IPPB5/423-383/09-3/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 października 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-383/09-3/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 6 lipca 2009 r. (data wpływu 10 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów Spółki wydatków związanych z zarządzaniem Projektem "Oczyszczanie ścieków" w ramach programu ISPA 2 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lipca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów Spółki wydatków związanych z zarządzaniem Projektem "Oczyszczanie ścieków" w ramach programu ISPA 2.....

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Na podstawie Memorandum finansowego z dnia 20 września 2002 r. z późn. zm. oraz Porozumienia o Realizacji Projektu "Oczyszczanie ścieków " w ramach programu ISPA 2.... zawartego pomiędzy "XXX" Sp. z o.o. w L a Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Nr "Y" z dnia XX.XX.2003 r. z późn. zm. Spółka jako Beneficjent Końcowy realizuje ww. projekt.

Środki na realizację projektu pochodzą z funduszy własnych Spółki oraz funduszu przedakcesyjnego ISPA, który po dniu akcesji Polski do UE stał się Funduszem Spójności.

Spółka ponosi koszty administracyjne związane z zarządzaniem tym projektem.

Są to wydatki niezwiązane bezpośrednio z kosztami realizacji zadania inwestycyjnego.

Do wydatków tych zalicza się: koszty ogólne (energia, ogrzewanie, amortyzacja, podatek od nieruchomości), wydatki osobowe pracowników oddelegowanych do obsługi technicznej i finansowo-księgowej projektu oraz pozostałe wydatki związane z realizacją projektu (koszty szkoleń ww. osób, delegacje służbowe, ekspertyzy, doradztwo, audyty, usługi telekomunikacyjne itp.).

Wydatki związane z zarządzaniem projektem nie są wydatkami kwalifikowalnymi projektu, co oznacza, że nie zostaną objęte dofinansowaniem i są pokrywane ze środków własnych Spółki. Otrzymana dotacja korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy. Całość dotacji przeznaczona jest na współfinansowanie w 60% wytworzenia przez Spółkę środków trwałych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy koszty związane z zarządzaniem projektem stanowić będą koszty uzyskania przychodów Spółki w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w momencie ich poniesienia.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Definicja kosztów uzyskania przychodów zawarta w art. 15 ust. 1 ustawy pozwala wydatki te zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Są one niewątpliwie poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania źródła przychodów, a nie zostały wymienione w katalogu wydatków nie stanowiących k.u.p. w art. 16 ustawy.

Ponadto, w związku z tym, że wydatki te nie mogą zwiększać wartości początkowej środków trwałych wytworzonych z udziałem środków pochodzących z dotacji, powinny zostać zaliczone do k.u.p. już w momencie ich poniesienia przez Spółkę.

Zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 2 ustawy za wartość początkową środków trwałych w razie ich wytworzenia we własnym zakresie uważa się ich koszt wytworzenia. Ten z kolei zgodnie z art. 16g ust. 4 jest równy wartości, w cenie nabycia, zużytych do wytworzenia środków trwałych: rzeczowych składników majątku i wykorzystanych usług obcych, kosztów wynagrodzeń za pracę wraz z pochodnymi, i inne koszty dające się zaliczyć do wartości wytworzonych środków trwałych.

Do kosztu wytworzenia nie zalicza się: kosztów ogólnych zarządu, kosztów sprzedaży oraz pozostałych kosztów operacyjnych i kosztów operacji finansowych, w szczególności odsetek od pożyczek i prowizji, z wyłączeniem odsetek i prowizji naliczonych do dnia przekazania środka trwałego do używania. Do wartości początkowej można więc zaliczyć wyłącznie wydatki ściśle związane z wytworzeniem środka trwałego. Natomiast wydatki poniesione w związku z zarządzaniem projektem nie są wydatkami ściśle związanymi z wytworzeniem środka trwałego, ponieważ są to wydatki związane z obsługą dofinansowania, które służy wyłącznie sfinansowaniu tego środka trwałego. Bez znaczenia jest fakt, że dotacja otrzymana z budżetu będzie przychodem zwolnionym od podatku dochodowego od osób prawnych.

Reasumując, wydatki poniesione w związku z zarządzaniem projektem stanowią koszt uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia. Są kosztami związanymi z ogólnym źródłem przychodów, czyli działalnością gospodarczą Spółki zmierzającą do zabezpieczenia przychodów w przyszłości poprzez zwiększenie potencjału produkcyjnego. Nie znajduje zatem zastosowania przepis art. 7 ust. 3 pkt 3 oraz art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 16a ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

1.

budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,

2.

maszyny, urządzenia i środki transportu,

3.

inne przedmioty o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

Podatnicy, z wyjątkiem tych, którzy ze względu na ogłoszoną upadłość obejmującą likwidację majątku nie prowadzą działalności gospodarczej, dokonują odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej ww. środków trwałych (art. 16f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

W myśl przepisu art. 16g ust. 1 pkt 2 w zw. z ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-14, uważa się w razie wytworzenia we własnym zakresie koszt wytworzenia, czyli wartość, w cenie nabycia, zużytych do wytworzenia środków trwałych: rzeczowych składników majątku i wykorzystanych usług obcych, kosztów wynagrodzeń za prace wraz z pochodnymi, i inne koszty dające się zaliczyć do wartości wytworzonych środków trwałych. Do kosztu wytworzenia nie zalicza się: kosztów ogólnych zarządu, kosztów sprzedaży oraz pozostałych kosztów operacyjnych i kosztów operacji finansowych, w szczególności odsetek od pożyczek (kredytów) i prowizji naliczonych do dnia przekazania środka trwałego do używania.

Z treści cytowanych przepisów nie wynika, aby wydatki poniesione na opracowanie wniosku o dotację unijną na zakup środków trwałych miały wpływ na ustalenie bądź podwyższenie wartości początkowej tych składników majątku podatnika.

Wobec powyższego, należy rozważyć kwestię możliwości zaliczenia przedmiotowych wydatków do kosztów podatkowych na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów enumeratywnie wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z tymi uregulowaniami, podatnik ma możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich wydatków, jednak pod tym warunkiem, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu.

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

* został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),

* jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

* pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

* poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

* został właściwie udokumentowany,

* nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Powyższe oznacza, iż wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu enumeratywnie wymienionych w przywołanym art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, mogą stanowić koszt uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiągniętymi przychodami, w tym służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów. W szczególności zaś wydatki poniesione w celu uzyskania przychodu (zachowania, zabezpieczenia źródła przychodu), względnie w celu uniknięcia ryzyka wystąpienia strat, bądź znacznego zmniejszenia uzyskiwanych dotąd dochodów.

Warunkiem formalnoprawnym zakwalifikowania wydatków Spółki związanych z zarządzaniem Projektem do kosztów uzyskania przychodów jest właściwe udokumentowanie faktu poniesienia danego wydatku.

Należy ponadto wskazać, iż wykazanie związku poniesionych kosztów z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz okoliczności, że ich poniesienie ma wpływ na wysokość osiąganych przychodów, obciąża Podatnika.

Przepisy ustawy podatkowej dokonują jednocześnie podziału kosztów na koszty bezpośrednio związane z przychodami i koszty pośrednie (koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami).

Jako koszty pośrednie przyjmowane są przede wszystkim koszty funkcjonowania podatnika, a których ponoszenie jest związane z prowadzeniem działalności.

Jak wskazano w treści wniosku "XXX" Sp. z o.o. w L realizuje Projekt "Oczyszczanie ścieków w L" w ramach programu ISPA 2.... na podstawie Memorandum finansowego Nr "X" z dnia XX.XX.2002 r. z późn. zm. oraz Porozumienia o Realizacji zawartego pomiędzy "XXX" Sp. z o.o. w L a Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Środki na realizację projektu pochodzą z funduszy własnych Spółki oraz funduszu przedakcesyjnego ISPA, który po dniu akcesji Polski do UE stał się Funduszem Spójności.

Spółka ponosi koszty administracyjne związane z zarządzaniem tym projektem.

Są to wydatki niezwiązane bezpośrednio z kosztami realizacji zadania inwestycyjnego.

Do wydatków tych zalicza się: koszty ogólne (energia, ogrzewanie, amortyzacja, podatek od nieruchomości), wydatki osobowe pracowników oddelegowanych do obsługi technicznej i finansowo-księgowej projektu oraz pozostałe wydatki związane z realizacją projektu (koszty szkoleń ww. osób, delegacje służbowe, ekspertyzy, doradztwo, audyty, usługi telekomunikacyjne itp.).

Wydatki związane z zarządzaniem projektem nie są wydatkami kwalifikowalnymi projektu, co oznacza, że nie zostaną objęte dofinansowaniem i są pokrywane ze środków własnych Spółki. Całość dotacji przeznaczona jest na współfinansowanie w 60% wytworzenia przez Spółkę środków trwałych.

Podkreślenia wymaga, iż czym innym jest kwalifikacja wydatków pod względem podatkowym, a czym innym pod potrzeby projekty europejskiego.

Ogólnie rzecz biorąc projekt - to przedsięwzięcie, które ma swój określony cel, budżet i ramy czasowe, realizowane przez daną grupę osób.

O projekcie europejskim mówimy wtedy, gdy przy jego realizacji zaangażowane są środki z Unii Europejskiej - jak ma to miejsce w rozpatrywanej sprawie - i kiedy poprzez swoje cele czy rezultaty nabiera on także wymiaru europejskiego.

Butżet projektu europejskiego budowany jest w podziale na koszty kwalifikowane (tj. kwalifikujące się do refundacji) i niekwalifikowane oraz szczegółowe podkategorie, zgodnie z kryteriami określonymi w konkretnym programie, w ramach którego jest on finansowany.

Pojęcie wydatków kwalifikowanych dotyczy wszystkich pieniężnych wydatków i rzeczowych wkładów związanych z realizacją projektu.

Za wydatki kwalifikowane mogą być uznane wszystkie wydatki związane z danym projektem, o ile:

* są niezbędne dla realizacji projektu i bezpośrednio z nim związane,

* zostaną uwzględnione w budżecie projektu, we wniosku stanowiącym załącznik do umowy o dofinansowanie projektu,

* spełniają wymogi efektywnego zarządzania finansami, w szczególności osiągania wysokiej jakości za daną cenę,

* zostały faktycznie poniesione (niekoniecznie w formie gotówkowej), wykazane w dokumentacji finansowej jednostki realizującej projekt i są poparte stosownymi dokumentami (faktury lub inne dokumenty księgowe o równoważnej wartości dowodowej).

Wydatki kwalifikowane są różne w zależności od rodzaju realizowanego projektu. Mogą to być np.:

* wynagrodzenia personelu projektu,

* koszty podróży, zakwaterowania oraz wyżywienia poza miejscem zamieszkania personelu wykonującego zadania związane z realizacją projektu,

* najem pomieszczeń związanych bezpośrednio z realizacją projektu,

* zakup sprzętu niezbędnego do realizacji projektu (np. mebli, wyposażenia biurowego, sprzętu komputerowego),

* zakup materiałów biurowych i dydaktycznych,

* usługi szkoleniowe i doradcze związane z odbytym szkoleniem,

* usługi w zakresie tłumaczeń, księgowe i audytorskie oraz prawne,

* badania, analizy i ekspertyzy związane z realizowanym projektem,

* koszty administracyjne odnoszące się do projektu, wyliczone w sposób proporcjonalny do okresu współfinansowania projektu z EFS,

* opłaty bankowe związane z prowadzeniem rachunku bankowego, gdy jego otwarcie jest wymagane zgodnie z postanowieniami umowy o dofinansowanie lub przepisami prawa w tym zakresie oraz gwarancje bankowe, gdy są one wymagane przez prawo krajowe albo wspólnotowe.

Uwzględnienie w budżecie projektu wydatków niekwalifikowanych jest możliwe, ale jedynie jako dodatkowy element budżetu, finansowany wyłącznie ze środków własnych.

Wydatki, które uznawane są jako niekwalifikowane, różnią się w zależności od rodzaju programu i należą do nich przykładowo:

* rezerwy na pokrycie przyszłych strat lub długów,

* pożyczki, spłaty rat, kary finansowe, grzywny,

* odsetki od niezapłaconych w terminie zobowiązań,

* prowizje bankowe od transakcji finansowych, wymiany walut i ujemne różnice kursowe,

* wydatki poniesione na przygotowanie wniosku projektowego,

* wydatki nieodnoszące się jednoznacznie do projektu lub wydatki nieudokumentowane,

* wydatki poniesione na naprawy sprzętu i odpisy amortyzacyjne dotyczące majątku zakupionego z dotacji wspólnotowej, krajowej lub środków własnych stanowiących współfinansowanie tej dotacji,

* mandaty, opłaty karne, koszty procesów sądowych,

* podatek VAT, z wyjątkiem gdy nie podlega odliczeniu (w przypadku VAT za koszt kwalifikowany co do zasady uznaje się tylko tę część podatku, której rzeczywisty ciężar poniósł wnioskodawca, tj. nie odliczył jej lub nie otrzymał w formie zwrotu podatku)

Ustalenie, jakie wydatki i na jakich warunkach można uznać za kwalifikujące się do refundacji jest jednym z podstawowych aspektów ubiegania się o fundusze europejskie. Nie wszystkie wydatki mogą być objęte wsparciem. Ich zakres zależy od programu, z którego beneficjent chce skorzystać i od konkretnego działania.

Kwalifikowalność wydatków oznacza, że dany wydatek jest niezbędny do wykonania projektu i bezpośrednio jest z nim związany. Kategorie wydatków kwalifikowanych muszą być ściśle powiązane z projektami, które kwalifikują się do objęcia wsparciem w ramach danego działania stanowiącego element programu operacyjnego. Należy to rozumieć w ten sposób, że kwalifikowalność wydatków ściśle wiąże się z kwalifikowalnością projektów, tzn. wydatek jest kwalifikowalny, jeśli został poniesiony w ramach projektu kwalifikującego się do wsparcia.

Z powyższego wynika więc, że (w uproszczeniu):

* wydatki kwalifikowane - to wydatki podlegające refundacji środkami pomocowymi,

* wydatki niekwalifikowane - to wydatki nie związane bezpośrednio z realizacją projektu (nie można ich przyporządkować do konkretnego zadania) i ponosi je beneficjent w ramach tzw. wkładu własnego.

Wydatki związane z zarządzaniem projektem nie są wydatkami kwalifikowalnymi projektu, co oznacza, że nie zostaną objęte dofinansowaniem i są pokrywane ze środków własnych Spółki, nie są zatem wykluczone z kosztów podatkowych na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i mogą stanowić koszty uzyskania przychodów na zasadach określonych w art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.Podsumowując, w oparciu o przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż koszty związane z zarządzaniem Projektem stanowić będą koszty uzyskania przychodów Spółki w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w momencie ich poniesienia.

Z uwagi na powyższe stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów Spółki wydatków związanych z zarządzaniem Projektem "Oczyszczanie ścieków w L" w ramach programu ISPA 2.... uznaje się za prawidłowe.

Końcowo wyjaśnia się, iż tut. Organ nie odniósł się do sposobu rozliczenia opisanej we wniosku dotacji, gdyż nie było to przedmiotem zapytania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w L, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 L po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl