IPPB5/423-339/12-2/PS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 lipca 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-339/12-2/PS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 25 kwietnia 2012 r. (data wpływu 2 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie art. 11 ust. 8 Konwencji między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Kazachstanu w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku z 21 września 1995 r. (Dz. U. z 1995 r. Nr 121, poz. 586) - dalej umowa polsko - kazachska) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dnu 2 maja 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie art. 11 ust. 8 umowy polsko - kazachskiej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Bank (dalej; "Bank") prowadzi działalność bankową obejmującą m.in. prowadzenie rachunków bankowych oraz przyjmowanie depozytów pieniężnych płatnych na żądanie lub z nadejściem oznaczonego terminu. Klientami Banku są zarówno podmioty krajowe, jak i podmioty zagraniczne. W związku z prowadzoną działalnością Bank pełni funkcję płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego m.in. w zakresie dochodu z tytułu odsetek wypłacanego na rzecz podatników nie mających siedziby lub zarządu na terytorium Polski. Bank pobiera podatek od wypłacanych dochodów odsetkowych według stawki określonej we właściwej umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej pomiędzy Polską a krajem rezydencji podatkowej podatnika, o ile podatnik dostarczy Bankowi certyfikat rezydencji. W przeciwnym razie, Bank stosuje stawki określone w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych.

Bank rozważa nawiązanie współpracy z Narodowym Bankiem Kazachstanu (dalej: "NBK"), tj. otwarcie rachunku bankowego dla NBK. NBK pełni funkcję banku centralnego Republiki Kazachstanu. W związku z prowadzeniem rachunku bankowego, Bank wypłacałby odsetki na rzecz NBK m.in. od środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku, bądź z tytułu zakładanych lokat bankowych. NBK dostarczyłby do Banku certyfikat rezydencji potwierdzający jego siedzibę dla celów podatkowych w Kazachstanie.

NBK nie prowadzi działalności zarobkowej w Polsce za pomocą zakładu, do którego należałyby wierzytelności, z tytułu których Bank będzie wypłacał odsetki do NBK. Pomiędzy Bankiem a NBK nie istnieją żadne szczególne powiązania, które miałyby wpływ na wysokość wypłacanych odsetek.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy na mocy art. 11 ust. 8 Konwencji zawartej 21 września 1995 r. między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Kazachstanu w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (dalej: "UPO"), odsetki wypłacane przez Bank na rzecz NBK korzystają ze zwolnienia od opodatkowania w Polsce.

Zdaniem Wnioskodawcy odsetki wypłacane przez Bank na rzecz NBK będą korzystały ze zwolnienia od opodatkowania w Polsce na podstawie art. 11 ust. 8 UPO.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 11 ust. 1 UPO, odsetki, które powstają w Polsce i wypłacane są osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Kazachstanie, mogą być opodatkowane w Kazachstanie, jeżeli osoba ta jest uprawniona do ich otrzymania. Art. 11 ust. 2 UPO stanowi z kolei, iż odsetki takie mogą być również opodatkowane w Umawiającym się Państwie, w którym powstają i zgodnie z ustawodawstwem tego Państwa, ale gdy odbiorca odsetek jest ich właścicielem, podatek w ten sposób ustalony nie może przekroczyć 10 procent kwoty brutto tych odsetek.

Powyższe oznacza, iż, co do zasady, odsetki wypłacane na rzecz podmiotu mającego siedzibę w Kazachstanie podlegają opodatkowaniu w Polsce według stawki 10%. Niemniej jednak, na mocy art. 11 ust. 8 UPO zwolnieniu od opodatkowania podlegają odsetki powstałe w Polsce, należne rządowi Kazachstanu, jego władzy lokalnej lub jakiejkolwiek jego agencji albo powstałe dzięki pomocy tego rządu lub władzy lokalnej, podlegają zwolnieniu od opodatkowania w Polsce.

Analizując powyższe zapisy UPO, należy wziąć pod uwagę przepisy prawne na podstawie których NBK prowadzi działalność w Kazachstanie.

Działalność NBK reguluje Konstytucja Kazachstanu, ustawa o Narodowym Banku Kazachstanu nr 2155 z dnia 30 marca 1995 r. z późn. zm. oraz inne regulacje dotyczące Narodowego Banku Kazachstanu. Zgodnie z ustawą o Narodowym Banku Kazachstanu, NBK jest bankiem centralnym, który reprezentuje interesy Republiki Kazachstanu w stosunkach z innymi bankami centralnymi, bankami z innych krajów, bankami międzynarodowymi oraz innymi instytucjami finansowymi i kredytowymi. Przepisy tej ustawy stanowią również, iż NBK jest organem państwowym, do którego zadań należy min.:

1.

tworzenie i implementacja polityki monetarnej i kredytowej Kazachstanu,

2.

organizowanie rozliczeń pieniężnych,

3.

prowadzenie gospodarki rezerwami dewizowymi

4.

kontrola działalności dewizowej,

5.

państwowa regulacja, kontrola i nadzór nad rynkiem finansowym oraz instytucjami finansowymi,

6.

państwowe regulowanie funkcjonowania regionalnego centrum finansowego Ałma-Aty

7.

promocja utrzymania stabilności sektora finansowego i prowadzenie państwowej statystyki.

NBK prowadzi obsługę bankową budżetu państwa, prowadzi rachunki bankowe rządu oraz realizuje ich zlecenia płatnicze. NBK odpowiada przed Prezydentem Republiki Kazachstanu. o do zasady, inne banki centralne (w tym, Narodowy Bank Polski) na mocy przepisów krajowych są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym.

Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania wprowadzają zwolnienia od opodatkowania w odniesieniu do transakcji, w przypadku których nawet ograniczone opodatkowanie odsetek jest nieracjonalne lub może mieć znacząco niekorzystny wpływ na rentowność transakcji. W szczególności problem ten może dotyczyć odsetek wypłacanych Skarbowi Państwa, jednostce państwowej lub bankowi centralnemu państwa. Wiąże się to z ogólnym wyłączeniem lub podmiotowym zwolnieniem z opodatkowania dochodów uzyskiwanych przez podmioty państwowe. Dlatego też poszczególne państwa zwalniają z opodatkowania odsetki wypłacane tym podmiotom.

Zwolnienie z opodatkowania dochodów z tytułu odsetek wypłacanych na rzecz instytucji państwowych przewiduje również art. 11 ust. 8 UPO. Na jego mocy zwolnieniu z opodatkowania podlegają min. odsetki należne rządowi, jego władzy lokalnej lub jakiejkolwiek jego agencji albo powstałe dzięki pomocy tego rządu lub władzy lokalnej. Analizując zakres przedmiotowego zwolnienia, należy wziąć pod uwagę zakres działalności banku centralnego, którym jest NBK. W szczególności, podkreślenia wymaga fakt, iż NBK prowadzi obsługę bankową budżetu państwa. Tym samym, NBK obraca i lokuje środki pieniężne należące do rządu Kazachstanu. W konsekwencji, należy uznać, że odsetki należne NBK wypłacane przez Bank w związku z prowadzonym rachunkiem bankowym, to odsetki należne rządowi Kazachstanu.

W związku z tym, słuszne jest stanowisko Banku, zgodnie z którym, odsetki wypłacane przez Bank na rzecz NBK będą korzystały ze zwolnienia od opodatkowania w Polsce na podstawie art. 11 ust. 8 UPO.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono w tym zakresie od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U.2012, poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl