IPPB5/423-162/10-4/JC - Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów spółki wydatków poniesionych na organizację szkoleń i konferencji dla potencjalnych oraz obecnych klientów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-162/10-4/JC Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów spółki wydatków poniesionych na organizację szkoleń i konferencji dla potencjalnych oraz obecnych klientów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 9 marca 2010 r. (data wpływu 15 marca 2010 r.) oraz piśmie z dnia 20 kwietnia 2010 r. (data nadania 22 kwietnia 2010 r., data wpływu 26 kwietnia 2010 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie Nr IPPB5/423-162/10-2/JC z dnia 15 kwietnia 2010 r. (data nadania 15 kwietnia 2010 r., data doręczenia 19 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów:

*

w części dotyczącej wydatków na wynajem sali konferencyjnej i sprzętu technicznego, materiały szkoleniowe, foldery, broszury, katalogi, wyżywienie, napoje, dojazd, zakwaterowanie, nocleg - jest prawidłowe,

*

w części dotyczącej wydatków na dodatkowe atrakcje w czasie wolnym - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na organizację szkoleń.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w branży metalowej. Spółka dostarcza komponenty, systemy oraz zintegrowane rozwiązania oparte na metalach dla przemysłu budowlanego oraz maszynowego. Produktami opartymi na metalach oferowanymi przez Spółkę są to m.in.: prefabrykowane ściany, dachy, rury, blacha, różnorodne części metalowe, komponenty dla inwestycji drogowych, przemysłu leśnego, papierniczego, stoczniowego i morskiego.

W celu intensyfikacji sprzedaży Spółka organizuje szkolenia (zamiennie: konferencje), krajowe i zagraniczne, dla potencjalnych i obecnych klientów. Szkolenia dotyczą najnowszych technologii stosowanych w produktach Spółki oraz sposobów wykonywania prac budowlanych przy ich użyciu. Podczas szkoleń prezentowane są parametry produktów, a także elementy procesów produkcji. Szkolenia organizowane są w celu intensyfikacji sprzedaży i w trosce o dobre kontakty z klientami oraz w celu zapewnienia odpowiedniego poziomu wiedzy o oferowanych przez Spółkę produktach. Przekazywane podczas szkoleń informacje są niezbędne do prawidłowego poinformowania kupujących o właściwościach produktów oraz do prawidłowego wykonywania prac budowlanych przy ich użyciu. W trakcie konferencji omawiane są również nowoczesne metody dystrybucji oraz przedstawiane są plany dalszej współpracy mającej na celu nie tylko utrzymanie dotychczasowych klientów, ale również pozyskanie nowych, a co za tym idzie - ciągłe zwiększanie sprzedaży.

Organizując konferencje Spółka chce jeszcze bardziej związać swoich odbiorców ze sobą w celu zapewnienia sobie jak największego rynku zbytu na długie lata. Spółka pragnie zaznaczyć, iż w dobie bardzo dużej i silnej konkurencji bez fachowej wiedzy i umiejętności prezentacji zastosowania oferowanych produktów oraz działań zmierzających do poprawy relacji sprzedawca-klient, nie ma możliwości ani szans na konkurowanie z potężnymi koncernami zachodnimi, które to firmy już od dziesiątek lat stosują różnego rodzaju praktyki w celu ugruntowania swojej pozycji na rynku i pozbywania się konkurencji. Udział w szkoleniach oferowanych przez Spółkę jest bezpłatny. Na szkolenia zapraszani są klienci Spółki którymi są firmy polskie i zagraniczne, przede wszystkim hurtownie i dystrybutorzy produktów i materiałów produkowanych przez Spółkę, wykonawcy robót budowlanych i inwestorzy. Podczas szkoleń realizowany jest ściśle ustalony program szkoleniowy, a prowadzącymi szkolenia są pracownicy Spółki.

Wydatki związane ze szkoleniami w całości pokrywa Spółka. W związku z takim przedsięwzięciem Spółka ponosi wydatki na: wynajem sali konferencyjnej i niezbędnego sprzętu technicznego (np. rzutnik, ekran), materiały szkoleniowe, foldery, broszury i katalogi reklamowo-informacyjne, wyżywienie, napoje, dojazd (w przypadku szkoleń zagranicznych również koszty przelotu, transferu, ubezpieczenia i wiz), koszty zakwaterowania i noclegów. Dodatkowo, w przypadku szkoleń zagranicznych Spółka zapewnia uczestnikom dodatkowe atrakcje w czasie wolnym, w postaci np.: zwiedzania zabytków, muzeów, wycieczek po okolicy, rejsów po rzece itp. W związku z tym Spółka ponosi również koszty opłacenia biletów wstępu do zwiedzanych obiektów oraz koszty przewodnika.

Spółka albo sama organizuje konferencje (szkolenia), albo też powierza całość lub część organizacji wyspecjalizowanym firmom zewnętrznym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy poniesione wydatki na organizację szkoleń (konferencji) będą stanowiły dla Spółki koszt uzyskania przychodów...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zdaniem Spółki, całość wydatków związanych z organizacją szkoleń (konferencji) będzie stanowiła koszt uzyskania przychodów jako wydatki związane z bieżącą działalnością. Zgodnie z art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p., kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zarachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy. Powyższe oznacza, że wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami. Organizacja szkolenia przyczynia się w sposób bezpośredni do zapewnienia sprzedaży produktów Spółki (utrzymanie źródła przychodów) albo jej zwiększenia (pozytywny wpływ na wartość przychodów). Spółka pragnie podkreślić, że wszelkie wydatki na organizację szkolenia, na którym prezentuje walory swoich produktów, są zgodne z zasadami racjonalności ekonomicznej, gdyż warunkują skuteczną sprzedaż i tym samym uzyskiwanie przychodów podlegających opodatkowaniu. Organizując szkolenia dla swoich kontrahentów Spółka umożliwia im uzyskanie wiedzy dotyczącej produktów, która jest przydatna w wykonywanej przez nich pracy, polegającej m.in. na dalszej ich dystrybucji. W interesie Spółki jest bowiem przekonanie odbiorców do wysokiej jakości nabywanych towarów. Przekazanie wiedzy w tym zakresie oraz prezentacja walorów technicznych i użytkowych sprzedawanych przez Spółkę produktów to jeden z głównych celów, którym służy zorganizowanie szkolenia. W konsekwencji szkolenia takie powodują wzrost wiedzy na temat oferowanych produktów co skutkuje zwiększeniem zamówień i osiąganych przychodów.

Dzięki charakterowi szkolenia, na którym są obecni pracownicy kontrahentów, pracownicy Spółki są w stanie nawiązać z nimi bezpośrednie relacje. Kontakty te zapewniają lepszą komunikację i zrozumienie potrzeb klientów Spółki, co przyczynia się niewątpliwie do utrzymania i wzrostu przychodów pochodzących ze współpracy gospodarczej z tymi kontrahentami. O profesjonalnym podejściu Spółki do organizacji konferencji świadczy również wybór miejsca jej zorganizowania. Organizując konferencję poza swoją siedzibą Spółka zapewnia odpowiednie wyspecjalizowane i duże sale wykładowe oraz całą infrastrukturę zapewniającą obsługę konferencji oraz jej uczestników, zwłaszcza jeśli są to konferencje dłuższe niż jeden dzień. Również korzystanie z profesjonalnych organizatorów (firm zewnętrznych) ma zapewnić, że ich oprawa odpowiada standardom prezentacyjnym i przyjętym zwyczajom w odniesieniu do tego rodzaju przedsięwzięć adresowanych do dużych podmiotów gospodarczych.

Wydatki poniesione na zorganizowanie dodatkowych atrakcji w czasie wolnym np. zwiedzanie zabytków, wycieczki po okolicy również stanowią koszty uzyskania przychodów, gdyż przyczyniają się do zwiększenia liczby osób korzystających ze szkolenia oraz zachęcają kontrahentów do uczestnictwa w przyszłych szkoleń co wiązałoby się z kontynuacją współpracy ze Spółką i jednocześnie zabezpieczeniem źródła przychodów. Spółka pragnie dodać, że wydatki związane z organizacją szkoleń są również właściwie udokumentowane. Oprócz faktur wystawionych przez firmę zewnętrzną organizującą szkolenie oraz faktur dokumentujących bezpośredni zakup poszczególnych usług w przypadku samodzielnej organizacji konferencji, Spółka posiada również dowody świadczące o szkoleniowym charakterze zorganizowanej konferencji umożliwiające w sposób bezsporny ustalenie związku przyczynowo-skutkowego poniesionych wydatków z przychodami Spółki a ponadto potwierdzających racjonalność poniesionych wydatków i brak cech okazałości czy wystawności.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za:

*

prawidłowe - w części dotyczącej wydatków na wynajem sali konferencyjnej i sprzętu technicznego, materiały szkoleniowe, foldery, broszury, katalogi, wyżywienie, napoje, dojazd, zakwaterowanie, nocleg,

*

nieprawidłowe - w części dotyczącej wydatków na dodatkowe atrakcje w czasie wolnym.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) - dalej: ustawa - kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Przywołana regulacja wskazuje, iż definicja kosztów uzyskania przychodów - dla celów podatku dochodowego - składa się z dwóch podstawowych elementów, które łącznie tworzą swego rodzaju normatywną klauzulę generalną. Pierwszy z tych elementów określić można mianem przesłanki pozytywnej, zakładającej spełnienie łączne dwóch warunków, tj.:

*

konieczność faktycznego, co do zasady, poniesienia wydatku,

*

poniesienie wydatku musi nastąpić w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

Tak więc dany podmiot gospodarczy ma możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów poniesionych wydatków po wyłączeniu tych, których możliwość odliczenia jest wprost ograniczona w ustawie - zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio związanych z uzyskiwanymi przychodami - pod warunkiem, że ich poniesienie ma związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu lub wiąże się z zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów.

Obowiązkiem podatnika, jako odnoszącego ewidentną korzyść z faktu zaliczenia określonych wydatków w poczet kosztów uzyskania przychodów, jest wykazanie związku pomiędzy poniesieniem kosztu a uzyskaniem przychodu, zgodnie z dyspozycją powołanego art. 15 ust. 1 ustawy. Z powyższego przepisu wynika, iż kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione nakłady i wydatki związane bezpośrednio lub pośrednio z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest poprawienie wyniku finansowego oraz osiągnięcie przychodu, z wyjątkiem wydatków wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z ugruntowanym poglądem, do kategorii wydatków mających na celu osiągnięcie przychodów zalicza się między innymi koszty promocji, reklamy i marketingu. Są to szeroko rozumiane działania podmiotu gospodarczego, mające na celu kształtowanie popytu na dane towary, usługi lub markę, poprzez zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do nabywania towarów i usług tego podmiotu gospodarczego. Mogą być one realizowane za pomocą rozmaitych środków wyrazu oraz przy użyciu zróżnicowanych środków przekazu, w tym poprzez prezentowanie danego towaru lub usługi, jego cech jakościowych, użytkowych lub konsumpcyjnych, zalet technicznych, estetycznych lub zdrowotnych, rozwiązań nowoczesnych czy modnych, a także poprzez rozpowszechnianie logo firmy. Można wobec tego wyróżnić promocję, reklamę towaru, usługi, a także promocję reklamę firmy (przedsiębiorstwa). Natomiast stosownie do treści art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Z uwagi na fakt, iż przepisy prawa podatkowego nie definiują pojęcia "reprezentacji" należy zgodnie z zasadami wykładni językowej przepisów prawa - odnieść się do definicji słownikowej tego pojęcia. W internetowym wydaniu Słownika Języka Polskiego PWN (http://sjp.pwn.pl) pojęcie to zostało zdefiniowane następująco: "reprezentacja" to "okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związana ze stanowiskiem, pozycją społeczną".

Zgodnie z przyjętym od lat poglądem doktryny prawa podatkowego, za reprezentację uznaje się "występowanie w imieniu podatnika (firmy), wiążące się z okazałością i wytwornością, w celu wywołania jak najlepszego wrażenia przy reprezentowaniu firmy. Reprezentacja to przede wszystkim działania polegające na kontaktach oficjalnych i handlowych z innymi podmiotami gospodarczymi, związane w szczególności z utrzymywaniem delegacji lub kontrahentów, uczestnictwem w przyjęciach związanych z pobytem tych podmiotów" (Brzeziński B., Kalinowski M., Podatek dochodowy od osób prawnych. Komentarz, Warszawa 1997, str. 159). Z powyższego wynika, iż o reprezentacji można mówić w odniesieniu do działań mających na celu stworzenie i utrwalenie jak najkorzystniejszego wizerunku firmy na zewnątrz, to jest w relacji z kontrahentami (ich przedstawicielami), gośćmi i potencjalnymi klientami. Obejmuje ona zarówno działania zmierzające do:

*

stworzenia oczekiwanego wizerunku, pozycji podatnika jako podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, jak i

*

stworzenia korzystnych warunków w celu nawiązania nowych lub też podtrzymania (rozszerzenia) dotychczasowych kontaktów.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka organizuje szkolenia (zamiennie: konferencje), krajowe i zagraniczne, dla potencjalnych i obecnych klientów. Szkolenia dotyczą najnowszych technologii stosowanych w produktach Spółki oraz sposobów wykonywania prac budowlanych przy ich użyciu. Podczas szkoleń prezentowane są parametry produktów, a także elementy procesów produkcji. Szkolenia organizowane są w celu intensyfikacji sprzedaży i w trosce o dobre kontakty z klientami oraz w celu zapewnienia odpowiedniego poziomu wiedzy o oferowanych przez Spółkę produktach. Przekazywane podczas szkoleń informacje są niezbędne do prawidłowego poinformowania kupujących o właściwościach produktów oraz do prawidłowego wykonywania prac budowlanych przy ich użyciu. W trakcie konferencji omawiane są również nowoczesne metody dystrybucji oraz przedstawiane są plany dalszej współpracy mającej na celu nie tylko utrzymanie dotychczasowych klientów, ale również pozyskanie nowych, a co za tym idzie - ciągłe zwiększanie sprzedaży. W związku z takim przedsięwzięciem Spółka ponosi wydatki na: wynajem sali konferencyjnej i niezbędnego sprzętu technicznego (np. rzutnik, ekran), materiały szkoleniowe, foldery, broszury i katalogi reklamowo-informacyjne, wyżywienie, napoje, dojazd (w przypadku szkoleń zagranicznych również koszty przelotu, transferu, ubezpieczenia i wiz), koszty zakwaterowania i noclegów. Dodatkowo, w przypadku szkoleń zagranicznych Spółka zapewnia uczestnikom dodatkowe atrakcje w czasie wolnym, w postaci np.: zwiedzania zabytków, muzeów, wycieczek po okolicy, rejsów po rzece itp. W związku z tym Spółka ponosi również koszty opłacenia biletów wstępu do zwiedzanych obiektów oraz koszty przewodnika. Spółka albo sama organizuje konferencje (szkolenia), albo też powierza całość lub część organizacji wyspecjalizowanym firmom zewnętrznym.

Mając na uwadze powyższe, koszty przedmiotowych konferencji i szkoleń, obejmujące wydatki na: wynajem sali konferencyjnej i sprzętu technicznego, materiały szkoleniowe, foldery, broszury, katalogi reklamowo-informacyjne, wyżywienie, napoje, dojazd (w przypadku szkoleń zagranicznych również koszty przelotu, transferu, ubezpieczenia i wiz), koszty zakwaterowania i noclegów stanowią koszty uzyskania przychodu dla Spółki, jeżeli konferencje i szkolenia przeprowadzone zostały w celu osiągnięcia przychodów stosownie do omawianego art. 15 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę są racjonalne i wykazują związek przyczynowo - skutkowy z przychodami) oraz zostały właściwie udokumentowane dla celów podatkowych, zgodnie z art. 9 ust. 1 tejże ustawy.

Natomiast wydatki poniesione na zapewnienie uczestnikom dodatkowych atrakcji w czasie wolnym, w postaci: zwiedzania zabytków, muzeów, wycieczek po okolicy, rejsów po rzece (koszty opłacenie biletów wstępu oraz koszty przewodnika) - na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy nie mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów. Wydatki te noszą znamiona wystawności, okazałości, a więc mają cechy wydatków na reprezentację, ponadto nie wiążą się ze specyfiką prowadzonej przez Spółkę działalności. Ich charakter bezsprzecznie świadczy o kreowaniu pozytywnego wizerunku firmy, czyli kształtowaniu lepszego postrzegania Spółki na zewnątrz. Powoływanie się w tym kontekście przez Spółkę na okoliczność, że działania i wydatki związane z organizacją czasu wolnego przyczyniają się do zwiększenia liczby osób korzystających ze szkolenia oraz zachęcają kontrahentów do uczestnictwa w przyszłych szkoleniach nie odbiera wyżej wymienionym czynnościom cech reprezentacji.

Na marginesie należy wskazać, iż skazane koszty mogą mieć zarówno znamiona wydatków na promocję, reklamę, jak i na reprezentację w zależności, od całokształtu okoliczności związanych z organizacją szkolenia. Jednoznaczne przesądzenie o charakterze tych kosztów wymagałoby przeprowadzenia postępowania dowodowego. Ocena podatkowa poszczególnych kosztów ponoszonych na organizację szkolenia dla kontrahentów, w każdym przypadku winna być dokonywana indywidualnie i całościowo. Dodatkowo w celu oceny, czy dany rodzaj wydatku może zostać uznany za reprezentację czy inny rodzaj wydatków konieczna jest analiza całokształtu okoliczności faktycznych konkretnej sprawy. Tutejszy organ nie jest uprawniony do dokonania takich ustaleń w ramach postępowania w przedmiocie wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Z tego względu, niniejsza interpretacja ogranicza się do wykładni przepisu art. 15 ust. 1 i art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i wskazania elementów faktycznych, które są istotne dla kwalifikacji przedmiotowych kosztów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl