IPPB5/423-421/09-4/AM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 października 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-421/09-4/AM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni przedstawione we wniosku z dnia 24 lipca 2009 r. (data wpływu 27 lipca 2009 r.) oraz piśmie z dnia 9 października 2009 r. (data wpływu 12 października 2009 r.), uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 5 października 2009 r. Nr IPPB5/423-421/09-2/AM (data nadania 5 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* skutków podatkowych związanych z uwłaszczeniem działki na rzecz Wnioskodawcy - jest nieprawidłowe,

* skutków podatkowych związanych z nieodpłatnym przekazaniem działki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 października 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie powstania przychodu w związku z uwłaszczeniem działki i następnie przekazania jej nieodpłatnie.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca Aktem Notarialnym z dnia 30 października 1992 r. zbył odpłatnie działkę o pow. 3.151 m kw. objętą Księgą Wieczystą oraz zbył posiadanie działki o pow. 3.807 m kw. wraz ze znajdującymi się na danych działkach budynkami i urządzeniami.

W przedmiotowym Akcie Notarialnym w § 5 pkt 3 znajduje się zapis - oświadczenie sprzedającego, mówiące, że: nie będzie on rościł w przyszłości żadnych roszczeń finansowych z tytułu przeniesienia własności działki o pow. 3.807 m kw. Ponadto w § 11 danego Aktu Notarialnego zawarta jest informacja mówiąca o uregulowaniu opłaty skarbowej od danej transakcji kupna / sprzedaży nieruchomości przez strony kupującego co też zaznaczone jest w § 8 tego Aktu.

W dniu 31 marca 2009 r. kupujący - Przedsiębiorstwo dążąc do właściwego uregulowania stanu prawno - własnościowego działki o pow. 3.807 m kw. wystąpił do Wnioskodawcy z prośbą o uwłaszczenie przedmiotowej działki na rzecz Wnioskodawcy a następnie przekazanie jej nieodpłatnie na rzecz Przedsiębiorstwa.

Zaproponowana forma i sposób regulacji stanu prawno - własnościowego działki o pow. 3.807 m kw., w świetle treści Aktu Notarialnego, łącznie z obowiązującym prawem podatkowym i zasadami jest realna, jednak stwarza pewne poważne obawy w zakresie podatkowym, mimo że już raz w minionym okresie czasu to jest w 1992 r. wszystkie wymagane przepisami opłaty i podatki zostały uregulowane przez nabywców opisanych nieruchomości.

Zamierzony kierunek działań ułatwiłby nabycie prawa własności działki o pow. 3.807 m kw. przez jej nabywcę w krótszym czasie niż w trzydziestoletnim okresie jej zasiedzenia w którym brakuje kupującemu około trzynastu lat władania tą nieruchomością.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca w opisanych przypadkach uwłaszczenia się działką o powierzchni 3.807 i wartości około 300-380 tysięcy złotych oraz w momencie jej nieodpłatnego zbycia na rzecz kupującego zobligowany będzie zaliczyć ustaloną jej wartość do przychodów i kosztów w zeznaniu rocznym (CIT).

Zdaniem Wnioskodawcy: uwłaszczając się dzisiaj nieruchomością - działką o pow. 3.807 m kw. i o wartości około 300-400 tysięcy złotych, z chwilą nieodpłatnego jej przekazania byłemu nabywcy nie powinna o daną wartość z tego tytułu zwiększać swojego przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się w zakresie:

* skutków podatkowych związanych z uwłaszczeniem działki na rzecz Wnioskodawcy za nieprawidłowe,

* skutków podatkowych związanych z nieodpłatnym przekazaniem działki za prawidłowe.

Na podstawie art. 204 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.) spółdzielni, związkowi spółdzielczemu oraz innym osobom prawnym, które w dniu 5 grudnia 1990 r. były użytkownikami gruntów, stanowiących własność Skarbu Państwa lub gminy, przysługuje roszczenie o ustanowienie użytkowania wieczystego gruntu oraz o przeniesienie własności znajdujących się na nim budynków, innych urządzeń i lokali.

Zgodnie z zapisem art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności: wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych, spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Na podstawie art. 12 ust. 5 tej ustawy, wartość otrzymanych nieodpłatnie rzeczy lub praw określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Powyższe oznacza, iż wartość nabytej w drodze uwłaszczenia nieruchomości gruntowej stanowi nieodpłatne przysporzenie majątkowe.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zbył odpłatnie na rzecz Przedsiębiorstwa posiadanie działki o pow. 3.807 m kw. wraz ze znajdującymi się na danej działki budynkami i urządzeniami. W Akcie Notarialnym znajduje się zapis mówiący, iż nie będzie on rościł w przyszłości żadnych roszczeń finansowych z tytułu przeniesienia własności działki o pow. 3.807 m kw. W dniu 31 marca 2009 r. Przedsiębiorstwo wystąpiło do Wnioskodawcy z prośbą o uwłaszczenie przedmiotowej działki na rzecz Spółdzielni a następnie przekazanie jej nieodpłatnie na rzecz Przedsiębiorstwa.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż Wnioskodawca nabywając w drodze uwłaszczenia działkę uzyskuje przychód podatkowy w dacie jej nabycia.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2 ww. ustawy).

Katalog przychodów podlegających opodatkowaniu, określony został w przepisach 12 - 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stosownie do treści przepisu art. 12 ust. 1 pkt 1 i 2 tej ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności:

* otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe,

* wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych, spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

W przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym Przedsiębiorstwo wystąpiło do Wnioskodawcy z prośbą o uwłaszczenie przedmiotowej działki na rzecz Spółdzielni a następnie przekazanie jej nieodpłatnie na rzecz Przedsiębiorstwa.

W związku z powyższym, stwierdzić należy, iż czynność polegająca na nieodpłatnym przekazaniu działki na rzecz Przedsiębiorstwa nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, bowiem w jej efekcie nie powstanie po stronie Wnioskodawcy przychód podlegający opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy. W myśl wskazanych przepisów, aby uznać wydatek za koszt w rachunku podatkowym, musi on być poniesiony w celu uzyskania przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów i nie może to być koszt wymieniony w katalogu negatywnym, tj. ustawowym katalogu wydatków nie uznawanych za koszt podatkowy.

Wobec powyższego, wydatki poniesione przez Wnioskodawcę w związku z nieodpłatnym przekazaniem działki nie będą stanowić kosztów uzyskania przychodów. Kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów. Czynność nieodpłatnego przekazania nieruchomości nie wiąże się z powstaniem przychodu po stronie Wnioskodawcy, a zatem wydatki z nią związane nie stanowią kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Podsumowując, wartość nabytej w drodze uwłaszczenia nieruchomości stanowi nieodpłatne przysporzenie majątkowe, a zatem Wnioskodawca uzyskuje przychód podatkowy w dacie jej nabycia. Natomiast w momencie nieodpłatnego przekazania działki u podatnika nie powstaje przychód, a wydatki poniesione na ten cel nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Końcowo wyjaśnia się, iż załączone przez Wnioskodawcę do wniosku dokumenty nie podlegały analizie w toku wydawania niniejszej interpretacji.

Wskazać należy, iż Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działając w imieniu Ministra Finansów - nie przeprowadza postępowania dowodowego w toku wydawania interpretacji w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny załączonych dokumentów; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i stanowiskiem wnioskodawcy.

W tym miejscu podnieść należy, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego, w którym zastosowanie znajdą np. przepisy art. 180 i 191 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.).

Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. Marii Skłodowskiej - Curie 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl