IPPB5/423-428/11-3/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-428/11-3/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 28 marca 2011 r. (data nadania 2 maja 2011 r., data wpływu 5 maja 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z prowadzoną akcją społeczną pt. (...) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z prowadzoną akcją społeczną pt. (...).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej posiada sieć sklepów sprzedaży hurtowej. Wnioskodawca prowadzi szereg działań mających na celu wsparcie mikro-oraz małych przedsiębiorców, stanowiących podstawową grupę klientów nabywających towary od Wnioskodawcy, aby mogli oni skutecznie konkurować z innymi podmiotami. W przypadku spadku rentowności lub likwidacji działalności przez mikro-i małych przedsiębiorców, automatycznie ograniczeniu uległaby także wartość obrotów Wnioskodawcy.

Jedną z akcji prowadzonych przez Wnioskodawcę mających na celu wsparcie mikro-i małych przedsiębiorców jest zainicjowana przez Wnioskodawcę akcja społeczna pt. (...) (dalej: "Akcja"). Jest to ogólnopolski program społeczny mający na celu promocję jak i wspieranie niezależnych, osiedlowych sklepików oraz polskiego tradycyjnego handlu. Akcja ta ma na celu podkreślenie, iż ten segment rynku jest szczególnie ważny dla polskiej gospodarki i społeczeństwa, ponieważ generuje znaczącą liczbę miejsc pracy. Dodatkowo, poprzez swój unikalny charakter lokalne, małe sklepy, odzwierciedlają klimat otoczenia, w którym funkcjonują, są miejscem spotkań i integracji mieszkańców. Każdy sklep jest jedyny w swoim rodzaju i stanowi ostoję normalnego, tradycyjnego stylu życia - bez pośpiechu, anonimowości. Głównym celem Akcji jest zatem zwrócenie uwagi na rolę, jaką pełnią małe sklepiki "za rogiem" w promowaniu zakorzenienia w lokalnej społeczności, które może się przejawiać również w robieniu zakupów w najbliższym osiedlowym sklepiku.

Oprócz Wnioskodawcy, Partnerami w projekcie są organizacje pozarządowe. W związku z przygotowaniem Akcji, Wnioskodawca poniósł szereg wydatków, m.in. na:

* opracowaniu strategii,

* promowaniu Akcji w mediach,

* przygotowaniu strony internetowej www. (...).pl,

* przygotowaniu i zakupie materiałów reklamowych wykorzystywanych przez Wnioskodawcę, tj. plakaty, banery, naklejki na szybę, naklejki na wiaty wózkowe.

W ramach Akcji organizowany jest również plebiscyt na wybór ulubionego sklepu Organizatorem i fundatorem nagród jest Wnioskodawca. Wnioskodawca planuje dalszy rozwój Akcji, dlatego w przyszłości pojawią się dodatkowe wydatki związane z promocją polegające na:

* pokrywaniu kosztów funkcjonowania Rady programowej. Rada będzie odpowiedzialna za przygotowanie narzędzi badawczych i rekomendacji, czynny udział w panelach organizowanych z udziałem przedstawicieli władz lokalnych w poszczególnych gminach w Polsce. Ich podstawowym celem będzie podkreślenie dużego znaczenia małych sklepów na rynku lokalnym. Dodatkowo jej zadaniem będzie przygotowanie planu współpracy gmin z małymi sklepami W skład Rady wejdą przedstawiciele instytucji naukowych, pozarządowych, media i pracownicy Wnioskodawcy. Przewidywane koszty wynagrodzenie członków Rady za działania badawczo-dydaktyczne, catering podczas spotkań;

* pokrywaniu kosztów organizacji Międzynarodowego Dnia Zakupów Osiedlowych;

* przewidywane koszty reklama, plakaty, ulotki, nagrody w konkursach.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wydatki związane z prowadzoną Akcją Społeczną - pt. (...), której inicjatorem, jak i głównym partnerem jest Wnioskodawca stanowią koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy wszelkie koszty związane z przeprowadzaną akcją społeczną pt. (...) stanowią koszty uzyskania przychodów Wnioskodawcy zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: "ustawa o ClT").

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy o CIT - kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z powszechnie akceptowaną interpretacją powyższego przepisu, w koszty uzyskania przychodów zaliczyć można koszty spełniające łącznie następujące przesłanki:

* został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunkom musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosz to uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),

* pozostaje w z wiązko z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

* poniesiony został w celo uzyskania, zachowania lob zabezpieczenia przychodów lub może mleć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

* został właściwie udokumentowany,

* nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu enumeratywnie wymienionych w przywołanym art. 16 ust. 1 ustawy o CIT mogą stanowić koszt uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiągniętymi przychodami, w tym służą zachowania albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów. W szczególności zaś wydatki poniesione w celu uzyskania przychodu (zachowania, zabezpieczenia źródła przychodu), względnie w celu uniknięcia ryzyka wystąpienia strat, bądź znacznego zmniejszenia uzyskiwanych dotąd dochodów. Kosztami będą zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskiwanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim.

Projekt pt. (...) jest elementem strategii Wnioskodawcy, której celem jest okazanie lokalnego zakorzenienia firmy w Polsce oraz budowanie świadomości, że Wnioskodawca, jako hurtownia, wspiera rozwój swoich partnerów oraz polski tradycyjny handel. Poprzez ten projekt Wnioskodawca inwestuje w zmianę postaw społecznych, co ma wzmocnić znaczenie małych, rodzinnych sklepików i docelowo przełożyć się na wzrost zakupów wśród lokalnej społeczności w najbliższym osiedlowym sklepiku.

Głównymi celami projektu z punktu widzenia Wnioskodawcy jest:

1.

Wspieranie tradycyjnego handlu, jako ważnego klienta Wnioskodawcy),

2.

Budowanie świadomości zaangażowania Wnioskodawcy w rozwój polskich przedsiębiorstw - zarówno dostawców, jak i klientów.

Zdaniem Wnioskodawcy społeczne zaangażowanie firmy wzmacnia jej pozytywny wizerunek. Jednym ze sposobów budowania swojego wizerunku w zbiorowej świadomości jest angażowanie się firmy w działalność społeczną. Społeczne zaangażowanie wpływa na zwiększenie pozycji firmy na rynku, która jest postrzegana jako firma nie tylko nastawiona na zysk.

Mając powyższe na uwadze, zdaniem Wnioskodawcy, stwierdzić więc należy, że wydatki na organizowane kampanie społeczne, w tym Projekt pt. (...) mieszczą się w kategorii pośrednich kosztów uzyskania przychodów służących zachowaniu lub zabezpieczeniu źródła przychodów.

Dodatkowym zakładanym przez Wnioskodawcę celem, poza budową pozytywnego wizerunku jest również wsparcie lokalnych przedsiębiorców, będących klientami Wnioskodawcy, bądź też potencjalnymi jego klientami. Wnioskodawca przyczyni się do poprawy ich sytuacji ekonomicznej, co będzie przekładało się na wzrost ich przychodów. Wnioskodawca zakłada, iż w długoterminowej perspektywie przedmiotowa Akcja przełoży się na wzrost sprzedaży towarów Wnioskodawcy, a tym samym również wpłynie na wzrost przychodów podatkowych Wnioskodawcy.

Kolejnym zakładanym celem Akcji przez Wnioskodawcę jest wzmocnienie lojalności klientów, a biorąc pod uwagę obecną sytuacje ekonomiczną i wzrost konkurencji, lojalność jest jednym z najważniejszych czynników mających bezpośredni wpływ na przychody.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, wszelkie poniesione koszty opisane w stanie faktycznym, związane z przygotowaniem Akcji oraz potencjalne przyszłe koszty związane z przeprowadzeniem Akcji spełniają i w przyszłości będą spełniać przesłanki umożliwiające zaliczenie ich do kosztów uzyskania przychodów.

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy wszelkie koszty związane z promowaniem, propagowaniem oraz przeprowadzeniem akcji społecznej pt. (...) mogą stanowić koszty uzyskania przychodów Wnioskodawcy zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, do kosztów uzyskania przychodów zalicza się wydatki poniesione w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

Na podstawie powyższego przepisu możliwe jest zatem zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów wydatku, który - racjonalnie oceniając - mógłby przyczynić się do powstania przychodu czy jego zwiększenia, nawet jeżeli przychód faktycznie nie wystąpi.

Należy przy tym zauważyć, że definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu, każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy jego poniesieniem, a powstaniem lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania. Przesłankę celowości spełniają zarówno te wydatki, których poniesienie służy bezpośrednio osiąganiu konkretnych przychodów, jak i te, których nie można w taki sposób przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako zmierzające do ich osiągnięcia.

Przepisy ustawy podatkowej dokonują jednocześnie podziału kosztów na koszty bezpośrednio związane z przychodami i koszty "pośrednie" (koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami).

Jako koszty "pośrednie" przyjmowane są przede wszystkim koszty funkcjonowania podatnika, a których ponoszenie jest związane z prowadzeniem działalności.

Decydującym czynnikiem pozwalającym zaliczyć dany wydatek do kosztów uzyskania przychodów jest zatem poniesienie go w celu osiągnięcia przychodu, bądź zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów, przy czym każdy wydatek, poza wyraźnie wskazanym w ustawie - wymaga indywidualnej oceny pod kątem adekwatnego związku z przychodami i racjonalności działania podmiotu.

W złożonej rzeczywistości życia gospodarczego istnieje obiektywna i zasadnicza trudność w precyzyjnym wyznaczeniu linii rozgraniczającej poszczególne przejawy aktywności gospodarczej, wykazywanej przez przedsiębiorców. Chodzi tu o ich podstawową działalność (produkcję, handel, usługi) i towarzyszące tej działalności przedsięwzięcia o charakterze marketingowym, promocyjnym, reklamowym, reprezentacyjnym - dotyczące sprzedaży wytwarzanych dóbr i usług oraz relacji z aktualnymi i potencjalnymi kontrahentami.

O tym, co jest celowe i potrzebne w prowadzonej działalności gospodarczej, decyduje podmiot prowadzący tę działalność, lecz nie każdy wydatek ponoszony w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą stanowić może koszt uzyskania przychodu i jako taki podlegać odliczeniu od postawy opodatkowania. Takimi kosztami bowiem nie mogą być wydatki enumeratywnie wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

* został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),

* jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

* pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

* poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

* został właściwie udokumentowany,

* nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Powyższe oznacza, iż wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu enumeratywnie wymienionych w przywołanym art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, mogą stanowić koszt uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiągniętymi przychodami, w tym służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów. W szczególności zaś wydatki poniesione w celu uzyskania przychodu (zachowania, zabezpieczenia źródła przychodu), względnie w celu uniknięcia ryzyka wystąpienia strat, bądź znacznego zmniejszenia uzyskiwanych dotąd dochodów.

Istotnym jest, że wykazanie związku poniesionych kosztów z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz okoliczności, że ich poniesienie ma wpływ na wysokość osiąganych przychodów, obciąża podatnika, który wywodzi określone skutki prawnopodatkowe z faktu zaliczenia tych wydatków w ciężar kosztów uzyskania przychodów.

Zgodnie z opisanym we wniosku stanem faktycznym oraz zdarzeniem przyszłym Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej posiada sieć sklepów sprzedaży hurtowej. Wnioskodawca prowadzi szereg działań mających na celu wsparcie mikro-oraz małych przedsiębiorców, stanowiących podstawową grupę klientów nabywających towary od Wnioskodawcy, aby mogli oni skutecznie konkurować z innymi podmiotami. W przypadku spadku rentowności lub likwidacji działalności przez mikro-i małych przedsiębiorców, automatycznie ograniczeniu uległaby także wartość obrotów Wnioskodawcy. Jedną z akcji prowadzonych przez Wnioskodawcę, mających na celu wsparcie mikro-i małych przedsiębiorców, jest zainicjowana przez Wnioskodawcę akcja społeczna pt. (...) (dalej: "Akcja"). Jest to ogólnopolski program społeczny mający na celu promocję jak i wspieranie niezależnych, osiedlowych sklepików oraz polskiego tradycyjnego handlu. Akcja ta ma na celu podkreślenie, iż ten segment rynku jest szczególnie ważny dla polskiej gospodarki i społeczeństwa, ponieważ generuje znaczącą liczbę miejsc pracy. Dodatkowo, poprzez swój unikalny charakter lokalne, małe sklepy odzwierciedlają klimat otoczenia, w którym funkcjonują, są miejscem spotkań i integracji mieszkańców. Każdy sklep jest jedyny w swoim rodzaju i stanowi ostoję normalnego, tradycyjnego stylu życia - bez pośpiechu, anonimowości. Głównym celem Akcji jest zatem zwrócenie uwagi na rolę, jaką pełnią małe sklepiki "za rogiem" w promowaniu zakorzenienia w lokalnej społeczności, które może się przejawiać również w robieniu zakupów w najbliższym osiedlowym sklepiku. Oprócz Wnioskodawcy, Partnerami w projekcie są organizacje pozarządowe.

W związku z przygotowaniem Akcją Wnioskodawca poniósł szereg wydatków, m.in. na:

* opracowaniu strategii,

* promowaniu Akcji w mediach,

* przygotowaniu strony internetowej www. (...).pl,

* przygotowaniu i zakupie materiałów reklamowych wykorzystywanych przez Wnioskodawcę tj. plakaty, banery, naklejki na szybę, naklejki na wiaty wózkowe.

W ramach Akcji organizowany jest również plebiscyt na wybór ulubionego sklepu. Organizatorem i fundatorem nagród jest Wnioskodawca. Wnioskodawca planuje dalszy rozwój Akcji, dlatego w przyszłości pojawią się dodatkowe wydatki związane z promocją polegające na:

* pokrywaniu kosztów funkcjonowania Rady Programowej.

Rada będzie odpowiedzialna za przygotowanie narzędzi badawczych i rekomendacji, czynny udział w panelach organizowanych z udziałem przedstawicieli władz lokalnych w poszczególnych gminach w Polsce. Ich podstawowym celem będzie podkreślenie dużego znaczenia małych sklepów na rynku lokalnym. Dodatkowo jej zadaniem będzie przygotowanie planu współpracy gmin z małymi sklepami. W skład Rady wejdą przedstawiciele instytucji naukowych, pozarządowych, media i pracownicy Wnioskodawcy. Przewidywane koszty: wynagrodzenie członków Rady za działania badawczo-dydaktyczne, catering podczas spotkań;

* pokrywaniu kosztów organizacji Międzynarodowego Dnia Zakupów Osiedlowych,

* przewidywane koszty: reklama, plakaty, ulotki, nagrody w konkursach.

Należy zaznaczyć, że z dniem 1 stycznia 2007 r. - w związku ze zmianą wprowadzoną na mocy art. 1 pkt 11 lit. a) tiret pierwsze ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 16 listopada 2006 r. (Dz. U. Nr 217, poz. 1589) - art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych uzyskał nowe brzmienie, zgodnie z którym: "nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych".

Konsekwencją tej zmiany jest uznanie wszystkich wydatków na reklamę za koszt podatkowy i wyłączenie z tych kosztów wszystkich wydatków na reprezentację. Zatem w myśl powołanego przepisu wydatek na reklamę można uznać za koszt podatkowy, jeśli będzie spełniał przesłanki określone w art. 15 ust. 1.

W związku z tym, że przepisy ustawy podatkowej nie zawierają definicji pojęć "reprezentacja" i "reklama", za celowe należy uznać odwołanie się do ich wykładni językowej.

"Słownik języka polskiego" pod redakcją profesora Stanisława Dubisza definiuje "reklamę" jako działania podmiotu gospodarczego kształtujące popyt na dane towary, usługi lub markę, poprzez poszerzenie wiedzy o nich, mające na celu zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do zakupu towarów lub usług tego właśnie podmiotu gospodarczego.

Przez "reprezentację" należy rozumieć "okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną" ("Uniwersalny Słownik Języka Polskiego pod redakcją prof. S. Dubisza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007").

Przenosząc tę definicję na grunt ustawy podatkowej, należy uznać, że reprezentacja to przede wszystkim każde działanie skierowane do istniejących lub potencjalnych kontrahentów podatnika lub osoby trzeciej w celu stworzenia oczekiwanego wizerunku podatnika w celu ułatwienia zawarcia umowy lub stworzenia korzystnych warunków jej zawarcia. Wydatki na reprezentację to koszty, jakie ponosi podatnik w celu wykreowania swojego pozytywnego wizerunku, uwypuklenia swojej zasobności, profesjonalizmu. Wydatki te jednocześnie w sposób pośredni promują firmę. Pojecie reprezentacji dotyczy kontaktów podatnika w stosunkach z innymi podmiotami i pozostaje w związku z zakresem prowadzonej przez podatnika działalności.

Rozpatrując przedmiotową sprawę zauważyć należy, że społeczne zaangażowanie Spółki w Akcję pt. (...) niewątpliwie wzmacnia jej wizerunek. Jednym ze sposobów budowania pozytywnego wizerunku w zbiorowej świadomości jest bowiem angażowanie się firmy w działalność charytatywną i społeczną. Społeczne zaangażowanie wymaga przy tym pewnego wkładu ze strony Spółki, ale w dłuższym czasie koszty te zwracają się. Wzrasta bowiem lojalność klientów, zwiększa się pozycja firmy na rynku, która jest postrzegana jako firma nie tylko nastawiona na zysk.

W przedmiotowej sprawie cele akcji społecznej pt. (...) wskazane przez Spółkę tj.: promocja jak i wspieranie niezależnych, osiedlowych sklepików oraz polskiego tradycyjnego handlu z uwagi na fakt, że ten segment rynku jest szczególnie ważny dla polskiej gospodarki i społeczeństwa, ponieważ generuje znaczącą liczbę miejsc pracy, a ponadto lokalne, małe sklepy odzwierciedlają klimat otoczenia, w którym funkcjonują: są miejscem spotkań i integracji mieszkańców, a każdy sklep stanowi ostoję normalnego, tradycyjnego stylu życia - bez pośpiechu, anonimowości; celem Akcji jest zatem zwrócenie uwagi na rolę, jaką pełnią małe sklepiki "za rogiem" w promowaniu zakorzenienia w lokalnej społeczności, które może się przejawiać również w robieniu zakupów w najbliższym osiedlowym sklepiku - są godne propagowania, co potwierdza obecność organizacji pozarządowych jako Partnerów w Projekcie.

Wymienianie Spółki jako autora danej kampanii, czy też listy referencyjne zawierające podziękowania za wykonaną pracę sprzyjają dotarciu do potencjalnych klientów Spółki, co z kolei przekłada się na wymierny zysk.

Ponadto z wniosku Spółki wynika, że społeczne zaangażowanie Spółki jest wykorzystywane przy zarobkowej działalności Spółki, która wspierając mikro-oraz małych przedsiębiorców zapewnia sobie grupę klientów nabywających towary od Wnioskodawcy.

A zatem należy uznać, że działania Spółki niewątpliwie zmierzają do zagwarantowania ciągłości funkcjonowania Spółki, stanowią świadome, celowe planowe narzędzie służące kreowaniu pozytywnego wizerunku Spółki i mogą sprzyjać rozwojowi działalności gospodarczej.

Mając powyższe na uwadze, stwierdzić więc należy, że wydatki Spółki na akcję społeczną pt. (...) poniesione m.in. na:

* opracowanie strategii,

* promowanie Akcji w mediach,

* przygotowanie strony internetowej (www. (...).pl),

* przygotowanie i zakup materiałów reklamowych wykorzystywanych przez Wnioskodawcę tj.: plakaty, banery, naklejki na szybę, naklejki na wiaty wózkowe,

a także planowane w przyszłości w związku z dalszym rozwojem Akcji wydatki związane z promocją polegające na:

* pokrywaniu kosztów funkcjonowania Rady Programowej: wynagrodzenie członków Rady za działania badawczo-dydaktyczne, catering podczas spotkań,

* pokrywaniu kosztów organizacji Międzynarodowego Dnia Zakupów Osiedlowych,

* przewidywane koszty: reklama, plakaty, ulotki, nagrody w konkursach

mieszczą się w kategorii pośrednich kosztów uzyskania przychodów, służących zachowaniu lub zabezpieczeniu źródła przychodów.

Jednakże - co należy wyraźnie zaznaczyć - warunkiem zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów określonych wydatków związanych z prowadzoną akcją społeczną pt. (...) jest każdorazowe wykazanie przez Spółkę, że poniesienie przedmiotowych wydatków znajduje uzasadnienie ekonomiczne - nie tylko co do zasady, ale także co do ich wielkości. Ocena zasadności ich wielkości może być dokonana w toku badania dokumentów źródłowych w postępowaniu podatkowym lub kontrolnym. Co podkreślono powyżej, nieodzowne jest zatem prawidłowe udokumentowanie wydatków poniesionych przez Wnioskodawcę w ramach akcji społecznej pt. (...).

Podsumowując, w oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe i przytoczone przepisy prawa należy stwierdzić, że wydatki Spółki związane tworzeniem i dalszym rozwojem akcji społecznej pt. (...) co do zasady stanowią koszty uzyskania przychodów, jednakże Wnioskodawca powinien wykazać w sposób wiarygodny potwierdzenie ich wykonania. Na Podatniku również ciąży obowiązek wykazania, że zamiar poniesionych wydatków był obiektywnie związany z osiągnięciem lub zamierzonym przychodem, bo to on wywodzi skutki prawne w postaci zmniejszenia zobowiązania podatkowego.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z prowadzoną akcją społeczną pt. (...) należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl