IPPB5/423-254/11-2/DG - Określenie skutków podatkowych w ujęciu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zbycia przez spółkę kapitałową sieci kawiarni.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-254/11-2/DG Określenie skutków podatkowych w ujęciu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zbycia przez spółkę kapitałową sieci kawiarni.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 18 marca 2011 r. (data wpływu 21 marca 2011 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie skutków podatkowych transakcji zbycia sieci kawiarni - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 marca 2011 r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych transakcji wyodrębnienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest dystrybutorem prasy (kolportaż oraz sieć detaliczna) oraz artykułów pozaprasowych (m in. wyrobów tytoniowych, kart telefonicznych, biletów komunikacji miejskiej, artykułów chemicznych, spożywczych, farmaceutyków bez recepty). Oprócz działalności podstawowej - dystrybucyjnej, Spółka prowadzi sieć kawiarni Sieć ta jest odrębną organizacyjnie i funkcjonalnie komórką jednostki, działającą w strukturach organizacyjnych jako "Biuro Kawiarnie", do której przypisane są składniki materialne i niematerialne (w tym zobowiązania), przeznaczone do realizacji określonego zadania gospodarczego (prowadzenie i zarządzanie siecią kawiarni).

Dla "Biura Kawiarnie" dokonano również wyodrębnienia finansowego w księgach Spółki, polegającego na przypisaniu przychodów związanych z działalnością sieci kawiarni kosztów, rzeczowych składników majątkowych, należności i zobowiązań oraz pracowników. Ponadto do działalności sieci kawiarni przypisane są urnowy z dostawcami towarów i usług. Spółka planuje zbyć sieć kawiarni jako zorganizowaną część przedsiębiorstwa. W skład zbywanej zorganizowanej części przedsiębiorstwa wejdą wszystkie przypisane do niej składniki materialne i niematerialny, w tym znak towarowy w postaci oznaczenia oraz związane z tą działalnością zobowiązania.

Nabywca sieci kawiarni wejdzie jako następca w prawa i obowiązki wynikające z umów zawarte przez Wnioskodawcę dla potrzeb prowadzenie tej wyodrębnionej działalności, w szczególności w umowy najmu dot. zbywanych kawiarni. Również pracownicy zatrudnieni obecnie w ramach sieci kawiarni staną się pracownikami nabywcy sieci na podstawie art. 23(1) kodeksu pracy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z przedstawionym stanem faktycznym słusznie Spółka ocenia, iż w przedmiotowej sprawie, tj. planu zbycia sieci kawiarni, zachodzą przesłanki do uznania tejże sieci za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W ocenie Wnioskodawcy, sieć kawiarni, funkcjonujących w Spółce, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem, zorganizowana część przedsiębiorstwa oznacza organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Innymi słowy, ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa mamy do czynienia wówczas, gdy spełnione są łącznie następujące przesłanki:

* istnieje zespół składników niematerialnych i materialnych, w tym zobowiązań,

* zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

* składniki te są przeznaczone do określonych zadań gospodarczych,

* zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.

Co do przesłanki istnienia zespołu składników materialnych i niematerialnych Spółka pragnie podkreślić, że zgadza się z twierdzeniem, iż zespół ten nie może być sumą przypadkowych składników majątkowych należących do przedsiębiorstwa, lecz zbiorem funkcjonalnym, decydującym o możliwości prowadzenia danego rodzaju działalności Warunek wyodrębnienia wydzielenia tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie powinien zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej oraz funkcjonalnej.

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podmiotu. Z kolei wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej (bo przecież zorganizowana część przedsiębiorstwa istnieje w strukturze większego "organizmu") lecz sytuację, w której możliwe jest, poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych, przyporządkowanie przychodów i kosztów, należności i zobowiązań oraz składników majątkowych związanych z działalnością zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Wyodrębnienie funkcjonalne to nic innego jak potencjalna możliwość samodzielnej egzystencji na rynku jako niezależne przedsiębiorstwo. Zgodnie z uzasadnieniem wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 6 lipca 2010 r., sygn. akt I SA/Gl 112/10, kryterium wyodrębnienia funkcjonalnego "sprowadza się do ustalenia czy wyodrębniona organizacyjnie całość jest w stanie przejąć zadania i samodzielnie funkcjonować na rynku".

Sieć Kawiarni, funkcjonująca w strukturach Spółki spełnia wszystkie przesłanki uznania tej części przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu przepisów prawa podatkowego. Sieć ta, wyodrębniona jest organizacyjnie, a wyodrębnienie to jest usankcjonowane w Regulaminie Organizacyjnym Spółki. Ponadto dla "Biura Kawiarnie" prowadzona jest odrębna ewidencja finansowa, w której przypisuje się kawiarniom przychody i koszty, należności i zobowiązania, pozostałe składniki rzeczowe majątku (środki trwałe, wyposażenie, wartości niematerialne i prawne) związane z realizowaną przez nie działalnością. Poza tym "Biuro Kawiarni", głównie w części operacyjnej, posiada własną kadrę pracowniczą.

Odłączenie działalności polegającej na prowadzeniu i zarządzaniu siecią kawiarni od podstawowej działalności Spółki, w żaden sposób nie zagrozi możliwości samodzielnego realizowania zadań gospodarczych na rynku. Zbyta natomiast część przedsiębiorstwa w postaci sieci kawiarni z racji przejścia ogółu składników majątkowych i niemajątkowych koniecznych dla jej funkcjonowania oraz przejścia pracowników związanych z jej obsługą może stanowić samodzielny biznes, który będzie w stanie w całości realizować zadania gospodarcze właściwe dla kawiarni. Ponieważ wraz ze zbywaną siecią kawiarni przejdą na jej nabywcę również zobowiązania z nią związane, zatem należy stwierdzić, iż definicja "zorganizowanej części przedsiębiorstwa" wskazana w art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest w analizowanej sytuacji spełniona.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie należy poinformować, iż w obwieszczeniu marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z 9 marca 2011 r. opublikowanym w Dzienniku Ustaw z 8 kwietnia 2011 r. nr 74, poz. 394 - został ogłoszony jednolity tekst ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl