IPPB5/423-300/09-2/IŚ - Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób prawnych odsetek oraz ewentualnego dyskonta wypłacanych przez spółkę na rzecz szwedzkiego rezydenta z tytułu finansowania spółki oraz określenie obowiązków spółki jako płatnika podatku w związku z wypłacanymi odsetkami.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-300/09-2/IŚ Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób prawnych odsetek oraz ewentualnego dyskonta wypłacanych przez spółkę na rzecz szwedzkiego rezydenta z tytułu finansowania spółki oraz określenie obowiązków spółki jako płatnika podatku w związku z wypłacanymi odsetkami.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 5 czerwca 2009 r. (data wpływu 8 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania odsetek oraz ewentualnego dyskonta wypłacanych na rzecz szwedzkiego rezydenta, a także obowiązków płatnika z tytułu poboru zryczałtowanego podatku dochodowego w świetle:

*

art. 21 ust. 1 i 2 oraz art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm., dalej: u.p.d.o.p.),

*

art. 11 i art. 27 Konwencji między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Królestwa Szwecji w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Sztokholmie dnia 19 listopada 2004 r. (Dz. U. z 2006 r. Nr 26, poz. 193, dalej: Konwencja)

*

jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 czerwca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania odsetek oraz ewentualnego dyskonta wypłacanych na rzecz szwedzkiego rezydenta, a także obowiązków płatnika z tytułu poboru zryczałtowanego podatku dochodowego.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenia przyszłe.

Spółka - Wnioskodawca (Spółka) prowadzi działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług telekomunikacyjnych w zakresie telefonii komórkowej.

Spółka planuje nabyć lub objąć 100% (lub blisko 100%) udziałów w spółce kapitałowej z siedzibą w Szwecji ("Emitent").

Emitent będzie spółką celową, której zadaniem będzie pozyskanie finansowania na rynkach międzynarodowych w drodze emisji euroobligacji (ang. Euro Medium Term Notes - "Euroobligacje").

Euroobligacje będą oferowane potencjalnym inwestorom na rynkach międzynarodowych i mogą być przedmiotem publicznego obrotu na Luksemburskiej Giełdzie Papierów Wartościowych.

W ramach planowanej transakcji ("Transakcja") Emitent:

1.

wyemituje Euroobligacje (zobowiązania Emitenta wobec obligatariuszy z tytułu wyemitowanych Euroobligacji będących przedmiotem gwarancji Spółki) oraz

2.

udzieli finansowania Spółce ("Finansowanie") wykorzystując środki pieniężne pozyskane z emisji Euroobligacji.

Rozważane są dwa sposoby udzielenia Finansowania:

*

Emitent zawrze ze Spółką umowę pożyczki ("Umowa Pożyczki") albo

*

Spółka wyemituje obligacje w oparciu o ustawę o obligacjach ("Obligacje"). Obligacje zostaną w całości objęte przez Emitenta w ramach prywatnej subskrypcji.

W związku z udzieleniem Finansowania przez Emitenta Spółka, jako pożyczkobiorca z Umowy Pożyczki lub emitenta Obligacji, będzie zobowiązana do dokonywania na rzecz Emitenta płatności odsetek (oraz ewentualnego dyskonta) należnych z tytułu Umowy Pożyczki lub Obligacji.

Wysokość odsetek należnych z tytułu Finansowania będzie ustalona na poziomie wysokości kuponu odsetkowego płatnego przez Emitenta na rzecz posiadaczy Euroobligacji ("Obligatariusze") powiększonego o stosowną marżę, która będzie stanowić wynagrodzenie Emitenta z tytułu podejmowanych ryzyk oraz funkcji pełnionych w ramach Transakcji.

Odsetki (oraz ewentualne dyskonto) z tytułu Finansowania będą płacone przez Spółkę bezpośrednio na rachunek bankowy Emitenta. Co istotne, w ramach Transakcji nie jest planowane fizyczne dokonywanie płatności odsetek od Finansowania na rachunek bankowy pośrednika (np. powiernika czy agenta płatności) działającego w imieniu lub na rachunek Emitenta (pozostającego beneficjentem odsetek oraz ewentualnego dyskonta z tytułu Finansowania).

Zatem w ramach planowanej Transakcji Emitent:

*

będzie posiadał tytuł prawny do odsetek (oraz ewentualnego dyskonta) z tytułu Finansowania wypłacanych przez Spółkę w ramach Transakcji - z prawnego bowiem punktu widzenia Emitent będzie otrzymywał odsetki (oraz ewentualne dyskonto) we własnym imieniu i na własny rachunek jako pożyczkodawca na podstawie Umowy Pożyczki lub jako właściciel Obligacji;

*

będzie bezpośrednim odbiorcą odsetek (oraz ewentualnego dyskonta), ponieważ Spółka będzie wypłacać odsetki oraz inne kwoty (np. ewentualne dyskonto) bezpośrednio na rachunek bankowy Emitenta.

Kwota odsetek (oraz ewentualnego dyskonta) z tytułu udzielonego Finansowania będzie ustalona na poziomie rynkowym, gdyż stopa oprocentowania Finansowania będzie ustalona w oparciu o wysokość kuponów odsetkowych wypłacanych przez Emitenta na rzecz niepowiązanych ze Spółką czy też Emitentem Obligatariuszy, powiększonych o marżę należną Emitentowi z tytułu podejmowanych ryzyk oraz funkcji pełnionych w ramach Transakcji.

Emitent otrzyma od szwedzkiego organu podatkowego certyfikat rezydencji, który będzie potwierdzał, iż Emitent podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Szwecji (czyli jest tzw. szwedzkim rezydentem podatkowym). Emitent przekaże wskazany certyfikat rezydencji Spółce przed wypłaceniem przez nią na rzecz Emitenta odsetek (oraz ewentualnego dyskonta) z tytułu Finansowania.

Należy także wskazać, że Emitent nie będzie prowadził działalności gospodarczej w Polsce poprzez zakład w rozumieniu przepisów Konwencji położony na terytorium Polski, z którym byłaby faktycznie związana wierzytelność z tytułu Finansowania oraz wypłacane odsetki (czy ewentualne dyskonto).

Odsetki (oraz ewentualne dyskonto) należne Emitentowi od Spółki z tytułu Finansowania będą stanowić dla Emitenta przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym w Szwecji, zgodnie z lokalną ustawą o opodatkowaniu dochodów przedsiębiorstw.

Uzyskany przez Emitenta dochód (odpowiadający kwocie odsetek i ewentualnego dyskonta pomniejszonej o wartość kosztów uzyskania przychodów) będzie opodatkowany w Szwecji według standardowej stawki podatku mającej zastosowanie do zysków osiąganych przez spółki będące szwedzkimi rezydentami podatkowymi (obecnie ok. 26,3%).

Co istotne należy wskazać, że dochód w postaci odsetek (oraz dyskonta) uzyskany przez spółki będące szwedzkimi rezydentami podatkowymi ze źródeł przychodów położonych w Szwecji (w tym także z odsetek i dyskonta wypłacanych przez osoby mające miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Szwecji) jest opodatkowany według tych samych zasad oraz tej samej stawki podatku co dochód w postaci odsetek (oraz dyskonta) uzyskany ze źródeł przychodu położonych za granicą Szwecji (np. odsetki wypłacane przez Spółkę).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy odsetki (oraz ewentualne dyskonto) wypłacane przez Spółkę na rzecz Emitenta z tytułu Finansowania będą podlegały opodatkowaniu w Polsce na podstawie art. 21 ust. 1 i 2 u.p.d.o.p. oraz art. 11 ust. 1 Konwencji i w konsekwencji czy Spółka jako płatnik będzie zobowiązana do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od odsetek (oraz ewentualnego dyskonta) wypłacanych na rzecz Emitenta i wpłacenia kwoty podatku na rachunek właściwego urzędu skarbowego...

Zdaniem Spółki, zgodnie z art. 11 ust. 1 Konwencji, odsetki (oraz ewentualne dyskonto) wypłacane z tytułu Finansowania na rzecz Emitenta nie będą podlegały opodatkowaniu w Polsce. W konsekwencji Spółka nie będzie, jako płatnik, zobowiązana do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od odsetek (oraz ewentualnego dyskonta) wypłacanych na rzecz Emitenta z tytułu Finansowania i przekazania kwoty podatku na rachunek właściwego urzędu skarbowego.

Prezentowane stanowisko Spółka uzasadnia w następujący sposób:

A. Przepisy u.p.d.o.p.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 i 2 u.p.d.o.p., przychód z tytułu odsetek uzyskany na terytorium Polski przez podatników niemających siedziby ani zarządu na terytorium Polski (tj. przez nierezydentów) jest opodatkowany 20% zryczałtowanym podatkiem dochodowym (podatkiem u źródła), chyba że odpowiednia umowa w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, której stroną jest RP stanowi inaczej ("UPO").

Przepis art. 26 ust. 1 u.p.d.o.p. stanowi, że podmiot, który dokonuje wypłat odsetek na rzecz nierezydenta jest zobowiązany, jako płatnik, w dniu dokonania wypłaty pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (obliczony zgodnie z wskazanymi powyżej przepisami u.p.d.o.p.). Jednakże zastosowanie przez płatnika stawki podatku wynikającej z właściwości umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji.

W orzecznictwie sądów administracyjnych wskazuje się, że przepisy art. 21 ust. 1 i 2 u.p.d.o.p. znajdują zastosowanie tylko w stosunku do nierezydentów będących jednocześnie podatnikami w rozumieniu u.p.d.o.p.) Zatem w celu ustalenia stawki podatku u źródła właściwej dla wypłacanych odsetek należy zastosować postanowieni UPO zawartej przez Polskę z krajem, którego rezydentem podatkowym jest odbiorca odsetek będący podatnikiem w rozumieniu u.p.d.o.p.)

Zgodnie z ugruntowaną linią orzeczniczą sądów administracyjnych okolicznością mającą decydujące znaczenie dla oceny statusu odbiorcy odsetek jako podatnika podatku dochodowego od osób prawnych jest posiadanie przez odbiorcę odsetek tytułu prawnego (wierzytelności) do odsetek wypłaconych przez dłużnika. Innymi słowy, odbiorca odsetek powinien być jednocześnie podmiotem uprawnionym do otrzymania odsetek (właścicielem odsetek) z prawnego punktu widzenia. W większości przypadków podmiotem uprawnionym do otrzymania odsetek (właścicielem odsetek) będzie pożyczkodawca lub posiadacz dłużnych papierów wartościowych, z tytułu których wypłacane są odsetki, chociaż teoretycznie możliwe jest także, iż podmiot taki będzie posiadał tytuł prawny do odsetek nie będąc właścicielem dłużnego papieru wartościowego (np. podmiot, na rzecz którego ustanowiono prawo pobierania pożytków od papieru wartościowego) z prawnego punktu widzenia. W większości przypadków podmiotem uprawnionym do otrzymania odsetek (właścicielem odsetek) będzie pożyczkodawca lub posiadacz dłużnych papierów wartościowych, z tytułu których wypłacane są odsetki, chociaż teoretycznie możliwe jest także, iż podmiot taki będzie posiadał tytuł prawny do odsetek nie będąc właścicielem dłużnego papieru wartościowego (np. podmiot, na rzecz którego ustanowiono prawo pobierania pożytków od papieru wartościowego).

Sądy administracyjne podkreślają, że przymiot podatnika podatku dochodowego jest okolicznością obiektywną wynikającą z przepisów u.p.d.o.p. oraz z faktu uzyskania dochodu (np. odsetek) przez daną osobę lub podmiot występujący w charakterze podatnika - tj. we własnym imieniu i na własny rachunek.

W szczególności w wyroku z dnia 12 czerwca 2007 r., sygn. III SA/Wa 508/07, Wojewódzki Sąd Administracyjny stwierdził, co następuje:

"To nie powiernik, lecz Skarżąca nabyła od polskiego Skarbu Państwa obligacje skarbowe, to ona, więc jest ich prawnym właścicielem i z tego tytułu przysługują jej określone prawa, w tym także kluczowe w sprawie - prawo do otrzymania odsetek. Sąd nie podziela przy tym poglądu organu odwoławczego, iż dla ustalenia osoby podatnika, nie jest istotny charakter i strony stosunku zobowiązaniowego, z którego wynika obowiązek wypłaty odsetek. Nabycie przez Skarżącą obligacji skarbowych spowodowało ukształtowanie się stosunku prawnego, w którym właściciel obligacji, tj. Skarżąca stała się wierzycielem, a podmiot emitujący te obligacje, a więc Skarb Państwa stał dłużnikiem właściciela obligacji, zobowiązanym, na warunkach ustalonych w prospekcie emisyjnym, do wypłaty wynagrodzenia w formie odsetek za korzystanie z pożyczonego mu kapitału. To Skarżąca zatem, jako wierzyciel jest uprawniona do uzyskania tego wynagrodzenia, które stanowi dla niej przychód, natomiast dłużnik jest zobowiązany do postawienia tego wynagrodzenia do jej dyspozycji. W dalszej konsekwencji oznacza to również powstanie stosunku zobowiązaniowego o charakterze publicznoprawnym, którego treścią jest obowiązek podmiotu, który uzyskał przychód z tytułu odsetek, do zapłaty stosownego podatku dochodowego jako jego podatnik".

Analogiczny pogląd został wypowiedziany także w trzech innych wyrokach WSA, tj.:

*

w wyroku z dnia 14 listopada 2007 r., sygn. III SA/Wa 704/07,

*

w wyroku z dnia 31 sierpnia 2007 r., sygn. III SA/Wa 629/07 oraz

*

w wyroku z dnia 10 marca 2008 r., sygn. III SA/Wa 2230/07.

Mając powyższe na uwadze, w analizowanym przypadku nie powinny zachodzić jakiekolwiek wątpliwości, że Emitent będzie podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych w rozumieniu u.p.d.o.p. w odniesieniu do wypłacanych przez Spółkę odsetek z tytułu Finansowania.

Przede wszystkim należy wskazać, iż Emitentowi będzie przysługiwał tytuł prawny (prawo własności) do odsetek (oraz ewentualnego dyskonta) wypłacanych przez Spółkę w ramach Finansowania. W konsekwencji Emitent będzie otrzymywał odsetki (oraz ewentualne dyskonto) we własnym imieniu oraz na własny rachunek jako pożyczkodawca na podstawie Umowy Pożyczki lub jako właściciel Obligacji.

Należy także podkreślić, iż Emitent, będąc stroną zobowiązaniowego stosunku prawnego ze Spółką, będzie wierzycielem Spółki uprawnionym do żądania od niej pełnej spłaty udzielonego Finansowania wraz z należnymi odsetkami (oraz ewentualnym dyskontem). Ponadto Emitent będzie otrzymywał odsetki (oraz ewentualne dyskonto) bezpośrednio od Spółki i w opisywanym przypadku nie będzie występował jakikolwiek pośrednik między Emitentem a Spółką - taki, jak powiernik, agent płatności lub innego rodzaju podmiot. ani nie będzie występowała żadna osoba trzecia wskazana przez Emitenta, na rachunek bankowy której Spółka wpłacałaby odsetki z tytułu Finansowania.

Należy przy tym wskazać, iż nawet gdyby tego rodzaju pośrednik (np. agent płatności) występował między Emitentem a Spółką (co, jak należy podkreślić, nie będzie miało miejsca w ramach opisywanej Transakcji), okoliczność ta pozostawałaby w ocenie Spółki bez znaczenia dla analizy podatkowej. Emitent będzie bowiem stroną zobowiązaniowego stosunku prawnego (wynikającego z Finansowania), na podstawie którego będą wypłacane odsetki (oraz ewentualne dyskonto).

Zatem to Emitent byłby rzeczywistym właścicielem uprawnionym do otrzymania odsetek (oraz ewentualnego dyskonta).

Powyższe stanowisko zostało potwierdzone przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w indywidualnej interpretacji prawa podatkowego z dnia 14 grudnia 2007 r., sygn. IP-PB3-423-260/07-2/IK.

Interpretacja ta dotyczyła opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym odsetek wypłacanych przez polską spółkę od pożyczki zaciągniętej od emitenta euroobligacji z siedzibą w Wielkiej Brytanii, w sytuacji gdy część odsetek była wypłacana przez polską spółkę bezpośrednio na rachunek bankowy pożyczkodawcy (emitenta euroobligacji), pozostała część odsetek była natomiast wypłacana przez polską spółkę na rachunek agenta płatności będącego rezydentem podatkowym w USA (zgodnie z instrukcją pożyczkodawcy).

We wskazanym powyżej stanie faktycznym Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie zajął stanowisko, że to emitent euroobligacji będący jednocześnie pożyczkodawcą jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych w stosunku do całej kwoty odsetek wypłacanych mu na podstawie umowy pożyczki. Pozostaje on bowiem podmiotem uprawnionym do otrzymania całości odsetek (właścicielem odsetek), tj. zarówno do tej części odsetek, która została wypłacana mu bezpośrednio, jaki tej części, która była zgodnie z jego instrukcją wypłacana agentowi płatności. Zatem w ocenie organu podatkowego w celu ustalenia stawki zryczałtowanego podatku dochodowego mającej zastosowanie do wypłacanych odsetek zastosowanie miały wyłącznie postanowienia UPO zawartej przez Polskę z krajem rezydencji pożyczkodawcy (emitenta euroobligacji) - tj. z Wielką Brytanią.

Podsumowując Spółka stwierdza, iż na podstawie art. 21 ust. 1 i 2 u.p.d.o.p. Emitent uzyskując na terytorium Polski przychód w postaci odsetek (oraz ewentualnego dyskonta) będzie występował w charakterze podatnika podatku dochodowego. W konsekwencji postanowienia Konwencji będą miały zastosowanie w celu ustalenia sposobu opodatkowania dochodu odsetkowego - w szczególności zaś które z państw (tj. Polska czy Szwecja jako kraj siedziby Emitenta) będzie uprawnione do opodatkowania tego przychodu i według jakich zasad.

B. Postanowienia Konwencji

Jak wskazano powyżej, Emitent będzie uzyskiwał na terytorium Polski przychód w postaci odsetek, który zgodnie z art. 21 ust. 1 i 2 u.p.d.o.p. będzie opodatkowany stawką 20%, chyba że właściwa UPO stanowi inaczej. Mając na uwadze, że Emitent będzie szwedzkim rezydentem podatkowym (co zostanie potwierdzone przez certyfikat rezydencji wydany przez szwedzkie organy podatkowe), przepisy Konwencji będą miały zastosowanie do ustalenia sposobu opodatkowania przychodów odsetkowych uzyskiwanych przez Emitenta z tytułu Finansowania.

Zastosowanie Konwencji - art. 27

Zgodnie z art. 1 i art. 3 ust. 1 lit. d) Konwencji, jej przepisy stosuje się do osób mających miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym lub w obu Umawiających się Państwach, przy czym termin "osoba" oznacza osobę fizyczną, spółkę oraz każde inne zrzeszenie osób.

Zatem Konwencja będzie miała zastosowanie do określenia sposobu opodatkowania dochodu uzyskiwanego na terytorium Polski przez Emitenta.

Spółka jednakże wskazuje, iż art. 27 Konwencji (Ograniczenie korzyści) wyłącza zastosowanie przepisów Konwencji w określonych przypadkach.

Na podstawie wspomnianego art. 27, jakiekolwiek postanowienie Konwencji przyznające zwolnienie lub obniżenie podatku nie będą miały zastosowania do dochodu spółki będącej rezydentem Umawiającego się Państwa lub do dywidend płaconych przez spółkę będącą rezydentem Umawiającego się Państwa w sytuacji, gdy spełnione będą następujące warunki:

a)

taka spółka uzyskuje swoje dochody głównie z drugich Państw:

(i)

z działalności bankowej, armatorskiej, finansowej lub ubezpieczeniowej, albo

(ii)

z tytułu posiadania statusu zarządu, centrum koordynacyjnego albo podobnej dostarczającej usług administracyjnych albo innego wsparcia grupie spółek, które prowadzą działalność gospodarczą głównie w innych Państwach; oraz

b)

z wyjątkiem stosowania metody unikania podwójnego opodatkowania zwykle stosowanej w tym Państwie, taki dochód mógłby podlegać znacząco niższemu podatkowi na podstawie ustawodawstwa wewnętrznego tego państwa niż dochód z podobnej działalności wykonywanej w tym Państwie albo z tytułu posiadania statusu zarządu, centrum koordynacyjnego albo podobnej jednostki dostarczającej usług administracyjnych albo innego wsparcia grupie spółek, które prowadzą działalność gospodarczą w tym Państwie.

Wskazana powyżej instytucja ograniczenia korzyści generalnie umożliwia umawiającemu się państwu, w którym położone jest źródło przychodu na niestosowanie przepisów Konwencji (a tym samym obniżonej stawki podatku lub zwolnienia z podatku u źródła od takiego przychodu przewidzianego w Konwencji) w odniesieniu do spółki uzyskującej taki przychód będącej rezydentem drugiego umawiającego się państwa prawa, jeśli spółka taka została stworzona w celu nieuczciwej konkurencji podatkowej.

Klauzula ograniczenia korzyści przewiduje w szczególności, że postanowienia Konwencji nie powinny mieć zastosowania w tych przypadkach, gdy dany rodzaj dochodu uzyskanego przez rezydenta umawiającego się państwa (np. Szwecji) ze źródeł położonych w drugim umawiającym się państwie (np. Polsce) podlegałby znacząco niższemu opodatkowaniu na podstawie prawa podatkowego tego umawiającego się państwa (np. Szwecji) niż ten sam rodzaj dochodu, który byłby osiągnięty ze źródeł przychodu położonych w tym umawiającym państwie (tj. z działalności wykonywanej w tym państwie).

Innymi słowy, klauzula ograniczenia korzyści w art. 27 Konwencji dotyczy tych sytuacji, gdy ten sam rodzaj dochodu (np. odsetki) jest opodatkowany na podstawie prawa podatkowego państwa miejsca siedziby podatnika (np. Szwecji) w znacząco inny sposób w zależności od tego czy ten dochód jest uzyskiwany ze źródeł przychodu położonych w tym państwie (np. w Szwecji), czy też poza tym państwem.

W konsekwencji instytucja prawa przewidziana w art. 27 Konwencji pozwala Polsce na niestosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia z podatku u źródła, jeśli dochód uzyskany na terytorium Polski byłby opodatkowany przez spółkę będącą rezydentem Szwecji w preferencyjny sposób w porównaniu do podobnego rodzaju dochodu uzyskanego na terytorium Szwecji.

Zgodnie ze szwedzkim prawem podatkowym dochód w postaci odsetek (oraz ewentualnego dyskonta), który będzie uzyskany przez Emitenta od Spółki (tj. ze źródła przychodu położonego w Polsce) będzie opodatkowany w Szwecji według standardowej stawki podatkowej. Takie same zasady opodatkowania miałby zastosowanie także w takim przypadku gdyby odsetki (oraz ewentualne dyskonto) zostały uzyskane przez Emitenta ze źródeł przychodu położonych w Szwecji (tj. gdyby odsetki zostały wypłacone na rzecz Emitenta przez pożyczkobiorcę lub emitenta obligacji z siedzibą w Szwecji).

Spółka zatem stwierdza, iż uregulowanie zawarte w art. 27 Konwencji nie stanowi przeszkody do zastosowania przepisów Konwencji w odniesieniu do odsetek (oraz ewentualnego dyskonta) płaconych przez Spółkę na rzecz Emitenta.

Opodatkowanie odsetek na podstawie Konwencji

Artykuł 11 ust. 1 Konwencji stanowi, iż "Odsetki, które powstają w Umawiającym się Państwie (w opisywanym przypadku w Polsce - przyp. własny) i są wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie (w opisywanym przypadku w Szwecji - przyp. własny), mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie (a więc w opisywanym przypadku w Szwecji - przyp. własny)".

Spółka wskazuje przy tym, iż termin "odsetki" użyty w cytowanym powyżej przepisie Konwencji oznacza także dyskonto, albowiem przepis art. 11 ust. 2 Konwencji definiuje "odsetki" w sposób szeroki jako dochód z wszelkiego rodzaju wierzytelności.

Jak zostało waśnione w Komentarzu do Konwencji Modelowej OECD w Sprawie Podatku od Dochodu i Majątku (Wersja Skrócona, Lipiec 2008) - to co stanowi odsetki będące dochodem z pożyczki i co może być opodatkowane jako odsetki w Państwie Źródła, jest to wszystko co podmiot zaciągający pożyczkę płaci ponad kwoty wypłacone przez pożyczkodawcę (...)".

Zgodnie zatem z art. 11 ust. 1 Konwencji, odsetki wypłacone z Polski do Szwecji podlegają opodatkowaniu tylko w Szwecji, co oznacza, że takie odsetki nie są opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym (podatkiem u źródła) w Polsce. Spółka wskazuje, iż zastosowanie art. 11 ust. 1 Konwencji jest możliwe wówczas, gdy

*

odsetki są wypłacane na rzecz odbiorcy odsetek,

*

odbiorca odsetek jest szwedzkim rezydentem podatkowym.

Spółka, mając na uwadze, iż:

*

Emitent będzie spółką kapitałową z siedzibą Szwecji i będzie rezydentem podatkowym w Szwecji (co zostanie udokumentowane certyfikatem rezydencji wydanym przez szwedzkie organy podatkowe), oraz

*

odsetki (oraz ewentualne dyskonto) będą wypłacane na rachunek bankowy Emitenta (w opisywanym przypadku odsetki nie będą fizycznie wypłacane na rachunek bankowy jakiegokolwiek pośrednika, który pobierałby odsetki w imieniu / na rzecz Emitenta)uważa, że odsetki (oraz ewentualne dyskonto), które będą wypłacane przez Spółkę na rzecz Emitenta z tytułu udzielonego Finansowania nie będą podlegały zryczałtowanemu podatkowi dochodowemu w Polsce, zgodnie z art. 11 ust. 1 Konwencji.

W podsumowaniu Spółka stwierdza, że ponieważ:

1.

dochód w postaci odsetek (oraz ewentualnego dyskonta) uzyskany przez Emitenta od Spółki nie będzie opodatkowany w Polsce zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie Konwencji, a

2.

Spółka otrzyma certyfikat rezydencji wydany przez szwedzkie organy podatkowe dokumentujący, że Emitent jest szwedzkim rezydentem podatkowym,

Spółka - podmiot wypłacający odsetki z tytułu Finansowania - nie będzie zobowiązana, jako płatnik, do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od odsetek (oraz ewentualnego dyskonta) wypłacanych na rzecz Emitenta i przekazania takiego podatku na rachunek właściwego urzędu skarbowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe w pełnym zakresie.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej przez Spółkę oceny swego stanowiska.

Interpretacja dotyczy zaistniałych zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl