. wynika, iż wydatkować osiągnięty i przeznaczony dochód na cel społecznie użyteczny można także pośrednio."

Wnioskodawca wskazuje, iż określone w Statucie cele Fundacji nie muszą być realizowane wyłącznie w jednym pomieszczeniu, mającym pięć metrów kwadratowych, które stanowi siedzibę rejestrową Fundacji. Dotyczy to w szczególności organizowania spotkań, szkoleń, seminariów, konferencji oraz innych form poszerzania wiedzy, w przypadku których często są wymagane specjalistyczne pomieszczenia i wykorzystanie samochodu w tym zakresie staje się bardzo pomocne. Wnioskodawca podkreślił, iż w zasadzie z celami Fundacji ogólnie może się wiązać konieczność poruszania się po kraju i za granicą ww. samochodem. W świetle powyższego uzyskany przez Fundację dochód, wynikający z otrzymania w darowiźnie i używania samochodu osobowego, jest w jej ocenie wolny od podatku dochodowego, ponieważ darowany samochód jest używany (tj. jest przeznaczany i wydatki z tego tytułu są ponoszone) w związku z celami Fundacji, określonymi w statucie (tj. działalnością naukową, naukowo - techniczną, oświatową) poprzez wspieranie w szczególności organizowania spotkań, szkoleń, seminariów, konferencji oraz innych form poszerzania wiedzy służących promocji celów Fundacji, które jednocześnie są preferowane przez ustawę.

Ad.2.

Dodatkowo, w opinii Fundacji dla uzyskania zwolnienia nie jest konieczne bezpośrednie następstwo czasowe pomiędzy uzyskaniem dochodu, a jego przeznaczeniem/wydatkowaniem w okresie jednego roku podatkowego. Jak wynika to z przepisów ustawy o CIT ustawodawca nie określił ram czasowych możliwości przeznaczenia i wydatkowania dochodu zwolnionego od opodatkowania. Dla zastosowania zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT dochód może być wydatkowany na cel, na jaki został przeznaczony bez względu na termin (art. 17 ust. 1b ustawy o CIT). W ocenie Fundacji może zatem być wydatkowany w innym roku podatkowym, niż został osiągnięty i zadeklarowany, bowiem ustawodawca nie ogranicza tej czynności żadnym terminem. Podstawowym warunkiem jest jednak to, aby zadeklarowany jako przeznaczony na określony cel dochód faktycznie na niego został wydatkowany. Powyższy pogląd podzielił Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 23 lutego 2009 r. (sygn. nr IPPB3/423-1541/08-2/k.k.):

"Ważne jest to, iż dla uzyskania zwolnienia nie jest konieczne bezpośrednie następstwo czasowe pomiędzy przeznaczeniem dochodu a jego wydatkowaniem w okresie jednego roku podatkowego. Dla zastosowania tego zwolnienia dochód może być wydatkowany na cel, na jaki został przeznaczony bez względu na termin. Może zatem być wydatkowany w innym roku podatkowym, niż został osiągnięty i zadeklarowany, bowiem ustawodawca nie ogranicza tej czynności żadnym terminem. Podstawowym warunkiem jest jednak to, aby zadeklarowany jako przeznaczony na określony cel dochód faktycznie na niego został wydatkowany."

W orzecznictwie sądów administracyjnych wskazywano, iż dla zastosowania zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT warunkiem nie jest bezpośrednie następstwo czasowe pomiędzy uzyskaniem dochodu, a jego przeznaczeniem/wydatkowaniem. Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego wyrażonym w uchwale składu siedmiu sędziów z dnia 20 listopada 2000 r. (sygn. akt FPS 9/00):

"Nie budzi żadnych wątpliwości, że ustawodawca dopuścił rozdzielenie w czasie (i to bez ograniczenia) "przeznaczenia" dochodu, przejawem którego jest jedynie zadeklarowanie zamiaru, od "wydatkowania" tego dochodu. Dla skorzystania ze zwolnienia podatkowego lub jego utraty ma natomiast zasadnicze znaczenie ocena, czy zarówno "przeznaczenie" jak i "wydatkowanie" nastąpiło "na cele określone w przepisach."

Zgodnie z powyższym w ocenie Fundacji do uzyskania zwolnienia nie jest konieczne bezpośrednie następstwo czasowe pomiędzy przeznaczeniem dochodu, a jego wydatkowaniem w okresie jednego roku podatkowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się w zakresie:

* możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych za prawidłowe,

* możliwości wydatkowania dochodu zadeklarowanego na cele statutowe w innym roku podatkowym, niż został osiągnięty za prawidłowe.

Jak wskazał Wnioskodawca Fundacja działa zgodnie z ustawą z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (tekst jedn. Dz. U. z 1991 r. Nr 46, poz. 203 z późn. zm.), innymi przepisami prawa oraz statutem z dnia 5 września 2009 r.

Fundacja posiada osobowość prawną, a zatem jako osoba prawna jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie nie została wymieniona przez ustawodawcę w treści art. 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) jako podmiot zwolniony od podatku.

Zatem Wnioskodawca, tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną, podlega ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w tej ustawie. Oznacza to, że Wnioskodawca ustala dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo - techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenie wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Podkreślenia wymaga, iż ramy omawianego zwolnienia wyznaczone zostały przez art. 17 ust. 1b i art. 17 ust. 1a pkt 2 cytowanej ustawy podatkowej.

Na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 tego artykułu, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Z kolei - w myśl art. 17 ust. 1a pkt 2 tejże ustawy zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Stosownie do art. 17 ust. 1e zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie stosuje się również w przypadku lokowania dochodów poprzez nabycie:

1.

wyemitowanych po dniu 1 stycznia 1989 r. obligacji Skarbu Państwa lub bonów skarbowych oraz obligacji wyemitowanych przez jednostki samorządu terytorialnego po dniu 1 stycznia 1997 r.,

2.

papierów wartościowych lub niebędących papierami wartościowymi instrumentów finansowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c) i d) ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538), o ile nabycie takie nastąpiło w ramach zarządzania portfelem, o którym mowa w art. 75 tej ustawy, pod warunkiem zdeponowania tych papierów wartościowych lub instrumentów finansowych na odrębnym rachunku prowadzonym przez uprawniony podmiot w rozumieniu powołanej ustawy,

3.

jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych działających na podstawie ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546).

Zgodnie z art. 17 ust. 1f zwolnienie, o którym mowa w ust. 1e, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczany i wydatkowany, bez względu na termin, na cele określone w ust. 1.

W przedstawionym stanie faktycznym celem Fundacji zgodnie z § 9 ust. 1 Statutu jest działalność naukowa, naukowo - techniczna, oświatowa w zakresie odnawialnych źródeł energii takich, jak: energia spadku wody, energia słoneczna, energia wiatru, energia biomasy oraz biogazu, energia pływów morskich czy też energia geotermalna. W ust. 2 przedmiotowego paragrafu Statutu zastrzeżono, iż Fundacja prowadzi działalność w sferze publicznej w zakresie nauki i oświaty w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. W dniu 21 kwietnia 2010 r. Fundacja otrzymała od osoby fizycznej w darowiźnie używany samochód osobowy, którego wartość dla celów wyłącznie ewidencyjnych została określona w wysokości 55.000,00 zł W umowie zawartej w tym przedmiocie, darczyńca zastrzegł, iż jego zamiarem jest wsparcie Fundacji w zakresie realizacji jej celów statutowych, a w szczególności wsparcie Fundacji w czynnościach administracyjnych związanych z jej wyżej wymienionymi celami statutowymi.

Fundacja udostępniła ww. samochód swojemu prokurentowi, który nie jest jednocześnie pracownikiem Fundacji, zawierając z nim pisemną umowę, stosownie do której będzie wykorzystywał samochód wyłącznie w celu wykonywania czynności statutowych Fundacji.

Ze wskazanych powyżej przepisów wynika, iż zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest zwolnieniem warunkowym. Dla skorzystania z tego zwolnienia podatnik musi spełnić łącznie dwie przesłanki:

* jego celem musi być działalność wymieniona w tym przepisie, przy czym statut może przewidywać również inne cele działalności,

* uzyskane dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej, a następnie wydatkowane na te cele bez względu na termin.

Z przytoczonych przepisów wynika, iż zastosowanie do Fundacji zwolnienia przedmiotowego zależy więc nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele.

Należy jednak wskazać, iż przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej), toteż stosowane muszą być w sposób ścisły. Wymóg ten w równym stopniu dotyczy sformułowania ustawy, jak też wymienionych w statucie rodzajów statutowej działalności jednostki, co oznacza, iż nie mogą być one poddane wykładni rozszerzającej.

Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych sformułowanie "w części przeznaczonej na te cele" oznacza, iż jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych "innych celów", nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od podatku przeznaczonego na nie dochodu. Nie można bowiem w tym zakresie zastosować wykładni rozszerzającej ustawowy zakres zwolnienia podatkowego.

Przeznaczenie i wydatkowanie dochodu powinna charakteryzować tożsamość celu, na który Fundacja najpierw dochód przeznaczyła, a następnie wydatkowała. Nie spełnienie któregokolwiek z wyżej określonych warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia przedmiotowego skutkuje tym, iż Fundacja musi się liczyć z obowiązkiem poniesienia ciężaru podatku dochodowego.

Jednocześnie wskazać należy, iż pod pojęciem "których celem statutowym jest działalność" należy rozumieć, że zwolnienie określone w tym przepisie ma zastosowanie w odniesieniu do tych jednostek, które w sposób bezpośredni prowadzą działalność naukową, naukowo - techniczną, oświatową, bądź też przyczyniają się w sposób pośredni do jej prowadzenia. Oznacza to, że przez pojęcie: "których celem statutowym jest działalność" należy rozumieć nie tylko bezpośrednie podejmowanie przedsięwzięć naukowych, oświatowych przez daną jednostkę, lecz także wspieranie takiej działalności, o ile wynika to wprost z zatwierdzonego statutu.

Ważne jest to, iż dla uzyskania zwolnienia nie jest konieczne bezpośrednie następstwo czasowe pomiędzy przeznaczeniem dochodu a jego wydatkowaniem w okresie jednego roku podatkowego. Dla zastosowania tego zwolnienia dochód może być wydatkowany na cel, na jaki został przeznaczony bez względu na termin. Może zatem być wydatkowany w innym roku podatkowym, niż został osiągnięty i zadeklarowany, bowiem ustawodawca nie ogranicza tej czynności żadnym terminem. Podstawowym warunkiem jest jednak to, aby zadeklarowany jako przeznaczony na określony cel dochód faktycznie na niego został wydatkowany. Jest istotne to, że tylko przeznaczenie dochodu na cele statutowe lub inne społecznie użyteczne i preferowane przez ustawodawcę nie wystarczy dla zachowania prawa do zwolnienia, gdyż wydatkowanie dochodu na inny niż statutowy lub społecznie użyteczny cel, to zwolnienie unicestwi. Z przedstawionych uregulowań zawartych w art. 17 ust. 1 pkt 4 i art. 17 ust. 1a u.p.d.o.p. wynika ponadto jeszcze inny wniosek, a mianowicie, że ustawodawca wyraźnie powiązał prawo do zwolnienia podatkowego z rzeczywistym wydatkowaniem dochodu na cele zasługujące na taki rodzaj preferencji. Utrata zwolnienia następuje zatem wyłącznie w wypadku, gdy dochód przeznaczony na działalność wskazaną w ustawie zostanie zużyty na inne cele i tylko do wysokości dochodu spożytkowanego niezgodnie z deklaracją. Dopiero bowiem stwierdzenie (zadeklarowanie woli o skorzystaniu ze zwolnienia), że dochód wskazany w zeznaniu podatkowym jako zwolniony został faktycznie przeznaczony na inne cele, powoduje utratę zwolnienia od podatku.

Odnosząc się do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego należy stwierdzić, iż Fundacja udostępniając samochód, otrzymany w darowiźnie, prokurentowi, który będzie wykorzystywał go wyłącznie do realizacji celów statutowych Fundacji, spełnia przesłanki umożliwiające zastosowanie zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jak wskazano powyżej utrata przedmiotowego zwolnienia nastąpi, gdy dochód uzyskany z tytułu darowizny, przeznaczony na działalność naukową, naukowo - techniczną, oświatową, zostanie zużyty na inne cele niezgodnie z deklaracją, a zatem np. w sytuacji wykorzystywania otrzymanego przez Fundację w darowiźnie samochodu, na cele osobiste prokurenta, bądź nie związane z realizacją celów statutowych Fundacji.

Innymi słowy wolny jest od podatku uzyskany przez Fundację dochód, wynikający z otrzymania samochodu osobowego na podstawie umowy darowizny, w wypadku jeśli darowany samochód zostanie przeznaczony na realizację celów statutowych Fundacji m.in.: wspieranie organizowania spotkań, szkoleń, seminariów, konferencji oraz innych form poszerzania wiedzy służących promocji celów Fundacji i Fundacja będzie ponosiła wydatki z tym związane. Jednocześnie nie jest konieczne następstwo czasowe pomiędzy przeznaczeniem dochodu, a jego wydatkowaniem w okresie jednego roku podatkowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47. ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl