IPPB5/423-286/13-2/JC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-286/13-2/JC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 18 kwietnia 2013 r. (data wpływu 22 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* ustalenia wartości początkowej praw majątkowych otrzymanych przez Spółkę aportem w sytuacji, gdy część wartości aportu zostanie przelana na kapitał zapasowy Spółki - jest prawidłowe,

* możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów tylko części odpisów amortyzacyjnych, która będzie dokonywana od tej części wartości początkowej przedmiotu aportu, która została przekazana na podwyższenie kapitału zakładowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia wartości początkowej praw majątkowych otrzymanych przez Spółkę aportem w sytuacji, gdy część wartości aportu zostanie przelana na kapitał zapasowy Spółki oraz możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów tylko części odpisów amortyzacyjnych, która będzie dokonywana od tej części wartości początkowej przedmiotu aportu, która została przekazana na podwyższenie kapitału zakładowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. (Spółka) jest spółką kapitałową. Planowane jest podwyższenie kapitału zakładowego Spółki poprzez emisję nowych udziałów (lub podwyższenie wartości nominalnej istniejących udziałów - wszystkie poniższe uwagi dotyczą takiej sytuacji odpowiednio). Nowe udziały zostaną objęte przez dotychczasowego udziałowca Spółki wkładem niepieniężnym (aportem) - innym niż przedsiębiorstwo czy też jego zorganizowana część. Przedmiotem aportu będą prawa majątkowe, które w Spółce będą podlegały amortyzacji jako wartości niematerialne i prawne (które nie podlegały amortyzacji przez udziałowca i nie stanowiły jego wartości niematerialnych i prawnych). Może wystąpić sytuacja, iż zgromadzenie wspólników Spółki podejmie uchwałę, na mocy której wartość planowanego podniesienia kapitału zakładowego Spółki będzie w pewnym stopniu niższa od wartości rynkowej przedmiotu aportu. W takiej sytuacji zgodnie z art. 154 § 3 kodeksu spółek handlowych nadwyżka wartości otrzymanego przez Spółkę aportu zostanie przelana na kapitał zapasowy Spółki.

W związku z powyższym powstała wątpliwość co do konsekwencji podatkowych podniesienia kapitału zakładowego Spółki w opisany powyżej sposób - co do wysokości odpisów amortyzacyjnych, jakie będzie mogła zaliczyć do kosztów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

W jaki sposób należy ustalić wartość początkową praw majątkowych otrzymanych przez Spółkę aportem w analizowanej sytuacji, gdy część wartości aportu zostanie przelana na kapitał zapasowy Spółki.

2.

Czy całość odpisów amortyzacyjnych dokonywanych przez Spółkę od prawa majątkowego otrzymanego aportem będzie stanowiła koszt uzyskania przychodów dla Spółki.

Zdaniem Wnioskodawcy.

Ad. 1

Wartością początkową praw majątkowych otrzymanych aportem przez Spółkę, która będzie stanowić podstawę amortyzacji będzie ustalona przez Spółkę wartość tych praw - nie wyższa od ich wartości rynkowej.

Ad. 2

Do kosztów podatkowych Spółka będzie mogła zaliczyć tylko część odpisów amortyzacyjnych, która będzie dokonywana od tej części wartości początkowej przedmiotu aportu, która została przekazana na podwyższenie kapitału zakładowego.

Zgodnie z art. 16f ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., zwanej dalej: ustawą o CIT) odpisów amortyzacyjnych od wartości niematerialnych i prawnych dokonuje się od ich wartości początkowej ustalonej zgodnie z art. 16g ust. 1 ustawy.

Natomiast art. 16g ust. 1 ustawy o CIT wskazuje jak ustalić wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w zależności od tego w jaki sposób nabyto własność określonego składnika majątkowego. W przypadku nabycia składnika majątkowego w drodze aportu, zastosowanie ma art. 16g ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT - zgodnie z którym wartością początkową jest w takim przypadku ustalona przez podatnika na dzień wniesienia wkładu lub udziału wartość poszczególnych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, nie wyższa jednak od ich wartości rynkowej.

Zatem Spółka będzie mogła samodzielnie, na dzień wniesienia wkładu, określić wartość początkową otrzymanych praw majątkowych i przyjąć ją jako wartość początkową dla potrzeb amortyzacji - przy czym nie będzie ona mogła przekroczyć wartości rynkowej tych praw. W związku z tym celowym wydaje się zwrócenie się przez Spółkę, lub przez jej udziałowca, do specjalisty który dokona wyceny przedmiotu aportu. Będzie to miało podwójne znaczenie - z jednej strony pozwoli ustalić wartość aportu, która zostanie wskazane przez udziałowca w uchwale zmieniającej umowę Spółki i podnoszącej kapitał Spółki, a z drugiej pozwoli Spółce wiarygodnie ustalić wartość początkową istotną dla celów podatkowych.

Dla analizowanej sytuacji nie ma znaczenia ta okoliczność, że otrzymane aportem prawa majątkowe nie były zaliczone do wartości niematerialnych i prawnych przez udziałowca, który wniesie je aportem do Spółki, a w związku z tym, że nie były one amortyzowane przez tego udziałowca. Tego rodzaju okoliczności nie wpływają na prawo do ujęcia otrzymanych praw majątkowych w ewidencji wartości niematerialnych i prawnych przez Spółkę oraz do ich amortyzowania. Zgodnie z art. 15 ust. 1 i art. 16b ust. 1 ustawy o CIT dla możliwości dokonywania odpisów amortyzacyjnych przez Spółkę jest istotne jedynie to, czy otrzymane prawa majątkowe będą użyteczne w działalności Spółki - czy będą przyczyniały się do osiągania przychodów przez Spółkę i czy będą one jednym z takich rodzajów praw, które mieszczą się w katalogu określonym w art. 16b ust. 1 ustawy o CIT. Obie te przesłanki będą w analizowanej sytuacji spełnione.

Należy również wskazać, że dla ustalenia wartości początkowej - podstawy amortyzacji praw otrzymanych przez Spółkę aportem nie ma znaczenia to, że być może część wartości aportu otrzymanego przez Spółkę zostanie przez nią przekazana na kapitał zapasowy, a nie na kapitał zakładowy, z uwagi na to iż w trakcie podnoszenia kapitału zakładowego Spółki zostanie wykreowane tzw. agio. Przepisy dotyczące ustalania wartości początkowej w ogóle nie odnoszą się do kwestii relacji aportu do poszczególnych składników kapitałów podatnika. Dlatego też pełna wartość rynkowa otrzymanego aportu będzie stanowić wartość początkową tego aportu dla celów amortyzacji Spółki.

Natomiast jeżeli część wartości aportu nie przełoży się na podwyższenie kapitału zakładowego Spółki, lecz zostanie przelana na kapitał zapasowy Spółki - z uwagi na postanowienia uchwały jej udziałowców - to okoliczność ta będzie miała wpływ na wysokość odpisów amortyzacyjnych, które będą mogły stanowić koszt uzyskania przychodów Spółki.

Zgodnie bowiem z art. 16 ust. 1 pkt 63 lit. d ustawy o CIT - nie stanowią kosztu uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne od wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych nabytych w formie wkładu niepieniężnego, od tej części ich wartości, która nie została przekazana na utworzenie lub podwyższenie kapitału zakładowego spółki kapitałowej.

Zatem jeżeli przykładowo aportem Spółka otrzyma prawa majątkowe o wartości rynkowej 100 j.p. (jednostek pieniężnych), w efekcie czego jej kapitał zakładowy zostanie podwyższony o 90 j.p., zaś kapitał zapasowy o 10 j.p. to wówczas wartością początkową dla celów amortyzacji przez Spółkę będzie kwota 100 j.p., ale tylko 90% każdego odpisu amortyzacyjnego będzie mogło stanowić koszt podatkowy Spółki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy wskazać, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl