IPPB5/423-22/09-2/MŚ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-22/09-2/MŚ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 7 stycznia 2009 r. (data wpływu 19 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* uznania czy Spółka prawidłowo rozpoznaje jako odrębne wartości niematerialne i prawne, w przypadku gdy nabyła licencje, której przedmiotem są nowe wersje lub rozwiązania funkcjonalnego nabytych już wcześniej systemów informatycznych lub programów komputerowych - jest prawidłowe,

* zaliczenia do bezpośrednich kosztów uzyskania przychodów wydatków na nabycie usługi informatycznej, której przedmiotem jest modyfikacja funkcjonalna programów komputerowych, na które nie została udzielona odrębna licencja - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 stycznia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* uznania czy Spółka prawidłowo rozpoznaje jako odrębne wartości niematerialne i prawne, w przypadku gdy nabyła licencje, której przedmiotem są nowe wersje lub rozwiązania funkcjonalnego nabytych już wcześniej systemów informatycznych lub programów komputerowych,

* zaliczenia do bezpośrednich kosztów uzyskania przychodów wydatków na nabycie usługi informatycznej, której przedmiotem jest modyfikacja funkcjonalna programów komputerowych, na które nie została udzielona odrębna licencja.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Spółka S.A. prowadzi działalność gospodarczą którą przedmiotem jest świadczenie usług bankowych.

Na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej Spółka podpisuje umowy o świadczenie usług informatycznych, których przedmiotem jest opracowanie na rzecz w systemów informatycznych oraz innych programów komputerowych. Co do zasady na opracowane systemy informatyczne i programy komputerowe wykonawcy udzielają Spółce licencji. Licencje na systemy informatyczne i programy komputerowe, których wartość przekracza 3,500 PLN a przewidywany okres ich używania jest dłuższy niż rok Spółka zalicza do wartości niematerialnych i prawnych (dalej: WNiP), podlegających amortyzacji podatkowej.

Spółka następnie zawiera kolejne umowy, w tym stanowiące aneksy do umów poprzednio zawartych, których przedmiotem jest przygotowanie i udzielenie licencji na nowe wersje lub rozwiązania funkcjonalne w użytkowanych już przez Spółkę systemach informatycznych lub programach komputerowych. Nowe wersje lub rozwiązania funkcjonalne polegają m.in. na dodaniu kolejnych modułów do użytkowanych systemów informatycznych i integracji programów komputerowych. Na każdą z tych zmian podmiot świadczący usługi informatyczne udziela w nowej, odrębnej licencji. W takich przypadkach umowy z wykonawcą przewidują iż Spółka zapłaci nową opłatę licencyjną za użytkowanie dodatkowego modułu. Konsekwentnie, Spółka zalicza nabyte licencje do WNiP.

Spółka nabywa również inne usługi informatyczne, które polegają na modyfikacji funkcjonalnej działania programów komputerowych. W takich przypadkach podmiot świadczący usługi informatyczne nie udziela licencji, a jedynie wykonuje daną modyfikację w ramach zlecenia. Dlatego też, przedmiotowe wydatki Spółki zalicza do kosztów uzyskania przychodu w momencie poniesienia.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy w przypadku nabycia licencji, której przedmiotem są nowe wersje lub rozwiązania funkcjonalne do nabytych wcześniej systemów informatycznych lub programów komputerowych, Spółka prawidłowo rozpoznaje je jako odrębne WNiP, podlegające amortyzacji podatkowej.

2.

Czy w przypadku nabycia usługi informatycznej, której przedmiotem jest modyfikacja funkcjonalna programów komputerowych, na które nie została udzielona odrębna licencja Spółka prawidłowo zalicza wydatki poniesione na usługę informatyczną bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodu.

Stanowisko Spółki odnośnie pytania nr 1

Zdaniem Spółki, jeżeli poniesiony wydatek związany jest z nabyciem odrębnej licencji, to licencja taka powinna być zaliczona do WNiP, podlegających amortyzacji podatkowej. u.p.d.o.p. w art. 16b zawiera bowiem enumeratywny katalog WNiP, do których należą m.in. licencję wymienione w art. 16b ust. 1 pkt 5.

u.

p.d.o.p. wprowadza więc wyraźne kryterium formalnoprawne, które pozwala zaliczyć dane prawo do WNiP. Udzielenie licencji na daną modyfikację programu komputerowego stanowi więc element decydujący dla uznania jej za WNiP.

Na taką wykładnię przepisów prawa wielokrotnie wskazywały organy podatkowe, m.in.: Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku w postanowieniu z 10 października 2006 r. (nr DP423-0114/06/AK), stwierdził, że:

(...) w sytuacji, gdy zakupowi dodatkowej aplikacji "okienko do rozliczania zaliczek", która funkcjonuje tylko przy współpracy z wersją podstawową programu finansowo - księgowego EXACT nie towarzyszy licencja, a nowa aplikacja nie będzie użytkowana na nowych stanowiskach komputerowych, Spółka może wydatek poniesiony na "ulepszenie" wartości niematerialnej i prawnej zaliczyć bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów.

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w postanowieniu z 31 sierpnia 2007 r. (nr DP/423-0098/07/AK) podkreślił, że: "Zatem to, czy modyfikacja oprogramowania będzie stanowiła odrębną wartość niematerialna i prawna, czy też w ewidencji figurować będzie jedynie pierwotna wersja użytkowanego na podstawie umowy licencyjnej oprogramowania, uzależnione to jest od tego, czy Podatnik w wyniku modyfikacji zawiera umowy licencyjne. W sytuacji, gdy modyfikacji programu komputerowego towarzyszy licencja a przewidywany okres korzystania z nabytego prawa przekroczy rok, to wydatki na nabycie licencji o wartości przekraczającej 3500 zł stanowić będą odrębną podlegającą amortyzacji wartość niematerialną i prawną".

Stanowisko Spółki odnośnie pytania nr 2

W przypadku nabycia usług informatycznych, których przedmiotem jest modyfikacja funkcjonalna systemów informatycznych i programów komputerowych, na które nie udzielono odrębnej licencji, nie zachodzą podstawy, aby zaliczyć takie modyfikacje do WNiP.

Jak wskazano bowiem powyżej udzielenie licencji decyduje o zaliczeniu do WNiP. Należy ponadto stwierdzić, że ulepszeniu mogą podlegać jedynie środki trwałe (art. 16g ust. 13 u.p.d.o.p.). Przepisy u.p.d.o.p. nie przewidują natomiast możliwości "ulepszania" wartości niematerialnych i prawnych. Zatem jeżeli wydatki poniesione na "ulepszenie" wartości niematerialnych i prawnych nie utworzą nowej, odrębnej wartości, wówczas jako nie wyłączone z kosztów uzyskania przychodów, stanowią koszt w dacie ich poniesienia. Stanowisko organów podatkowych w tej kwestii jest jednolite i potwierdza literalną wykładnię przepisów m.in.: pismo Naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego z 31 sierpnia 2007 r. (DP/423-0098/07/AK), pismo Naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego z 10 października 2006 r. (BI/423-0297/06), pismo Naczelnika Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu z 25 sierpnia 2006 r. (ZD/4061-123/06).

Ministerstwo Finansów w piśmie z 21 maja 1996 r. (PO H/3574/148/96) wyjaśnia: "iż wartości niematerialne i prawne nie podlegają ulepszeniu, w wyniku którego następuje zwiększenie wartości początkowej tych wartości praw. Wydatki poniesione na modyfikację (aktualizację) użytkowanych programów stanowią koszt uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia. Gdyby okazało się, że poniesione nakłady na modyfikację programów utworzyły nową wartość, konieczne będzie przekwalifikowanie tych nakładów oraz zaliczenie ich do wartości niematerialnych i prawnych, a także dokonanie korekty kosztów i odpowiedniego zwiększenia podstawy opodatkowania".

Skoro więc poniesione wydatki na modyfikacje funkcjonalne systemów informatycznych i programów komputerowych, nie tworzą nowej WNiP (w szczególności nie są objęte nową licencją), ale związane są z prowadzoną działalnością gospodarczą i przychodem w, to Spółka powinna zaliczyć poniesione wydatki bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodu w momencie ich poniesienia (tj. na dzień ujęcia w księgach zgodnie z dyspozycją art. 15 ust. 4e u.p.d.o.p.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl