IPPB5/423-126/13-4/MW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-126/13-4/MW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 18 lutego 2013 r. (data wpływu 20 lutego 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 13 maja 2013 r. (data nadania 13 maja 2013 r., data wpływu 15 maja 2013 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie Nr IPPB5/423-126/13-2/MW z dnia 29 kwietnia 2013 r. (data doręczenia 6 maja 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy kwota otrzymana od nabywców tytułem zwrotu wydatków związanych z dostarczeniem zamówionych produktów nie będzie stanowiła przychodu Wnioskodawcy podlegającego opodatkowaniu zaś kwota uiszczona przez Wnioskodawcę na rzecz podmiotu dostarczającego zamówione przez nabywców produkty nie będzie stanowiła kosztu uzyskania przychodu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lutego 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy kwota otrzymana od nabywców tytułem zwrotu wydatków związanych z dostarczeniem zamówionych produktów nie będzie stanowiła przychodu Wnioskodawcy podlegającego opodatkowaniu zaś kwota uiszczona przez Wnioskodawcę na rzecz podmiotu dostarczającego zamówione przez nabywców produkty nie będzie stanowiła kosztu uzyskania przychodu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. (dalej: Wnioskodawca) prowadzi działalność m.in. w zakresie dystrybucji filmów na terytorium Polski, organizacji wydarzeń kulturalnych oraz prowadzi sklep internetowy. W sklepie internetowym oferowane są m.in. płyty DVD z filmami oraz książki. Zasady funkcjonowania sklepu internetowego, w tym zasady zamawiania produktów, uiszczania płatności, sposoby rozliczeń, możliwe sposoby dostawy oraz treść umowy pomiędzy Wnioskodawcą, a podmiotami nabywającymi produkty (dalej: Nabywcy) są określone w Regulaminie sklepu internetowego (dalej: Regulamin) oraz na stronach serwisu. Wskazuje on, iż Nabywcy składają zamówienia poprzez wypełnienie formularza zamieszczonego na stronie internetowej sklepu. Zamówienie powinno zawierać określenie produktów, które chcą nabyć, ich liczbę, formę dostawy oraz formę płatności. Wnioskodawca udostępnia dwie formy dostawy produktów, tj. dostawę za pośrednictwem przesyłki kurierskiej albo dostawę za pośrednictwem operatora pocztowego (m.in. P, I). Wśród możliwych form uiszczenia opłat za produkty przewidziana jest możliwość zapłaty w formie przelewu na rachunek bankowy Wnioskodawcy lub podmiotu obsługującego płatności elektroniczne (typu PayU) albo zapłata przy odbiorze towaru, czyli tzw. "przesyłka pobraniowa". Każda z form płatności jest możliwa przy każdej z form dostawy. Wnioskodawca po otrzymaniu zamówienia, weryfikuje jego treść oraz potwierdza Nabywcy warunki zamówienia. W momencie potwierdzenia zamówienia przez Wnioskodawcę dochodzi do zawarcia umowy sprzedaży na odległość.

W treści Regulaminu wskazano, iż w celu dostarczenia zamówionych przez Nabywców produktów Wnioskodawca zawiera w imieniu własnym, ale na rzecz Nabywców umowę o świadczenie usługi pocztowej lub umowy o dostarczenie przesyłki kurierskiej (umowa o przewóz). Nabywca jest zobowiązany do zwrotu Wnioskodawcy wydatków w postaci kosztów dostawy poniesionych przez Wnioskodawcę w związku z dostarczeniem Nabywcy zamówionych przez niego produktów. Zwrot wydatków następuje wraz z zapłatą przez Nabywcę ceny za zamówione przez niego produkty. W przypadku wybrania przez Nabywcę formy zapłaty "za pobraniem", uiści on kwotę równą cenie za produkty i ponoszonym przez Wnioskodawcę wydatkom dopiero w momencie odebrania przesyłki zawierającej zamówione produkty. W przypadku wyboru zapłaty przelewem z góry, Nabywca jest obowiązany do uiszczenia ceny za produkty oraz dokonania zwrotu wydatków Wnioskodawcy związanych z dostarczeniem produktów przed ich wysłaniem przez Wnioskodawcę. Podmioty świadczące usługi pocztowe lub kurierskie będą rozliczać się bezpośrednio z Wnioskodawcą, wystawiając mu stosowne faktury VAT. Będą one opłacane przez Wnioskodawcę poprzez dokonywanie stosownych przelewów. W przypadku gdy zapłata za produkty i dostawę będzie dokonywana przez Nabywcę przy odbiorze, nie jest wykluczone, iż podmioty dostarczające produkty będą potrącać z odebranych od Nabywców kwot należne sobie wynagrodzenia za dostarczenie paczki. W dalszym ciągu jednak podmiot dostarczający przesyłkę wystawi fakturę VAT na Wnioskodawcę.

Wnioskodawca nie będzie pobierał od Nabywców żadnych dodatkowych opłat takich jak np. prowizja z tytułu zawierania w swoim imieniu, lecz na rzecz Nabywców, umów na dostarczenie zamówionych produktów.

Należy w tym miejscu zaznaczyć, iż z dokumentacji posiadanej przez Wnioskodawcę będzie wynikało, jaka kwota wydatków została poniesiona przez Wnioskodawcę na dostarczenie zamówionych produktów do poszczególnych Nabywców. Umożliwi to Wnioskodawcy precyzyjne określenie, jakiej kwoty będzie on uprawniony dochodzić od Nabywcy z tytułu zawarcia na rzecz Nabywcy umowy obejmującej dostarczenie produktów.

Należy zaznaczyć, iż momentem przeniesienia własności zamawianych przez Nabywców produktów jest moment ich odbioru od podmiotu dostarczającego produkty (operator pocztowy, kurier).

Wnioskodawca działając w imieniu własnym, ale na rzecz Nabywców nie będzie miał możliwości swobodnego dysponowania otrzymanymi środkami, z uwagi na fakt, iż muszą być one przeznaczone przez Wnioskodawcę na pokrycie wydatków na dostarczenie przesyłki równych wynagrodzeniu podmiotów dostarczających towary. W przypadku gdy kwota otrzymana przez Wnioskodawcę od Nabywców będzie wyższa, niż jego rzeczywiste wydatki, będzie on obowiązany do zwrotu różnicy na rzecz Nabywcy. Wnioskodawca jest jedynie pośrednikiem zawierającym umowy z podmiotami świadczącymi usługi pocztowe lub kurierskie, który, z uwagi na składaną ilość zleceń, może uzgodnić z nimi niższe ceny za dostarczanie sprzedawanych produktów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy kwota otrzymana od Nabywców przez Wnioskodawcę tytułem zwrotu wydatków związanych z dostarczeniem zamówionych przez Nabywców produktów nie będzie stanowiła przychodu Wnioskodawcy podlegającego opodatkowaniu, zaś kwota uiszczona przez Wnioskodawcę na rzecz podmiotu dostarczającego zamówione przez Nabywców produkty nie będzie stanowiła kosztu uzyskania przychodu Wnioskodawcy.

Zdaniem Wnioskodawcy na przedmiotowe pytanie należy udzielić odpowiedzi twierdzącej, tj. iż kwota otrzymana od Nabywców tytułem zwrotu wydatków za dostarczenie towarów nie będzie stanowiła przychodu Wnioskodawcy, zaś kwota uiszczona na rzecz podmiotów dostarczających towary nie będzie stanowiła kosztów uzyskania przychodów Wnioskodawcy.

UZASADNIENIE

Artykuł 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397; dalej: u.p.d.o.p.) wskazuje, iż przedmiotem opodatkowania jest dochód bez względu na źródło przychodów z jakiego został osiągnięty. Z kolei w art. 7 ust. 2 u.p.d.o.p. wskazano, iż za dochód uznaje się nadwyżkę przychodu nad kosztami osiągniętą w danym roku podatkowym. Art. 12 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p. wskazuje, iż do przychodów należy zaliczać otrzymane pieniądze oraz wartości pieniężne. Stosownie do art. 12 ust. 3 u.p.d.o.p. za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Z kolei art. 12 ust. 4 pkt 6a u.p.d.o.p. stanowi, iż za koszt uzyskania przychodu nie można uznawać zwrotu wydatków, które nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. ustanawia definicję kosztów uzyskania przychodów, zaś art. 16 u.p.d.o.p. wymienia kategorie wydatków, które nie mogą być uznawane za koszty uzyskania przychodów.

Artykuł 12 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p. w zw. z art. 12 ust. 3 UPOOP należy interpretować w ten sposób, iż za przychód podatkowy mogą być uznane tytko takie wartości, które zostały przypisane podatnikowi w sposób definitywny i bezwarunkowy. Oznacza to, iż do przychodów mogą być zaliczane jedynie wydatki uznane za należne dla danego podatnika. W konsekwencji koniecznym jest uznanie, iż do przychodów podatkowych nie mogą zostać zaliczone m.in. środki pieniężne otrzymane przed podatnika, które jednak nie będą stanowić jego trwałego przysporzenia majątkowego. Podobne stanowisko zajmuje również doktryna. Przykładowo P. Małecki i M. Mazurkiewicz wskazują, iż "Przychodem będą wszelkie przysporzenia majątkowe o charakterze trwałym (...)" (P. Małecki i M. Mazurkiewicz Komentarz do art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, LEX 2012; podobnie wskazuje autor w komentarzu: Podatek dochodowy od osób prawnych, pod red. J. Marciniuka. Warszawa, 2010 s. 246).

Takie stanowisko jest zajmowane również przez orzecznictwo. Przykładowo Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 27 listopada 2003 r. sygn. akt III SA 3382/02 wskazał iż: " (...) art. 12 ust. 1 pkt 1 i ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, (...) za przychód nakazuje uznać tylko te wartości, które charakteryzują się definitywnym przyrostem majątku podatnika."

Artykuł 15 ust. 1 u.p.d.o.p. określa jakie wydatki mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów. Wskazuje on, iż są to wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p. Podatnik ma więc możliwość uznania za koszty uzyskania przychodów wszelkich wydatków, o ile wykaże, że mają one związek z prowadzoną działalnością gospodarzą, a ich poniesienie może mieć wpływ na wielkość przychodów. Tak więc wydatek uznany za koszt musi zostać pokryty z majątku stanowiącego własność podatnika. Wydatek taki musi być również ostateczny, a więc jego wartość nie została zwrócona. Powinien on być również właściwie udokumentowany.

W przedmiotowym przypadku kwoty przekazywane przez Nabywców tytułem zwrotu kosztów związanych z dostarczeniem produktów nie stanowią ostatecznego przychodu Wnioskodawcy z uwagi na fakt, iż nie jest on uprawniony do swobodnego dysponowania otrzymanymi od Nabywców środkami finansowymi. Środki te nie mogą być również przeznaczone przez Wnioskodawcę na żadne inne cele. Jedynym możliwym ich przeznaczeniem jest uregulowanie należności za dostarczenie produktów lub też ich zwrot Nabywcom. Nie można więc ich uznać, za kwoty zwiększające majątek Wnioskodawcy, a w konsekwencji nie mogą być one uznane za jego przychód. Tak więc w przedmiotowym przypadku również wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę na rzecz podmiotów dokonujących dostarczenia zamówionych przez Nabywców produktów nie mogą być uznane za koszty uzyskania przychodu. Kwoty te nie są pokrywane z majątku Wnioskodawcy. Wydatki Wnioskodawcy związane z dostarczaniem zamówionych produktów są jedynie regulowane przy pomocy kwot otrzymanych od Nabywców, którzy zgodnie z Regulaminem, są obowiązani do zwrotu na rzecz Wnioskodawcy wszelkich wydatków związanych z dostarczeniem produktów. W konsekwencji, kwoty wydatkowane przez Wnioskodawcę na rzecz podmiotów świadczących usługi pocztowe lub kurierskie związane z dostarczaniem produktów zamawianych przez Nabywców nie mogą być uznane przez Wnioskodawcę za koszty uzyskania przychodów z uwagi na fakt, iż są one pokrywane z kwot uzyskanych od Nabywców, które nie stanowią przychodu podatkowego Wnioskodawcy.

Podobne stanowisko w zakresie opodatkowania kwot otrzymywanych przed podmiot mający za zadanie jedynie pośredniczenie w kontaktach pomiędzy innymi podmiotami, zostało wyrażone przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 21 grudnia 2010 r. sygn. akt IPPB5/423-701/10-2/AJ. Również orzecznictwo sądów administracyjnych zajmuje stanowisko, iż kwota otrzymana od zleceniodawcy celem zawarcia przez zleceniobiorcę umowy w imieniu własnym, lecz na rzecz zleceniodawcy, nie stanowi przychodu zleceniobiorcy. Stanowisko takie zajął m.in. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w wyroku z dnia 21 czerwca 2011 r. sygn. akt I SA/Bk 147/11 oraz Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 9 września 2009 r. sygn. akt VIII SA/Wa 172/09.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy w powyższym zakresie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl