IPPB5/423-306/13-4/JC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-306/13-4/JC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 25 kwietnia 2013 r. (data wpływu 29 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wynagrodzenia, wypłacanego na rzecz danego Zawodnika na podstawie wystawionych przez niego faktur z tytułu świadczenia usług reklamowych z wykorzystaniem wizerunku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wynagrodzenia, wypłacanego na rzecz danego Zawodnika na podstawie wystawionych przez niego faktur z tytułu świadczenia usług reklamowych z wykorzystaniem wizerunku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest sportową spółką marketingową świadczącą kompleksowe usługi na rzecz sportowców w zakresie marketingu sportowego, w tym w szczególności pozyskiwania sponsorów. Dany sportowiec uczestnicząc w krajowych rozgrywkach ligowych i innych zawodach sportowych, jest osobą rozpoznawalną publicznie, jego wizerunek posiada wartość, którą można wykorzystać dla celów marketingowych. W związku z faktem, iż wizerunek sportowca może być wykorzystany zarówno do celów marketingu sportowego, jak i reklamy w innych dziedzinach, Wnioskodawca zamierza zawrzeć z danym sportowcem ("Zawodnikiem") umowę o świadczenie usług reklamowych z wykorzystaniem wizerunku ("umowa reklamowa"). Umowa przewiduje wynagrodzenie dla Zawodnika wypłacane w sposób regularny w trakcie obowiązywania umowy. Wnioskodawca posiadając zgodę na utrwalanie oraz rozpowszechnianie wizerunku Zawodnika, może zawierać odpłatne umowy z innymi podmiotami. Odbiorcami usług reklamowych z wykorzystaniem wizerunku Zawodnika będzie mógł stać się zarówno klub sportowy, z którym Zawodnik związany będzie umową o świadczenie usług sportowych, jak i inne podmioty, w tym też podmioty z którymi klub sportowy zawarł inne umowy o świadczenie usług (w dalszej części wniosku wszystkie te podmioty będą określane jako "Sponsorzy").

W ramach umowy Zawodnik zobowiązuje się współdziałać z Wnioskodawcą w sposób umożliwiający Wnioskodawcy wypełnienie obowiązków wynikających z zawieranych z osobami trzecimi umów reklamowych, sponsorskich oraz innych umów o podobnym charakterze jak również aktywnie uczestniczyć we wszelkiego rodzaju przedsięwzięciach służących kształtowaniu korzystnego wizerunku Sponsorów w opinii publicznej. W szczególności Zawodnik zobowiązuje się do aktywnego udziału we wszystkich wydarzeniach reklamowych, w imprezach służących kształtowaniu korzystnego wizerunku Sponsorów w opinii publicznej, w szczególności poprzez telewizję, radio, prasę oraz sieć Internet. "Aktywny udział", polegać ma na podejmowaniu przez Zawodnika działań określonych przez Wnioskodawcę a związanych z wykonaniem przez Wnioskodawcę umów reklamowych, sponsorskich oraz innych o podobnym charakterze zawartych z osobami trzecimi, jak również z popularyzacją Sponsorów i siatkówki wśród jak najszerszego grona odbiorców, w tym w szczególności eksponowaniu logo, znaków graficznych i reklam produktów Sponsorów na odzieży sportowej i prezentacyjnej w czasie wydarzeń reklamowych, podróży służbowych i innych wyjazdów organizowanych w ramach realizacji umowy, jak również w czasie wywiadów, konferencji prasowych, oficjalnych prezentacji, etc., wręczaniu przez Zawodnika nagród, składaniu przez Zawodnika podpisów na artykułach pamiątkarskich, pozowaniu przez Zawodnika do pamiątkowych fotografii, udziale w konferencjach prasowych, udzielaniu wywiadów prasowych, radiowych i telewizyjnych, autoryzowanie wywiadów i tekstów w prasie pod kątem dbałości o dobry wizerunek Sponsorów, utrwalania dobrego imienia sponsorów oraz osób z nimi bezpośrednio związanych w kontaktach z mediami, kibicami, zawodnikami i reprezentantami innych klubów, uczestniczenie w innych działaniach związanych z realizacją umów reklamowych zawartych przez Wnioskodawcę.

W związku z obowiązkami Zawodnika wynikającymi z umowy reklamowej, Zawodnik wyraża zgodę na utrwalanie oraz rozpowszechnianie jego wizerunku, zarówno indywidualnego jak również na tle innych osób. Prawo utrwalania oraz rozpowszechniania jego wizerunku odnosi się wyłącznie do sytuacji, w których Zawodnik wykonuje obowiązki wynikające z umowy. Udzielając zgody Zawodnik wyraża zgodę w szczególności na:

a.

dokonywanie bezpośrednich transmisji TV, radiowych i z wykorzystaniem innych technologii,

b.

utrwalanie wizerunku w jakiejkolwiek technice,

c.

utrwalanie w jakiejkolwiek technice imprez odbywających się z udziałem Zawodnika,

d.

wykorzystywanie w jakiejkolwiek technice utrwalonego wizerunku Zawodnika w celu wytworzenia artykułów pamiątkarskich,

e.

wykorzystywanie w jakiejkolwiek technice utrwalonego wizerunku Zawodnika w celu wypełnienia obowiązków Wnioskodawcy wynikających z zawieranych z osobami trzecimi umów reklamowych, sponsorskich oraz innych umów o podobnym charakterze.

Zgodnie z umową Zawodnik odpowiada wobec osób trzecich na zasadach ogólnych za szkody spowodowane swym działaniem lub zaniechaniem w związku z wykonywaniem umowy reklamowej.

Wnioskodawca jest podatnikiem VAT zarejestrowanym dla celów tego podatku jako "podatnik VAT czynny". Nabywane od Zawodnika usługi będą służyły wykonywaniu czynności dających prawo do odliczenia VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1. Czy przysługuje Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku VAT z faktur wystawionych przez danego Zawodnika na usługi reklamowe z wykorzystaniem wizerunku.

2. Czy świadcząc usługi na rzecz Sponsorów Wnioskodawca wykonuje czynności stanowiące przedmiot opodatkowania VAT.

3. Czy wynagrodzenie, wypłacone na rzecz danego Zawodnika na podstawie wystawionych przez niego faktur z tytułu świadczenia usług reklamowych z wykorzystaniem wizerunku stanowi dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodu zgodnie z art. 15 ust. 1 Ustawy CIT.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych. W zakresie pytań dotyczących podatku od towarów i usług wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje mu prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów, wydatków stanowiących wynagrodzenie wypłacane Zawodnikom na podstawie wystawionych przez nich faktur VAT na usługi reklamowe z wykorzystaniem wizerunku, jako wydatków związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą i tym samym ponoszonych w celu osiągnięcia przychodów.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 Ustawy CIT za koszt uzyskania przychodów uznaje się koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zabezpieczenia albo zachowania źródła przychodów, jeżeli nie zostały wprost wyłączone w katalogu zawartym w art. 16 ust. 1 Ustawy CIT.

W orzecznictwie oraz doktrynie przyjęło się, iż do kosztów tych można zakwalifikować wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, zmierzające do stworzenia, zabezpieczenia albo zachowania źródła przychodów. Kosztem uzyskania przychodów mogą być zatem koszty bezpośrednio związane z konkretnymi przychodami oraz te, które nie odpowiadają konkretnym przychodom, ale bez wątpienia mają związek z prowadzoną przez podatnika działalnością w ogóle (tzw. związek pośredni).

Wnioskodawca, jako podmiot profesjonalnie trudniący się pozyskiwaniem kontraktów reklamowych dla sportowców, dokonawszy oceny "wartości marketingowej" poszczególnych Zawodników, korzystając z praw wynikających z zawartych z Zawodnikami umów będzie zawierał umowy reklamowe z innymi podmiotami, z tytułu których, w związku z realizacją kontraktów reklamowych będzie osiągał przychody w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Podsumowując, z uwagi na fakt, że możliwość dysponowania prawem do wizerunku Zawodników będzie służyła Wnioskodawcy do zawierania kontraktów reklamowych z podmiotami trzecimi i osiąganiu przychodów, koszty wynagrodzeń Zawodników z tytułu zawartych z nimi umów reklamowych z prawem do wykorzystania ich wizerunku, stanowi dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zasady kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów określają przepisy art. 15 i art. 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (...).

Przytoczona powyżej regulacja wskazuje, iż podatnik ma możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wszelkich wydatków pod warunkiem, iż nie zostały one wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu, czy też zachowanie albo zabezpieczenie źródła pozyskiwania przychodu. W związku z powyższym, kosztami tymi będą zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli zostały w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów, w tym również w celu zagwarantowania funkcjonowania źródła przychodów (zachowania albo zabezpieczenia), przy czym dany wydatek nie może być wymieniony w art. 16 ust. 1 ww. ustawy, tj. w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów.

Innymi słowy, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

* został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),

* jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

* pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

* poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

* został właściwie udokumentowany,

* nie znajduje się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Kosztami uzyskania przychodów są zatem wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie bądź zachowanie źródła przychodów, pod warunkiem, że nie zostały wymienione w zamkniętym katalogu kosztów nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów.

Należy jednocześnie zaznaczyć, iż prawidłowe zaliczenie wydatku do kosztów uzyskania przychodów uwarunkowane jest wykazaniem jego celowości i związku z przychodem, jak i prawidłowym udokumentowaniem. Trzeba pamiętać, że to na podatniku ciąży obowiązek wykazania związku poniesionych wydatków z przychodami, bo to on wywodzi skutki prawne w postaci zmniejszenia zobowiązania podatkowego.

Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca jest sportową spółką marketingową świadczącą kompleksowe usługi na rzecz sportowców w zakresie marketingu sportowego, w tym w szczególności pozyskiwania sponsorów. Dany sportowiec uczestnicząc w krajowych rozgrywkach ligowych i innych zawodach sportowych, jest osobą rozpoznawalną publicznie, jego wizerunek posiada wartość, którą można wykorzystać dla celów marketingowych. W związku z faktem, iż wizerunek sportowca może być wykorzystany zarówno do celów marketingu sportowego, jak i reklamy w innych dziedzinach, Wnioskodawca zamierza zawrzeć z danym sportowcem ("Zawodnikiem") umowę o świadczenie usług reklamowych z wykorzystaniem wizerunku ("umowa reklamowa"). Umowa przewiduje wynagrodzenie dla Zawodnika wypłacane w sposób regularny w trakcie obowiązywania umowy. Wnioskodawca posiadając zgodę na utrwalanie oraz rozpowszechnianie wizerunku Zawodnika, może zawierać odpłatne umowy z innymi podmiotami. Odbiorcami usług reklamowych z wykorzystaniem wizerunku Zawodnika będzie mógł stać się zarówno klub sportowy, z którym Zawodnik związany będzie umową o świadczenie usług sportowych, jak i inne podmioty, w tym też podmioty z którymi klub sportowy zawarł inne umowy o świadczenie usług.

Odnosząc powyższe uwarunkowania prawne do przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż z uwagi na fakt, że możliwość dysponowania prawem do wizerunku Zawodników będzie służyła Wnioskodawcy do zawierania kontraktów reklamowych z podmiotami trzecimi i osiąganiu przychodów, koszty wynagrodzeń Zawodników z tytułu zawartych z nimi umów reklamowych z prawem do wykorzystania ich wizerunku, stanowią dla Wnioskodawcy koszty, o których mowa w cytowanym powyżej art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Mając na względzie powyższe należy stwierdzić, że stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym przysługuje mu prawo zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wynagrodzenia, wypłacanego na rzecz danego Zawodnika na podstawie wystawionych przez niego faktur z tytułu świadczenia usług reklamowych z wykorzystaniem wizerunku, jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl