IPPB5/423-168/11-4/PS - Sposób opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodów cypryjskiej spółki kapitałowej w związku z oddaniem w dzierżawę światłowodów posadowionych na terytorium Polski.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-168/11-4/PS Sposób opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodów cypryjskiej spółki kapitałowej w związku z oddaniem w dzierżawę światłowodów posadowionych na terytorium Polski.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 22 lutego 2011 r. (data wpływu 25 lutego 2011 r.) oraz w piśmie z dnia 14 kwietnia 2011 r. (data nadania 15 kwietnia 2011 r., data wpływu 18 kwietnia 2011 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 6 kwietnia 2011 r. Nr IPPB5/423-168/11-2/PS (data nadania 7 kwietnia 2011 r., data doręczenia 11 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie art. 7 i 12 umowy z dnia 4 czerwca 1992 r. między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1993 r. Nr 117, poz. 523, dalej umowa polsko - cypryjska)- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie art. 7 i 12 umowy polsko - cypryjskiej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca będący cypryjskim rezydentem podatkowym (dalej "Wnioskodawca"), który prowadzi działalność w formie spółki kapitałowej z siedzibą na terytorium Cypru, zajmuje się między innymi świadczeniem usług telekomunikacyjnych. Wnioskodawca planuje nabyć od polskiego podmiotu na własność lub dzierżawić przewody w postaci światłowodów, którymi przesyłany będzie sygnał telewizyjny i internetowy (dalej "Światłowody"). Światłowody posadowione są na terytorium Polski i stanowią element sieci telekomunikacyjnej. Przedmiotem własności lub dzierżawy będą tylko światłowody bez innych urządzeń znajdujących się na zakończeniach Światłowodów. Następnie Światłowody, po ich nabyciu na własność lub w dzierżawę od podmiotu polskiego, zostaną poddzierżawione przez Wnioskodawcę na rzecz innego podmiotu polskiego (dalej "SP"). Zaznaczyć należy, iż umowa, która zostanie zawarta przez Wnioskodawcę z SP obejmować będzie wyłącznie dzierżawę Światłowodów. Wnioskodawca w związku z dzierżawą lub nabyciem Światłowodów nie będzie musiał w stosunku do tych Światłowodów wykonywać żadnych czynności, takich jak konserwacja, nadzór czy utrzymanie; nie będzie zatem konieczne angażowanie na terytorium Polski jakiegokolwiek personelu, który niezbędny będzie do obsługi Światłowodów. W ramach zawartej umowy Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do dokonania na rzecz SP jakichkolwiek dodatkowych usług związanych z dzierżawą Światłowodu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przychody osiągnięte przez Wnioskodawcę w związku z oddaniem w dzierżawę na rzecz SP Światłowodów podlegać będą opodatkowaniu na terytorium Polski.

Stanowisko Spółki

Zdaniem Wnioskodawcy przychody osiągnięte przez Wnioskodawcę od SP z tytułu dzierżawy Światłowodów traktować należy jako należności licencyjne i w związku z ich zapłatą SP zobowiązana będzie do pobrania podatku u źródła w wysokości 5%, jeśli posiadać będzie certyfikat rezydencji Wnioskodawcy.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 7 UCP Zyski przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność w drugim Umawiającym się Państwie przez położony tam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo wykonuje działalność w ten sposób, zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w drugim Państwie, jednak tylko do takiej wysokości, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi

Żeby zatem Wnioskodawca podlegał opodatkowaniu na terytorium Polski dzierżawa Światłowodów musiałaby prowadzić do powstania zakładu na terytorium Polski. Zgodnie z art. 5 ust. 1 UCP zakład oznacza stałą placówkę, przez którą całkowicie lub częściowo prowadzona jest działalność przedsiębiorstwa. Z komentarza do Modelowej Konwencji w Sprawie Podatku od Dochodu i Majątku (dalej "Komentarz do MK") wynika, iż aby można było mówić o powstaniu zakładu spełnione muszą zostać łącznie następujące warunki:

a.

Musi istnieć "placówka działalności gospodarczej", tj. pomieszczenia, a w pewnych okolicznościach maszyny i urządzenia.

b.

Placówka musi mieć charakter stały, tzn. musi być utworzona w określonym miejscu, z pewnym stopniem trwałości.

c.

Musi być prowadzona działalność przedsiębiorstwa za pośrednictwem tej stałej placówki; oznacza to, że osoby, które w taki lub inny sposób są zależne od przedsiębiorstwa, prowadzą działalność przedsiębiorstwa w państwie, w którym stała placówka jest położona.

W stanie faktycznym będącym przedmiotem niniejszego wniosku nie zostanie spełniony żaden z warunków, które zostały wskazane w lit. a), b) i c). Po pierwsze wskazać należy, iż dzierżawa Światłowodów na rzecz SP nie będzie odbywać się za pomocą placówki działalności gospodarczej. Wnioskodawca w celu dzierżawy Światłowodów na rzecz SP nie będzie wykorzystywał żadnego pomieszczenia, maszyny, czy urządzenia, które znajdować się będzie na terytorium Polski. Dodatkowo - niezależnie od tego, iż dla dzierżawy Światłowodów Wnioskodawca nie będzie wykorzystywał żadnych pomieszczeń, maszyn i urządzeń - wskazać należy, iż Wnioskodawca nie będzie angażował na terytorium Polski żadnego personelu, który niezbędny będzie do dzierżawy światłowodów.

Nadto wskazać należy, iż jak wynika z Komentarza do art. 5 Modelowej Konwencji w Sprawie Podatku od Dochodu i Majątku (dalej "Komentarz do MK") w przypadku jeżeli jedno przedsiębiorstwo Umawiającego się Państwa wydzierżawia przedsiębiorstwu drugiego Umawiającego się Państwa urządzenia przemysłowe bez utrzymywania w tym celu w drugim państwie stałej placówki, to wydzierżawione urządzenia nie stanowią zakładu wynajemcy pod warunkiem jednak, że kontrakt ogranicza się wyłącznie do wydzierżawienia urządzeń. Ma to również miejsce w przypadku gdy oddający w dzierżawę po zainstalowaniu urządzeń dostarcza personel w celu ich uruchomienia, pod warunkiem jednak, że obowiązki personelu ograniczają się do uruchomienia i utrzymania urządzeń. Podkreślić należy, iż wskazany fragment dotyczący dzierżawy urządzeń odnosić również należy do dzierżawy Światłowodów. Jak bowiem wskazano w komentarzu do Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania z Niemcami "urządzenie" jest sformułowaniem ogólnym, mieszczącym w sobie wszelkie możliwe urządzenia stanowiące pewien zespół elementów technicznych. Nadto zgodnie z Komentarzem do MK przez urządzenie rozumieć należy rzeczy ruchome. Światłowód stanowi rzecz ruchomą. Wniosek taki wynika z art. 49 k.c., zgodnie z którym urządzenia służące do doprowadzania lub odprowadzania wody, pary gazu, prądu elektrycznego oraz inne urządzenia podobne nie należą do części składowych gruntu lub budynku, jeżeli wchodzą w skład przedsiębiorstwa lub zakładu. Jak zaś wskazał Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 22 stycznia 2010 r., sygn. V CSK 206/09, urządzenia wymienione w art. 49 § 1 k.c. z chwilą ich fizycznego połączenia z siecią należącą do przedsiębiorstwa przestają być częścią składową nieruchomości i stają się samoistnymi rzeczami ruchomymi, które mogą być przedmiotem odrębnej własności i odrębnego obrotu. Może zatem dojść do przeniesienia własności tych urządzeń w drodze umowy na rzecz przedsiębiorcy lub osoby trzeciej; można też oddać je w leasing lub najem. Podsumowując stwierdzić należy, iż Światłowody stanowią rzeczy ruchome, których dzierżawę traktować należy jako dzierżawę urządzeń przemysłowych. W związku zaś z faktem, iż dzierżawa Światłowodów nie jest wykonywana przez stałą placówkę, umowa, która zostanie zawarta z SP ograniczać się będzie wyłącznie do dzierżawienia Światłowodów, zaś do dzierżawy Światłowodów nie będzie angażowany żaden personel, stwierdzić należy, iż dzierżawa Światłowodów nie będzie prowadzić do powstania zakładu.

Fakt, iż w związku z dzierżawą Światłowodów na terytorium Polski nie powstanie zakład, nie oznacza, iż przychody osiągnięte przez Wnioskodawcę z tytułu dzierżawy Światłowodów nie będą podlegać opodatkowaniu na terytorium Polski. Zgodnie bowiem z art. 12 ust. 1 UCP należności licencyjne powstające w Umawiającym się Państwie, wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie. Zgodnie zaś z ust. 2 tej umowy należności, o których mowa w ustępie 1, mogą być także opodatkowane w tym Umawiającym się Państwie, w którym powstają, i zgodnie z ustawodawstwem tego Państwa, lecz podatek ustalony w ten sposób nie może przekroczyć 5 procent kwoty brutto tych należności. Zgodnie zaś z ust. 3 określenie należności licencyjne oznacza wszelkiego rodzaju należności z tytułu użytkowania urządzenia przemysłowego.

Skoro zatem dzierżawa Światłowodu traktowana winna być jako dzierżawa urządzenia przemysłowego, to przychody osiągnięte z tej dzierżawy traktować należy jako przychody z należności licencyjnych. Należności te podlegać będą opodatkowaniu w Państwie, w którym powstają a więc na terytorium Polski. Zobowiązanym do pobrania podatku z tytułu tych należności będzie SP, stawka podatku zaś wyniesie 5%, pod warunkiem, iż SP posiadać będzie certyfikat rezydencji Wnioskodawcy.

Podsumowując stwierdzić należy, iż dzierżawa Światłowodów na terytorium Polski nie będzie prowadzić do powstania zakładu. Przychody osiągane z tej dzierżawy należy jednak zaliczyć do należności licencyjnych, które podlegać będą opodatkowaniu na terytorium Polski stawką podatku w wysokości 5%, do pobrania którego zobowiązana będzie SP.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono w tym zakresie od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl