IPPB5/423-166/11-2/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-166/11-2/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 21 lutego 2011 r. (data wpływu 24 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów cypryjskiego funduszu inwestycyjnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów cypryjskiego funduszu inwestycyjnego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka (dalej: "Spółka" lub "Wnioskodawca" jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością mającą siedzibę na Cyprze. Spółka planuje przyjąć reżim prawny ICIS (International Collective Investment Scheme) jako spółka inwestycyjna o kapitale zmiennym (International Variable Capital Company "IVCC") zgodnie z cypryjską ustawą z 1999 r. o Międzynarodowych Instytucjach Zbiorowego Inwestowania (International Collective Investment Schemes Law) (dalej "Prawo o Funduszach Inwestycyjnych").

Po przyjęciu reżimu prawnego ICIS Spółka może podejmować działania inwestycyjne również na terenie Polski poprzez nabywanie lub obejmowania papierów wartościowych lub innych praw majątkowych.

Zezwolenie i nadzór regulatora finansowego

Okoliczność, iż Spółka będzie funkcjonować w reżimie ICIS nie zmienia faktu, że Spółka pozostanie w dalszym ciągu spółką handlową prawa cypryjskiego (limited company) która w szczególności będzie posiadać osobowość prawną oraz zarząd jako organ wykonawczy.

Zatem Spółka będzie funkcjonować w oparciu o regulacje prawa cypryjskiego dotyczące spółek handlowych jako z ograniczoną z odpowiedzialnością oraz Prawo o Funduszach Inwestycyjnych jako spółka inwestycyjna o kapitale zmiennym Przyjęcie reżimu ICIS oznacza, że Spółka będzie stanowić fundusz inwestycyjny poddany nadzorowi cypryjskim organom nadzoru finansowego - tj. w przypadku ICIS bankowi centralnemu Republiki Cypru (Central Bank of Cyprus - dalej "CBC") Jednocześnie Spółka będzie prowadziła działalność inwestycyjną poprzez inwestowanie posiadanych środków majątkowych zgodnie z przepisami Prawa o Funduszach Inwestycyjnych przy zachowaniu odpowiednich wymogów regulacyjnych informacyjnych oraz dotyczących dywersyfikacji aktywów.

Zgodnie z Prawem o Funduszach Inwestycyjnych utworzenie funduszu inwestycyjnego ICIS wymaga zgody CBC. CBC może udzielić takiej zgody jeśli m.in.:

* kompetencje osób zarządzających funduszem (tj. w szczególności dyrektorów ICIS) dają rękojmię prawidłowego wykonywania obowiązków;

* spółka zarządzająca aktywami funduszu (jeśli została ustanowiona - możliwość zwolnienia z wymogu ustanowienia spółki zarządzającej aktywami jest uwarunkowana okolicznością, czy spółka posiada wystarczające zasoby by samodzielnie zarządzać aktywami) spełnia wymogi przewidziane w Prawie o Funduszach Inwestycyjnych;

* depozytariusz spełnia wymogi przewidziane w Prawie o Funduszach Inwestycyjnych tzn. m.in.:

* ma określoną formę prawną - tj. bank instytucja zawodowo zajmująca się świadczeniem usług przechowywania aktywów pod warunkiem akceptacji przez CBC lub spółka zależna od powyższych podmiotów pod warunkiem ze gwarantują one za jej zobowiązania należy wskazać, ze depozytariuszem Spółki będzie bank;

* posiada wystarczające zasoby finansowe i operacyjne;

* jego przedstawiciele posiadają odpowiednią wiedzę, doświadczenie oraz walory etyczne;

* posiada odpowiednie procedury dające gwarancje wykonywania obowiązków zgodnie z Prawem o Funduszach Inwestycyjnych;

* dokumenty konstytuujące fundusz spełniają wymogi stawiane przez prawo oraz określone przez CBC;

* memorandum ofertowe spełnia wymogi stawiane przez prawo oraz określone przez CBC.

Po zatwierdzeniu funduszu przez CBC jest on wpisywany do odpowiedniego rejestru funduszy ICIS. Zgoda CBC ma charakter konstytutywny tj. na jej podstawie Spółka nabędzie status funduszu ICIS (a bez zgody CBC Spółka nie mogłaby uzyskać tego statusu).

Zgodnie z art. 3 Prawa o Funduszach Inwestycyjnych CBC jest również organem regulacyjnym i nadzorczym w stosunku do funduszy ICIS. Swoje funkcje regulacyjne CBC wykonuje wydając zezwolenia na działalność funduszy ICIS oraz na pełnienie funkcji zarządzających aktywami, czy depozytariuszy. Z kolei funkcje nadzorcze mogą przybrać formę kontroli wymogów stawianych przez Prawo o Funduszach Inwestycyjnych przez fundusze ICIS zarządzających aktywami oraz depozytariuszy - przy czym kontrole te mogą być przeprowadzane zarówno zdalnie (kontrola sprawozdań finansowych które obowiązane są składać fundusze w CBC jaki innych dokumentów) jak i w siedzibach tych instytucji.

Status Wnioskodawcy jako instytucji wspólnego inwestowania

Należy wskazać, że Prawo o Funduszach Inwestycyjnych (art. 2) stanowi, że funduszami ICIS w rozumieniu tej ustawy są międzynarodowe instytucje wspólnego inwestowania (ang. international collective investment scheme) z siedzibą na Cyprze, posiadające formę prawną wymienioną w tej ustawie, których wyłącznym celem jest zbiorowe lokowanie środków uczestników funduszu (collective investment of funds of unitholders) oraz których jednostki uczestnictwa są umarzane lub odkupywane przez fundusz z aktywów funduszu na żądanie uczestników (z wyjątkami wynikającymi z ustawy oraz dokumentów statuujących dany fundusz).

Należy przy tym wskazać, iż zgodnie z art. 2 Prawa o Funduszach Inwestycyjnych przez jednostki uczestnictwa (ang. unit) przysługujące uczestnikom ICIS rozumienie się udziały, akcje lub innego rodzaju tytuł uczestnictwa w tej instytucji (ang. share, participation or interest in a scheme).

Prawo o Funduszach Inwestycyjnych stanowi dodatkowo, że ICIS może mieć charakter publiczny (tzw. międzynarodowa instytucja wspólnego inwestowania, którego jednostki uczestnictwa są oferowane do publicznego nabycia - ang. international collective investment scheme marketed to the general public) oraz niepubliczny (tzw. międzynarodowa instytucja wspólnego inwestowania, a więc ICIS, w którym liczba posiadaczy jednostek uczestnictwa nie może przekroczyć 100 oraz którego jednostki uczestnictwa nie są oferowane do publicznego nabycia - ang. private international collective investment scheme). Dodatkowo ICIS może przybrać formę międzynarodowej instytucji wspólnego inwestowania, której jednostki uczestnictwa są oferowane wyłącznie doświadczonym inwestorom - ang. international collective investment scheme rnarketed solely to experienced investors).

Depozytariusz

Zgodnie z art. 16 Prawa o Funduszach Inwestycyjnych fundusz ICIS (działający jako spółka o kapitale zmiennym - IVCC) ma obowiązek ustanowienia depozytariusza (z wyjątkami, które nie będą miały zastosowania w niniejszej sprawie).

Zatem Wnioskodawca ustanowi jeden z banków cypryjskich (lub działających na Cyprze poprzez oddział) jako depozytariusza.

Zgodnie z Prawem o Funduszach Inwestycyjnych (art. 47) do obowiązków depozytariusza należy, m.in.:

* wykonywanie nadzoru nad zarządzaniem aktywami pod kątem zgodności z Prawem o Funduszach Inwestycyjnych, innymi aktami prawa oraz dokumentami funduszu,

* zapewnienie aby osoby zarządzające funduszem podejmowały wszystkie uzasadnione działania oraz działały z należytą starannością w celu inwestowania majątku funduszu zgodnie z prawem,

* zapewnienie aby Spółka posiadała właściwy system księgowy oraz system kontroli wewnętrznej tak aby księgi w sposób właściwy opisywały inwestycje funduszu,

* zapewnienie zgodności z prawem sprzedaży, umarzania oraz odkupu jednostek uczestnictwa,

* zapewnienie zgodności z prawem sposobu kalkulacji wartości aktywów netto funduszu,

* wykonywanie poleceń i instrukcji osób zarządzających funduszem, chyba że takie polecenia lub instrukcje są sprzeczne z prawem, dokumentami korporacyjnymi funduszu lub jakąkolwiek umową zawartą między depozytariuszem a funduszem,

* zapewnić aby w przypadku transakcji dotyczących aktywów funduszy jakiekolwiek zobowiązania wobec funduszu były wykonywane przez podmioty zobowiązane w terminach odpowiadających praktyce rynkowej,

* zapewnić aby dochody funduszu były wykorzystywane zgodnie z prawem oraz dokumentami korporacyjnymi funduszu.

Dodatkowo rolą depozytariusza jest także przechowywanie aktywów funduszu, które są mu powierzane przez fundusz na podstawie umowy o ustanowieniu depozytariusza zawartej między funduszem a depozytariuszem, oraz prowadzenie rejestru tych aktywów.

Status podatkowy na Cyprze

Status podatkowy Wnioskodawcy na gruncie prawa podatkowego Republiki Cypru nie zmieni się po przyjęciu statusu spółki inwestycyjnej IVCC - funduszu ICIS. Jako spółka kapitałowa z siedzibą na Cyprze Wnioskodawca będzie podlegał opodatkowaniu od całości dochodów bez względu na miejsce ich osiągania w Republice Cypru i będzie opodatkowany podatkiem dochodowym od osób prawnych według stawki podstawowej w wysokości 10%. Wnioskodawca będzie również uprawniony do identycznych zwolnień z podatku dochodowego jak inne spółki będące rezydentami Cypru (w szczególności w odniesieniu do dochodów kapitałowych - np. dywidendy, dochody ze zbycia udziałów/akcji).

Biorąc pod uwagę powyższe Wnioskodawca otrzyma certyfikat rezydencji wydany przez właściwe władze podatkowe Republiki Cypru zaświadczający, że Spółka funkcjonując jako fundusz ICIS posiada status rezydenta podatkowego na Cyprze (tj. podmiotu podlegającego w tym państwie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka - po przyjęciu reżimu prawnego ICIS - będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w Polsce na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 10a u.p.d.o.p.

Zdaniem Wnioskodawcy, po przyjęciu reżimu prawnego ICIS - będzie ona podlegać zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym w Polsce na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 10a u.p.d.o.p.

UZASADNIENIE

1.

Regulacja art. 6 ust. 1 pkt 10a u.p.d.o.p.

Na podstawie ustawy z dnia 25 listopada 2010 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2010 r. Nr 226, poz. 1478) rozszerzono katalog podmiotów zwolnionych z podatku dochodowego od osób prawnych, określony w art. 6 ust. 1 u.p.d.o.p. Zmiana dotychczasowej treści ww. katalogu polegała m.in. na dodaniu w art. 6 ust. 1 u.p.d.o.p. pkt 10a dotyczącego tzw. "zagranicznych funduszy inwestycyjnych".

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 10a upodp zwalnia się od podatku "instytucje wspólnego inwestowania posiadające siedzibę w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, które spełniają łącznie następujące warunki:

a.

podlegają w państwie) w którym mają siedzibę, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania,

b.

wyłącznym przedmiotem ich działalności jest zbiorowe lokowanie środków pieniężnych zebranych w drodze publicznego oraz niepublicznego proponowania nabycia ich tytułów uczestnictwa w papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego i inne prawa majątkowe,

c.

prowadzą swoją działalność na podstawie zezwolenia właściwych władz państwa, w którym mają siedzibę,

d.

ich działalność podlega nadzorowi właściwych władz państwa, w którym mają siedzibę,

e.

posiadają depozytariusza przechowującego aktywa tej instytucji".

Dodatkowo art. 6 ust. 3 u.p.d.o.p. stanowi, że zwolnienie z podatku, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 10a (oraz 10b) u.p.d.o.p., stosuje się pod warunkiem istnienia podstawy prawnej, wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innej ratyfikowanej umowy międzynarodowej, której stroną jest Rzeczpospolita Polska, do uzyskania przez organ podatkowy informacji podatkowych od organu podatkowego państwa, w którym podatnik ma siedzibę

Zwolnienie podatkowe z art. 6 ust. 1 pkt 10a u.p.d.o.p. dotyczy zatem podmiotów mających charakter instytucji wspólnego inwestowania, które spełniają określone w tym przepisie dodatkowe warunki. Co istotne należy wskazać, iż ustawodawca - poza określeniem, że podmiot zwolniony na mocy art. 6 ust. 1 pkt 10a u.p.d.o.p. musi stanowić instytucję wspólnego inwestowania - nie wprowadził wymogów co do konkretnej formy prawnej tego podmiotu. Należy zatem uznać, iż każda instytucja wspólnego inwestowania z siedzibą w innym niż Polska państwie członkowskim UE lub EOG, która spełnia dodatkowe wymogi określone w art. 6 ust. 1 pkt 10a i ust. 3 u.p.d.o.p., jest objęta przedmiotowym zwolnieniem podatkowym.

2.

Cel regulacji

W poprzednio obowiązującym stanie prawnym zakresem zwolnienia podatkowego były objęte wyłącznie polskie fundusze inwestycyjne (art. 6 ust. 1 pkt 10 u.p.d.o.p.), tj. fundusze utworzone i działające w oparciu o przepisy ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. z 2004 r. Nr 146, poz. 1546 - "ustawa o funduszach inwestycyjnych") (analogicznym zwolnieniem były objęte polskie fundusze emerytalne).

Ścisłe reguły wykładni prawa podatkowego nie pozwalały na uznanie, iż zwolnieniem takim objęty były również zagraniczne fundusze inwestycyjne, tj. fundusze inwestycyjne (oraz fundusze emerytalne w odniesieniu art. 6 ust. 1 pkt 11 u.p.d.o.p.) utworzone w oparciu o przepisy ustrojowe innych niż RP państw członkowskich UE i EOG.

Taki stan prawny prowadził do nierównego traktowania funduszy inwestujących na rynku polskim, a tym samym do naruszenia traktatowej swobody przepływu kapitału, do której respektowania zobowiązały się państwa członkowskie UE i EOG (zasada ustanowiona art. 63 TFUE (dawny art. 56 TWE) i art. 40 Porozumienia EOG). Na naruszenie tej swobody z uwagi na poprzedni zakres zwolnienia podatkowe ujętego w art. 6 ust. 1 pkt 10 u.p.d.o.p. wskazała Komisja Europejska w naruszeniu nr 2006/4093.

W celu usunięcia - wskazanego przez Komisję Europejską - naruszenia traktatowej swobody przepływu kapitału i zrównania w prawach podatkowych polskich i zagranicznych funduszy, polski ustawodawca wprowadził zmiany w u.p.d.o.p., dodając do art. 6 ust. 1 tej ustawy m.in. pkt 10a odnoszący się do instytucji wspólnego inwestowania posiadające siedziby w innym niż Polska państwie członkowskim UE lub EOG.

Podstawowym założeniem jakie zostało przyjęte przez ustawodawcę było, aby - przy zachowaniu praw nabytych na podstawie dotychczasowych przepisów przez polskich podatników - katalog zwolnień podmiotowych z art. 6 ust. 1 u.p.d.o.p. uległ stosownemu rozszerzeniu o podmioty podlegające nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w innych krajach UE lub EOG oraz mające analogiczny charakter jak polskie fundusze inwestycyjne (a więc o "zagraniczne fundusze inwestycyjne").

Należy przy tym zaznaczyć, iż specyfika form organizacyjno-prawnych polskich funduszy różni się w znacznej mierze od form funduszy funkcjonujących w innych państwach członkowskich UE i EOG. W związku z tym wprowadzając zwolnienie dla "zagranicznych funduszy inwestycyjnych" określono warunki materialne i formalne, które pozwalają na objęcie tym rozwiązaniem wyłącznie takich podmiotów, które działają na analogicznych zasadach jak krajowe fundusze inwestycyjne, lecz nie zdefiniowano w jakiej konkretnie formie prawnej mają działać te podmioty tak aby zwolnieniem podatkowym objąć podmioty równoważne polskim funduszom inwestycyjnym.

Rozwiązanie prawne zawarte w art. 6 ust. 1 pkt 10a u.p.d.o.p. jest zatem zgodne z założeniem przyjętym przez polskiego ustawodawcę przy nowelizowaniu art. 6 ust. 1 u.p.d.o.p. Warunki określające zakres podmiotowy zwolnienia zostały bowiem ustalone tak, aby zwolnieniem objęte zostały podmioty równoważne polskim funduszom inwestycyjnym (i polskim funduszom emerytalnym), niezależnie od formy prawnej w jakiej działają te podmioty na gruncie prawa obcego. Podejście takie przede wszystkim zapewni realizację konstytucyjnej zasady równości podatników wobec prawa oraz powszechności opodatkowania. Pozwoli również wyeliminować nierówne traktowanie podmiotów działających w porównywalnych warunkach.

W powyższym zakresie należy wskazać, iż podstawowymi cechami charakterystycznymi dla polskich funduszy inwestycyjnych - wynikającymi z ustawy o funduszach inwestycyjnych - są:

* przedmiot działalności, który jest ograniczony do lokowania środków pieniężnych zebranych w drodze publicznego, a w przypadkach określonych w ustawie również niepublicznego proponowania nabycia jednostek uczestnictwa albo certyfikatów inwestycyjnych, w określone w ustawie papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego i inne prawa majątkowe (art. 3 ust. 1 ustawy o funduszach inwestycyjnych),

* możliwość utworzenia funduszu inwestycyjnego wyłącznie po uzyskaniu zezwolenia Komisji Nadzoru Finansowego (art. 14 ust. 1 ustawy o funduszach inwestycyjnych),

* obowiązek prowadzenia rejestru aktywów funduszu przez depozytariusza (art. 9 ustawy o funduszach inwestycyjnych),

* podleganie nadzorowi Komisji Nadzoru Finansowego (art. 5 pkt 8 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o nadzorze nad rynkiem kapitałowym).

Biorąc zatem powyższe pod uwagę należy uznać, iż poszczególne wymogi określone przez ustawodawcę w art. 6 ust. 1 pkt 10a i ust. 3 u.p.d.o.p. należy również analizować pod kątem ich równoważności wobec wymogów ustawowych właściwych dla polskich funduszy inwestycyjnych.

3.

Analiza poszczególnych warunków z art. 6 ust. 1 pkt 10a i ust. 3 u.p.d.o.p.

3.1. Spółka jako instytucja wspólnego inwestowania

Nie powinno ulegać wątpliwości, że Spółka - po przyjęciu reżimu prawnego ICIS - będzie stanowić instytucję wspólnego inwestowania z siedzibą w innym niż Polska państwie członkowskim UE lub EOG, która - z zastrzeżeniem spełnienia dalszych warunków wymienionych w art. 6 ust. 1 pkt 10a u.p.d.o.p. - jest uprawniona do korzystania z przedmiotowego zwolnienia podatkowego.

Po pierwsze - Spółka ma siedzibę na Cyprze, a więc w państwie (innym niż Polska) członkowskim Unii Europejskiej. Po drugie - jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, zgodnie z art. 2 Prawa o Funduszach Inwestycyjnych przyjęcie przez Spółkę reżimu prawnego ICIS będzie oznaczać, iż Spółka będzie miała charakter międzynarodowej instytucji wspólnego inwestowania (ang. international collective investment scheme), której wyłącznym celem jest zbiorowe lokowanie środków uczestników funduszu (collective investment of funds of unitholders) w prawem dozwolone aktywa.

W tym zakresie Spółka będzie miała w pełni analogiczny charakter jak polski fundusz inwestycyjny. Na gruncie polskiego prawa (art. 3 ust. 1 ustawy o funduszach inwestycyjnych) fundusz inwestycyjny jest bowiem osobą prawną, której wyłącznym przedmiotem działalności jest lokowanie środków pieniężnych zebranych w drodze publicznego, a w przypadkach określonych w ustawie również niepublicznego proponowania nabycia jednostek uczestnictwa albo certyfikatów inwestycyjnych, w określone w ustawie papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego i inne prawa majątkowe. Tym samym należy uznać, iż Spółka będzie stanowić instytucję zbiorowego inwestowania w rozumieniu art. 6 ust. 1 pkt 10a u.p.d.o.p.

3.2. Podleganie przez Spółkę opodatkowaniu na Cyprze podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania

Jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, przyjęcie przez Spółkę reżimu prawnego ICIS nie będzie miało wpływu na status podatkowy Spółki na gruncie prawa podatkowego Republiki Cypru. W dalszym ciągu Wnioskodawca - jako spółka kapitałowa z siedzibą na Cyprze-będzie podlegał opodatkowaniu od całości dochodów bez względu na miejsce ich osiągania w Republice Cypru i będzie opodatkowany podatkiem dochodowym od osób prawnych według stawki podstawowej w wysokości 10%. Na zasadach ogólnych Spółka będzie również uprawniona do identycznych zwolnień z podatku dochodowego jak inne spółki będące rezydentami Cypru (w szczególności w odniesieniu do dochodów kapitałowych - np. dywidendy, dochody ze zbycia udziałów/akcji).

Z powyższych względów Wnioskodawca otrzyma certyfikat rezydencji wydany przez właściwe władze podatkowe Republiki Cypru zaświadczający, że Spółka funkcjonując jako fundusz ICIS posiada status rezydenta podatkowego na Cyprze (tj. podmiotu podlegającego w tym państwie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania).

Biorąc powyższe pod uwagę należy uznać, że Spółka będzie spełniać warunek z art. 6 ust. 1 pkt 10a lit. a) u.p.d.o.p. - tj. będzie podlegać w państwie swojej siedziby (na Cyprze) opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

3.3. Zbiorowe lokowanie środków pieniężnych zebranych w drodze publicznego oraz niepublicznego proponowania nabycia tytułów uczestnictwa w papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego i inne prawa majątkowe jako wyłączny przedmiot działalności Spółki

Jak już wskazano w pkt 3.1. powyżej, po przyjęciu reżimu prawnego ICIS wyłącznym przedmiotem działalności Spółki - jako międzynarodowej instytucji wspólnego inwestowania - będzie zbiorowe lokowanie środków uczestników funduszu (collective investment of funds of unitholders) w prawem dozwolone aktywa (papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego oraz inne prawa majątkowe takie jak prawo własności nieruchomości oraz tytuły uczestnictwa (niemające formy papierów wartościowych) w spółkach itp.). Z tego punktu widzenia Spółka będzie miała w pełni analogiczny charakter jak polski fundusz inwestycyjny, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o funduszach inwestycyjnych.

Podobnie również jak na gruncie polskiego prawa, cypryjskie Prawo o Funduszach Inwestycyjnych stanowi, że ICIS może mieć charakter publiczny (tzw. międzynarodowa instytucja wspólnego inwestowania, którego jednostki uczestnictwa są oferowane do publicznego nabycia - ang. international collective investment scheme marketed to the general public) oraz niepubliczny (tzw. międzynarodowa instytucja wspólnego inwestowania, a więc ICIS, w którym liczba posiadaczy jednostek uczestnictwa nie może przekroczyć 100 oraz którego jednostki uczestnictwa nie są oferowane do publicznego nabycia - ang. private international collective investment scheme). Dodatkowo ICIS może przybrać formę międzynarodowej instytucji wspólnego inwestowania, której jednostki uczestnictwa są oferowane wyłącznie doświadczonym inwestorom - ang. international collective investment scheme marketed solely to experienced investors).

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż Spółka będzie spełniać warunek z art. 6 ust. 1 pkt 10a lit. b) u.p.d.o.p. - tj. wyłącznym przedmiotem działalności Spółki jako ICIS będzie lokowanie środków pieniężnych zebranych w drodze publicznego lub niepublicznego proponowania nabycia tytułów uczestnictwa w papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego i inne prawa majątkowe.

3.4. Prowadzenie przez Spółkę działalnością na podstawie zezwolenia właściwych władz Cypru

Zgodnie z Prawem o Funduszach Inwestycyjnych utworzenie funduszu inwestycyjnego ICIS - tj. przyjęcie przez dany podmiot reżimu prawnego ICIS - wymaga uzyskania zgody CBC. Po uzyskaniu przedmiotowej zgody fundusz jest wpisywany przez CBC do stosownego rejestru międzynarodowych instytucja wspólnego inwestowania (ICIS).

W związku z powyższym - skoro przyjęcie przez Spółkę reżimu prawnego ICIS jest w pełni uzależnione od uzyskania na to zgody CBC - w niniejszej sprawie Spółkę będzie spełniać również warunek z art. 6 ust. 1 pkt 10a lit. c) u.p.d.o.p. - tj. Spółka będzie prowadzić swoją działalność na podstawie zezwolenia właściwych władz państwa swojej siedziby, a więc zezwolenia banku centralnego Republiki Cypru.

3.5. Nadzór właściwych władz Cypru na działalności prowadzoną przez Spółkę

Na podstawie art. 3 Prawa o Funduszach Inwestycyjnych CBC jest organem regulacyjnym oraz nadzorczym w stosunku do funduszy ICIS, a więc również w stosunku do Spółki po przyjęciu przez nią reżimu prawnego ICIS. Swoje funkcje regulacyjne CBC wykonuje wydając zezwolenia na działalność funduszy ICIS (o czym mowa powyżej w pkt 3.4.) oraz na pełnienie funkcji zarządzających aktywami, czy depozytariuszy. Z koki funkcje nadzorcze mogą przybrać formę kontroli wymogów stawianych przez Prawo o Funduszach Inwestycyjnych przez fundusze ICIS, zarządzających aktywami oraz depozytariuszy - przy czym kontrole te mogą być przeprowadzane zarówno zdalnie (kontrola sprawozdań finansowych, które obowiązane są składać fundusze w CBC jaki innych dokumentów) jak i w siedzibach tych instytucji.

W konsekwencji należy stwierdzić, że Spółka będzie spełniać warunek z art. 6 ust. 1 pkt 10a lit. d) u.p.d.o.p. tj. działalność Spółki będzie podlegać nadzorowi właściwych władz państwa swojej siedziby, a więc nadzorowi sprawowanemu przez bank centralny Republiki Cypru.

3.6. Posiadanie przez Spółkę depozytariusza przechowującego jej aktywa

Na podstawie art. 16 Prawa o Funduszach Inwestycyjnych fundusz ICIS - działający jak spółka o kapitale zmiennym (IVCC) - ma obowiązek ustanowienia depozytariusza, który jest odpowiedzialny za wykonywanie czynności wskazanych szczegółowo w Prawie o Funduszach Inwestycyjnych. Od tej zasady istnieją pewne wyjątki, które jednak w niniejszej sprawie nie będą miały zastosowania, co oznacza, że Spółka po przyjęciu reżimu ICIS ustanowi depozytariusza, którym będzie jeden z działających na Cyprze banków lub oddziałów banków zagranicznych.

W tym kontekście należy zauważyć, iż depozytariusz Spółki będzie pełnił podobną rolę i będzie wykonywał podobne czynności jak depozytariusz polskiego funduszu inwestycyjnego. Z art. 72 ust. ustawy o funduszach inwestycyjnych wynika, że na gruncie polskiego prawa depozytariusz funduszu inwestycyjnego odpowiada za:

* prowadzenie rejestru aktywów funduszu inwestycyjnego, w tym aktywów zapisywanych na właściwych rachunkach oraz przechowywanych przez depozytariusza i inne podmioty na mocy odrębnych przepisów lub na podstawie umów zawartych na polecenie funduszu przez depozytariusza;

* zapewnienie, aby zbywanie i odkupywanie jednostek uczestnictwa lub emitowanie, wydawanie i wykupywanie certyfikatów inwestycyjnych odbywało się zgodnie z przepisami prawa i statutem funduszu inwestycyjnego;

* zapewnienie, aby rozliczanie umów dotyczących aktywów funduszu inwestycyjnego następowało bez nieuzasadnionego opóźnienia, oraz kontrolowanie terminowości rozliczania umów z uczestnikami funduszu;

* zapewnienie, aby wartość netto aktywów funduszu inwestycyjnego i wartość jednostki uczestnictwa była obliczana zgodnie z przepisami prawa i statutem funduszu inwestycyjnego;

* zapewnienie, aby dochody funduszu inwestycyjnego były wykorzystywane w sposób zgodny z przepisami prawa i ze statutem funduszu;

* wykonywanie poleceń funduszu inwestycyjnego, chyba że są sprzeczne z prawem lub statutem funduszu inwestycyjnego.

Porównanie zakresu obowiązków depozytariusza polskiego funduszu inwestycyjnego (z art. 72 ust. 1 ustawy o funduszach inwestycyjnych) z zakresem obowiązków depozytariusza funduszu ICIS wynikającym z art. 47 Prawa o Funduszach Inwestycyjnych (podstawowe obowiązki wynikające z tego przepisu zostały wskazane w niniejszym wniosku w opisie zdarzenia przyszłego) prowadzi do wniosku, że obie kategorie depozytariuszy pełnią tożsame funkcje i są odpowiedzialne za wykonywanie analogicznych czynności.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że Spółka będzie spełniać warunek z art. 6 ust. 1 pkt 10a lit. e) u.p.d.o.p. - tj. Spółka - będzie posiadać depozytariusza przechowującego aktywa Spółki.

3.7. Istnienie podstawy prawnej do uzyskania przez organ podatkowy informacji podatkowych od cypryjskich organów podatkowych

W niniejszej sprawie będą istniały dwie podstawy prawne do uzyskania przez polskie organy podatkowe informacji podatkowych na temat Spółki od władz cypryjskich.

Pierwszą podstawą prawną będą przepisy Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Warszawie dnia 4 czerwca 1992 r. (Dz. U. z 1993 r. Nr 117, poz. 523). Przepisy art. 27 tej umowy wprowadzają mechanizm wymiany informacji, który umożliwia polskim organom podatkowym na wystąpienie do organów podatkowych Republiki Cypru z wnioskiem o przekazanie określonych informacji podatkowych na temat Spółki będącej cypryjskim rezydentem podatkowym.

Drugą podstawą prawną są przepisy implementujące dyrektywę Rady nr 77/799/EWG z dnia 19 grudnia 1977 r. dotyczącą wzajemnej pomocy właściwych władz państw członkowskich w obszarze podatków bezpośrednich oraz opodatkowania składek ubezpieczeniowych (Dz. Urz. UE L 336 z 27.12,1977 r.) oraz Konwencję o wzajemnej pomocy administracyjnej w sprawach podatkowych z dnia 25 stycznia 1988 r. (Dz. U. z 1998 r. Nr 141, poz. 913). Przepisy implementujące ww. dyrektywę do polskiego porządku prawnego są zawarte w dziale VIIa ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.).

Należy wskazać, iż wyżej wymienione podstawy prawne do uzyskania przez polskie organy podatkowe informacji podatkowych zostały również wskazane w uzasadnieniu projektu ustawy z dnia 25 listopada 2010 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2010 r. Nr 226, poz. 1478) na podstawie której znowelizowano przepis art. 6 u.p.d.o.p. i wprowadzono zwolnienie podatkowe dla instytucji wspólnego inwestowania mających siedzibą w innym niż Polska państwie członkowskim UE lub EOG.

W tym stanie rzeczy należy uznać, iż również ostatni z warunków określonych w art. 6 ust. 3 u.p.d.o.p. będzie spełniony przez Spółkę tj. będzie istniała podstawa prawna do uzyskania przez polskie organy podatkowe informacji podatkowych na temat Spółki od organów podatkowych Republiki Cypru.

W związku z powyższym Spółka - po przyjęciu reżimu prawnego ICIS - będzie podlegać zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym w Polsce na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 10a u.p.d.o.p. jako instytucja wspólnego inwestowania mająca siedzibę w innym niż Polska państwie członkowskim UE.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl