IPPB5/423-142/09-2/AM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-142/09-2/AM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 18 marca 2009 r. (data wpływu 23 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia opłaty partycypacyjnej na rozbudowę infrastruktury do kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia opłaty partycypacyjnej na rozbudowę infrastruktury do kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie budownictwa mieszkaniowego. Aktualnie wznosi budynek wielomieszkaniowy, w którym lokale przeznaczone są na sprzedaż na wolnym rynku.

Na mocy zawartego w dniu 12 kwietnia 2007 r. porozumienia z Gminą Wnioskodawca zobowiązany jest uiścić na rzecz tejże Gminy "dobrowolną opłatę partycypacyjną" z przeznaczeniem na rozbudowę infrastruktury Gminy z tytułu udostępnienia sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej do ww. budynku wielorodzinnego.

Wnioskodawca zawiera z nabywcami lokali umowy przedwstępne, na mocy których m.in. nabywca zobowiązuje się pokryć powyższe opłaty w części przypadającej na dany lokal, tj. 6.000 złotych, niezależnie od ceny sprzedaży lokalu.

Kwotę tę nabywca wpłaca Wnioskodawcy, zaś Wnioskodawca przekazuje ją na rachunek Gminy. Zgodnie ze stanowiskiem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie wyrażonym w interpretacji indywidualnej z dnia 17 lipca 2008 r. lP-PP2-443-661/08-2/ASi powyższa praktyka stanowi dostawę towarów i opodatkowana jest podatkiem od towarów i usług. Zgodnie z tym stanowiskiem "sprawy związane z podłączeniem do sieci infrastruktury technicznej należą do obowiązków inwestora realizującego obiekt budownictwa mieszkaniowego." Wnioskodawca uznał, że przedmiotowe opłaty stanowią element ceny sprzedawanego nabywcy lokalu mieszkalnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wpłata przez Wnioskodawcę na rachunek organu gminy kwoty otrzymanej od nabywcy lokalu opłaty partycypacyjnej na rozbudowę infrastruktury stanowi po stronie Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 Ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, wpłata na rachunek organu gminy stanowi koszt uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 Ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych. Wnioskodawca jako podmiot realizujący budowę budynku wielomieszkaniowego w celu sprzedaży lokali zobowiązany jest zapewnić m.in. podłączenie lokalu do sieci infrastruktury technicznej, w tym do sieci kanalizacyjnej oraz wodociągowej. Aby to uczynić, i w konsekwencji uzyskać przychód ze sprzedaży lokalu, zobowiązany jest ponieść koszty także w postaci opłat uiszczanych od każdego lokalu na rzecz gminy. Bez uiszczenia tych opłat przyłączenie nie zostałoby bowiem dokonane.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zasady kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów określają art. 15 i 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy. Powyższe oznacza, że wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami. Przy czym zwrot "w celu" oznacza, że nie każdy wydatek poniesiony przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą podlega odliczeniu od podstawy opodatkowania, lecz tylko ten wydatek, który pozostaje w takim związku przyczynowo-skutkowym, że poniesienie go ma lub może mieć wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodów, albo zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów.

Z cytowanego przepisu art. 15 ust. 1 wynika, iż kosztami uzyskania przychodów są wszelkie koszty, a więc bezpośrednio i pośrednio związane z uzyskiwaniem przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 powołanej ustawy.

Reasumując, aby zaliczyć wydatek do kosztów uzyskania przychodów muszą być spełnione następujące warunki:

* został poniesiony w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

* poniesiony został w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,

* został właściwie udokumentowany,

* nie znajduje się w katalogu kosztów zawartych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie budownictwa mieszkaniowego. Aktualnie wznosi budynek wielomieszkaniowy, w którym lokale przeznaczone są na sprzedaż na wolnym rynku. Na mocy zawartego w dniu 12 kwietnia 2007 r. porozumienia z Gminą Wnioskodawca

zobowiązany jest uiścić na rzecz tejże Gminy "dobrowolną opłatę partycypacyjną" z przeznaczeniem na rozbudowę infrastruktury Gminy z tytułu udostępnienia sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej do ww. budynku wielorodzinnego.

Wnioskodawca zawiera z nabywcami lokali umowy przedwstępne, na mocy których m.in. nabywca zobowiązuje się pokryć powyższe opłaty w części przypadającej na dany lokal, tj. 6.000 złotych, niezależnie od ceny sprzedaży lokalu.

Kwotę tę nabywca wpłaca Wnioskodawcy, zaś Wnioskodawca przekazuje ją na rachunek Gminy. Zgodnie ze stanowiskiem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie wyrażonym w interpretacji indywidualnej z dnia 17 lipca 2008 r. lP-PP2-443-661/08-2/ASi powyższa praktyka stanowi dostawę towarów i opodatkowana jest podatkiem od towarów i usług. Zgodnie z tym stanowiskiem "sprawy związane z podłączeniem do sieci infrastruktury technicznej należą do obowiązków inwestora realizującego obiekt budownictwa mieszkaniowego." Wnioskodawca uznał, że przedmiotowe opłaty stanowią element ceny sprzedawanego nabywcy lokalu mieszkalnego.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2001 r. Nr 72, poz. 747 z późn. zm.) dostarczanie wody lub odprowadzanie ścieków odbywa się na podstawie pisemnej umowy o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków zawartej między przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym a odbiorcą usług. Natomiast ust. 5 stanowi, iż jeżeli nieruchomość jest zabudowana budynkami wielolokalowymi, umowa, o której mowa w ust. 1, zawierana jest z właścicielem budynku lub z zarządcą nieruchomości wspólnej.

W związku z powyższym, wydatki ponoszone na realizację infrastruktury technicznej w budownictwie mieszkaniowym w zakresie przyłączy i sieci wodociągowych oraz kanalizacyjnych związane są z prowadzoną działalnością Wnioskodawcy i mają wpływ na wielkość osiąganego przychodu.

Reasumując, w świetle przedstawionych przepisów wpłata dokonywana przez Wnioskodawcę na rachunek organu gminy kwoty otrzymanej od nabywcy lokalu opłaty partycypacyjnej na rozbudowę infrastruktury stanowi koszt uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl