IPPB5/423-332/13-2/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-332/13-2/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 29 kwietnia 2013 r. (data wpływu 6 maja 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych planowej transakcji wniesienia przez Spółkę wkładu niepieniężnego do spółek zależnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 maja 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych planowej transakcji wniesienia przez Spółkę wkładu niepieniężnego do spółek zależnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. (zwana dalej: "Spółka", "Wnioskodawca" lub "T.") jest spółką kapitałową prowadzącą działalność w zakresie tworzenia systemów informatycznych, urządzania lasu oraz wykonywania zdjęć z samolotów bezzałogowych. Udziałowcami w Spółce są osoby fizyczne.

Spółka organizacyjnie jest podzielona na:

* Wydział systemów informacji przestrzennych,

* Wydział produkcji oprogramowania,

* Wydział urządzania lasu,

* Wydział marketingu i sprzedaży

- dalej zwane łącznie jako "Wydziały", albo osobno jako "Wydział".

Spółka traktuje poszczególne Wydziały jako odrębne jednostki wydzielone wewnątrz struktury Spółki, tj. każdy z Wydziałów jest przeznaczony do realizacji odrębnych zadań gospodarczych, ma przypisanych pracowników, a także jest wyodrębniony pod względem finansowym i księgowym. W szczególności, Wydział systemów informacji przestrzennych, zajmuje się pozyskiwaniem i przetwarzaniem danych ze zdjęć lotniczych oraz innych sensorów montowanych na pokładzie samolotów bezzałogowych. Wydział produkcji oprogramowania zajmuje się produkcją oprogramowania, głównie w zakresie leśnictwa (np. automatyczny system wykrywania dymu, oprogramowanie mLasInżynier wspomagające pracę w nadleśnictwie, tMap), natomiast Wydział urządzania lasu - pracami związanymi z urządzaniem lasów (w tym w szczególności: świadczenie usług z zakresu sporządzania planów urządzania lasu dla Lasów Państwowych, sporządzaniem uproszczonych planów urządzania lasu, projektu planów ochrony rezerwatów i Parków Narodowych). Z kolei Wydział marketingu i sprzedaży zajmuje się głównie sprzedażą własnych produktów i usług (np. oprogramowania wytwarzanego przez Wydział produkcji oprogramowania, szkolenia, inne towary) oraz dodatkowo - w ograniczonym zakresie - działalnością marketingową dla innych wydziałów. Należy wskazać, że podstawowa działalność marketingowa jest prowadzona przez poszczególne Wydziały samodzielnie (np. promocja, wyjazdy na konferencje). Prace w zakresie zadań wykonywanych przez poszczególne Wydziały są prowadzone na podstawie odrębnych umów. Powyższe umowy są realizowane przez pracowników Spółki przypisanych do poszczególnych Wydziałów.

Obecnie, główne aktywa Spółki to: rzeczowe aktywa trwałe, należności krótkoterminowe z tytułu umów oraz środki pieniężne. Wśród najistotniejszych pasywów Spółki, obok kapitału zakładowego i zapasowego, należy wymienić zobowiązania krótkoterminowe z tytułu dostaw towarów i usług.

Na mocy uchwał wspólników, Spółka podjęła decyzję o wprowadzeniu planu kont uwzględniającego poszczególne Wydziały. Wskutek tego, Spółka prowadzi księgi rachunkowe przypisując aktywa, pasywa, należności i zobowiązania osobno do każdego Wydziału przy użyciu odpowiednich kluczy alokacji. Powyższy sposób prowadzenia ksiąg umożliwia Wnioskodawcy monitorowanie stopnia zaangażowania aktywów w poszczególne Wydziały, sposobu i wysokości finansowania każdego Wydziału oraz wysokości należności i zobowiązań związanych z poszczególnymi Wydziałami. Dla każdego Wydziału Spółka przygotowuje także raporty w celach kontrolingowych obejmujące dane w zakresie wyników sprzedażowych, kosztów bezpośrednich i pośrednich (np. ogólnego zarządu). Spółka sporządza także budżety dla każdego z Wydziałów, jak również sprawdza ich realizację, w celu zapewnienia płynności finansowej.

Mając na uwadze specyfikę działalności poszczególnych Wydziałów, tj.:

* odmienność zadań wykonywanych przez każdy z Wydziałów,

* różne cele gospodarcze, które spełniają poszczególne Wydziały,

* różne plany biznesowe związane z poszczególnymi Wydziałami (poszczególne Wydziały będą mogły stanowić odrębny przedmiot obrotu),

* niezależność administracyjno - prawną i finansową poszczególnych Wydziałów,

* przyporządkowanie pracowników do poszczególnych Wydziałów,

w celu uproszczenia oraz transparentności prowadzonej działalności poprzez sformalizowanie wydzielenia poszczególnych Wydziałów, planowane jest wniesienie aportem przez Wnioskodawcę trzech Wydziałów do dwóch spółek zależnych. W wyniku tej operacji, Wydział urządzania lasu przejdzie do Spółki T L (zwana dalej: "T L"), natomiast Wydział produkcji oprogramowania oraz Wydział marketingu i sprzedaży - do Spółki T T Sp. z o.o. (zwana dalej: "T T", T L oraz T T dalej zwane jako "Spółki przejmujące"). W rezultacie, po dokonaniu aportów, w majątku Spółki pozostanie Wydział systemów informacji przestrzennych. W przyszłości planowane jest również prawne wydzielenie się Wydziału systemów informacji przestrzennych z T.

Planowane jest, że na moment aportu: 90% udziałów w T L będzie posiadać T, pozostałe 10% będą własnością osób fizycznych. Odpowiednio - na moment aportu - 80% udziałów w T T posiadać będzie Wnioskodawca, natomiast pozostałe udziały będą własnością osób fizycznych. Aport zostanie wniesiony na poczet podwyższenia kapitału zakładowego Spółek przejmujących, które zostanie dokonane przez podwyższenie wartości nominalnej udziałów już istniejących lub przez utworzenie nowych udziałów, które zostaną objęte przez Spółkę. W przypadku podwyższenia wartości nominalnej udziałów już istniejących, udziałowcy Spółek przejmujących - osoby fizyczne - wniosą odpowiednio wkłady na poczet podwyższenia w celu zachowania parytetu.

Nadwyżka wartości aportów nad wartością nominalną wydanych udziałów (agio) - o ile wystąpi - zostanie przeniesiona na kapitał zapasowy w Spółkach przejmujących. Aport odbędzie się bez pomniejszenia kapitału zakładowego T.

W ramach aportu w zakresie Wydziału produkcji oprogramowania oraz Wydziału marketingu i sprzedaży na T T przejdą odpowiednie umowy przychodowe (np. dotyczące dostawy licencji i oprogramowania), a także odpowiednia część zobowiązań związanych z tym Wydziałem (np. dotyczące działalności marketingowej, dotyczące składników majątkowych w ramach Wydziału, umowy dotyczące obsługi biurowej i administracyjnej).

W ramach Wydziału urządzania lasu na T L przejdą odpowiednie umowy przychodowe (dotyczące wykonania planów urządzania lasów, planów uproszczonych urządzania lasu), a także odpowiednia część zobowiązań związanych z tym Wydziałem (np. dotyczące wykonania planów urządzania lasów, dotyczące składników majątkowych w ramach Wydziału, umowy dotyczące obsługi biurowej i administracyjnej).

Prace w zakresie zadań wykonywanych przez poszczególne Wydziały są prowadzone na podstawie odrębnych umów. Powyższe umowy obecnie są realizowane przez pracowników Spółki przypisanych do poszczególnych Wydziałów. Obecnie Spółka zatrudnia 18 pracowników. Pracownicy dedykowani do poszczególnych Wydziałów zostaną przeniesieni do odpowiednich Spółek przejmujących (planowane, że do T L przejdzie 7 pracowników, natomiast do T T przejdzie 4 pracowników).

Mając na uwadze powyższe, Wydziały podlegające wniesieniu aportem, charakteryzują się w strukturze Spółki samodzielnością gospodarczą polegającą na możliwości niezależnego kontynuowania działalności przez każdy z Wydziałów. Oznacza to, że na moment aportu do poszczególnych Wydziałów będzie można przypisać określone składniki przedsiębiorstwa Spółki (materialne i niematerialne), które stanowią o administracyjnym (organizacyjnym) i finansowym wyodrębnieniu każdego z Wydziałów.

W ramach aportów Spółki T L oraz T T otrzymają odpowiednio w szczególności:

* odpowiednią część rzeczowych składników aktywów,

* odpowiednią część wartości niematerialnych i prawnych,

* odpowiednią część należności z tytułu dostaw towarów i usług,

* prawa i obowiązki z umów dotyczących poszczególnych Wydziałów (które już są przypisane do tych Wydziałów), w tym zobowiązania,

* odpowiednią część gotówki,

* odpowiednią część pracowników wykonujących zadania funkcjonalnie związane z Wydziałami wnoszonymi aportem,

* odpowiednią część praw i obowiązków z pozostałych umów,

* wszystkie inne elementy związane z prowadzoną działalnością, które będą alokowane według klucza alokacji (tekst jedn.: te związane wyłącznie z jednym Wydziałem zostaną bezpośrednio przypisane do tego Wydziału, natomiast pozostałe będą dzielone według odrębnych kluczy).

Do dnia dokonania aportów Spółka może dodatkowo zawrzeć nowe umowy dotyczące zadań realizowanych przez poszczególne Wydziały, niemniej albo będą dotyczyć one poszczególnych Wydziałów albo będą funkcjonalnie alokowane do każdego z nich, zgodnie z zasadami opisanymi powyżej.

Po aporcie, Wnioskodawca będzie samodzielnie kontynuować działalność w zakresie wykonywania zdjęć z samolotów bezzałogowych. Podobnie, T L będzie samodzielnie prowadzić działalność w zakresie urządzania lasu, a T T - działalność w zakresie produkcji oprogramowania oraz działalność sprzedażowo - marketingową.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1. Czy w świetle opisanego zdarzenia przyszłego, wniesienie aportów do Spółek przejmujących nie będzie skutkować dla Wnioskodawcy powstaniem przychodu w podatku dochodowym od osób prawnych.

2. Czy w świetle opisanego zdarzenia przyszłego, wniesienie aportów do Spółek przejmujących można potraktować jako transakcję zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 6 pkt 1 w związku z art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, w związku z czym czynność ta nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest wykładnia przepisów w zakresie pytania oznaczonego nr 1.

Wniosek Spółki w zakresie pytania oznaczonego nr 2 zostanie rozpatrzony odrębnym rozstrzygnięciem.

Zdaniem Wnioskodawcy, wniesienie aportów do Spółek przejmujących nie będzie skutkować dla Wnioskodawcy powstaniem przychodu w podatku dochodowym od osób prawnych z uwagi na treść art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., dalej jako ustawa o CIT).

Zgodnie z przepisem art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT, przychodem jest nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce kapitałowej albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, przepisy art. 14 ust. 1-3 stosuje się odpowiednio. Zatem objęcie udziałów w zamian za wkład niepieniężny, tzw. aport, co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Źródłem powstania przychodu opisanego w przedmiotowym przepisie, powstającego po stronie udziałowca (podmiotu wnoszącego aport), jest objęcie udziałów (akcji), wkładów w zamian za wkłady niepieniężne (aporty), z wyłączeniem przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części.

Zatem a contrario nie będzie stanowiło przychodu podatkowego objęcie udziałów lub akcji w zamian za wkład niepieniężny w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, w rozumieniu przepisu art. 4a pkt 4 powołanej ustawy.

Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego, aport zostanie wniesiony na poczet podwyższenia kapitału zakładowego Spółek przejmujących, które zostanie dokonane przez podwyższenie wartości nominalnej udziałów już istniejących lub przez utworzenie nowych udziałów, które zostaną objęte przez Spółkę.

Zdaniem Spółki, w przypadku, gdy aporty zostaną wniesione na poczet podwyższenia kapitału zakładowego Spółek przejmujących, dokonanego przez podwyższenie wartości nominalnej udziałów już istniejących, ww. przepis art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT nie znajdzie zastosowania. Przepis ten stanowi bowiem o "objęciu" udziałów, które - w sytuacji podwyższenia wartości nominalnej udziałów już istniejących - nie wystąpi. Zatem, w takim przypadku nie wystąpi po stronie Spółki przychód (dochód) podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Natomiast w przypadku, gdy aport zostanie wniesiony na poczet nowych udziałów, które obejmie Spółka, zdaniem Wnioskodawcy, także nie powstanie przychód (dochód) podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Przedmiotem aportu będą bowiem zorganizowane części przedsiębiorstwa.

Zgodnie z art. 4a pkt 4 ustawy o CIT zorganizowana część przedsiębiorstwa (dalej: "ZCP") oznacza organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

W rozumieniu powyższej regulacji, aby określone składniki majątkowe mogły zostać zakwalifikowane jako ZCP, powinny one spełniać następujące warunki:

* stanowić zespół składników materialnych i niematerialnych uwzględniający zobowiązania,

* być organizacyjnie i funkcjonalnie wyodrębnione w istniejącym przedsiębiorstwie,

* być przeznaczone do realizacji określonych zadań gospodarczych,

* mogłyby stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące te zadania.

Zatem, podstawowym wymogiem jest więc to, aby ZCP stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie ZCP powinno zachodzić na trzech płaszczyznach:

* organizacyjnej,

* finansowej,

* funkcjonalnej.

Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego, Spółka zamierza wnieść do Spółek przejmujących zespół składników materialnych i niematerialnych związanych z działalnością prowadzoną przez: Wydział produkcji oprogramowania i Wydział marketingu i sprzedaży (na T T), oraz Wydział urządzania lasu (na T L). Wskazane składniki obejmują w szczególności:

* odpowiednią część rzeczowych składników aktywów,

* odpowiednią część wartości niematerialnych i prawnych,

* odpowiednią cześć należności z tytułu dostaw towarów i usług,

* prawa i obowiązki z umów dotyczących działalności poszczególnych Wydziałów, w tym zobowiązania,

* odpowiednią część gotówki,

* odpowiednią część pracowników wykonujących zadania funkcjonalnie związane z Wydziałami wnoszonymi aportem,

Wskazane zespoły składników odznaczają się także wydzieleniem w strukturze Wnioskodawcy na płaszczyznach:

* organizacyjnej,

* finansowej,

* funkcjonalnej.

Wyodrębnienie organizacyjne.

Już obecnie, a także na moment aportu, Wydziały wnoszone do Spółek przejmujących będą wyodrębnione organizacyjnie w strukturze Spółki. Wyodrębnienie to znajduje wyraz w samodzielnej realizacji zadań gospodarczych przez każdy Wydział - każdy Wydział prowadzi w sposób niezależny działalność w zakresie produkcji towarów albo usług przypisanych doń, ma także odrębną grupę docelowych nabywców. Wyodrębnienie to jest odzwierciedlone także w strategii sprzedażowej Spółki, zawiera ona bowiem odrębne umowy dotyczące poszczególnych Wydziałów. Jest także widoczne z zewnątrz - na stronie internetowej Spółki jej działalność jest pokazana na płaszczyznach odpowiadających odrębnym Wydziałom. Także w ramach Spółki poszczególni pracownicy są dedykowani zadaniom wykonywanym w zakresie każdego Wydziału. Spółki przejmujące otrzymają także odpowiednią część gotówki związaną z prowadzeniem działalności gospodarczej przez przejmowane Wydziały.

Co również istotne z perspektywy wyodrębnienia organizacyjnego, Spółka prowadzi zapisy księgowe dotyczące wszystkich operacji z podziałem na poszczególne Wydziały - przypisując do Wydziałów aktywa, pasywa, należności i zobowiązania przy użyciu odpowiednich kluczy alokacji, a także przygotowuje osobne zestawienia kontrolingowe dla każdego z nich. Należy wskazać, że wyodrębnienie to znalazło wyraz także w uchwałach wspólników co do struktury organizacyjnej spółki, mające też konsekwencje w wprowadzeniu planu kont, w którym zostały wydzielone osobne konta do poszczególnych Wydziałów.

W związku z tym, zdaniem Wnioskodawcy, Wydziały wnoszone aportem charakteryzować się będą wyodrębnieniem organizacyjnym w ramach funkcjonującego przedsiębiorstwa Wnioskodawcy.

Wyodrębnienie finansowe.

Jak podkreślono powyżej, Spółka prowadzi księgi rachunkowe przypisując aktywa, pasywa, należności i zobowiązania do poszczególnych Wydziałów przy użyciu odpowiednich kluczy alokacji. Powyższy sposób prowadzenia ksiąg umożliwia Wnioskodawcy monitorowanie stopnia zaangażowania aktywów w poszczególne Wydziały, sposobu i wysokości finansowania działalności każdego z Wydziałów oraz kwot należności i zobowiązań związanych z poszczególnymi Wydziałami. W rezultacie, Spółka sporządza zestawienia zysków i strat dla każdego Wydziału.

Spółki przejmujące otrzymają także w ramach aportów odpowiednią część gotówki związaną z prowadzeniem działalności gospodarczej przez przejmowane Wydziały, co umożliwi im dalsze prowadzenie działalności gospodarczej w sposób samodzielny.

W związku z powyższym należy uznać, że na moment aportu Wydział urządzania lasu oraz Wydział produkcji oprogramowania wraz z Wydziałem marketingu i sprzedaży, będą w pełni wyodrębnione finansowo w ramach struktury Spółki.

Wyodrębnienie funkcjonalne.

W ocenie Wnioskodawcy podlegające wniesieniu aportem Wydziały będą odznaczać się na dzień aportu odrębnością funkcjonalną niezbędną do samodzielnego wykonywania przypisanych do nich zadań. Do każdego z Wydziałów zostaną bowiem alokowane składniki majątkowe niezbędne do wykonywania przez nie samodzielnej działalności gospodarczej. Każdy Wydział będzie realizować zadania na podstawie odrębnych umów zawartych z podmiotami trzecimi. Do każdego Wydziału przypisane zostanie źródło finansowania (gotówka, należności) pozwalające na samodzielną realizację prowadzonej działalności.

Należy przy tym zauważyć, iż działalność prowadzona przez ww. Wydziały od początku traktowana jest przez Wnioskodawcę jako odrębne przedsięwzięcia, ze względu na odrębne cele i założenia biznesowe, odmienny krąg potencjalnych nabywców towarów i usług produkowanych przez Wydziały. Znajduje to wyraz m.in. w prowadzeniu odrębnej ewidencji w księgach rachunkowych Spółki.

Po aporcie, Wnioskodawca będzie kontynuować działalność w zakresie pozyskiwania i przetwarzania danych ze zdjęć lotniczych oraz innych sensorów montowanych na pokładzie samolotów bezzałogowych. T L będzie kontynuować działalność w zakresie urządzania lasów, natomiast T T - w zakresie produkcji oprogramowania oraz promocji i sprzedaży tego oprogramowania, bez istotnych zmian w odniesieniu do stanu obecnego.

Wszystkie wymienione elementy sprawiają, że Wydziały urządzania lasu oraz Wydział produkcji oprogramowania i Wydział marketingu i sprzedaży, będą na dzień aportu funkcjonalnie wyodrębnione w strukturze Spółki. Działalność tych Wydziałów nie jest uzależniona od działalności Spółki w zakresie systemów informacji przestrzennych, może być bowiem prowadzona niezależnie. Tym samym, Wydziały wnoszone aportem należy uznać w istocie za zespół składników majątkowych, które mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwa realizujące przypisane im zadania.

Reasumując, należy stwierdzić, że Wydział urządzania lasu oraz Wydział produkcji oprogramowania i Wydział marketingu i sprzedaży, już obecnie, a tym bardziej na moment aportu, będą wyodrębnione organizacyjnie, finansowo, jak i funkcjonalnie w strukturze przedsiębiorstwa Spółki. Tym samym, zespół składników majątkowych, który przeniesiony zostanie na T T (Wydział produkcji oprogramowania oraz Wydział marketingu i sprzedaży), jak również zespół składników majątkowych, który przeniesiony zostanie na T L (Wydział urządzania lasu) stanowić będą (odrębnie) organizacyjnie i finansowo wyodrębnione w istniejącym przedsiębiorstwie Spółki zespoły składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczone do realizacji określonych zadań gospodarczych, które mogą stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania, tj. zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT. Zatem, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT, objęcie udziałów w T T oraz T L w zamian za aport zorganizowanych części przedsiębiorstwa, nie spowoduje po stronie Spółki powstania przychodu (dochodu) podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się - za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim, wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl