IPPB5/423-230/08-4/DG - Czy Spółka postępuje prawidłowo wyłączając z kosztów uzyskania przychodów koszty o charakterze pośrednim ujęte na ostatni dzień roku podatkowego poprzez rozliczenia międzyokresowe bierne oraz zaliczając te wydatki do kosztów uzyskania przychodów nowego roku podatkowego w momencie ich zaksięgowania na podstawie otrzymanego dokumentu?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-230/08-4/DG Czy Spółka postępuje prawidłowo wyłączając z kosztów uzyskania przychodów koszty o charakterze pośrednim ujęte na ostatni dzień roku podatkowego poprzez rozliczenia międzyokresowe bierne oraz zaliczając te wydatki do kosztów uzyskania przychodów nowego roku podatkowego w momencie ich zaksięgowania na podstawie otrzymanego dokumentu?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 2 grudnia 2008 r. (data wpływu 5 grudnia 2008 r.) oraz piśmie z dnia 12 stycznia 2009 r. (data nadania 12 stycznia 2009 r., data wpływu 15 stycznia 2009 r.), uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 9 stycznia 2009 r. Nr IPPB5/423-230/08-2/DG (data nadania 9 stycznia 2009 r., data doręczenia 12 stycznia 2009 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 grudnia 2008 r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Rok podatkowy Spółki skończył się w dniu 31 sierpnia 2008 r. Na ten dzień Spółka ujęła w księgach bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości. W nowym roku podatkowym Spółka otrzymała i zaksięgowała faktury dotyczące kosztów ujętych uprzednio jako rozliczenia międzyokresowe bierne kosztów. Sprawozdanie finansowe Spółki sporządzone zostanie z datą 30 listopada 2008 r. natomiast zatwierdzone zostanie w lutym 2009 r. na zgromadzeniu wspólników. Koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami, ujęte poprzez rozliczenia międzyokresowe bierne nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w zakończonym roku podatkowym lecz zostały ujęte w kalkulacji podatkowej w następnym roku w dniu, na który zaksięgowano faktury dokumentujące wydatki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka postępuje prawidłowo wyłączając z kosztów uzyskania przychodów koszty o charakterze pośrednim ujęte na ostatni dzień roku podatkowego poprzez rozliczenia międzyokresowe bierne oraz zaliczając te wydatki do kosztów uzyskania przychodów nowego roku podatkowego w momencie ich zaksięgowania na podstawie otrzymanego dokumentu.

Jak wskazano w stanie faktycznym na koniec roku obrotowego Spółka utworzyła rozliczenia międzyokresowe bierne, które objęły między innymi część kosztów o charakterze pośrednim. Wydatki te nie zostały przez Spółkę zaliczone do kosztów uzyskania przychodów roku zakończonego 31 sierpnia 2008 r. Po zakończeniu tego roku podatkowego Spółka otrzymuje dokumenty (faktury) dotyczące kosztów ujętych pierwotnie poprzez rozliczenia międzyokresowe bierne. W takim przypadku Spółka dokonuje księgowana kosztów do roku rozpoczętego w dniu 1 września 2009 r. Wydatki te są również zaliczane do kosztów uzyskania przychodów bieżącego roku podatkowego (tekst jedn. roku rozpoczętego w dniu 1 września 2009 r.). W ocenie Spółki takie postępowanie jest zgodne z aktualnie obowiązującymi przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie bowiem z art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą. Moment poniesienia kosztów jest zdefiniowany w art. 15 ust. 4e ustawy o podatku dochodowym o od osób prawnych. Zgodnie z tym przepisem za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów. Z przytoczonych regulacji jednoznacznie wynika, że Spółka nie jest uprawniona do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów zakończonego roku podatkowego wydatków, które zostały ujęte poprzez utworzone w tym roku podatkowym rozliczenia międzyokresowe bierne. Wydatki takie mogą natomiast zostać uznane za koszty uzyskania przychodów w roku, w którym zostaną poniesione, tekst jedn. ujęte w księgach na podstawie otrzymanych dokumentów (w szczególności faktur), z wyjątkiem kosztów dotyczących więcej niż jednego roku podatkowego. Wobec powyższego należy uznać przyjętą przez Spółkę metodę rozliczenia kosztów pośrednich na przełomie lat podatkowych za prawidłową.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia opisanego w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl