IPPB5/423-206/08-4/IŚ
Pismo z dnia 17 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-206/08-4/IŚ
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 24 listopada 2008 r. (data wpływu 25 listopada 2008 r.) - uzupełnionym pismem z dnia 29 stycznia 2009 r. (data nadania 29 stycznia 2008 r., data wpływu 2 lutego 2009 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie Nr IPPP1-443-2105/08-2/JL z dnia 14 stycznia 2008 r. (data nadania 15 stycznia 2009 r., data doręczenia 23 stycznia 2009 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania dotacji otrzymanej z NFOŚiGW - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 25 listopada 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości rozliczenia w tych podatkach otrzymanej dotacji z NFOŚiGW.
Z uwagi na fakt, iż przedmiotowy wniosek dotyczy dwóch stanów faktycznych, tj. w podatku dochodowym od osób prawnych i w podatku od towarów i usług a wysokość uiszczonej do wniosku opłaty nie odpowiadała wymaganej przy tym kwocie, tutejszy organ podatkowy wezwał Spółkę do wskazania, którego stanu faktycznego dotyczy uiszczona kwota bądź do uiszczenia brakującej kwoty opłaty - pismo Nr IPPP1-443-2105/08-2/JL z dnia 14 stycznia 2008 r.
Jednocześnie Spółka została wezwana do uzupełnienia braków formalnych wniosku dla potrzeb rozpatrzenia sprawy w zakresie podatku od towarów usług.
Organ poinformował Spółkę, że w przypadku braku odpowiedzi na wezwanie i nie uiszczenia dodatkowej opłaty w wyznaczonym terminie - wniosek będzie podlegać rozpatrzeniu w zakresie jednego stanu faktycznego wg kolejności w nim przedstawionej, tj. w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, natomiast w pozostałej części (w zakresie podatku VAT), zostanie pozostawiony bez rozpatrzenia.
Braki formalne wniosku, jaki i wymaganą opłatę uzupełniono w wyznaczonym terminie.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Spółka - Wnioskodawca otrzymała dotację z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wg umowy dotacji nr... (kserokopia umowy dołączona do wniosku), w kwocie 207 656,00 zł.
Otrzymana dotacja stanowi pomoc de minimis, zgodnie z warunkami określonymi w rozporządzeniu Komisji (WE) Nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu WE (Dz. Urz. UE L 379 z 28.12.2006, srt.5).
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
Prawidłowość rozliczenia dotacji wg podatku dochodowego od osób prawnych, tzn. czy prawidłowy jest zaprezentowany przez Spółkę sposób rozliczenia dotacji z punktu widzenia podatku dochodowego od osób prawnych: czy dotacja ta podlega opodatkowaniu tym podatkiem i w którym momencie.
Prawidłowość rozliczenia dotacji wg podatku VAT od towarów i usług.
Przedmiot niniejszej interpretacji stanowi odpowiedź w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, tj. na pytanie 1).
Wniosek odnośnie pytania 2), tj. w zakresie podatku od towarów i usług zostanie rozpatrzony odrębną interpretacją.
Zdaniem Wnioskodawcy:
Ad. 1)
Spółka uważa, że dotację powinna przyjąć jako przychody przyszłych okresów, nie księgować jednorazowo w przychody, ponieważ w znaczny sposób zniekształciłoby to wynik finansowy.
W momencie ponoszenia kosztów związanych z recyklingiem pojazdów wycofanych z eksploatacji - co było właściwością przyznania dotacji - Spółka winna dokonać stosownych przeksięgowań z przyszłych okresów w pozostałe przychody operacyjne do opodatkowania, a koszty związane z dotacją zaksięgować w koszty wg rodzaju.
Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), przychodami są m.in. otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.
W świetle ww. przepisów otrzymana dotacja co do zasady stanowi przychód dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.
Jednocześnie, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku dochodowego są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego.
Stosownie natomiast do treści art. 17 ust. 1 pkt 48 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa.
Z literalnego brzmienia wyżej określonych przepisów wprost wynika, iż zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych podlegają dotacje uzyskane:
* z budżetu państwa lub
* budżetu jednostki samorządu terytorialnego lub
* od agencji rządowych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa.
Jednakże środki, o których mowa w rozpatrywanej nie spełniają żadnego z powyższych kryteriów. Z wniosku wynika bowiem, że Spółka otrzymała dotację z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na pokrycie kosztów związanych z recyklingiem pojazdów wycofanych z eksploatacji.
Oczywistym jest więc, że przedmiotowa dotacja nie pochodziła z budżetu państwa, ani też ze środków budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Oznacza to tym samym, że zwolnienie wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie ma w tym przypadku zastosowania.
Odnosząc się natomiast do instytucji agencji rządowych należy zauważyć, że to czym jest agencja rządowa (jej formę prawną; zasady jej funkcjonowania), określa w każdym przypadku konkretna ustawa bądź inny akt prawny pochodzący od organu założycielskiego. Są to więc utworzone na podstawie konkretnych przepisów jednostki organizacyjne wyłączone z tradycyjnych struktur ministerialnych, chociaż na ogół poddane nadzorowi ministrów, tworzone jako szczególnego rodzaju rządowe przedstawicielstwa, w celu spełnienia wyznaczonych przez rząd zadań.
Jednocześnie, zgodnie z art. 400 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 129, poz. 902 z późn. zm.) Narodowy Fundusz i Wojewódzkie Fundusze mają osobowość prawną i w rozumieniu ustawy o finansach publicznych są odpowiednio państwowym funduszem celowym oraz wojewódzkimi funduszami celowymi. Stosownie natomiast do treści art. 29 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) funduszem celowym jest fundusz powołany ustawowo, którego przychody pochodzą ze środków publicznych, a wydatki są przeznaczone na realizację wyodrębnionych zadań, przy czym ustawa budżetowa może określać inne, niż ustawa tworząca fundusz, przeznaczenie środków funduszu celowego, o ile fundusz ten nie otrzymuje dotacji z budżetu państwa.
W związku z powyższym Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej działający na zasadach określonych ustawą - Prawo ochrony środowiska nie jest agencją rządową, a funduszem celowym. Z tej też przyczyny otrzymane dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej - co ma miejsce w rozpatrywanej sprawie - jako uzyskane z funduszu celowego, a nie od agencji rządowej, nie może korzystać ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, iż otrzymane przez Spółkę dotacje do recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji podlegają opodatkowaniu - stosownie do treści powołanego na wstępie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jako przychody z racji otrzymanych środków pieniężnych. Otrzymane przez podatnika środki pieniężne stanowią co do zasady przychód podatkowy w dacie otrzymania tych środków, bez względu na to na jakie wydatki zostaną przeznaczone.
W tym stanie rzeczy zajęte przez Spółkę stanowisko, że Spółka nie przyjmuje jednorazowo w przychody podatkowe dotacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej - jest nieprawidłowe.
Końcowo, w kwestii sposobu przedstawienia przez Spółkę własnego stanowiska w sprawie, tj. przedstawienia tego stanowiska od strony operacji księgowych - tutejszy organ podatkowy wyjaśnia, niezależnie od faktu zrozumienia istoty tego stanowiska z punktu widzenia skutków w podatku dochodowym od osób prawnych, że problematyka księgowań i przepisów ustawy o rachunkowości nie może być przedmiotem interpretacji indywidualnej wydawanej w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej.
Artykuł 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej stanowi, iż ilekroć w ustawie jest mowa o przepisach prawa podatkowego - rozumie się przez to przepisy, m.in. ustaw podatkowych oraz przepisy wydanych na ich podstawie aktów wykonawczych.
Natomiast poprzez ustawy podatkowe, zgodnie z art. 3 pkt 1 Ordynacji podatkowej należy rozumieć ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich.
Stosownie do tej definicji, ustawa o rachunkowości nie stanowi przepisów prawa podatkowego, a więc działający w imieniu Ministra Finansów Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie nie jest upoważniony do interpretowania tej ustawy w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej.
A zatem tut. organ nie jest uprawniony do interpretacji pytania Spółki w kontekście sformułowań z zakresu ustawy o rachunkowości.
Reasumując, otrzymana przez Spółkę dotacja z NFOŚiGW do recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji stanowi na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychód, który podlega opodatkowaniu w dacie otrzymania tej dotacji.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.