IPPB5/423-220/08-2/DG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-220/08-2/DG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 21 listopada 2008 r. (data wpływu 1 grudnia 2008 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie określenia momentu powstania przychodu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 grudnia 2008 r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia momentu powstania przychodu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

S S.A. jako członek konsorcjum, zamierza zawrzeć w 2008 r. umowę z G S.A. ("Koncesjonariusz") na zaprojektowanie i wybudowanie pierwszego i drugiego etapu autostrady. Z tytułu wykonania umowy S uprawniona jest do otrzymania wynagrodzenia od Koncesjonariusza. Kwota wynagrodzenia będzie wypłacana S w miarę postępu prac i jest podzielona na tzw. "Elementy Płatności", które określone są w harmonogramie wykonywania prac. Proces wypłaty wynagrodzenia dla S został umownie podzielony na następujące po sobie fazy:

1.

Najpierw S obowiązana jest do opracowania "Zaświadczenia dotyczącego Elementu Płatności", w zakresie tych Elementów Płatności, dla których nadszedł termin płatności. Poprzez wydanie Zaświadczenia dotyczącego Elementu Płatności, S potwierdzą że wszystkie prace objęte Elementem Płatności zostały zakończone;

2.

Wystawione Zaświadczenie dotyczące Elementu Płatności podlega następnie weryfikacji przez Inspektora Nadzoru, który potwierdza poprawność Zaświadczenia oraz stwierdza kompletność i dostępność dokumentacji umożliwiającej kontrolę jakości;

3.

Następnie S sporządza. "Wniosek o Zapłatę" zawierający wszystkie Elementy Płatności dla których wystawiono Zaświadczenia dotyczące Elementu Płatności. Potem Wniosek o Zapłatę jest przedstawiany Koncesjonariuszowi wraz z Zaświadczeniami w ostatnim dniu roboczym każdego miesiąca, celem jego zatwierdzenia;

4.

Po otrzymaniu Wniosku o Zapłatę, Koncesjonariusz ma 20 dni na dokonanie jego oceny oraz na poinformowanie S czy zgłasza sprzeciw co do całości lub części Wniosku o Zapłatę. Jeżeli w tym terminie Koncesjonariusz nie zgłosi sprzeciwu, oznacza to, że prace objęte Wnioskiem o Zapłatę będą uważane za wykonane i odebrane z upływem 20-go dnia; 5) Dopiero po sporządzeniu i dostarczeniu Koncesjonariuszowi Wniosku o Zapłatę, S zgodnie z Umową, może wystawić fakturę opiewającą na całą kwotę wykazaną w zaakceptowanym Wniosku o Zapłatę albo na t część kwoty, co do której Koncesjonariusz nie zgłosił sprzeciwu. Faktura może zostać wystawiona przez S nie wcześniej niż na 3 dni robocze przed końcem miesiąca następującego po miesiącu, w którym Wniosek o Zapłatę został przedstawiony Koncesjonariuszowi. Koncesjonariusz zapłaci następnie S kwotę wskazaną na fakturze nie później niż w ciągu 2 dni roboczych od otrzymania faktury.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Pytanie 1)

Czy datą powstania przychodu w podatku dochodowym od osób prawnych jest dzień wykonania (odebrania) części prac objętych Wnioskiem o Zapłatę (czyli po zaakceptowaniu tych prac przez Koncesjonariusza), czy też dzień wystawienia faktury albo uregulowania należności.

Pytanie 2)

W związku z opisanym stanem faktycznym, S chce wyjaśnić wszelkie wątpliwości odnośnie momentu powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług ("VAT"), tj. czy obowiązek w VAT powstaje już z momentem wykonania (odebrania) części prac objętych Wnioskiem o Zapłatę (czyli po zaakceptowaniu tych prac przez Koncesjonariusza), z chwilą zapłaty za te prace, czy też w innym jeszcze terminie.

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej są zagadnienia dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych, tj. pytanie oznaczone nr 1.

W części dotyczącej podatku od towarów i usług, tj. pytanie oznaczone nr 2 wydana zostanie odrębna interpretacja indywidualna.

W ocenie S datą powstania przychodu w podatku dochodowym od osób prawnych będzie dzień zaakceptowania Wniosku o Zapłatę przez Koncesjonariusza, co może nastąpić z końcem 20-tego dnia od otrzymania przez Koncesjonariusza Wniosku o Zapłatę (w przypadku milczącej akceptacji tego Wniosku).

Ze stanu faktycznego wynika, że S wystawia faktury na podstawie Wniosku o Zapłatę, który podlega akceptacji ze strony Koncesjonariusza. Zaakceptowane Wnioski o Zapłatę stanowią potwierdzenie częściowego tub ostatecznego wykonania usługi. Dopiero najwcześniej na 3 dni robocze przed końcem miesiąca następującego po miesiącu, w którym Wniosek o Zapłatę został przedstawiony Koncesjonariuszowi, S może wystawić fakturę, a Koncesjonariusz zapłaci S kwotę wskazaną na fakturze nie później niż w ciągu 2 dni roboczych od otrzymania faktury.

Przepisy ustawy o podatku od osób prawnych określają kiedy powstaje przychód w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Za datę powstania przychodu uważa się dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

1.

wystawienia faktury albo

2.

uregulowania należności.

Na podstawie powołanego wyżej przepisu należy w pierwszej kolejności stwierdzić, czy doszło do wykonania (lub częściowego wykonania) usługi. W przypadku robót budowlano-montażowych przez wykonanie usługi powszechnie rozumie się odbiór techniczny tych robót, potwierdzony stosownym protokołem odbioru. Dokument protokołu potwierdza należyte wykonanie zobowiązania przez wykonującego prace, a jednocześnie upoważnia go do żądania umówionego wynagrodzenia.

W przedstawionym stanie faktycznym, funkcję protokołu zdawczo-odbiorczego pełni zaakceptowany przez Koncesjonariusza Wniosek o Zapłatę (nawet poprzez milczącą akceptację, do której dochodzi z upływem 20- tego dnia od otrzymania przez niego Wniosku o Zapłatę, bez zgłoszenia sprzeciwu), wystawiony przez S na podstawie uzgodnionej w umowie procedury. Podstawą do wystawienia Wniosku o Zapłatę są sprawdzone i udokumentowane Elementy Płatności stanowiące wynagrodzenie za wykonanie lub częściowe wykonanie prac zgodnie z ustalonym w umowie harmonogramem. W związku z powyższym, za datę powstania przychodu w S należy uznać koniec 20-tego dnia od otrzymania przez Koncesjonariusza Wniosku o Zapłatę. Jeżeli Koncesjonariusz przed upływem 20-tego dnia zaakceptuje Wniosek o Zapłatę, wówczas datą powstania przychodu podatkowego będzie dzień zaakceptowania tego Wniosku. W przypadku, gdy Koncesjonariusz zgłosi zastrzeżenia co do części prac objętych Wnioskiem o Zapłatę, wówczas przychód w S powstaje tylko w stosunku do tej części, która nie została zakwestionowana (ponieważ tylko takie prace budowlane można uznać za odebrane, co jest równoznaczne z ich wykonaniem).

W praktyce data powstania przychodu nie powinna ulec przesunięciu do momentu wystawienia faktury przez S, ponieważ podstawą do wystawienia faktury jest właśnie akceptacja przez Koncesjonariusza Wniosku o Zapłatę, co samo w sobie oznacza już automatycznie powstanie obowiązku podatkowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl