IPPB5/423-394/13-2/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 sierpnia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-394/13-2/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 16 maja 2013 r. (data wpływu 24 maja 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* możliwości zaliczenia wydatków poniesionych przez spółkę celową na budowę infrastruktury drogowej oraz technicznej na gruncie stanowiącym własność gminy do kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe,

* prawidłowości ustalenia przychodu z tytułu sprzedaży ww. infrastruktury na rzecz Gminy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 maja 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie

* możliwości zaliczenia wydatków poniesionych przez spółkę celową na budowę infrastruktury drogowej oraz technicznej na gruncie stanowiącym własność gminy do kosztów uzyskania przychodów,

* prawidłowości ustalenia przychodu z tytułu sprzedaży ww. infrastruktury na rzecz Gminy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej: Spółka) jest wspólnikiem R Spółka Komandytowa (dalej: spółka celowa). Spółka celowa w związku z realizowaną inwestycją mieszkaniową poniosła wydatki na infrastrukturę w łącznej kwocie 1.691.994,94 PLN tytułem:

* wykonanie dróg i oświetlenia dla Etapu I - 606.595,24 PLN;

* wykonanie sieci wodociągowej i sieci kanalizacji sanitarnej dla Etapu I - 356.880,70 PLN;

* wykonanie sieci kanalizacji deszczowej do studni s15 do rzeki Kopla - 410.221,00 PLN;

* wykonanie sieci deszczowej dla Etapu I - 318.298,00 PLN.

Sieci oraz nawierzchnia drogowa zostały wykonane na działkach (drogach) należących do gminy (dalej Gmina). Wyjątek stanowi odcinek od studni s15 do rzeki Kopla, który był wykonywany we współudziale z innymi podmiotami na terenach gminnych, sąsiada oraz dróg wojewódzkich. W związku z powyższym z prawnego punktu widzenia spółka celowa wykonała infrastrukturę na terenie gminnym, po otrzymaniu uprzedniej zgody na wykonanie przedmiotowej infrastruktury.

Wybudowanie infrastruktury przez spółkę celową było niezbędne dla zapewnienia kompletności realizowanej inwestycji mieszkaniowej (jej odbioru do użytkowania) i uzyskania przychodów z tytułu sprzedaży na rzecz klientów.

W związku z zakończeniem prac nad infrastrukturą spółka celowa wystawi Gminie fakturę na podstawie której przekaże zrealizowaną infrastrukturę. Kwotą netto na fakturze będzie 1 PLN.

Spółka celowa nie jest podatnikiem podatku dochodowego - podatnikiem podatku jest Wnioskodawca, który przychody i koszty zobowiązany jest rozliczać zgodnie z art. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka ma prawo rozliczyć w kosztach uzyskania przychodu przypadającą na nią część wydatków na budowę infrastruktury sprzedawanej następnie Gminie oraz czy przychodem z tytułu sprzedaży będzie udział w kwocie w wysokości 1 PLN.

Zdaniem Wnioskodawcy, spółka celowa nie jest podatnikiem podatku dochodowego - są nimi wspólnicy spółki celowej - w tym Wnioskodawca w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie udziału w spółce niebędącej osobą prawną. Z tego też względu dla rozpatrzenia skutków podatkowych dla Wnioskodawcy należy brać pod uwagę przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.)

a) Przychody

W przypadku sprzedaży wybudowanej przez spółkę celową, wymienionej powyżej w stanie faktycznym, infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej wydatki poniesione na jej budowę powinny zostać zakwalifikowane do kosztów uzyskania przychodów Spółki w proporcji wynikającej z udziału w zysku. Tym samym, przychodem z tytułu sprzedaży będzie udział w kwocie w wysokości 1 PLN wynikający z ustalonego przez strony podziału zysku.

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych za przychody uważa się otrzymane pieniądze. Ponadto, na podstawie art. 12 ust. 3 wskazanej ustawy za przychody związane z działalnością gospodarczą osiągnięte w danym roku podatkowym uważa się także przychody należne choćby nie zostały jeszcze otrzymane. Jednocześnie należy zwrócić uwagę, że Spółka nie podlega regulacji art. 12 ust. 1 pkt 2 wskazanej ustawy ponieważ nie otrzymuje on nieodpłatnie rzeczy lub praw - jest wspólnikiem spółki celowej, która jako sprzedawca otrzymuje zapłatę z tytułu przekazania infrastruktury. Spółka nie jest również powiązana z Gminą w rozumieniu art. 11 ust. 4 i 4a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Biorąc pod uwagę powyższe przepisy, przychodem Spółki z tytułu sprzedaży infrastruktury będzie przypadający na nią udział w kwocie ustalonej pomiędzy Spółką i Gminą, która wynosi 1 PLN.

b) Koszty

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Aby zatem określony wydatek mógł być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, muszą zostać spełnione łącznie dwie przesłanki: wydatek musi być związany z osiągnięciem przychodu (lub zachowaniem bądź zabezpieczeniem jego źródła), oraz wydatek nie może znajdować się w katalogu wydatków wymienionych w art. 16 ust. 1 cyt. ustawy.

Do niezbędnych kosztów realizacji inwestycji należy zaliczyć również koszty wykonania sieci i przyłączy technicznych, koszty wykonania urządzeń i obiektów budowlanych związanych z budynkami oraz koszty wykonania niezbędnego zakresu uzbrojenia terenu. Wykonanie takich przyłączy przez Spółkę celową warunkuje osiągnięcie przychodu z tytułu realizowanej inwestycji mieszkaniowej. Wydatki mają charakter niezbędny dla osiągnięcia przychodu-sprzedaż poszczególnych mieszkań w inwestycji jest uzależniona od spełnienia określonych warunków technicznych inwestycji i dopuszczenia jej do użytkowania. Jednocześnie art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie stanowi, iż za koszty uzyskania przychodów nie uważa wydatków na infrastrukturę, która następnie jest przedmiotem nieodpłatnego a tym bardziej odpłatnego przekazania.

Podsumowując, Spółka może rozliczyć proporcjonalną część wydatków w proporcji wynikającej z udziału w zyskach Spółki celowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się - za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim, wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl