IPPB5/423-38/08-4/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-38/08-4/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji, przedstawione we wniosku z dnia 5 września 2008 r. (data wpływu 15 września 2008 r.) oraz piśmie z dnia 25 listopada 2008 r. (data nadania 26 listopada 2008 r., data wpływu 1 grudnia 2008 r.) uzupełniającymi braki formalne na wezwanie Nr IPPB5/423-38/08-2/AS z dnia 21 listopada 2008 r. (data nadania 21 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* zwolnienia z opodatkowania finansowanych przez Fundację świadczeń medycznych na rzecz pracowników i członków ich rodzin - jest nieprawidłowe,

* zasad rozliczania kosztów podróży służbowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 września 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania finansowanych przez Fundację świadczeń medycznych na rzecz pracowników i członków ich rodzin oraz zasad rozliczania kosztów podróży służbowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest organizacją pozarządową działającą w oparciu o ustawę o fundacjach, a także o ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Celami statutowymi Wnioskodawcy są:

1.

zwiększanie dostępu obywateli, instytucji i organizacji do Internetu oraz technologii informacyjnych i komunikacyjnych opartych na Internecie,

2.

popularyzacja wiedzy na temat korzyści płynących z wykorzystania technologii informacyjnych i komunikacyjnych w życiu obywateli - w ich rozwoju osobistym, zawodowym i działalności gospodarczej oraz w funkcjonowaniu instytucji, organizacji i innych podmiotów,

3.

inicjowanie, pobudzanie i wspomaganie współpracy podmiotów różnych sektorów mającej na celu tworzenie warunków sprzyjających rozwojowi społeczeństwa informacyjnego oraz popularyzacji wiedzy na temat korzyści płynących z wykorzystania nowoczesnych narzędzi i technologii informacyjnych i komunikacyjnych.

Fundacja realizuje swoje cele w sferze nauki, edukacji, oświaty i wychowania, kultury, pomocy społecznej, działalności charytatywnej, ochrony i promocji zdrowia, promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej, ochrony praw konsumentów, wspierania i organizacji wolontariatu, działalności na rzecz osób niepełnosprawnych, krajoznawstwa oraz wypoczynku dzieci i młodzieży, działalności na rzecz mniejszości narodowych, rozwijania kontaktów i współpracy pomiędzy społeczeństwami, działania na rzecz integracji europejskiej, jak również wspomagania rozwoju społeczności lokalnych, upowszechniania i umacniania wolności, demokracji i swobód obywatelskich - poprzez bezpośrednią realizację przedsięwzięć oraz udzielanie pomocy finansowej w postaci dotacji i pomocy rzeczowej, technicznej, informacyjnej, organizacyjnej oraz merytorycznej organizacjom i instytucjom niedziałającym w celu osiągnięcia zysku, na prowadzenie działań o celach zgodnych z celami Fundacji.

Cele statutowe Wnioskodawcy są zbieżne z celami określonymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przez co Fundacja korzysta ze zwolnienia dochodu z opodatkowania, o ile ów dochód przekazuje i wydatkowuje na realizację wspomnianych celów.

Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej. W myśl postanowień art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnienie dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ma zastosowanie, jeżeli dochód ten jest przeznaczony bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Zgodnie z postanowieniami art. 25 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jeżeli Wnioskodawca uprzednio deklaruje, że przeznaczy dochód na cele określone w wyżej wymienionych przepisach i dochód ten wydatkowuje na inne cele, to podatek od tego dochodu, bez wezwania wpłaca do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokona takiego wydatku.

Zarząd Fundacji wprowadził do regulaminu wynagradzania pracowników zasady finansowania świadczeń medycznych na ich rzecz, a także zasady rozliczania kosztów podróży służbowych.

Świadczenia usług medycznych na rzecz Pracowników Fundacji i członków ich rodzin będą rozliczane w następujący sposób. Pakiet usług medycznych obejmować będzie medycynę pracy dla pracownika oraz świadczenia zdrowotne objęte wybranym przez Pracodawcę programem dla pracownika i osób upoważnionych (w tym członków rodzin). Opłata za badania wynikające z przepisów prawa pracy, których poniesienie jest obowiązkiem pracodawcy, nie stanowi opodatkowanego dochodu pracownika. Wartość dodatkowych świadczeń zdrowotnych objętych wybranym programem dla pracownika i osób upoważnionych stanowić będzie element wynagrodzenia pracowników i będzie opodatkowana podatkiem dochodowym od osób fizycznych oraz podlegać będzie ubezpieczeniom społecznym.

W zakresie podróży służbowych Zarząd Fundacji ustalił wewnętrzne zasady odbywania i rozliczania delegacji służbowych. Rozliczenie kosztów podróży następować będzie na podstawie faktycznie poniesionych, udokumentowanych i uzasadnionych kosztów. Od wypłaconych pracownikowi kwot, które przekraczają limity określone w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej krajowej i poza granicami kraju, pracodawca pobierze zaliczkę na podatek dochodowy ód osób fizycznych oraz naliczy składki na ubezpieczenia społeczne.

Pismem z dnia 21 listopada 2008 r. Nr IPPB5/423-38/08-2/AS Wnioskodawca został wezwany do uzupełnienia tego wniosku poprzez przesłanie pełnomocnictwa lub innego dokumentu, z którego wynika prawo do występowania w imieniu Wnioskodawcy z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego przez Pana J. W. i o ewentualne uzupełnienie imienia i nazwiska oraz podpisu osoby upoważnionej do występowania w imieniu Wnioskodawcy z wnioskiem o udzielenie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego na kserokopii 4-tej strony wniosku ORD-IN w poz. Nr 55 - w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Wnioskodawca uzupełnił braki formalne wniosku w terminie pismem z dnia 25 listopada 2008 r. (data nadania 26 listopada 2008 r., data wpływu 1 grudnia 2008 r.). Ponadto Wnioskodawca wskazał nowy adres Fundacji do doręczeń: ul. G 5,..... i załączył aktualny odpis z KRS uwzględniający tę zmianę.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy równowartość dochodu wydatkowanego na pakiet świadczeń medycznych (w części przekraczającej wartość świadczenia medycyny pracy), obejmujący świadczenia nie tylko na rzecz pracownika, ale również na rzecz innych osób (członków rodzin pracownika) może korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

2.

Czy równowartość dochodu wydatkowanego na wyżywienie pracowników w podróży służbowej, udokumentowane faktycznie poniesionymi kosztami, w części przekraczającej wysokość przysługującej diety, korzysta ze zwolnienia dochodu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy w opisanej sytuacji pełne uzasadnienie znajduje uwolnienie od podatku dochodowego od osób prawnych równowartości dochodu wydatkowanego na wskazane w postawionych wyżej pytaniach cele z powodu ich ścisłego związku z celami działalności Fundacji.

Podstawowym "zasobem" Wnioskodawcy są ludzie, którzy poprzez merytoryczną, intelektualną pracę realizują cele statutowe Fundacji, przyczyniając się do rozwoju społeczeństwa polskiego i realizując de facto zadania, do których powołane jest Państwo Polskie.

Najważniejszym elementem, który przyczynia się do realizacji celów Fundacji jest system wynagradzania pracowników. System wynagradzania został określony w stosownym regulaminie, który obowiązuje wszystkich pracowników Fundacji.

Przyznanie świadczeń medycznych dla pracownika określone zostało w regulaminie wynagradzania jako część przysługującego pracownikowi wynagrodzenia. Jest to część, która stanowi przychód pracownika oraz podstawę do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a także do naliczania składek na ubezpieczenia społeczne i tak jak wynagrodzenie podstawowe stanowi wydatkowanie dochodu zgodnie z celami statutowymi Fundacji.

W zakresie drugiego zagadnienia Wnioskodawca uważa, że równowartość dochodu wydatkowanego na wyżywienie pracowników w podróży służbowej w części przekraczającej wartość diety korzysta ze zwolnienie dochodu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych z uwagi na ścisły związek podróży z celami statutowymi Fundacji, a także z uwagi na wprowadzenie takiego mechanizmu w regulaminie wynagradzania Fundacji.

Podobne stanowisko zostało zaprezentowane w interpretacji Urzędu Skarbowego Warszawa-Mokotów z dnia 11 czerwca 2007 r. Nr 1433/IP1/423/423/07/IW.

Na zakończenie Wnioskodawca przytoczył stanowisko Ministra Finansów z dnia 19 listopada 2002 r. Nr PB3-IP-8214-256/2002: "W myśl przepisów o podatku dochodowym niektórych wydatków poniesionych przez podatników nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, w związku, z czym mogą powstać różnice pomiędzy dochodem podatkowym a zyskiem bilansowym. Ujęte, bowiem w księgach rachunkowych wydatki i koszty nie uznane w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym za koszty uzyskania przychodów wpływają na zwiększenie dochodu podatkowego. Jeżeli jednak wydatki (koszty) wiążą się bezpośrednio z realizacją celów statutowych lub celów określonych w przepisach, które stanowią pozytywną przesłankę zwolnienia, to równowartość dochodu odpowiadająca tym wydatkom (kosztom) będzie wolna od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4-8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Dotyczy to również rozliczenia podatku w trakcie roku podatkowego".

W świetle powyższego Wnioskodawca uważa, że koszty świadczeń medycznych oraz podróży służbowych, o których mowa w przedstawionym stanie faktycznym stanowią koszty działalności statutowej Fundacji i pozostają w ścisłym związku z realizacją jej celów. Zasady przyznawania i wypłaty tych świadczeń są jasno określone w przepisach wewnętrznych Wnioskodawcy ustanowionych przez Zarząd na podstawie statutu Fundacji. W świetle powyższego Wnioskodawca uważa, że zachodzą wszystkie pozytywne przesłanki do uwolnienia równowartości dochodu odpowiadającego tym wydatkom od podatku dochodowego od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się:

* w zakresie dotyczącym zwolnienia z opodatkowania finansowanych przez Fundację świadczeń medycznych na rzecz pracowników i członków ich rodzin - za nieprawidłowe,

* w zakresie zasad rozliczania kosztów podróży służbowych - za prawidłowe.

Na podstawie art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych są (z zastrzeżeniem art. 1 ust. 2 oraz art. 1a powołanej ustawy) osoby prawne.

Ustawa z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (tekst jedn. Dz. U. z 1991 r. Nr 46, poz. 203 z późn. zm.) określa, że fundacje mogą być ustanawiane dla realizacji zgodnych z interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, szczególnie takich jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.

Fundacje posiadają osobowość prawną, tak więc jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie nie zostały one wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 oraz ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jako podmioty, które zwolnione są od podatku.

Zatem fundacje, tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną, podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w ww. ustawie.

Oznacza to, że fundacje ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty. Bez znaczenia pozostaje zatem, czy dochód osiągnięty jest przez fundacje z działalności statutowej, czy też z działalności gospodarczej i czy przychody osiągane z tych źródeł mają charakter trwały czy sporadyczny.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Zgodnie z art. 17 ust. 1b ustawy zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Z kolei na podstawie art. 17 ust. 1a pkt 2 tejże ustawy zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

A zatem, zwolnienie określone w ww. artykule ustawy podatkowej jest zwolnieniem warunkowym. Dla skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w ww. przepisie podatnik musi spełniać łącznie następujące warunki:

* jego celem statutowym musi być działalność wymieniona w powołanym wyżej przepisie, przy czym statut może przewidywać również inne cele działalności;

* środki uzyskane ze zwolnionego dochodu muszą być przeznaczone na cele statutowe tej preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej.

Należy podkreślić, iż zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia. Użycie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy sformułowania "w części przeznaczonej na te cele" oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych "innych celów" nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania.

Zatem warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy podatkowej jest ustalenie, czy cele przewidziane w statucie Fundacji mieszczą się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie. Określenie celów statutowych pod kątem uprawnień podatkowych musi być precyzyjne, jasne i nie budzące wątpliwości, gdyż organy podatkowe nie są uprawnione do dokonywania wykładni zapisów statutu.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest organizacją pozarządową działającą w oparciu o ustawę o fundacjach, a także o ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Celami statutowymi Fundacji są:

1.

zwiększanie dostępu obywateli, instytucji i organizacji do Internetu oraz technologii informacyjnych i komunikacyjnych opartych na Internecie,

2.

popularyzacja wiedzy na temat korzyści płynących z wykorzystania technologii informacyjnych i komunikacyjnych w życiu obywateli - w ich rozwoju osobistym, zawodowym i działalności gospodarczej oraz w funkcjonowaniu instytucji, organizacji i innych podmiotów,

3.

inicjowanie, pobudzanie i wspomaganie współpracy podmiotów różnych sektorów mającej na celu tworzenie warunków sprzyjających rozwojowi społeczeństwa informacyjnego oraz popularyzacji wiedzy na temat korzyści płynących z wykorzystania nowoczesnych narzędzi i technologii informacyjnych i komunikacyjnych.

Wnioskodawca podnosi, iż cele statutowe Fundacji są zbieżne z celami określonymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przez co Fundacja korzysta ze zwolnienia dochodu z opodatkowania, o ile ów dochód przekazuje i wydatkowuje na realizację wspomnianych celów.

Zarząd Fundacji wprowadził do regulaminu wynagradzania pracowników zasady finansowania świadczeń medycznych na ich rzecz, a także zasady rozliczania kosztów podróży służbowych.

Świadczenia usług medycznych na rzecz Pracowników Fundacji i członków ich rodzin będą rozliczane w następujący sposób. Pakiet usług medycznych obejmować będzie medycynę pracy dla pracownika oraz świadczenia zdrowotne objęte wybranym przez Pracodawcę programem dla pracownika i osób upoważnionych (w tym członków rodzin). Opłata za badania wynikające z przepisów prawa pracy, których poniesienie jest obowiązkiem pracodawcy, nie stanowi opodatkowanego dochodu pracownika. Wartość dodatkowych świadczeń zdrowotnych objętych wybranym programem dla pracownika i osób upoważnionych stanowić będzie element wynagrodzenia pracowników i będzie opodatkowana podatkiem dochodowym od osób fizycznych oraz podlegać będzie ubezpieczeniom społecznym.

W zakresie podróży służbowych Zarząd Fundacji ustalił wewnętrzne zasady odbywania i rozliczania delegacji służbowych. Rozliczenie kosztów podróży następować będzie na podstawie faktycznie poniesionych, udokumentowanych i uzasadnionych kosztów. Od wypłaconych pracownikowi kwot, które przekraczają limity określone w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej krajowej i poza granicami kraju, pracodawca pobierze zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz naliczy składki na ubezpieczenia społeczne.

W myśl przepisów o podatku dochodowym niektórych wydatków poniesionych przez podatników nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, w związku z czym mogą powstać różnice pomiędzy dochodem podatkowym a zyskiem bilansowym. Ujęte bowiem w księgach rachunkowych wydatki i koszty nieuznane w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym za koszty uzyskania przychodów wpływają na zwiększenie dochodu podatkowego.

Wobec tego w przypadku podatników korzystających ze zwolnienia przedmiotowego na mocy art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, koszty należy rozpatrywać w sposób szczególny.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Jeśli więc podatnik uzyskuje dochody zwolnione od podatku dochodowego w związku z prowadzeniem określonej działalności statutowej - tak, jak w rozpatrywanej sprawie - wszelkie wydatki w pierwszej kolejności powinny być analizowane pod kątem możliwości zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów.

Powyższe oznacza, iż w sytuacji, gdy wydatek wiąże się bezpośrednio z realizacją celów statutowych, które stanowią pozytywną przesłankę zwolnienia, to równowartość dochodu odpowiadająca temu wydatkowi będzie wolna od podatku, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jeśli jednak wydatki nie wiążą się bezpośrednio z realizacją celów statutowych, z których osiągane dochody podlegają zwolnieniu i związane były z inną niż statutowa działalnością, to równowartość dochodów odpowiadająca tym wydatkom będzie podlegała opodatkowaniu.

Fundacja podaje we wniosku, iż prowadzi działalność statutową zwolnioną od podatku dochodowego na mocy art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Przedstawia też, iż ponosi koszty na pakiet świadczeń medycznych (w części przekraczającej wartość świadczenia medycyny pracy), obejmujący świadczenia nie tylko na rzecz pracownika, ale również na rzecz innych osób (członków rodzin pracownika) oraz na wyżywienie pracowników w podróży służbowej w części przekraczającej wysokość przysługującej diety.

Wnioskodawca stoi przy tym na stanowisku, iż w sytuacji, gdy korzysta z przedmiotowego zwolnienia również nie powinien opłacać podatku dochodowego od kosztów pakietu świadczeń medycznych dla rodzin niestanowiących kosztów uzyskania przychodów.

Przepisy prawa pracy, w tym przepisy ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn. Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.) nakładają na pracodawcę wymóg przeprowadzania na własny koszt badań określonych w art. 229 Kodeksu pracy. Pracodawca poza świadczeniami z zakresu badań profilaktycznych obowiązany jest sfinansować koszt profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami, ze względu na warunki pracy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy.

Zatem, aby wydatek mógł zostać uznany za koszt uzyskania przychodów, na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, winien pozostawać w związku z przychodami i prowadzoną działalnością gospodarczą Podatnika oraz nie może zostać wymieniony w art. 16 ust. 1 ustawy, jako wydatek niestanowiący kosztów uzyskania przychodów.

W związku z powyższą definicją do kosztów uzyskania przychodów można również zaliczyć tzw. koszty pracownicze. Pojęcie to obejmuje przede wszystkim wynagrodzenia i inne wypłaty pieniężne oraz świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika.

W przypadku wydatków ponoszonych na rzecz pracowników nie oznacza to ich automatycznej kwalifikacji do kosztów uzyskania przychodów. Nie powinno się bowiem zapominać o przesłankach wynikających z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych warunkujących zaliczenie poniesionych kosztów do kosztów uzyskania przychodów.

Ponoszone przez Wnioskodawcę wydatki na zapewnienie pracownikom opieki medycznej są związane w sposób pośredni z uzyskiwanymi przychodami z prowadzonej działalności gospodarczej i na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowią dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodów.

Kosztem uzyskania przychodów nie mogą być jednak wydatki poniesione na wykupienie pakietu świadczeń medycznych dla członków rodzin pracowników. Nie są oni bowiem pracownikami Wnioskodawcy, a zatem przedmiotowych wydatków nie można traktować jako kosztów pracowniczych.

W sytuacji, gdy wydatki przeznaczone na opłacanie świadczeń medycznych dla pracowników i ich rodzin nie spełniają łącznie warunków określających definicję kosztów i brak jest możliwości podziału zbiorczej kwoty na część stanowiącą koszt uzyskania przychodów (pracownicy), jak i te niestanowiące takiego kosztu (członkowie ich rodzin), należy stwierdzić, że środki wydatkowane na świadczenia medyczne dla pracowników i ich rodzin nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

Należy ponadto wskazać, iż finansowanie pakietu świadczeń medycznych pracownikom Fundacji i członkom ich rodzin nie zostało wymienione w katalogu celów statutowych Wnioskodawcy.

Również równowartość dochodu wydatkowanego na pakiet świadczeń medycznych, obejmujący świadczenia nie tylko na rzecz pracownika, ale również na rzecz innych osób (członków rodzin pracownika) nie może korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na mocy art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyż nie są spełnione przesłanki z art. mocy art. 17 ust. 1 pkt 4.

Z uwagi na powyższe, w oparciu o przywołane przepisy prawa, stanowisko Wnioskodawcy w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania finansowanych przez Fundację świadczeń medycznych na rzecz pracowników i członków ich rodzin, należy uznać za nieprawidłowe.

Z uwagi na fakt, iż ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje pojęcia "podróży służbowej", należy odnieść się do definicji zawartej w ustawie z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn. Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 775 § 1 Kodeksu pracy pracownikowi wykonującemu na polecenie pracodawcy zadanie służbowe poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy lub poza stałym miejscem pracy, przysługują należności na pokrycie kosztów związanych z podróżą służbową.

W sytuacji, gdy na podstawie przepisów Kodeksu pracy, pracownikom udającym się w podróż służbową przysługują i są wypłacane diety z tytułu podróży służbowych w wysokości określonej w regulaminie wynagradzania należy uznać, że wartość tych świadczeń stanowi dla pracodawcy koszt uzyskania przychodów, pod warunkiem spełnienia ogólnych przesłanek zawartych w art. 15 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Z uwagi na powyższe należy wskazać, iż diety wypłacane przez Spółkę pracownikom z tytułu delegacji służbowych, określonych przepisami:

* rozporządzenia Ministra Pracy Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. z 2002 r. Nr 236, poz. 1990 z późn. zm.),

* rozporządzenia Ministra Pracy Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju (Dz. U. z 2002 r. Nr 236, poz. 1991 z późn. zm.)

* nie będą ograniczone limitami wskazanymi w powyższych regulacjach, gdyż w przedmiotowej sytuacji obowiązuje stawka umowna określona w regulaminie wynagradzania, w którym pracodawca ustalił stawkę diety, która będzie wypłacana pracownikowi za czas podróży służbowej.

Artykuł 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera ograniczenia co do możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych przez pracodawcę na diety, w związku z odbywaniem podróży służbowych przez pracowników.

Równocześnie uznać należy, iż wydatki dotyczące podróży służbowych w wysokości określonej w regulaminie wynagradzania, jako wydatki związane ze świadczoną przez pracowników pracą, spełniają przesłankę związku z przychodami.

Jednocześnie należy wskazać, iż na mocy art. 16 ust. 1 pkt 57 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów niewypłaconych, niedokonanych lub niepostawionych do dyspozycji wypłat, świadczeń oraz innych należności z tytułów określonych w art. 12 ust. 1 i 6, art. 13 pkt 2, 4-9 oraz art. 18 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), a także zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakład pracy.

W kontekście powołanych przepisów i przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego należy stwierdzić, iż wydatki Fundacji związane z wypłatą pracownikom przedmiotowych diet w wysokości określonej w regulaminie wynagradzania będą w całości stanowić koszt uzyskania przychodów dla pracodawcy.

Ponadto, jeśli pracownik odbywa podróż służbową, która ma ścisły związek z realizacją celów statutowych Fundacji - w oparciu o stanowisko Wnioskodawcy, że cele statutowe Fundacji są zbieżne z celami określonymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należy stwierdzić, że równowartość dochodu wydatkowanego na wyżywienie pracowników w podróży służbowej w części przekraczającej wartość diety korzysta ze zwolnienie dochodu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych

Z uwagi na powyższe, w oparciu o przywołane przepisy prawa, stanowisko Wnioskodawcy w części dotyczącej zasad rozliczania kosztów podróży służbowych, należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Należy podkreślić, iż przywołana przez Wnioskodawcę interpretacja Urzędu Skarbowego Warszawa-Mokotów z dnia 11 czerwca 2007 r. Nr 1433/IP1/423/423/07/IW wydana została w indywidualnej sprawie i nie może być źródłem praw i obowiązków w innych sprawach. Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997 r. - Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.) źródłami powszechnie obowiązującego prawa w Rzeczypospolitej Polskiej są: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia.

Każdą sprawę organ podatkowy jest zobowiązany traktować indywidualnie. Z uwagi na powyższe przywołana interpretacja Urzędu Skarbowego Warszawa-Mokotów nie jest wiążąca dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl