IPPB5/423-307/10-4/AM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-307/10-4/AM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia przedstawione we wniosku z dnia 28 maja 2010 r. (data wpływu 31 maja 2010 r.) oraz piśmie z dnia 26 lipca 2010 r. (data nadania 27 lipca 2010 r., data wpływu 30 lipca 2010 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie Nr IPPB5/423-307/10-2/AM z dnia 1 lipca 2010 r. (data nadania 2 lipca 2010 r., data doręczenia 20 lipca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku dokonywania rozliczeń z Urzędem Skarbowym - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku dokonywania rozliczeń z Urzędem Skarbowym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 23 kwietnia 2009 r. Wnioskodawca (Stowarzyszenie) został wpisany do Rejestru Stowarzyszeń Krajowego Rejestru Sądowego. Stowarzyszenie nie prowadziło i nie prowadzi działalności gospodarczej, prowadzi jedynie działalność statutową polegającą na negocjacjach ze Starostwem procedury wykupu lokali wynajmowanych przez członków Stowarzyszenia i zwiększenia bonifikaty stosowanej przy wykupie.

Rokiem obrotowym Stowarzyszenia jest rok kalendarzowy. W dotychczasowej działalności Wnioskodawcy nie zaistniało zdarzenie wywołujące skutki o charakterze majątkowym lub finansowym. Stowarzyszenie nie nabyło żadnego majątku, nie otrzymało żadnej dotacji, nie poniosło kosztów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Stowarzyszenie - Wnioskodawca był zobowiązany do otwarcia ksiąg rachunkowych, a zatem zobowiązany do ich prowadzenia.

2.

Czy Stowarzyszenie - Wnioskodawca jest zobowiązany do sporządzenia sprawozdania finansowego na koniec 2009 r.

3.

Czy Stowarzyszenie - Wnioskodawca jest zobowiązany do zatwierdzenia sprawozdania finansowego za 2009 r. i złożenia go wraz z uchwałą zatwierdzającą do Naczelnika właściwego Urzędu Skarbowego.

4.

Czy w razie twierdzących odpowiedzi na powyższe pytania w przygotowanej dokumentacji we wszystkich rubrykach powinno widnieć "0".

W uzupełnieniu z dnia 26 lipca 2010 r. (data wpływu 30 lipca 2010 r.) Wnioskodawca wyjaśnił, iż w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy zagadnienia w zakresie art. 27 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. ustalenia czy Stowarzyszenie - Wnioskodawca jest zobowiązany do zatwierdzenia sprawozdania finansowego za 2009 rok i złożenia go wraz z uchwałą zatwierdzającą do Naczelnika właściwego Urzędu Skarbowego.

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie nr 3 wniosku, dotyczącego podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku złożenia sprawozdania finansowego wraz z uchwałą zatwierdzającą do Naczelnika właściwego Urzędu Skarbowego.

Wniosek w pozostałej części, w zakresie ustawy o rachunkowości zostanie rozpatrzony odrębnym rozstrzygnięciem.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie był On zobowiązany do otwarcia i prowadzenia ksiąg rachunkowych, a co za tym idzie do sporządzenia sprawozdania finansowego na koniec roku obrotowego oraz w dalszej kolejności jego zatwierdzenia i przedłożenia wraz z uchwałą zatwierdzającą do Naczelnika właściwego Urzędu Skarbowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Wnioskodawca funkcjonuje na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.)

Stosownie do przepisów art. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych są osoby prawne i spółki kapitałowe w organizacji oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek nie mających osobowości prawnej z zastrzeżeniem ust. 1 i 3.

Stowarzyszenia posiadają osobowość prawną, a zatem jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie nie zostały one wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych jako podmioty zwolnione od podatku.

Zatem stowarzyszenia, tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną, podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w tej ustawie. Oznacza to, że stowarzyszenia ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty.

W myśl art. 27 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatnicy obowiązani do sporządzenia sprawozdania finansowego przekazują do urzędu skarbowego sprawozdanie wraz z opinią i raportem podmiotu uprawnionego do badania sprawozdań finansowych, w terminie 10 dni od daty zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego, a spółki - także odpis uchwały zgromadzenia zatwierdzającej sprawozdanie finansowe. Obowiązek złożenia opinii i raportu nie dotyczy podatników, których sprawozdania finansowe, na podstawie odrębnych przepisów, są zwolnione z obowiązku badania.

Jednocześnie wskazać należy, iż zakres sprawozdania finansowego dla stowarzyszeń prowadzących działalność gospodarczą został określony w art. 45 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn. zm.).

W art. 12 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, wskazano, iż księgi rachunkowe otwiera się na dzień rozpoczęcia działalności, którym jest dzień pierwszego zdarzenia wywołującego skutki o charakterze majątkowym lub finansowym. Nie jest zatem właściwe stwierdzenie, że jednostka nie rozpoczęła działalności jeżeli nie wystąpiły przychody lub koszty mające wpływ na jej wynik finansowy. Rozpoczęcie przez jednostkę działalności skutkuje nie tylko uzyskiwaniem przychodów bądź kosztów rozpoznawanych podatkowo. Przejawem działalności jest również każde inne zdarzenie gospodarcze, które winno znaleźć odzwierciedlenie w księgach rachunkowych. Zdarzeniem tym będzie zawarcie umowy wywierającej skutki o charakterze cywilnoprawnym, wniesienie przez wspólników bądź to wkładów pieniężnych, bądź aportów na pokrycie kapitału zakładowego, zaciągnięcie pożyczki czy kredytu.

Dlatego też dzień rozpoczęcia prowadzenia działalności należy utożsamiać z dniem powstania podatnika. W konsekwencji, brak jakichkolwiek przychodów i kosztów uzyskania przychodów, nie wyłącza obowiązku złożenia zeznania podatkowego CIT-8. Bowiem, co do zasady (poza wyjątkami wskazanymi w art. 27 ust. 1 u.p.d.o.p.), w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych nie istnieje żaden przepis, który by zwalniał podatnika z tego obowiązku.

W myśl § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 listopada 2001 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości dla niektórych jednostek niebędących spółkami handlowymi, nieprowadzących działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 137, poz. 1539 z późn. zm.), jednostki, o których mowa w § 1 ust. 1 (w tym stowarzyszenia) sporządzają roczne sprawozdanie finansowe na dzień kończący rok obrotowy oraz na każdy inny dzień bilansowy.

Stowarzyszenia, które nie prowadzą działalności gospodarczej, sporządzają sprawozdanie finansowe w sposób uproszczony określony przepisami § 3 ust. 2 ww. rozporządzenia.

Wskazać należy, iż z przepisu art. 27 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, iż obowiązek składania do urzędu skarbowego uchwały zgromadzenia zatwierdzającej sprawozdanie finansowe dotyczy spółek.

A zatem, mając na uwadze powyższe przepisy, stwierdzić należy, iż podatnicy zobowiązani do sporządzenia sprawozdania finansowego (a więc i Wnioskodawca) przekazują je do urzędu skarbowego w myśl art. 27 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie przewiduje w tym zakresie wyjątku w stosunku do stowarzyszeń nieprowadzących działalności gospodarczej, również w przypadku braku jakichkolwiek przychodów i kosztów uzyskania przychodów.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl