IPPB5/423-252/08-2/MŚ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-252/08-2/MŚ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 8 grudnia 2008 r. (data wpływu 15 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* zwolnienia od podatku dopłat do mleka wypłacanych przez Agencję Rynku Rolnego finansowanych ze środków pomocowych Unii Europejskiej oraz budżetu Państwa - jest prawidłowe

* zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z zakupem produktów mlecznych zaś dopłat pochodzących z Funduszu Promocji Zatrudnienia do przychodu podatkowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 grudnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* zwolnienia od podatku dopłat do mleka wypłacanych przez Agencję Rynku Rolnego finansowanych ze środków pomocowych Unii Europejskiej oraz budżetu Państwa

* zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z zakupem produktów mlecznych zaś dopłat pochodzących z Funduszu Promocji Zatrudnienia do przychodu podatkowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka jest dostawcą mleka i jego przetworów do placówek oświatowych w ramach programu administrowanego przez Agencję Rynku Rolnego. Celem mechanizmu dopłat jest promowanie spożycia mleka i jego przetworów w placówkach oświatowych przez młodzież szkolną i dzieci. Za dostarczane mleko spółka otrzymuje dopłatę od Agencji Rynku Rolnego finansowaną z dwóch źródeł:

1.

pomocy Unii Europejskiej,

2.

dopłaty krajowej pochodzącej ze środków budżetu państwa.

Ponadto Spółka ubiega się o przyznanie dopłaty z Funduszu Promocji Mleczarstwa dla mleka dostarczanego do przedszkoli i gimnazjów wypłacaną również przez Agencję.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych (Dz. U. Nr 42, poz. 386 z późn. zm.) Agencja jest państwową jednostką organizacyjną posiadającą osobowość prawną.

W myśl art. 42 pkt 2 lit. g) ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 244, poz. 2081 z późn. zm.) Agencja Rynku Rolnego realizuje zadania określone w rozporządzeniach, w zakresie dopłat do spożycia mleka i przetworów mlecznych w przedszkolach i szkołach, z wyłączeniem szkół wyższych, udzielanych przez Prezesa Agencji.

Zgodnie z brzmieniem art. 46 ust. 1 ww. ustawy - poza dopłatami, o których mowa w art. 42 pkt 2 lit. g), pochodzącymi ze środków Unii Europejskiej, spożycie mleka i przetworów mlecznych jest dofinansowywane:

1.

ze środków finansowych pochodzących z Funduszu Promocji Mleczarstwa przewidzianych w planie finansowym tego Funduszu - w przedszkolach i szkołach, z wyłączeniem szkół podstawowych i wyższych;

2.

z przychodów Agencji pochodzących z dotacji budżetowej - w szkołach podstawowych.

Przy czym dofinansowanie zwane dalej "dopłatą krajową" jest wypłacane przez Agencję i nie może być wyższe niż 100% maksymalnej ceny mleka o zawartości co najmniej 1% tłuszczu, poddanego obróbce cieplnej, w opakowaniach o pojemności mniejszej niż 0,23 l, ale nie mniejszej niż 0,20 l, ustalonej w przepisach wydanych na podstawie art. 42a (art. 46 ust. 2 ww. ustawy).

Według definicji zawartej w załączniku do zarządzenia Prezesa Agencji Rynku Rolnego z dnia 8 sierpnia 2007 r., nr 262/2007/Z w sprawie wprowadzenia "Warunków udzielania dopłaty krajowej do spożycia mleka i przetworów mlecznych w szkołach podstawowych" (obowiązującego od dnia 1 września 2007 r.) - "dopłatą krajową" w rozumieniu niniejszych "Warunków" jest dofinansowanie do mleka i przetworów mlecznych spożywanych w szkołach podstawowych z przychodów Agencji Rynku Rolnego pochodzących z dotacji budżetowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy dopłaty wypłacane spółce przez Agencję Rynku Rolnego, finansowane ze środków pomocowych Unii Europejskiej, budżetu Państwa oraz z Funduszu Promocji Mleczarstwa są dochodem zwolnionym z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 2 pkt 23 i pkt 48.

Czy koszty związane z zakupem produktów mlecznych będą stanowiły koszt uzyskania przychodów jako związany z działalnością gospodarczą prowadzoną przez spółkę, zaś dopłaty otrzymywane od ARR będą stanowiły przychód podatkowy.

Zdaniem Spółki zwolnienie z podatku dochodowego dotyczy dopłat z Agencji Rynku Rolnego pochodzących ze środków pomocowych Unii Europejskiej oraz środków budżetu państwa.

Zgodnie bowiem z treścią art. 17 ust. 1 pkt 23 wolne od podatku są dochody uzyskane przez dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z pro gramów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.

Ponadto zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 48 wolne od podatku są również kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

W świetle powołanymi wyżej regulacjami otrzymana przez wnioskującą Spółkę dotacja z budżetu państwa oraz dotacja unijna podlega zwolnieniu z podatku.

Brak jest natomiast podstaw prawnych do przyjęcia powyższych regulacji dla dopłat wypłacanych przez ARR a pochodzących z Funduszu Promocji Mleczarstwa, gdyż nie jest to ani pomoc Unii ani nie są to środki pochodzące z budżetu państwa - są to jedynie środki pochodzące od mleczarzy przeznaczone na promocję picia mleka wśród dzieci.

W kwestii kosztów ponoszonych przez spółkę na zakup mleka i jego przetworów na cele wskazane w pytaniu należy wskazać, że zgodnie z generalną zasadą potwierdzoną w orzecznictwie NSA (np. wyrok NSA z 3 marca 1995 r. III SA 3 74/94) jeżeli dochody z jakiegokolwiek źródła były wolne od podatku, to przy ustalaniu dochodu podatkowego nie uwzględnia się zarówno przychodów z tego źródła jak i również kosztów uzyskania tego przychodu.

Odnosząc powyższe do stanu faktycznego sprawy należy wskazać, że dopłaty pochodzące z budżetu państwa oraz funduszy Unii Europejskiej nie będą uwzględniane w kosztach ani przychodach podatkowych spółki.

Z kolei dopłaty otrzymywane z ARR a pochodzące z Funduszu Promocji Mleczarstwa jako nie objęte zwolnieniem przedmiotowym będą rozliczane na zasadach ogólnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego oceny stanowiska wnioskodawcy.

Należy dodać, że powołane we wniosku ustawy dotyczące dopłat do mleka zostały znowelizowane i utworzono ich teksty jednolite:

* ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 11, poz. 65),

* ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 231, poz. 1702).

Jednak zmiany w nich dokonane nie dotyczyły powołanych w treści wniosku artykułów ww. ustaw.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl