IPPB5/423-143/08-4/IŚ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-143/08-4/IŚ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Ośrodka, przedstawione we wniosku z dnia 10 października 2008 r. (data wpływu 3 listopada 2008 r.) oraz piśmie z dnia 6 stycznia 2009 r. uzupełniającym braki formalne (data nadania 7 stycznia 2009 r., data wpływu 8 stycznia 2009 r.) na wezwanie Nr IPPB5/423-143/08-2/IŚ z dnia 29 grudnia 2008 r. (data nadania 30 grudnia 2008 r., data doręczenia 5 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu w wysokości naliczonej amortyzacji od środków trwałych otrzymanych nieodpłatnie - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 listopada 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu w wysokości naliczonej amortyzacji od środków trwałych otrzymanych nieodpłatnie.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 29 grudnia 2008 r. wezwano do ich uzupełnienia.

Uzupełniony wniosek wpłynął do tut. Biura w dniu 8 stycznia 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zasady działania Ośrodka określa ustawa z dnia 22 października 2004 r. o jednostkach doradztwa rolniczego (Dz. U. Nr 251, poz. 2507 z późn. zm.).

Ośrodek jest państwową jednostką organizacyjną posiadającą osobowość prawną, prowadzącą doradztwo rolnicze obejmujące działania w zakresie rolnictwa, rozwoju wsi, rynków rolnych oraz wiejskiego gospodarstwa domowego, mające na celu poprawę poziomu dochodów rolniczych oraz podnoszenie konkurencyjności rynkowej gospodarstw rolnych, wspieranie zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich, a także podnoszenie poziomu kwalifikacji zawodowych rolników i innych mieszkańców obszarów wiejskich.

Ośrodek otrzymuje z budżetu państwa dotacje podmiotowe na zadania z zakresu doradztwa rolniczego wykonywane nieodpłatnie, w tym na wynagrodzenia dla pracowników i utrzymanie jednostki.

Środki finansowe uzyskane z przychodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej i przychody uzyskane z innych źródeł, przeznaczane są na finansowanie działalności statutowej jednostki doradztwa rolniczego.

W zakresie rozliczeń z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych działalność Ośrodka wyczerpuje zapisy art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

W związku z przeznaczeniem w całości przychodów z działalności gospodarczej na działalność statutową, podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych stanowi przychód w wysokości wpłat dokonywanych na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych oraz przychód w wysokości naliczonej amortyzacji od środków trwałych otrzymanych nieodpłatnie, a służących realizacji zadań statutowych. W tym przypadku jest to sprzęt komputerowy.

Wątpliwości budzi włączenie do podstawy opodatkowania przychodu w wysokości równej naliczonej amortyzacji od środków trwałych otrzymanych nieodpłatnie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przychód w wysokości naliczonej amortyzacji od środków trwałych otrzymanych nieodpłatnie powinien stanowić podstawę naliczenia podatku dochodowego od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, przychód w wysokości naliczonej amortyzacji od środków trwałych otrzymanych nieodpłatnie nie powinien stanowić podstawy naliczenia podatku dochodowego od osób prawnych, z uwagi na fakt, że środki te służą do realizacji zadań statutowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm., określanej w dalszej części skrótem "ustawa o p.d.o.p.") wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Ustawa o p.d.o.p. zwalnia od opodatkowania również dochód wydatkowany w późniejszym terminie uzależniając to zwolnienie od wydatkowania dochodu w określony sposób.

Stosownie do art. 17 ust. 1b ustawy o p.d.o.p. zwolnienie, o którym mowa m.in. w ww. przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o p.d.o.p. dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Z powyższych przepisów wynika, iż zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o p.d.o.p. jest zwolnieniem warunkowym. Dla skorzystania z tego zwolnienia podatnik musi spełnić łącznie dwie przesłanki:

* jego celem musi być działalność wymieniona w tym przepisie, przy czym statut może przewidywać również inne cele działalności,

* uzyskane dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele preferowanej przez ustawodawcę działalności w tym statutowej, a następnie wydatkowane na te cele bez względu na termin.

Należy podkreślić, iż zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu. Z przytoczonych przepisów wynika, iż zastosowanie zwolnienia przedmiotowego zależy więc nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia.

Zgodnie z art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy o p.d.o.p. zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Powyższe oznacza, że dochód do opodatkowania u podatników korzystających z przedmiotowych zwolnień wystąpi wówczas, gdy zostanie wydatkowany na inne cele niż wymienione w ustawie.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Ośrodek otrzymał nieodpłatnie środek trwały w postaci sprzętu komputerowego, służący realizacji zadań statutowych, a także, że Ośrodek spełnia wymogi wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o p.d.o.p.

Amortyzacja jest szczególnym sposobem uwzględnienia w kosztach uzyskania przychodu wydatków na środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne. Wydatki na ich nabycie nie są zaliczane do kosztów uzyskania przychodu bezpośrednio, lecz pośrednio, poprzez dokonywane przez podatnika odpisy amortyzacyjne.

Zgodnie z dyspozycją art. 16 ust. 1 pkt 63 lit. a) ustawy o p.d.o.p. nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych nabytych nieodpłatnie, jeżeli:

* nabycie to nie stanowi przychodu z tytułu nieodpłatnego otrzymania rzeczy lub praw, lub

* dochód z tego tytułu jest zwolniony od podatku dochodowego, lub

* nabycie to stanowi dochód, od którego na podstawie odrębnych przepisów zaniechano poboru podatku.

W przedmiocie dochodu stanowiącego równowartość amortyzacji nie stanowiącej kosztu uzyskania przychodu należy stwierdzić, że dochód ten może być wolny od podatku, o ile odpisy dotyczą środków trwałych wykorzystywanych na cele statutowe. Jeżeli bowiem koszty te wiążą się bezpośrednio z realizacją określonych w przepisach celów statutowych, które stanowią pozytywną przesłankę zwolnienia, to równowartość dochodu odpowiadająca tym kosztom będzie wolna od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o p.d.o.p.

Biorąc pod uwagę powyższe, należy stwierdzić, iż dochód równy amortyzacji nie stanowiącej kosztu uzyskania przychodu dokonywanej od sprzętu komputerowego wykorzystywanego na cele statutowe, jest wolny od podatku dochodowego od osób prawnych.

Stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 października 2008 r. jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl