IPPB5/423-372/09-3/AJ - Zwolnienie od podatku dochodowego od osób prawnych dochodu z dywidendy wypłacanej przez spółkę z o.o. szwedzkiemu rezydentowi podatkowemu.
Pismo z dnia 7 września 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-372/09-3/AJ Zwolnienie od podatku dochodowego od osób prawnych dochodu z dywidendy wypłacanej przez spółkę z o.o. szwedzkiemu rezydentowi podatkowemu.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 3 lipca 2009 r. (data wpływu 6 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia od opodatkowania dochodu z dywidendy wypłacanej szwedzkiemu rezydentowi podatkowemu - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 6 lipca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia od opodatkowania dochodu z dywidendy wypłacanej szwedzkiemu rezydentowi podatkowemu.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Od 1990 r. Sp. z o.o. jest spółką z udziałem kapitału zagranicznego. Udziałowcem jest szwedzka spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, która od XII 2003 r. posiada 12 % udziału w kapitale zakładowym Spółki. W czerwcu 2009 r. przedłożyła certyfikat rejestracji, wydany przez Szwedzki Urząd Rejestracji Spółek oraz certyfikat rezydencji wydany przez Szwedzką Agencję Podatkową. Zwyczajne Zgromadzenie Wspólników w dniu 27 maja 2009 r. podjęło uchwałę o przeznaczeniu części zysku na wypłatę dywidendy dla Wspólników.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy w świetle postanowień art. 22 ust. 4 i nast. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz art. 10 Konwencji między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Królestwa Szwecji w sprawie unikania podwójnego opodatkowania (...) wypłacana dywidenda będzie zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych, czy też będzie podlegać opodatkowaniu w wysokości 15%.
Zdaniem Wnioskodawcy, dywidenda wypłacana szwedzkiemu Wspólnikowi będzie zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych i w związku z tym Spółka nie będzie zobowiązana do pobrania zaliczki od tej dywidendy. W opinii Spółki zostały spełnione wszystkie przesłanki określone w art. 22 ust. 4 i nast. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. co do podmiotu wypłacającego dywidendę, jak i co do podmiotu, na rzecz którego dywidenda jest wypłacana. Uważamy, że powołany art. 10 Konwencji dotyczy sytuacji, gdy nie zostały spełnione przesłanki określone w art. 22 ust. 4 i nast. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
W stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2009 r., stosownie do treści art. 22 ust. 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), zwalnia się od podatku dochodowego dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:
wypłacającym dywidendę oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka będąca podatnikiem podatku dochodowego, mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
uzyskującym dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w pkt 1, jest spółka podlegająca w Rzeczypospolitej Polskiej lub w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania,
spółka, o której mowa w pkt 2, posiada bezpośrednio nie mniej niż 10 % udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1,
odbiorcą dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest:
spółka o której mowa w pkt 2, albo
zagraniczny zakład spółki, o której mowa w pkt 2.
W myśl art. 22 ust. 4a powołanej ustawy zwolnienie, o którym mowa w ust. 4, ma zastosowanie w przypadku, kiedy spółka uzyskująca dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej posiada udziały (akcje) w spółce wypłacającej te należności w wysokości, o której mowa w ust. 4 pkt 3, nieprzerwanie przez okres dwóch lat.
Jednakże na podstawie art. 22 ust. 4b ww. ustawy zwolnienie to ma również zastosowanie w przypadku, gdy okres dwóch lat nieprzerwanego posiadania udziałów (akcji), w wysokości określonej w ust. 4 pkt 3, przez spółkę uzyskującą dochody (przychody) z tytułu udziału w zysku osoby prawnej mającej siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, upływa po dniu uzyskania tych dochodów (przychodów). W przypadku niedotrzymania warunku posiadania udziałów (akcji), w wysokości określonej w ust. 4 pkt 3, nieprzerwanie przez okres dwóch lat spółka, o której mowa w ust. 4 pkt 2, jest obowiązana do zapłaty podatku, wraz z odsetkami za zwłokę, od dochodów (przychodów) określonych w ust. 1 w wysokości 19 % dochodów (przychodów) do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym utraciła prawo do zwolnienia. Odsetki nalicza się od następnego dnia po dniu, w którym po raz pierwszy skorzystała ze zwolnienia.
Zgodnie opisanym w przedmiotowym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej stanem faktycznym:
wypłacającym dywidendę jest spółka będąca podatnikiem podatku dochodowego, mająca siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
uzyskującym dochody (przychody) z dywidend jest spółka podlegająca w Szwecji, czyli innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania (posiadająca szwedzki certyfikat rezydencji),
spółka otrzymująca dywidendę posiada bezpośrednio nie mniej niż 10 % udziałów (12%) w kapitale spółki nieprzerwanie przez okres ponad dwóch lat (od 2003 r.) i jednocześnie jest odbiorcą tej dywidendy (w rozumieniu art. 22 ust. 4 pkt 4 lit. a) ww. ustawy)
Zatem w świetle przedstawionego stanu faktycznego oraz powołanych przepisów prawa należy uznać, iż warunki zwolnienia określone w art. 22 ust. 4 - ust. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zostały spełnione.
Jednocześnie podkreślenia wymaga, iż umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania nie kreują samodzielnie obowiązku podatkowego. Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania jest zespołem norm kolizyjnych rozgraniczających prawa dwóch państw (jurysdykcji podatkowych) do opodatkowania danego przysporzenia.
W rezultacie należy uznać, iż stawka (15%) określona w art. 10 ust. 2 lit. b) Konwencji między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Królestwa Szwecji w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Sztokholmie dnia 19 listopada 2004 r. (Dz. U. z 2006 r. Nr 26 poz. 193) nie będzie miała zastosowania w odniesieniu do dywidendy określonej w przedmiotowym stanie faktycznym.
W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego należy uznać za prawidłowe.
Końcowo należy dodać, iż dokumenty dołączone przez Wnioskodawcę do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji.
Weryfikacja dołączonego do wniosku certyfikatu rezydencji może być dokonana jedynie w toku postępowania podatkowego lub kontrolnego, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej, do której zastosowanie mają przepisy określone w art. 14h (w zamkniętym katalogu) ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.).
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.