IPPB5/423-278/09-3/AJ - Określenie skutków podatkowych wniesienia przez spółkę akcyjną z siedzibą w Polsce wkładu niepieniężnego w postaci samolotów pasażerskich do spółki osobowej z siedzibą w Luksemburgu, sprzedaży samolotów przez spółkę osobową oraz likwidacji tej spółki.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-278/09-3/AJ Określenie skutków podatkowych wniesienia przez spółkę akcyjną z siedzibą w Polsce wkładu niepieniężnego w postaci samolotów pasażerskich do spółki osobowej z siedzibą w Luksemburgu, sprzedaży samolotów przez spółkę osobową oraz likwidacji tej spółki.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 25 maja 2009 r. (data wpływu 29 maja 2009 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

*

skutków podatkowych wniesienia wkładów niepieniężnych do luksemburskiej spółki osobowej - jest prawidłowe,

*

określenia wartości początkowej środków trwałych będących przedmiotem wkładu niepieniężnego - jest prawidłowe,

*

ustalenia wysokości dochodu ze sprzedaży środków trwałych będącym uprzednio przedmiotem aportu - jest prawidłowe,

*

opodatkowania dochodu ze sprzedaży środków trwałych będącym uprzednio przedmiotem aportu w świetle polsko - luksemburskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania - jest prawidłowe,

*

skutków podatkowych likwidacji spółki osobowej z siedzibą w Luksemburgu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 maja 2009 r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych wniesienia wkładów niepieniężnych do luksemburskiej spółki osobowej, określenia wartości początkowej środków trwałych będących przedmiotem wkładu niepieniężnego, ustalenia wysokości dochodu ze sprzedaży środków trwałych będącym uprzednio przedmiotem aportu, opodatkowania dochodu ze sprzedaży środków trwałych będącym uprzednio przedmiotem aportu w świetle polsko - luksemburskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz skutków podatkowych likwidacji spółki osobowej z siedzibą w Luksemburgu. Wnioskodawca uzupełnił wniosek pismem z dnia 8 lipca 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca - Spółka Akcyjna (dalej: "Spółka") jest firmą świadczącą usługi w zakresie przewozów lotniczych, krajowych i zagranicznych, działającą na zasadzie operatora. Wnioskodawca posiada siedzibę na terytorium Polski i jest objęty nieograniczonym obowiązkiem podatkowym w Polsce. W majątku Wnioskodawcy znajduje się obecnie prawo własności samolotów pasażerskich stanowiących środki trwałe wykorzystywane dla celów jego działalności. Wnioskodawca rozważa podjęcie działań restrukturyzacyjnych mających na celu poprawienie płynności finansowej oraz docelowo zmierzających do wymiany floty. W tym celu Wnioskodawca planuje dokonanie wniesienia swych samolotów pasażerskich w formie wkładu niepieniężnego do spółki osobowej zlokalizowanej w Luksemburgu i założonej zgodnie z prawem Luksemburga (dalej: spółka osobowa) stając się tym samym wspólnikiem tej spółki. Samoloty zostałyby wniesione do spółki osobowej według ich wartości rynkowej na moment wniesienia tzn. ich wartość rynkowa uwidoczniona byłaby w dokumentacji prawnej oraz księgowości spółki osobowej. Zgodnie z prawem Luksemburskim spółka osobowa nie posiada statusu podatnika podatku dochodowego tzn. nie podlega opodatkowaniu i nie jest traktowana jak osoba prawna dla celów podatkowych. Zyski takiej spółki przypisywane są bezpośrednio wspólnikom takiej spółki osobowej. W zależności od sytuacji rynkowej oraz decyzji Wnioskodawcy jako głównego wspólnika spółka osobowa może dokonać sprzedaży otrzymanych drogą wkładu niepieniężnego samolotów na rzecz osób trzecich.

Celem działań restrukturyzacyjnych rozważanych przez Wnioskodawcę jest dokonanie sprzedaży floty samolotów na rzecz międzynarodowej firmy leasingowej, a następnie ich zwrotny leasing operacyjny. Tego typu transakcja pozwoli na uzyskanie środków pieniężnych ze sprzedaży samolotów, co poprawi płynność finansową Spółki. Jednocześnie samoloty będą nadal użytkowane przez Spółkę w ramach leasingu operacyjnego zapewniając niezakłócony przebieg bieżącej działalności Spółki. Z uwagi na dużą wartość transakcji oraz specyfikę jej przedmiotu (samoloty), transakcja zbycia i leasingu zwrotnego zostanie ustrukturyzowana z uwzględnieniem potrzeb biznesowych oraz prawno - podatkowych występujących po obu stronach transakcji (Wnioskodawca oraz firma leasingowa). Praktyką przy tego typu transakcjach jest wykorzystywanie spółek celowych zlokalizowanych w państwach o korzystnym ustawodawstwie. Cały przebieg transakcji będzie składał się z następujących czynności prawnych:

1.

założenie przez Wnioskodawcę spółki osobowej z siedzibą w Luksemburgu i wniesienie do niej samolotów w drodze aportem. Spółka uzyska w ten sposób status wspólnika spółki osobowej z siedzibą w Luksemburgu z przeważającym udziałem w zyskach tej spółki (czynność objęta pytaniami zadanymi we wniosku);

2.

sprzedaż samolotów przez luksemburską spółkę osobową na rzecz firmy leasingowej (spółki kapitałowej) z siedzibą na Słowacji (czynność objęta pytaniami zadanymi we wniosku);

3.

leasing samolotów przez słowacką firmę leasingową na rzecz jej zależnej spółki kapitałowej z siedzibą w Irlandii (czynność nieobjęta wnioskiem);

4.

dalszy sub-leasing samolotów przez spółkę z siedzibą w Irlandii na rzecz Spółki (czynność nieobjęta wnioskiem);

5.

potencjalna likwidacja luksemburskiej spółki osobowej i dystrybucja środków pieniężnych uzyskanych ze sprzedaży samolotów na rzecz Spółki (czynność objęta pytaniem zadanym we wniosku).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy wniesienie przez Wnioskodawcę wkładów niepieniężnych w postaci samolotów pasażerskich do spółki osobowej zlokalizowanej na terytorium Luksemburga powoduje powstanie po stronie Wnioskodawcy przychodu do opodatkowania...

2.

Czy wartość początkowa samolotów pasażerskich wniesionych przez Wnioskodawcę do spółki osobowej zlokalizowanej w Luksemburgu powinna być określona jako ich wartość rynkowa na moment wniesienia...

3.

Czy w przypadku sprzedaży samolotów otrzymanych aportem przez spółkę osobową przypadający na Wnioskodawcę dochód z uczestnictwa w spółce osobowej zlokalizowanej w Luksemburgu obliczony byłby jako różnica pomiędzy ceną sprzedaży a ich wartością rynkową na moment wniesienia do spółki osobowej...

4.

Czy dochód taki podlegałby zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej pomiędzy Polską a Luksemburgiem...

5.

Czy w przypadku likwidacji spółki osobowej zlokalizowanej w Luksemburgu, opodatkowaniu u Wnioskodawcy jako wspólnika spółki podlegałaby różnica pomiędzy kwotą lub majątkiem otrzymanym z tytułu likwidacji spółki osobowej a wartością rynkową samolotów wniesionych do spółki osobowej określonej na dzień wniesienia podwyższoną o koszty związane z wniesieniem wkładu...

Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej ustawa o p.d.o.p.), przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną łączy się z przychodami każdego wspólnika proporcjonalnie do posiadanego udziału. Zasadę tę na podstawie art. 5 ust. 2 ustawy o p.d.o.p. stosuje się odpowiednio również do rozliczania kosztów uzyskania przychodu. Z punktu widzenia wykładni literalnej należy stwierdzić, że treść art. 5 ustawy o p.d.o.p. nie jest ograniczona wyłącznie do polskich spółek osobowych, lecz dotyczy wszelkich spółek osobowych niezależnie od ich lokalizacji. Pośrednim potwierdzeniem takiego wniosku jest przewidziany w art. 5 ust. 1 ustawy o p.d.o.p. wyjątek od przewidzianej w tym przepisie zasady (łączenia przychodów i kosztów spółki osobowej z przychodami i kosztami wspólnika) dotyczący spółek osobowych, do których zastosowanie ma art. 1 ust. 3 ustawy o p.d.o.p. - przepis ten dotyczy spółek osobowych mających siedzibę lub zarząd na terytorium innego państwa, jeżeli są one w tym innym państwie traktowane jako osoby prawne i opodatkowane od całości wygenerowanych przez siebie dochodów. Odesłanie do art. 1 ust. 3 ustawy o p.d.o.p. regulującego spółki osobowe zlokalizowane poza terytorium Polski, wyraźnie wskazuje, że ogólna zasada wyrażona w art. 5 ustawy o p.d.o.p. znajduje zastosowanie do wszelkich spółek osobowych bez względu na miejsce ich siedziby lub zarządu.

Wnioskodawca pragnie w tym miejscu nadmienić, że spółka osobowa, będąca przedmiotem interpretacji nie spełnia przesłanek art. 1 ust. 3 ustawy o p.d.o.p. tzn. nie jest traktowana jako osoba prawna i podatnik podatku dochodowego w Luksemburgu.

Zdaniem Wnioskodawcy wniesienie tytułem wkładu niepieniężnego samolotów pasażerskich do spółki osobowej nie spowoduje u wnoszącego powstania przychodu podlegającego opodatkowaniu p.d.o.p.)

Spółki osobowe cechuje szczególny status, który ma swoje znaczenie na gruncie prawa cywilnego i podatkowego. Spółka osobowa posiada własny majątek, może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, nie jest jednak osobą prawną zgodnie z prawem polskim i luksemburskim. W konsekwencji nie jest również odrębnym podatnikiem podatku dochodowego (tak w Polsce jak i w Luksemburgu). Dla celów rozliczenia podatkowego przychodów i kosztów związanych z działalnością w formie spółki osobowej, przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną łączy się z przychodami każdego wspólnika proporcjonalnie do posiadanego udziału (art. 5 ustawy o p.d.o.p.). Zasada ta znajduje odpowiednie zastosowanie w przypadku rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, zwolnień i ulg podatkowych oraz obniżenia dochodu, podstawy opodatkowania lub podatku.

Zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 ustawy o p.d.o.p., przychodami są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Natomiast zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o p.d.o.p. przychodem jest nominalna wartość udziałów w spółce kapitałowej objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część. Jednocześnie, zgodnie z treścią art. 14 ust. 1 ustawy o p.d.o.p. przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy lub praw majątkowych (...) jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie. Należy przy tym pamiętać, że w świetle konstytucyjnych zasad opodatkowania, obciążenie podatkowe musi mieć wyraźną podstawę w obowiązujących przepisach, nie może być zaś wyłącznie skutkiem interpretacji rozszerzającej przepisów prawa. Zdaniem Wnioskodawcy elementem istotnym dla oceny, czy wkład niepieniężny Wnioskodawcy do spółki osobowej zlokalizowanej w Luksemburgu podlegałby opodatkowaniu p.d.o.p., jest charakter podatkowy samej czynności wkładu niepieniężnego, tj. czy z perspektywy przepisów ustawy o p.d.o.p. czynność ta może być uznana za odpłatne zbycie składników majątkowych.

Zdaniem Wnioskodawcy na gruncie polskiego prawa podatkowego wniesienie samolotów pasażerskich do omawianej spółki osobowej tytułem wkładu niepieniężnego nie może być utożsamiane ze zbyciem tych samolotów w rozumieniu podatkowym. Jest to skutkiem przyjęcia, że prawo podatkowe nie uznaje spółek osobowych za odrębnych podatników podatku dochodowego. Skoro na gruncie podatkowym brak jest odrębnych podmiotów (zbywcy i nabywcy) to nie można uznać, że Wnioskodawca zbył samoloty w drodze wkładu niepieniężnego na rzecz spółki osobowej, w której jest wspólnikiem Spółki osobowe są "podatkowo transparentne" tzn. podatek od uzyskiwanych przez nie dochodów opłacany jest bezpośrednio przez ich wspólników (stosownie do ich udziału w zysku). W przypadku wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki osobowej nie dochodzi do zbycia przez podatnika składników majątku stanowiących przedmiot wkładu niepieniężnego, ponieważ składniki te nie zostają przeniesione na innego podatnika podatku dochodowego. W omawianym przypadku dochodzi do sytuacji, w której Wnioskodawca wnoszący tego rodzaju wkład niepieniężny, będzie w dalszym ciągu bezpośrednio podatnikiem z tytułu czynności dokonywanych przez spółkę osobową przy wykorzystaniu przedmiotu wkładu, oczywiście z uwzględnieniem postanowień właściwych umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. W opinii Spółki, z uwagi na powyższe, aport składników majątku dokonany przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych (Wnioskodawcę) do spółki osobowej tytułem wkładu nie może być uznany za czynność opodatkowaną p.d.o.p.)

Teza ta znajduje również potwierdzenie w treści art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o p.d.o.p.) Zgodnie z tym przepisem, przychodem jest nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce kapitałowej objętych w zamian za wkład niepieniężny (w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część). W przepisie tym ustawodawca wyraźnie wskazał, ze w przypadku wkładu niepieniężnego opodatkowaniu podlega jedynie objęcie udziałów lub akcji w spółkach kapitałowych, a nie osobowych. Także przepisy dotyczące sposobu obliczenia przychodu z tytułu wniesienia wkładu niepieniężnego wskazują jednoznacznie, że powstaje on jedynie w przypadku aportu do spółki kapitałowej. Zgodnie z art. 12 ust. 1b ustawy o p.d.o.p. przychód określony w art. 12 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy powstaje w dniu

1.

zarejestrowania spółki kapitałowej albo;

2.

wpisu do rejestru podwyższenia kapitału zakładowego spółki kapitałowej, albo;

3.

wydania dokumentów akcji, jeżeli objęcie akcji związane jest z warunkowym podwyższeniem kapitału zakładowego.

Według Wnioskodawcy w osobowej spółce nie mamy do czynienia z pojęciem kapitału zakładowego, kluczowego w kontekście ustalenia momentu uzyskania przychodu. Wykluczałoby to więc możliwość ustalenia momentu uzyskania takiego ewentualnego przychodu w odniesieniu do spółek osobowych. Potwierdza to ocenę prawną wyrażoną przez Wnioskodawcę, że ustawa o p.d.o.p. nie przewiduje opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych wkładu niepieniężnego do osobowej spółki handlowej.

Ad. 2

W opinii Wnioskodawcy dla celów rozliczenia podatkiem dochodowym wspólnika (Wnioskodawcy) wartość początkowa wniesionych przez Wnioskodawcę do spółki osobowej składników majątkowych (samolotów pasażerskich) powinna stanowić ich wartość rynkową określoną na dzień wkładu wynikającą z dokumentacji prawnej spółki osobowej. W ustawie o p.d.o.p. brak jest przepisów regulujących zasady ustalania wartości początkowej składników majątkowych wnoszonych jako wkład niepieniężny do spółki osobowej. W związku z powyższym skutki podatkowe związane z funkcjonowaniem osobowej spółki handlowej, a odnoszące się do wspólników będących osobami prawnymi, powinny być rozpatrywane w oparciu o zasady ogólne wyrażone w ustawie o p.d.o.p.) Zdaniem Wnioskodawcy w tym zakresie należy zastosować odpowiednio metodę określoną w przepisach ustawy o p.d.o.p. dotycząca wnoszenia wkładów niepieniężnych do spółki kapitałowej (odpowiednio art. 16g ust. 1 pkt 4 ustawy o p.d.o.p.). Zgodnie z przywołanym przepisem za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych uważa się: w razie nabycia w postaci wkładu niepieniężnego (aportu) wniesionego do spółki - ustaloną przez wspólników na dzień wniesienia wkładu lub udziału, wartość poszczególnych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, nie wyższą jednak od ich wartości rynkowej z dnia wniesienia wkładu. Zdaniem Spółki zasady te powinno się stosować odpowiednio także w odniesieniu do środków obrotowych. Tak więc dla celów podatkowych, tj. dla celów określenia wartości samolotów wniesionych do spółki osobowej w drodze wkładu niepieniężnego, należy przyjąć określoną przez wspólników w umowie spółki osobowej wartość rynkową wnoszonych samolotów, nie wyższą jednak od ich wartości rynkowej.

Ad. 3

W przypadku sprzedaży przez spółkę osobową samolotów pasażerskich otrzymanych w ramach wkładu niepieniężnego od Wnioskodawcy, dochodem Wnioskodawcy (jako wspólnika) będzie przypadająca na niego (zgodnie z art. 5 ustawy o p.d.o.p.) różnica pomiędzy ceną należną spółce osobowej z tytułu sprzedaży samolotów, a ich wartością rynkową ustaloną na moment wniesienia do spółki osobowej pomniejszoną o ewentualne odpisy amortyzacyjne. Jak zostało wskazane powyżej, spółka osobowa nie posiada osobowości prawnej. Z punktu widzenia prawa podatkowego podatnikami są więc poszczególni wspólnicy tej spółki. Zgodnie z art. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychody z udziału w spółce osobowej łączy się z przychodami każdego wspólnika proporcjonalnie do posiadanego udziału. Powyższe zasady stosuje się odpowiednio do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, zwolnień i ulg podatkowych oraz obniżenia dochodu, podstawy opodatkowania lub podatku. Powyższe zasady znajdą również zastosowanie w przypadku sprzedaży przez spółkę osobową samolotów otrzymanych w ramach wkładu od wspólnika (Wnioskodawcy). Sprzedaż samolotów przez osobową spółkę handlową spowoduje zatem powstanie przychodu opodatkowanego u wspólników tej spółki proporcjonalnie do ich udziału w spółce osobowej. Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o p.d.o.p., przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy lub praw majątkowych jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie. Natomiast kosztami uzyskania przychodów, stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust 1. Zdaniem Wnioskodawcy, w omawianej sytuacji odpowiednie zastosowanie znajdzie art. 16g ust. 1 pkt 4 ustawy o p.d.o.p., zgodnie z którym w razie nabycia środków trwałych w postaci wkładu niepieniężnego (aportu) wniesionego do spółki kapitałowej za wartość początkową środków trwałych uważa się ustaloną przez podatnika na dzień wniesienia wkładu wartość poszczególnych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, nie wyższą jednak od ich wartości rynkowej. W świetle powyższych przepisów ustawy o p.d.o.p., należy stwierdzić, że w razie zbycia przez spółkę osobową wniesionych uprzednio do niej samolotów, kosztem uzyskania przychodów z tego tytułu (rozpoznanym przez wspólników proporcjonalnie do posiadanego udziału w zyskach osobowej spółki handlowej) będzie wartość rynkowa tych samolotów ustalona na dzień ich wniesienia wkładem niepieniężnym pomniejszona o sumę ewentualnych odpisów amortyzacyjnych (przy czym z odpisami amortyzacyjnymi mielibyśmy do czynienia jedynie w sytuacji, gdy przedmiotowe samoloty stanowiły środki trwałe w rozumieniu ustawy o p.d.o.p.).

Ad. 4

W opinii Wnioskodawcy, dochód z ewentualnej sprzedaży samolotów dokonanej przez spółkę osobową podlegałby zwolnieniu od opodatkowania na podstawie art. 17 ust 1 pkt 3 ustawy o p.d.o.p. w związku z art. 7 i 24 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej pomiędzy Polską a Luksemburgiem (dalej Traktat). Zgodnie z art. 7 Traktatu zyski przedsiębiorstw Umawiającego się Państwa podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba ze przedsiębiorstwo prowadzi działalność w drugim Umawiającym się Państwie przez położony tam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo wykonuje działalność w ten sposób, to zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w drugim Państwie, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi. Zgodnie z art. 5 Traktatu, pojęcie "zakład" oznacza stałą placówkę, przez którą całkowicie albo częściowo prowadzona jest działalność przedsiębiorstwa. Spółka osobowa spełnia definicję zakładu w rozumieniu Traktatu, gdyż jest formą prawną prowadzenia działalności charakteryzującą się stałą lokalizacją i celem jakim jest prowadzenie działalności gospodarczej. Prowadzenie zatem przez Wnioskodawcę działalności na terytorium Luksemburga poprzez udział w zlokalizowanej tam spółce osobowej omaczałoby posiadanie przez Wnioskodawcę zakładu w rozumieniu art. 4 Traktatu. Zyski osiągane za pośrednictwem zakładu (a do takich należy zaliczyć ewentualny zysk ze zbycia majątku zakładu tzn. samolotów) podlegałyby zatem opodatkowaniu w Luksemburgu. W konsekwencji na podstawie art. 24 Traktatu Polska ma obowiązek zwolnić takie dochody z opodatkowania (zastosowanie ma tzw. metoda wyłączenia).

Ad. 5

W opinii Wnioskodawcy w przypadku likwidacji spółki osobowej opodatkowaniu u wspólnika podlega różnica pomiędzy kwotą otrzymaną z tytułu likwidacji spółki osobowej a wartością rynkową wkładu niepieniężnego (samolotów) ustaloną na moment wniesienia podwyższoną odpowiednio o wydatki poniesione na wniesienie wkładów. Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych skutki podatkowe związane z funkcjonowaniem spółki osobowej odnoszące się do jej wspólników będących osobami prawnymi, są rozstrzygane w oparciu o ustawę o p.d.o.p.) Brak jest w niej jednak unormowań dotyczących określenia sposobu opodatkowania kwoty, czy majątku otrzymanego z tytułu likwidacji spółki osobowej. Stąd, zdaniem Wnioskodawcy w przypadku likwidacji spółki osobowej, której wspólnikiem jest spółka kapitałowa odpowiednie zastosowanie znajdzie art. 10 ust 1 pkt 3 ustawy o p.d.o.p., zgodnie z którym dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4a i 4b, jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału (akcji), w tym także wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej. Natomiast zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 3 ustawy o p.d.o.p. do przychodów nie zalicza się zwróconych udziałów lub wkładów w spółdzielni, umorzenia udziałów lub akcji w spółce, w tym kwot otrzymanych z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) na rzecz spółki w celu umorzenia tych udziałów (akcji) oraz wartości majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej - w części stanowiącej koszt ich nabycia bądź objęcia, a także zwróconych udziałowcom (akcjonariuszom) dopłat wniesionych do spółki zgodnie z odrębnymi przepisami w wysokości określonej w złotych na dzień ich faktycznego wniesienia.

Z powyższego wynika, że zyskiem lub stratą podatkową na likwidacji spółki osobowej jest zawsze różnica między wpływem w związku z likwidacją spółki osobowej a wartością rynkową wkładu w dacie jego wniesienia podwyższoną o wydatki związane z wniesieniem tego wkładu. W świetle powyższego, w przypadku likwidacji spółki osobowej, której udziały posiada spółka kapitałowa, z chwilą otrzymania z tytułu likwidacji kwot i majątku, opodatkowaniu u wspólnika podlegałaby różnica pomiędzy kwotą otrzymaną z tytułu likwidacji a wartością rynkową wkładu niepieniężnego (samolotów) ustaloną na moment wniesienia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie pytań 1-5 uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl