IPPB5/423-40/13-4/JC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 kwietnia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-40/13-4/JC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku, który wpłynął do tut. organu w dniu 16 stycznia 2013 r. uzupełnionym pismem z dnia 2 kwietnia 2013 r. (data nadania 2 kwietnia 2013 r., data wpływu 4 kwietnia 2013 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie Nr IPPB5/423-40/13-2/JC z dnia 21 marca 2013 r. (data doręczenia 25 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie sporządzania dokumentacji, o której mowa w art. 9a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w związku z zawarciem umowy Cash-Poolingu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 stycznia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie sporządzania dokumentacji, o której mowa w art. 9a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w związku z zawarciem umowy Cash-Poolingu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej jako "Spółka", "Wnioskodawca") jest członkiem międzynarodowej grupy kapitałowej N. (dalej jako "Grupa") zajmującej się m.in. produkcją i dystrybucją produktów leczniczych. Grupa rozważa przystąpienie do kompleksowego systemu zarządzania płynnością finansową (dalej jako "System", "Cash-Pooling"). System umożliwi uczestnikom koordynację i optymalne wykorzystywanie posiadanych środków finansowych, a także poprawę płynności finansowej zaangażowanych podmiotów.

Cash-Pooling będzie realizowany na podstawie umowy wielostronnej zawartej pomiędzy bankiem (Polska) S.A. (dalej jako "Bank") oraz wybranymi podmiotami z Grupy ("Umowa Cash-Poolingu"). Jeden z podmiotów, NN A/S (duński rezydent podatkowy), będzie występować w roli Agenta Rozliczeniowego ("Agent").

Każdy z uczestników Systemu będzie posiadał w Banku konto prowadzone w polskich złotych ("Rachunek"). Agent będzie posiadał w Banku dodatkowy rachunek ("Rachunek Rozliczeniowy"), otwarty w celu wykonywania czynności związanych z Systemem.

Bank nie jest podmiotem powiązanym z żadnym z podmiotów uczestniczących w Systemie w rozumieniu art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 15 lutego 1992 r. Jednocześnie status podmiotów powiązanych w myśl powyższego przepisu mogą posiadać niektóre lub wszystkie podmioty z Grupy uczestniczące w Systemie.

Schemat działania Systemu:

Zgodnie z Umową, Cash-Pooling będzie działał w następujący sposób:

1.

Na koniec każdego dnia roboczego będą przeprowadzane dwie czynności pomiędzy Agentem a Bankiem:

* Bank przeniesie na rzecz Agenta (przelew / nabycie wierzytelności) wszystkie wierzytelności, które posiada od innych uczestników Systemu w wartości nominalnej. Przelewowi będzie towarzyszyło obciążenie Rachunku Rozliczeniowego przez Bank kwotą w wysokości nominalnej wartości wszystkich wierzytelności Banku od uczestników Systemu (w tym od Agenta).

* Agent przejmie wszystkie zobowiązania Banku (przejęcie długu) wobec innych uczestników Systemu w wartości nominalnej. Przejęciu będzie towarzyszyło uznanie Rachunku Rozliczeniowego przez Bank kwotą w wysokości nominalnej wartości wszystkich zobowiązań Banku wobec uczestników Systemu (w tym wobec Agenta).

2.

Na skutek tych operacji na Rachunku Rozliczeniowym zostanie ustalone codziennie saldo netto. W przypadku powstania na Rachunku Rozliczeniowym salda dodatniego, Bank naliczy odsetki od tego salda stosując stawkę procentową przewidzianą w umowie dla sald dodatnich.

W przypadku powstania na Rachunku Rozliczeniowym salda ujemnego, Bank naliczy odsetki od tego salda stosując stawkę procentową przewidzianą w umowie dla sald ujemnych.

3.

Na początek następnego dnia roboczego zostaną przeprowadzone operacje odwrotne:

* Agent przeniesie na rzecz Banku (przelew wierzytelności) wszystkie wierzytelności od innych uczestników Systemu w wartości nominalnej. Przelewowi będzie towarzyszyło uznanie Rachunku Rozliczeniowego przez Bank kwotą w wysokości nominalnej wartości wszystkich wierzytelności Banku od uczestników Systemu (w tym od Agenta).

* Bank przejmie wszystkie zobowiązania Agenta (przejęcie długu) wobec innych uczestników Systemu w wartości nominalnej. Przejęciu będzie towarzyszyło obciążenie Rachunku Rozliczeniowego przez Bank kwotą w wysokości nominalnej wartości wszystkich zobowiązań Banku wobec uczestników Systemu (w tym wobec Agenta).

4.

Ostatniego dnia roboczego każdego miesiąca Bank uzna lub obciąży Rachunek Rozliczeniowy sumą odsetek naliczonych w ciągu miesiąca na Rachunku Rozliczeniowym zgodnie z pkt 2 powyżej. Na podstawie Umowy Cash-Poolingu, odsetki te zostaną podzielone pomiędzy uczestników Systemu poprzez uznanie bądź obciążenie ich indywidualnych kont.

Wysokość odsetek, którymi zostanie uznany bądź obciążony każdy uczestnik Systemu, zostanie obliczona w oparciu o zestawienie ("Zestawienie") dotyczące udziału każdego uczestnika Systemu w naliczanych każdego dnia odsetkach na Rachunku Rozliczeniowym ("Udział"). Na podstawie Zestawienia odsetki zostaną podzielone pomiędzy uczestników Systemu stosownie do Udziału każdego z uczestników według następujących stawek procentowych:

* wobec uczestników Systemu z wyjątkiem Agenta - według zmiennych stóp procentowych ustalonych w Umowie Cash-Poolingu osobno dla dodatnich i ujemnych sald na Rachunku Rozliczeniowym (odpowiednio: dla salda dodatniego - według niższej stopy procentowej niż stopa zastosowana przy codziennym naliczaniu odsetek; dla salda ujemnego - według wyższej stopy procentowej niż stopa zastosowana przy codziennym naliczaniu odsetek);

* wobec Agenta - według zmiennej stopy procentowej, odpowiadającej kwocie salda odsetek na Rachunku Rozliczeniowym po uprzednim dokonaniu podziału odsetek pomiędzy innych uczestników Systemu.

Rachunek każdego z uczestników Cash-Poolingu zostanie, w zależności od Udziału, uznany bądź obciążony odpowiednią kwotą odsetek.

Zgodnie z postanowieniami Umowy Cash-Poolingu, Agent upoważni Bank do przeniesienia na odpowiednie rachunki uczestników Systemu należnych im odsetek.

Operacje techniczne wynikające z opisanego wyżej schematu, będą dokonywane automatycznie przez Bank. Czynności te będą wchodzić w skład usługi Cash-Poolingu świadczonej na rzecz poszczególnych uczestników Systemu. Każdy z uczestników będzie zobowiązany do zapłaty na rzecz Banku wynagrodzenia składającego się z: wynagrodzenia początkowego (należnego jednorazowo w wysokości określonej w Umowie Cash-Poolingu) oraz wynagrodzenia miesięcznego (w wysokości określonej także w Umowie Cash-Poolingu).

Zgodnie z postanowieniami Umowy, Agent nie ma prawa dysponować środkami znajdującymi się na Rachunku Rozliczeniowym, w szczególności nie ma prawa udzielać pożyczek. Wyjątkiem od tej zasady są lokaty wykorzystujące środki znajdujące się na Rachunku Rozliczeniowym, zakładane automatycznie przez Bank, bez zaangażowania ze strony Agenta.

Każdy z uczestników Cash-Poolingu udziela Bankowi poręczenia za przyszłe zobowiązania pozostałych uczestników Cash-Poolingu z tytułu salda ujemnego które może wystąpić na którymkolwiek Rachunku lub z tytułu kredytu zaciągniętego przez Agenta na podstawie odrębnej umowy kredytowej opisanej w Umowie. Odpowiedzialność uczestników Systemu wobec Banku z tytułu poręczeń, o których mowa w ust. 1 jest solidarna.

W przypadku niespłacenia wierzytelności wobec Banku objętych poręczeniem w dacie jego wymagalności, Bank będzie miał prawo żądać od któregokolwiek z pozostałych uczestników Cash-Poolingu zaspokojenia swoich roszczeń wynikających z braku spłaty przedmiotowej wierzytelności.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 2 kwietnia 2013 r. Wnioskodawca doprecyzował zdarzenie przyszłe wskazując:

* Do zadań Agenta wykonywanych w ramach Systemu Cash-Poolingu, należało będzie przede wszystkim zarządzanie procesem komunikacji pomiędzy Bankiem a poszczególnymi uczestnikami Systemu - w szczególności reprezentowanie uczestników Systemu w relacji z Bankiem - oraz wykonywanie określonych czynności technicznych i administracyjnych związanych z funkcjonowaniem Systemu Cash-Poolingu.Do takich czynności technicznych / administracyjnych mogą należeć w szczególności:

* otwarcie technicznego Rachunku Rozliczeniowego dla potrzeb funkcjonowania Systemu;

* wyrażenie zgody na przelew wierzytelności / przejęcie długu;

* upoważnienie Banku do dokonywania podziału odsetek z Rachunku Rozliczeniowego.Ponadto, na koniec każdego dnia roboczego Agent przejmował będzie zobowiązania Banku wobec uczestników Systemu oraz wierzytelności należne Bankowi od uczestników Systemu.

* Poza kompleksową usługą cash-poolingu świadczoną przez Bank na rzecz uczestników Systemu - Umowa Cash-Poolingu nie będzie przewidywała świadczenia jakichkolwiek innych usług. W szczególności, poza czynnościami technicznymi i administracyjnymi, o których mowa w punkcie powyżej, Agent nie będzie wykonywał żadnych innych czynności w ramach Systemu Cash-Poolingu ani świadczył żadnych usług na rzecz innych podmiotów uczestniczących w tym Systemie. Do czynności wykonywanych przez Agenta należały będą wyłącznie czynności o charakterze pomocniczym wobec kompleksowej usługi świadczonej przez Bank, których nie sposób traktować w oderwaniu od usługi głównej tj. usługi cash-poolingu. Jednocześnie, szereg operacji technicznych wynikających ze schematu cash-poolingu przebiegało będzie automatycznie, poprzez infrastrukturę techniczną Banku, przy ograniczonym udziale Agenta (np. w postaci wyrażenia zgody na przelew wierzytelności, przejęcie długu).

* Pomiędzy Agentem a poszczególnymi uczestnikami Systemu nie zostaną zawarte żadne odrębne umowy dotyczące wykonywania na ich rzecz przez Agenta jakichkolwiek czynności. W ramach Systemu Cash-Poolingu Agent będzie otrzymywał odsetki wynikające z Umowy Cash-Poolingu (według zmiennej stopy procentowej odpowiadającej kwocie salda odsetek na Rachunku Agenta po dokonaniu podziału odsetek pomiędzy uczestników Systemu).

* Na koniec każdego dnia roboczego pomiędzy Bankiem a Agentem będą dokonywane dwa rodzaje czynności prawnych, oparte na instytucji przelewu wierzytelności i przejęcia długu. Na podstawie tych czynności zostanie ustalone saldo netto Rachunku Rozliczeniowego. Jeżeli wynik salda będzie dodatni, wówczas Rachunek Rozliczeniowy zostanie uznany odsetkami według stopy procentowej uzgodnionej w Umowie dla sald dodatnich. W przypadku powstania na Rachunku Rozliczeniowym salda ujemnego, Bank naliczy odsetki od salda stosując stawkę procentową przewidzianą w Umowie dla sald ujemnych. Na koniec miesiąca kwota odsetek będzie rozdzielana i dystrybuowana przez Bank pomiędzy uczestników Systemu według ustalonego w Umowie klucza alokacji, na podstawie upoważnienia Agenta.Powyższe czynności dokonywane w ramach Systemu Cash-Poolingu będą miały swoją podstawę we właściwych przepisach ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) - "Kodeks cywilny" oraz ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 1376 z późn. zm.) - "Prawo bankowe".

Czynności te stanowiły będą odpowiednio:

* w przypadku przeniesienia na rzecz Agenta wierzytelności należnych Bankowi od uczestników Systemu - czynności bankowe polegające na zbywaniu wierzytelności pieniężnych, o których mowa w art. 5 ust. 2 pkt 5 Prawa bankowego;

* w przypadku przejęcia przez Agenta zobowiązań Banku wobec uczestników Systemu - przejęcie długu, o którym mowa w art. 519 § 1 Kodeksu cywilnego.W ramach Systemu Cash-Poolingu nie będą miały miejsca zdarzenia, o których mowa w art. 518 Kodeksu cywilnego, tj. ustawowe wstąpienie osoby trzeciej w prawa zaspokojonego wierzyciela.

* Spółka wyjaśnia, że pojęcia "wierzytelność" i "dług" rozumie zgodnie z definicjami zawartymi w projektowanej Umowie Cash-Poolingu, która będzie zawarta pomiędzy Bankiem oraz uczestnikami Systemu Cash-Poolingu (w tym Agentem i Wnioskodawcą), tj.:

* "dług" - oznacza zobowiązanie Banku wobec któregokolwiek z uczestników Systemu (w tym Agenta) w kwocie równej nominalnej wysokości dodatniego salda na jego Rachunku, według stanu na koniec dnia roboczego;

* "wierzytelność" - oznacza wierzytelność przysługującą Bankowi wobec któregokolwiek z uczestników Systemu (w tym Agenta) w kwocie równej nominalnej wysokości ujemnego salda na jego Rachunku, według stanu na koniec dnia roboczego oraz wierzytelność przysługującą Bankowi wobec Agenta w kwocie odpowiadającej zaciągniętemu przez Agenta kredytowi w rachunku bieżącym w ramach Systemu Cash-Poolingu, na podstawie odrębnej umowy kredytu.

* "Zestawienia", wykorzystywane dla potrzeb podziału odsetek pomiędzy uczestników Systemu Cash-Poolingu, sporządzane będą przez Bank.

* Faktyczne przepływy środków pieniężnych dokonywane będą przez Bank ze specjalnego (pomocniczego) Rachunku Rozliczeniowego - prowadzonego dla Agenta dla celów rozliczeń w ramach Systemu Cash-Poolingu - na Rachunki uczestników tego Systemu. Spółka zaznacza, że zgodnie z Umową Cash-Poolingu Agent będzie miał ograniczony dostęp do Rachunku Rozliczeniowego (tekst jedn.: nie będzie upoważniony do jakiegokolwiek samodzielnego rozporządzania środkami zgromadzonymi na tym rachunku, za wyjątkiem przekazywania środków na lokaty typu overnight). W szczególności, Agent nie będzie uprawniony do dokonywania podziału odsetek pomiędzy uczestników Systemu Cash-Poolingu i przekazywania tych kwot na rachunki uczestników (czynności te będą dokonywane przez Bank). Zgodnie z Umową, wszystkie czynności dokonywane w ramach Systemu Cash-Poolingu, w tym podział odsetek, będą dokonywane za pośrednictwem Banku (przez Bank) z Rachunku Rozliczeniowego w sposób automatyczny, na podstawie ogólnego upoważnienia udzielonego przez Agenta w Umowie Cash-Poolingu. Bank - zgodnie z uprzednio przygotowanym przez niego Zestawieniem - będzie następnie odpowiednio uznawał bądź obciążał indywidualne Rachunki uczestników Systemu.

* Wysokość odsetek - zarówno od dodatniego jak i ujemnego salda powstałego na Rachunku Rozliczeniowym Agenta - określona zostanie w wielostronnej Umowie Cash-Poolingu, która zostanie zawarta pomiędzy Bankiem, Agentem i pozostałymi uczestnikami Systemu. Zgodnie z Umową, oprocentowanie ustalane będzie na poziomie rynkowym w drodze negocjacji między niezależnym Bankiem a uczestnikami Systemu Cash-Poolingu.

* Faktycznie (technicznie) podziału odsetek pomiędzy poszczególnych uczestników Systemu dokonywał będzie Bank - na podstawie upoważnienia udzielonego przez Agenta.

Na koniec każdego dnia roboczego pomiędzy Bankiem a Agentem będą dokonywane dwa rodzaje czynności prawnych, oparte na instytucji przelewu wierzytelności i przejęcia długu. Na podstawie tych czynności zostanie ustalone saldo netto Rachunku Rozliczeniowego. Jeżeli wynik salda będzie dodatni, wówczas Rachunek Rozliczeniowy zostanie uznany odsetkami według stopy procentowej uzgodnionej w Umowie dla sald dodatnich. W przypadku powstania na Rachunku Rozliczeniowym salda ujemnego, Bank naliczy odsetki od salda stosując stawkę procentową przewidzianą w Umowie dla sald ujemnych. Na koniec miesiąca kwota odsetek będzie rozdzielana i dystrybuowana przez Bank pomiędzy uczestników Systemu według ustalonego w Umowie algorytmu (klucza) alokacji, na podstawie upoważnienia Agenta.Podział odsetek dokonywany będzie z Rachunku Rozliczeniowego Agenta, do którego Agent - zgodnie z Umową Cash-Poolingu - będzie miał ograniczony dostęp (tekst jedn.: nie będzie upoważniony do jakiegokolwiek samodzielnego rozporządzania środkami zgromadzonymi na tym rachunku, za wyjątkiem przekazywania środków na lokaty typu overnight). Takie lokaty będą dokonywane z upoważnienia uczestników Systemu (każdy z uczestników upoważnia Bank oraz Agenta do czynności dokonywania lokat) automatycznie, bez potrzeby składania przez Agenta dodatkowych zleceń.

Zgodnie z Umową, wszystkie czynności dokonywane w ramach Systemu Cash-Poolingu, w tym podział odsetek, będą dokonywane za pośrednictwem Banku (przez Bank) z Rachunku Rozliczeniowego w sposób automatyczny, na podstawie ogólnego upoważnienia udzielonego przez Agenta w Umowie Cash-Poolingu. Bank - zgodnie z uprzednio przygotowanym przez niego Zestawieniem - będzie następnie odpowiednio uznawał bądź obciążał indywidualne Rachunki uczestników Systemu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowe jest stanowisko, że z tytułu uczestnictwa w Systemie Cash-Poolingu na Spółce nie będzie ciążył obowiązek sporządzenia dokumentacji podatkowej, o której mowa w art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako u.p.d.o.p).

Zdaniem Wnioskodawcy, z tytułu uczestnictwa w Systemie Cash-Poolingu na Spółce nie będzie ciążył obowiązek sporządzenia dokumentacji podatkowej, o której mowa w art. 9a ust. 1 u.p.d.o.p.

Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.) podatnicy dokonujący transakcji z podmiotami powiązanymi z tymi podatnikami - w rozumieniu art. 11 ust. 1 i 4 - są obowiązani do sporządzenia dokumentacji podatkowej takiej (takich) transakcji, obejmującej:

1.

określenie funkcji, jakie spełniać będą podmioty uczestniczące w transakcji (uwzględniając użyte aktywa i podejmowane ryzyko);

2.

określenie wszystkich przewidywanych kosztów związanych z transakcją oraz formę i termin zapłaty;

3.

metodę i sposób kalkulacji zysków oraz określenie ceny przedmiotu transakcji;

4.

określenie strategii gospodarczej oraz innych działań w jej ramach - w przypadku gdy na wartość transakcji miała wpływ strategia przyjęta przez podmiot;

5.

wskazanie innych czynników - w przypadku gdy w celu określenia wartości przedmiotu transakcji przez podmioty uczestniczące w transakcji uwzględnione zostały te inne czynniki;

6.

określenie oczekiwanych przez podmiot obowiązany do sporządzenia dokumentacji korzyści związanych z uzyskaniem świadczeń - w przypadku umów dotyczących świadczeń (w tym usług) o charakterze niematerialnym.

Zgodnie z art. 9a ust. 2 u.p.d.o.p., obowiązek sporządzenia dokumentacji, o której mowa powyżej, obejmuje transakcję lub transakcje między podmiotami powiązanymi, w których łączna kwota (lub jej równowartość) wynikająca z umowy lub rzeczywiście zapłacona w roku podatkowym łączna kwota wymagalnych w roku podatkowym świadczeń przekracza równowartość:

1.

100.000 EURO - jeżeli wartość transakcji nie przekracza 20% kapitału zakładowego, określonego zgodnie z art. 16 ust. 7, albo

2.

30.000 EURO - w przypadku świadczenia usług, sprzedaży lub udostępnienia wartości niematerialnych i prawnych, albo

3.

50.000 EURO - w pozostałych przypadkach.

Definicja podmiotów powiązanych umieszczona została w art. 11 ust. 1 i 4 u.p.d.o.p. Zgodnie z ust. 1 powołanego przepisu, jeżeli:

1.

podatnik podatku dochodowego mający siedzibę (zarząd) lub miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwany dalej "podmiotem krajowym", bierze udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu przedsiębiorstwem położonym za granicą lub w jego kontroli albo posiada udział w kapitale tego przedsiębiorstwa, albo

2.

osoba fizyczna lub prawna mająca miejsce zamieszkania albo siedzibę (zarząd) za granicą, zwana dalej "podmiotem zagranicznym", bierze udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu podmiotem krajowym lub w jego kontroli albo posiada udział w kapitale tego podmiotu krajowego, albo

3.

te same osoby prawne lub fizyczne równocześnie bezpośrednio lub pośrednio biorą udział w zarządzaniu podmiotem krajowym i podmiotem zagranicznym lub w ich kontroli albo posiadają udział w kapitale tych podmiotów,

- i jeżeli w wyniku takich powiązań zostaną ustalone lub narzucone warunki różniące się od warunków, które ustaliłyby między sobą niezależne podmioty, i w wyniku tego podmiot nie wykazuje dochodów albo wykazuje dochody niższe od tych, jakich należałoby oczekiwać, gdyby wymienione powiązania nie istniały - dochody danego podmiotu oraz należny podatek określa się bez uwzględnienia warunków wynikających z tych powiązań.

Jednoczenie, w myśl art. 11 ust. 4 u.p.d.o.p., powyższe przepisy stosuje się odpowiednio, gdy:

1.

podmiot krajowy bierze udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu innym podmiotem krajowym lub w jego kontroli albo posiada udział w kapitale innego podmiotu krajowego, albo

2.

te same osoby prawne lub fizyczne równocześnie bezpośrednio lub pośrednio biorą udział w zarządzaniu podmiotami krajowymi lub w ich kontroli albo posiadają udział w kapitale tych podmiotów.

Biorąc powyższe pod uwagę, zdaniem Spółki, aby z tytułu uczestnictwa w Systemie Cash-Poolingu na Spółce ciążył obowiązek sporządzania dokumentacji podatkowej, o której mowa w art. 9a ust. 1 u.p.d.o.p., konieczne jest łączne spełnienie następujących warunków:

1.

uczestnictwo w Systemie powinno wiązać się z dokonaniem jednej lub więcej transakcji,

2.

wspomniane transakcje powinny być dokonane między podmiotami powiązanymi,

3.

łączna wartość transakcji w roku kalendarzowym powinna przekroczyć równowartość odpowiedniego progu.

W tym kontekście, Spółka zauważa, że pojęcie "transakcji" nie zostało uregulowane w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Pojęcie to nie zostało również zdefiniowane w innych właściwych aktach prawnych, w tym przepisach prawa cywilnego. Wobec powyższego pojęcie to nie posiada definicji legalnej. W tym stanie rzeczy, zgodnie z powszechnie przyjętą dyrektywą wykładni językowej, pojęciom użytym w przepisach, a nieposiadającym definicji legalnej, należy przypisać znaczenie, jakie to pojęcie ma w języku potocznym, czyli należy przypisać mu znaczenie słownikowe.

Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN, termin "transakcja" jest definiowany jako: 1. ‹‹operacja handlowa dotycząca kupna lub sprzedaży towarów lub usług›› 2. ‹‹umowa handlowa na kupno lub sprzedaż towarów lub usług; też: zawarcie takiej umowy››.

Odnosząc powyższe pojęcie do analizowanego Systemu Cash-Poolingu, Spółka zauważa, że jedyną transakcją (w świetle przytoczonej definicji słownikowej), która zachodzi w ramach Systemu jest usługa Cash-Poolingu świadczona przez Bank na rzecz uczestników Systemu (w tym na rzecz Spółki). Bank nie jest jednak podmiotem powiązanym ze Spółką ani z żadnym z uczestników Systemu. Tym samym nie jest spełniony warunek konieczny dla powstania obowiązku sporządzania dokumentacji podatkowej, o której mowa w art. 9a ust. 1 u.p.d.o.p.

Natomiast, w odniesieniu do relacji pomiędzy uczestnikami Systemu, trudno jest zdaniem Spółki doszukać się jakichkolwiek znamion operacji / umów handlowych we wzajemnych kontaktach uczestników Systemu (w szczególności w zakresie kupna lub sprzedaży towarów i usług, czy przeprowadzania innych operacji handlowych w powyższym zakresie). Tym samym, na Spółce nie będzie ciążyć obowiązek sporządzania dokumentacji podatkowej, o której mowa w art. 9a ust. 1 u.p.d.o.p.

W kontekście powyższych rozważań, Spółka zwraca w szczególności uwagę, że zaksięgowanie na Rachunku Rozliczeniowym odsetek naliczonych przez Bank (tekst jedn.: na rachunku będącym własnością Agenta) jak również podział zaksięgowanych odsetek pomiędzy uczestników Systemu nie może być uznane za rodzaj transakcji między podmiotami powiązanymi w rozumieniu omawianych przepisów. W szczególności ze względu na fakt, że:

* w przypadku naliczenia oraz zaksięgowania przez Bank odsetek na koncie Agenta, nie ulega wątpliwości, że odsetki te pochodzą od Banku, który nie jest podmiotem powiązanym w stosunku do Agenta;

* w przypadku dokonania podziału odsetek między uczestników Systemu, należy zauważyć, że otrzymane przez uczestników odsetki wynikają z Udziału, jaki dany uczestnik posiada w odsetkach naliczanych przez Bank na Rachunku Rozliczeniowym. Jednocześnie, sposób dokonania przedmiotowego podziału (tekst jedn.: za pośrednictwem Agenta jako właściciela Rachunku Rozliczeniowego) nie kreuje, zdaniem Spółki, nowej transakcji, lecz wynika z przyjętego modelu rozliczeń w ramach usługi Cash-Poolingu.

W kontekście powyższego, bez względu na fakt, iż podziału odsetek będzie dokonywał Agent (technicznie - za pośrednictwem Banku), który, jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, może mieć status podmiotu powiązanego względem pozostałych uczestników Systemu (w tym Spółki), pomiędzy Agentem a uczestnikami Systemu nie dojdzie do zawarcia transakcji w rozumieniu przepisów art. 9a ust. 1-2 u.p.d.o.p.

Biorąc powyższe pod uwagę, Spółka stoi na stanowisku, że z tytułu uczestnictwa w Systemie Cash-Poolingu na Spółce nie będzie ciążył obowiązek sporządzenia dokumentacji podatkowej, o której mowa w art. 9a ust. 1 u.p.d.o.p.

Prawidłowość powyższego podejścia znajduje potwierdzenie w szeregu licznych interpretacji indywidualnych wydawanych przez organy podatkowe w analogicznych stanach faktycznych, m.in.:

* interpretacja indywidualna z dnia 26 listopada 2012 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. IPPB5/423-747/12-5/JC);

* interpretacja indywidualna z dnia 27 listopada 2012 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi (sygn. IPTPB3/423-299/12-2/GG);

* interpretacja indywidualna z dnia 16 sierpnia 2012 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (sygn. IBPBI/2/423-550/12/PC);

* interpretacja indywidualna z dnia 22 czerwca 2012 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. IPPB5/423-224/12-4/JC);

* interpretacja indywidualna z dnia 8 czerwca 2012 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. IPPB5/423-223/12-4/JC).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Umowa cash poolingu jest formą efektywnego zarządzania środkami finansowymi, stosowaną przez podmioty należące do jednej grupy kapitałowej lub podmioty powiązane ekonomicznie w jakikolwiek inny sposób. Sprowadza się ona do koncentrowania środków pieniężnych z jednostkowych rachunków poszczególnych podmiotów na wspólnym rachunku grupy (rachunek główny) i zarządzaniu zgromadzoną w ten sposób kwotą, przy wykorzystaniu korzyści skali. Pozwala to na kompensowanie przejściowych nadwyżek, wykazywanych przez jedne z podmiotów z przejściowymi niedoborami zaistniałymi u innych podmiotów. Dzięki temu, dochodzi do minimalizowania kosztów kredytowania działalności podmiotów z grupy poprzez kredytowanie się przy wykorzystaniu środków własnych grupy. W ramach porozumienia cash poolingu uczestnicy wskazują podmiot organizujący cash pooling, którym może być wyspecjalizowany bank, jak również jednostka z grupy.

Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), podatnicy dokonujący transakcji z podmiotami powiązanymi z tymi podatnikami - w rozumieniu art. 11 ust. 1 i 4 - lub transakcji, w związku z którymi zapłata należności wynikających z takich transakcji dokonywana jest bezpośrednio lub pośrednio na rzecz podmiotu mającego miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową, są obowiązani do sporządzenia dokumentacji podatkowej takiej (takich) transakcji, obejmującej:

1.

określenie funkcji, jakie spełniać będą podmioty uczestniczące w transakcji (uwzględniając użyte aktywa i podejmowane ryzyko),

2.

określenie wszystkich przewidywanych kosztów związanych z transakcją oraz formę i termin zapłaty,

3.

metodę i sposób kalkulacji zysków oraz określenie ceny przedmiotu transakcji,

4.

określenie strategii gospodarczej oraz innych działań w jej ramach - w przypadku gdy na wartość transakcji miała wpływ strategia przyjęta przez podmiot,

5.

wskazanie innych czynników - w przypadku gdy w celu określenia wartości przedmiotu transakcji przez podmioty uczestniczące w transakcji uwzględnione zostały te inne czynniki,

6.

określenie oczekiwanych przez podmiot obowiązany do sporządzenia dokumentacji korzyści związanych z uzyskaniem świadczeń - w przypadku umów dotyczących świadczeń (w tym usług) o charakterze niematerialnym.

Powyższy obowiązek, na podstawie art. 9a ust. 2 ww. ustawy, obejmuje transakcję lub transakcje między podmiotami powiązanymi, w których łączna kwota (lub jej równowartość) wynikająca z umowy lub rzeczywiście zapłacona w roku podatkowym łączna kwota wymagalnych w roku podatkowym świadczeń przekracza równowartość:

1.

100.000 EURO - jeżeli wartość transakcji nie przekracza 20% kapitału zakładowego, określonego zgodnie z art. 16 ust. 7, albo

2.

30.000 EURO - w przypadku świadczenia usług, sprzedaży lub udostępnienia wartości niematerialnych i prawnych, albo

3.

50.000 EURO - w pozostałych przypadkach.

Definicja podmiotów powiązanych została umieszczona w art. 11 ust. 1 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. I tak, jeżeli:

1.

podatnik podatku dochodowego mający siedzibę (zarząd) lub miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwany dalej "podmiotem krajowym", bierze udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu przedsiębiorstwem położonym za granicą lub w jego kontroli albo posiada udział w kapitale tego przedsiębiorstwa, albo

2.

osoba fizyczna lub prawna mająca miejsce zamieszkania albo siedzibę (zarząd) za granicą, zwana dalej "podmiotem zagranicznym", bierze udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu podmiotem krajowym lub w jego kontroli albo posiada udział w kapitale tego podmiotu krajowego, albo

3.

te same osoby prawne lub fizyczne równocześnie bezpośrednio lub pośrednio biorą udział w zarządzaniu podmiotem krajowym i podmiotem zagranicznym lub w ich kontroli albo posiadają udział w kapitale tych podmiotów, albo

4.

podmiot krajowy bierze udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu innym podmiotem krajowym lub w jego kontroli albo posiada udział w kapitale innego podmiotu krajowego, albo

5.

te same osoby prawne lub fizyczne równocześnie bezpośrednio lub pośrednio biorą udział w zarządzaniu podmiotami krajowymi lub w ich kontroli albo posiadają udział w kapitale tych podmiotów

- i jeżeli w wyniku takich powiązań zostaną ustalone lub narzucone warunki różniące się od warunków, które ustaliłyby między sobą niezależne podmioty, i w wyniku tego podmiot nie wykazuje dochodów albo wykazuje dochody niższe od tych, jakich należałoby oczekiwać, gdyby wymienione powiązania nie istniały - dochody danego podmiotu oraz należny podatek określa się bez uwzględnienia warunków wynikających z tych powiązań.

Z powyższego wyraźnie wynika, iż aby mógł powstać wymóg sporządzania wspomnianej dokumentacji podatkowej, konieczne jest jednoczesne ziszczenie się dwóch warunków: musimy mieć do czynienia z transakcją oraz taka transakcja musi mieć miejsce pomiędzy podmiotami powiązanymi.

Pojęcie "transakcja" nie zostało zdefiniowane w przepisach prawa podatkowego ani cywilnego, zatem można uznać, iż nie posiada ono definicji legalnej. W takim przypadku należy posłużyć się znaczeniem słownikowym, w myśl którego (według internetowego Słownika Języka Polskiego - http://sjp.pwn.pl) transakcja to operacja handlowa dotycząca kupna lub sprzedaży towarów lub usług lub umowa handlowa na kupno lub sprzedaż towarów lub usług, też zawarcie takiej umowy.

Z opisu wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest członkiem międzynarodowej grupy kapitałowej N. zajmującej się m.in. produkcją i dystrybucją produktów leczniczych. Grupa rozważa przystąpienie do kompleksowego systemu zarządzania płynnością finansową. System umożliwi uczestnikom koordynację i optymalne wykorzystywanie posiadanych środków finansowych, a także poprawę płynności finansowej zaangażowanych podmiotów. Cash-Pooling będzie realizowany na podstawie umowy wielostronnej zawartej pomiędzy bankiem R. Bank (Polska) S.A. oraz wybranymi podmiotami z Grupy. Jeden z podmiotów, N. A/S (duński rezydent podatkowy), będzie występować w roli Agenta Rozliczeniowego.

W omawianym zdarzeniu przyszłym, z pewnością mianem transakcji określić można usługę Cash-Poolingu świadczoną przez Bank uczestnikom usługi. Jednak ponieważ Bank (będący stroną transakcji) nie jest powiązany w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z uczestnikami usługi, w tym z Wnioskodawcą (czyli z drugą stroną transakcji), nie zostanie spełniony drugi z dwóch wspomnianych wyżej warunków, od których spełnienia zależy obowiązek sporządzenia dokumentacji podatkowej.

Powiązani w rozumieniu art. 11 ust. 1 i 4 są wprawdzie ze sobą uczestnicy usługi (w tym oczywiście Spółka), ale trudno z kolei w ich wzajemnych relacjach w ramach struktury Cash-Poolingu doszukać się jakiegokolwiek przypadku kupna lub sprzedaży towarów bądź usług (czyli przypadków przeprowadzania transakcji). Ponadto, z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż poza kompleksową usługą cash-poolingu świadczoną przez Bank na rzecz uczestników Systemu - Umowa Cash-Poolingu nie będzie przewidywała świadczenia jakichkolwiek innych usług. W szczególności, poza czynnościami technicznymi i administracyjnymi, Agent nie będzie wykonywał żadnych innych czynności w ramach Systemu Cash-Poolingu ani świadczył żadnych usług na rzecz innych podmiotów uczestniczących w tym Systemie. Do czynności wykonywanych przez Agenta należały będą wyłącznie czynności o charakterze pomocniczym wobec kompleksowej usługi świadczonej przez Bank, których nie sposób traktować w oderwaniu od usługi głównej tj. usługi cash-poolingu. Jednocześnie, szereg operacji technicznych wynikających ze schematu cash-poolingu przebiegało będzie automatycznie, poprzez infrastrukturę techniczną Banku, przy ograniczonym udziale Agenta (np. w postaci wyrażenia zgody na przelew wierzytelności, przejęcie długu). Pomiędzy Agentem a poszczególnymi uczestnikami Systemu nie zostaną zawarte żadne odrębne umowy dotyczące wykonywania na ich rzecz przez Agenta jakichkolwiek czynności.

W tym przypadku brak transakcji oznacza nieziszczenie się pierwszego z dwóch ww. warunków, od których spełnienia zależy obowiązek sporządzania dokumentacji podatkowej.

Tym samym Spółka, w związku z uczestnictwem w opisanej strukturze Cash-Poolingu, nie będzie zobowiązana do sporządzenia dokumentacji podatkowej, o której mowa w art. 9a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stanowisko Spółki w powyższym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy jednocześnie dodać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej, do której zastosowanie mają przepisy określone w art. 14h (w zamkniętym katalogu) ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.). Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanego we wniosku - nie prowadzi postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby pełną ocenę zawieranej umowy Cash-Poolingu. Tym samym, jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, że zostały wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację. Ponadto, badając stan faktyczny przedstawiony w powołanych interpretacjach nie sposób uznać, iż jest on analogiczny z tym, który został przedstawiony przez Wnioskodawcę.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl