IPPB5/423-338/09-4/JC - Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów spółki wydatków na przygotowanie wniosku o dotację z Unii Europejskiej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-338/09-4/JC Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów spółki wydatków na przygotowanie wniosku o dotację z Unii Europejskiej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 22 czerwca 2009 r. (data wpływu 25 czerwca 2009 r.) oraz piśmie z dnia 10 lipca 2009 r. (data nadania 13 lipca 2009 r., data wpływu 14 lipca 2009 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie Nr IPPP2/443-668/09-2/BM oraz Nr IPPB5/423-338/09/JC z dnia 7 lipca 2009 r. (data nadania 7 lipca 2009 r., data doręczenia 10 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na przygotowanie wniosku o dotację - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 czerwca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na przygotowanie wniosku o dotację.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka podpisała umowę z firmą doradczą na pomoc w sformułowaniu wniosku do PARP na dotację z Unii Europejskiej w ramach programu - Innowacyjna Gospodarka. Firma doradcza miała otrzymać premię w wysokości 3% dotacji za sukces po podpisaniu umowy dotacji proporcjonalnie do przekazywanych transz dotacji. Umowa o dotacje została podpisana w grudniu 2008 r. oraz w 2009 r. otrzymaliśmy pierwsze transze dotacji a firma doradcza wystawiła fakturę za pozyskanie dotacji. W uzupełnieniu wniosku Spółka zaznaczyła, iż prowadzi działalność opodatkowaną w odniesieniu do zakupów finansowanych otrzymaną dotacją.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy wartość netto z faktury wystawionej przez firmę doradczą za pozyskanie dotacji będzie stanowiła koszt uzyskania przychodów...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Kwota dotacji nie stanowi podstawy do opodatkowania w momencie otrzymania lecz w momencie przyjęcia do użytkowania wartości niematerialnych i prawnych, które są przedmiotem dotacji. Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów albo zabezpieczenia źródła przychodów (art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p.). Według stanowiska podatnika koszty pozyskania dotacji nie mogą być zaliczone do wartości wytworzonej wartości materialnej i prawnej, mają one charakter bezpośrednich kosztów uzyskania przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Powyższe oznacza, że wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami.

Kosztami będą zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskiwanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu osiągnięcia przychodów, nawet wówczas gdy z obiektywnych powodów przychód nie zostanie osiągnięty. Zatem do kosztów uzyskania przychodów podatnik ma prawo zaliczyć wszystkie koszty, zarówno te bezpośrednio, jak i pośrednio związane z przychodami, o ile zostały one prawidłowo udokumentowane, za wyjątkiem kosztów ustawowo uznanych za niestanowiące kosztów uzyskania przychodów.

Podatnik, zaliczając dany wydatek do kosztów uzyskania przychodów, winien wykazać jego związek z prowadzona działalnością gospodarczą oraz to, że poniesienie wydatku ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu lub że wydatek ten jest związany z konkretnym przedsięwzięciem gospodarczym.

Katalog wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, pomimo ich związku z przychodami i prowadzoną działalnością gospodarczą zawarty został w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Należy więc uznać za prawidłowe stanowisko zaprezentowane przez Spółkę, iż wydatki poniesione na opracowanie wniosku o dotację z Unii Europejskiej w ramach programu -Innowacyjna Gospodarka stanowią dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie organ podatkowy nie odnosi się do stanowiska prezentowanego przez Stronę w zdaniu: "kwota dotacji nie stanowi podstawy do opodatkowania w momencie otrzymania lecz w momencie przyjęcia do użytkowania wartości niematerialnych i prawnych, które są przedmiotem dotacji", gdyż nie jest przedmiotem interpretacji sprawa momentu powstania przychodu z tytułu otrzymanej dotacji. W sprawie tej podatnik może wystąpić do organu podatkowego o interpretację.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl