IPPB5/423-270/08-2/MŚ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-270/08-2/MŚ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 15 grudnia 2008 r. (data wpływu 18 grudnia 2008 r.), uzupełnione w dniu 17 marca 2009 r. o przedstawienie własnego stanowiska w sprawie i opłatę w związku z wezwaniem do uzupełnienia powyższych z dnia 3 marca 2009 r. nr IPPB5/423-270/08-2/MŚ (doręczonym w dniu 10 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ewentualnych skutków podatkowych dla pracodawcy w przypadku udzielenia pracownikowi nieoprocentowanej pożyczki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 grudnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia ewentualnych skutków podatkowych dla pracodawcy w przypadku udzielenia pracownikowi nieoprocentowanej pożyczki.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka, jako pracodawca zamierza udzielać swoim pracownikom nieoprocentowane pożyczki ze środków obrotowych Spółki. Spółka nie prowadzi działalności w zakresie udzielania pożyczek lub kredytów a zasady udzielania pożyczek będą jednolite dla wszystkich zatrudnionych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Jakie są ewentualne skutki podatkowe takich czynność prawnych zarówno dla pracowników jak i pracodawcy.

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej są zagadnienia dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych, tj. w części dotyczącej pracodawcy.

W części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych wydana będzie odrębna interpretacja indywidualna.

Zdaniem Spółki nie ma żadnych skutków podatkowych dotyczących pracodawcy udzielającego nieoprocentowanych pożyczek pracownikom.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam co następuje

Spółka jako pracodawca zamierza udzielać nieoporocentowanych pożyczek ze środków obrotowych dla swoich pracowników.

Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) odsetki od należności, w tym od udzielonych kredytów, pożyczek, naliczone lecz nieotrzymane nie stanowią przychodów. Nienaliczone odsetki nie stanowią przychodu wymienionego w art. 12 ust. 3 wyżej powołanej ustawy.

Podjęta przez Strony umowy decyzja odnośnie odsetek o ich całkowitym zaniechaniu naliczania jest podatkowo obojętna w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle powyższego u pracodawcy udzielenie pracownikowi nieoprocentowanej pożyczki nie wywołuje żadnych konsekwencji w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl