IPPB5/423-1255/12-4/KS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 marca 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-1255/12-4/KS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji, przedstawione we wniosku z dnia 19 grudnia 2012 r. (data wpływu: 24 grudnia 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 10 marca 2013 r. (data nadania: 11 marca 2013 r., data wpływu: 12 marca 2013 r.) stanowiącym odpowiedz na wezwanie nr: IPPB5/423-1255/12-2/KS z dania: 28 lutego 2013 r. (data nadania: 1 marca 2013 r., data doręczenia: 4 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy

* w części przeznaczonej na działalność oświatową - jest prawidłowe,

* w pozostałej części - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 grudnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Fundacja R. (dalej: "fundacja") zajmuje się szeroko rozumianym doradztwem gospodarczym oraz wspieraniem rozwoju firm z sektora MSP. Do głównych jej zadań należą:

* promowanie i wspieranie przedsiębiorczości wśród pracowników, studentów i absolwentów uczelni warszawskich,

* stwarzanie specjalnych warunków organizacyjno - technicznych ułatwiających powstawanie nowych i rozwój istniejących małych i średnich Firm.

* aktywizacja pracowników, studentów i absolwentów uczelni w celu podejmowania działalności gospodarczej,

* promowanie rozwoju przedsiębiorczości.

Zadania te będą realizowane przede wszystkim poprzez prowadzenie szkoleń, warsztatów z zakresu przedsiębiorczości, doradztwo i pomoc w pozyskiwaniu środków unijnych na rozwój nowych firm, konsultacje w zakresie przygotowywania biznesplanu, prowadzenie coachingu i mentoringu, udzielania wsparcia prawnego i księgowego dla nowopowstających firm.

Dodatkowo osoby korzystające ze świadczeń fundacji i zainteresowane założeniem własnej działalności gospodarczej (dalej: "beneficjenci") będą mogły nawiązać z fundacją umowę o współpracy na podstawie której:

* fundacja zobowiąże się do prowadzenia działalności w zakresie wskazanym przez beneficjenta i do wypłaty mu wynagrodzenia w wysokości osiągniętego zysku w tym zakresie. Zatem w trakcie trwania powyższej umowy o współpracy fundacja może świadczyć określone usługi lub sprzedawać towary na rzecz klientów pozyskanych przez beneficjenta i pobierać z tego tytułu stosowne wynagrodzenie.

* beneficjent będzie zobowiązany do reprezentowania fundacji w zakresie określonej działalności a także wykonywania czynności zgodnych ze statutem i regulaminem fundacji zmierzających do utworzenia środowiska biznesowego umożliwiającego prowadzenie w przyszłości samodzielnej działalności gospodarczej (np. pozyskiwanie klientów, prowadzenie działań marketingowych, etc.).

Umowa ta będzie zawierana na czas określony, nie dłuższy niż 2 lata. Przez ten okres fundacja będzie zapewniać wsparcie dla beneficjenta niezbędne dla rozpoczęcia prowadzenia własnej firmy wykorzystując narzędzia opisane powyżej (tekst jedn.: wsparcie szkoleniowe, księgowe, etc.). Założeniem tych działań jest, aby beneficjenci korzystając z profesjonalnego wsparcia doradczego mieli jak największe szanse na rozpoczęcie prowadzenia własnej firmy i osiągania dochodów z tego tytułu. Po zakończeniu okresu obowiązywania umowy o współpracę beneficjent powinien podjąć decyzję o założeniu własnej działalności gospodarczej. W przypadku założenia własnej firmy, beneficjenci mogą swobodnie kontynuować współpracę handlową z pozyskanymi klientami i nie muszą ponosić z tego tytułu, żadnych dodatkowych opłat.

Co do zasady dochody fundacji będą pochodziły z dwóch źródeł:

* wpłat od beneficjentów w wysokości stałego miesięcznego ryczałtu,

* dochodów uzyskanych ze świadczeń na rzecz klientów pozyskanych przez beneficjentów.

Niewykluczone, że fundacja będzie w przyszłości osiągała dochody z innych tytułów np. grantów ze środków publicznych.

Dochody będą przeznaczone w całości na realizację celów określonych w statucie, w szczególności na rozwój infrastruktury technicznej, zapewnienie wsparcia księgowego, doradztwa prawnego, organizację szkoleń, materiały informacyjne oraz promocyjne, etc. Jednocześnie część dochodów zostanie przeznaczona na wypłatę wynagrodzenia dla beneficjentów jako ekwiwalent za pozyskanie klientów i osiągniecie dochodów jako pewnego rodzaju zachęta do rozpoczęcia własnej działalności gospodarczej.

Powyższe cele i zadania zostaną szczegółowo określone w statucie i regulaminie fundacji.

W trakcie realizacji celów określonych powyżej mogą wystąpić sytuacje, w których fundacja będzie wykonywała określone działania na potrzeby własne. W szczególności jeden beneficjent może wykonywać czynności na rzecz drugiego beneficjenta np. tworzenie strony internetowej, usługi reklamowe etc. W ramach tych czynności nie będzie dochodziło do wypłaty środków pieniężnych pomiędzy beneficjentami a jedynie techniczne przeksięgowanie pomiędzy rachunkami bankowymi, które służą do ewidencji obrotu generowane przez poszczególnych beneficjentów.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 10 marca 2013 r. Wnioskodawca doprecyzował stan faktyczny dotyczący wniosku z dnia 19 grudnia 2012 r. o następujące informacje:

Cele statutowe Fundacji

Zgodnie z § 7 statutu Fundacji, celami Fundacji są:

1.

Promowanie idei przedsiębiorczości, w tym promowanie działalności wspomagającej rozwój gospodarki.

2.

Promocja zatrudnienia i aktywizacja zawodowa osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy.

3.

Upowszechnianie nauki, edukacji, oświaty i wychowania, w tym wspieranie inicjatyw na rzecz rozwoju kultury i sztuki.

4.

Upowszechnianie i ochrona wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich w tym także działań wspomagających rozwój demokracji.

5.

Inicjowanie i wspieranie nowatorskich rozwiązań w różnorodnych dziedzinach życia społecznego, a szczególnie w ochronie praw i wolności człowieka i obywatela, w ochronie życia rodzinnego i profilaktyce społecznej.

6.

Propagowanie wykorzystania nowoczesnych technologii w ogólnie pojętym poradnictwie obywatelskim.

7.

Rozwijanie i umacnianie postaw nastawionych na aktywne współdziałanie w rozwoju społeczeństwa obywatelskiego.

8.

Działalność na rzecz organizacji, których celami statutowymi jest: działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów.

Zasady współpracy z beneficjentem

Głównym celem fundacji jest pomoc, tworzenie i organizowanie warunków umożliwiających rozpoczęcie prowadzenia działalności gospodarczej przez beneficjentów. Pomoc, o której mowa powyżej będzie realizowana przez Fundację poprzez zapewnienie takich świadczeń jak:

a.

stała opieka i doradztwo biznesowe pracowników Fundacji,

b.

opieka prawna w postaci udzielania porad prawnych za pośrednictwem poczty elektronicznej,

c.

umożliwienie posługiwania się znakiem Fundacji na czas obowiązywania umowy o współpracy,

d.

korzystanie z powierzchni użytkowej biur Fundacji ze sprzętem biurowym znajdującym się w nim,

e.

ekspedycja i odbieranie poczty oraz korzystanie z adresu korespondencyjnego biura Oddziału Fundacji,

f.

pomoc w pozyskiwaniu kontraktów dla Beneficjentów w szczególności poprzez:

* organizację spotkań biznesowych,

* możliwość udziału w ogólnopolskich konkursach,

* możliwość uczestnictwa i prezentacji swojej działalności w ramach Programu Wsparcia podczas organizowanych przez Fundację wydarzeń.

Dodatkowo w ramach współpracy z beneficjentem Fundacja zobowiązuje się do wyodrębniania w swoich księgach jednostki organizacyjnej przypisanej do danego beneficjenta, tzn. ewidencjonowania w księgach wszelkich zdarzeń gospodarczych związanych realizacją przedsięwzięcia zgłoszonego we wniosku beneficjenta i określonego w umowie o współpracy. Wszelkie koszty związane z organizacją obsługi księgowej i administracyjnej są pokrywane przez Fundację.

W rezultacie podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą (i jednocześnie odpowiedzialną za prowadzenie rozliczeń podatkowych) jest Fundacja a beneficjent zostaje mianowany jej reprezentantem w zakresie określonym w umowie o współpracy. Powyższy schemat pozwala ograniczać koszty obsługi księgowej oraz czas poświęcany na prowadzenie ewidencji podatkowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę powyższe wyjaśnienia oraz stan faktyczny opisany we wniosku o interpretację, można wyodrębnić następujące etapy współpracy pomiędzy Fundacją a beneficjentem:

1.

Beneficjent zgłasza do Fundacji swój pomysł na rozpoczęcie działalności gospodarczej.

2.

Fundacja zobowiązuje się do rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej wskazanej przez beneficjenta przez okres nie dłuższy niż 2 lata.

3.

Fundacja wyznacza beneficjenta jako osobę odpowiedzialną upoważnioną do kontaktów z potencjalnymi kontrahentami, składania zamówień oraz realizacji innych czynności niezbędnych do realizacji celu jakim jest prowadzenie działalności w zakresie określonym we wniosku beneficjenta.

4.

Fundacja w trakcie trwania urnowy o współpracę zapewnia m.in. wsparcie prawne i doradcze mające zwiększyć prawdopodobieństwo pozyskania pierwszych zleceń, nawiązania kontaktów handlowych, etc.

5.

Jeżeli beneficjent pozyska klientów, którzy zapewniają płynność finansową przedsięwzięcia (w terminie nie dłuższym niż 2 lata) umowa o współpracy ulega rozwiązaniu. Fundacja na tym etapie zapewnia wsparcie merytoryczne odnoszące się do zakładania własnej działalności, np. wyboru formy organizacyjnej, obowiązków ewidencyjnych spoczywających na przedsiębiorcach, etc.

6.

Zysk wypracowany przez Fundację w ramach trwania umowy o współpracę jest wypłacany beneficjentowi na podstawie umów cywilnoprawnych.

W efekcie, przez okres trwania umowy o współpracy beneficjent otrzymuje niezbędne wsparcie merytoryczne i administracyjne (możliwość korzystania z biura, sprzętu Fundacji). Dodatkowo ryzyko związane z prowadzeniem działalności jest przenoszone na Fundację co jest niewątpliwie czynnikiem zachęcającym do "wypróbowania" swojego pomysłu na firmę. Z wywiadów przeprowadzonych przez Fundację z potencjalnymi beneficjentami wynika bowiem, że niejasność przepisów i duża ilość obowiązków ewidencyjnych stanowią czynniki zniechęcające do podjęcia ryzyka zarejestrowania własnej działalności gospodarczej. Przejęcie tych obowiązków na początkowym etapie rozwoju firmy przez Fundację może się więc przełożyć na wzrost ilości mikroprzedsiębiorstw i jednocześnie wzrost dochodów budżetu Państwa w przyszłości.

Rodzaje działalności gospodarczej

We współpracy z Fundacją nie mogą brać udziału projekty:

* stanowiące zagrożenie dla środowiska naturalnego,

* uciążliwe dla pozostałych firm działających w Fundacji,

* sprzeczne z powszechnie przyjętymi normami obyczajowymi i etycznymi,

* sprzeczne z misją i celami Uczelni wymienionymi w statucie Uczelni.

Dodatkowo Fundacja zakłada, że niedozwolone będzie prowadzenie działalności gospodarczej polegającej na

* wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami;

* oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

1.

Czy dochody fundacji opisane w stanie faktycznym będą korzystały ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) (dalej: Ustawa o CIT).

2.

Czy wykonywanie czynności na potrzeby wewnętrzne fundacji przez beneficjentów podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Przedmiotem interpretacji jest odpowiedz na pytanie Wnioskodawcy z zakresu podatku dochodowego od osób prawnych - pytanie oznaczone numerem 1. Przedmiotowy wniosek w zakresie podatku od towarów i usług został rozpatrzony odrębnie.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Artykuł 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT stanowi, iż dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego

- w części przeznaczonej na te cele.

Zatem zgodnie z powyższym przepisem w celu zastosowania powyższego zwolnienia konieczne jest, aby:

* statut regulujący organizację podatnika przewidywał rodzaj działalności określony w tym przepisie oraz,

* jednocześnie podatnik uzyskany dochód przeznaczył na jeden z tych celów.

Przy czym zwolnienie znajdzie zastosowanie do dochodów osiąganych z działalności preferowanej, jak i z działalności innego rodzaju, jednak w takim zakresie, w jakim osiągnięty dochód przeznaczony zostanie i wydatkowany na określone przez ustawodawcę cele społecznie użyteczne i preferowane (por. Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 19 czerwca 2009 r., sygn. II FSK 358/08).

Prawo podatkowe nie definiuje określeń użytych w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT, zatem należy odwołać się do pojęć "oświatowa" sformułowanych w słowniku języka polskiego. Zgodnie z definicją przedstawioną w Słowniku Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 1997 -"oświata" to wykształcenie, znajomość nauk, stan wiedzy o społeczeństwie, podnoszenie poziomu umysłowego społeczeństwa, upowszechnianie wiedzy: krzewić, szerzyć oświatę", "oświatowy" natomiast to "dotyczący oświaty, związany z upowszechnieniem wiedzy, działający na polu oświaty".

Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, cele realizowane przez fundacje należy uznać za niewątpliwie związane z oświatą. W szczególności prowadzą do poszerzenia wiedzy z zakresu prowadzenia własnej działalności gospodarczej i podnoszą kompetencje beneficjentów fundacji.

Jednocześnie wszystkie wydatki ponoszone przez fundację i opisane we wniosku są bezpośrednio i pośrednio związane z realizowaniem celów wymienionych w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT oraz statucie fundacji. Bez wątpliwość dotyczy to wydatków na organizację szkoleń, warsztatów, zakup materiałów promocyjnych i informacyjnych, etc. Dodatkowo do tej kategorii należy zaliczyć wypłatę wynagrodzeń na rzecz beneficjentów. Moim zdaniem bez ponoszenia tych wydatków niemożliwe byłoby realizowanie umowy o współpracy opisanej w stanie faktycznym, na podstawie której beneficjenci zajmowaliby się przygotowaniem środowiska biznesowego do rozpoczęcia własnej firmy. Beneficjenci nie zdecydowaliby się na współpracę z fundacją (w tym uczestnictwo w szkoleniach, mentoringu, coachingu, etc.), gdyby nie mieli zapewnionego wynagrodzenia za wypracowane zyski. Z tej perspektywy spełnione są wszystkie warunki określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT i dochody fundacji powinny korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych przy założeniu, że będą przeznaczone na wydatki opisane w stanie faktycznym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy

* w części przeznaczonej na działalność oświatową - za prawidłowe,

* w pozostałej części - za nieprawidłowe.

Fundacje posiadają osobowość prawną, a zatem jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie nie zostały one wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm., dalej "u.p.d.o.p."), jako podmioty, które zwolnione są od podatku.

W konsekwencji, fundacje (tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną) podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. Oznacza to, że fundacje ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty.

Stosowanie do regulacji przepisu art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności: otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 i 2 ww. ustawy, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych jest dochód, rozumiany jako nadwyżka przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym, jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą. Dopiero tak ustalony dochód można rozpatrywać pod kątem zastosowania zwolnienia przedmiotowego.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele. Podkreślenia wymaga, iż ramy omawianego zwolnienia wyznaczone zostały przez art. 17 ust. 1a i art. 17 ust. 1b cytowanej ustawy podatkowej.

Stosownie do art. 17 ust. 1a ustawy o p.d.o.p., zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i instytutów badawczych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;

2. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

W myśl art. 17 ust. 1b ustawy o podp, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin

- wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Z kolei zgodnie z art. 17 ust. 1c ustawy o p.d.o.p., przedmiotowe zwolnienie wynikające z przepisu ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:

1.

przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;

2.

przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;

3.

samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Z powyższych przepisów wynika, zatem, iż omawiane zwolnienie jest zwolnieniem warunkowym.

Aby skorzystać z tego zwolnienia konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

1.

podatnik korzystający ze zwolnienia musi prowadzić działalność statutową (niekoniecznie wyłącznie) określoną w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o p.d.o.p.,

2.

dochody muszą być przeznaczone na cele działalności statutowej wymienione w tym przepisie,

3.

dochody muszą być - bez względu na termin - wydatkowane na te cele, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodu,

4.

podatnik nie został ujęty w katalogu zawartym w art. 17 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,

5.

dochód przeznaczony na cele statutowe nie pochodzi ze źródeł wskazanych w art. 17 ust. 1a ustawy o podatku od osób prawnych.

Powyższe oznacza, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia, ale także wydatkowania osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe. Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o p.d.o.p., sformułowanie "w części przeznaczonej na te cele" oznacza, że jeżeli podatnik przeznaczy i wydatkuje środki na realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych "innych celów" nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania.

Poza tym kluczowym dla określenia zakresu zwolnienia podatkowego z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT jest interpretacja pojęcia "których celem statutowym jest działalność". Według stanowiska Ministerstwa Finansów, przedstawionego w piśmie z dnia 16 marca 1995 r. (sygn. PO4/P-722-265/95) przez sformułowanie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT "których celem statutowym jest działalność" należy rozumieć nie tylko bezpośrednie prowadzenie działalności przez ww. jednostki, ale także wspieranie takiej działalności, o ile wynika to wprost z zatwierdzonego statutu jednostki. Jest to pośrednie wspieranie działalności jednostki. Dochód, w takiej części, w jakiej sfinansowano te cele może korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 o ile celem statutowym jednostki jest wspieranie działalności innych jednostek, których cele statutowe są zgodne z celami statutowymi jednostki udzielającej wsparcia. Powyższe potwierdza również Uchwała Składu Siedmiu Sędziów NSA z dnia 20 listopada 2000 r. nr: FPS 9/00. W uchwale tej czytamy również: "Za koniecznością przestrzegania wymogu bezpośredniego przeznaczenia i wydatkowania dochodu na cele statutowe przemawia ponadto wzgląd na fakt, że przyjęcie odmiennego poglądu prowadziłoby de facto do całkowitego zwolnienia od opodatkowania wszelkich dochodów podmiotów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4. Nie ma bowiem żadnych przeszkód, aby wykazać, że wszystkie wydatki takich podmiotów są pośrednio ponoszone dla realizacji celów statutowych. Nie sposób przyjąć, że taki był zamiar ustawodawcy. Przeczy temu treść analizowanych przepisów i sama istota ulg podatkowych, jako wyjątku od zasady powszechności i równości opodatkowania."

Jeżeli podatnicy wymienieni w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, ponoszą wydatki, które w myśl art. 16 ust. 1 ww. ustawy, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, ich równowartość wpływa na zwiększenie dochodu. Jeżeli jednak wydatki te były poniesione na cele inne niż statutowe, dochód powstały z tego tytułu nie będzie wolny od podatku.

Przeznaczenie i wydatkowanie dochodu powinno charakteryzować tożsamość celu, na który podatnik najpierw dochód przeznaczył, a następnie wydatkował. Należy wskazać, iż zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o p.d.o.p., nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu. Ważny jest bowiem cel na jaki dochód ten jest przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia; źródłem dochodów mogą być np. dochody z działalności statutowej, jak i z działalności pozastatutowej.

Podkreślenia wymaga fakt, iż przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej), dlatego też muszą być stosowane w sposób ścisły i jakakolwiek rozszerzająca wykładnia w odniesieniu do przepisów dotyczących ww. preferencji podatkowych jest niedopuszczalna.

Wnioskodawca jest Fundacją, działającą na podstawie statutu, którego cele statutowe obejmują:

1.

Promowanie idei przedsiębiorczości, w tym promowanie działalności wspomagającej rozwój gospodarki.

2.

Promocja zatrudnienia i aktywizacja zawodowa osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy.

3.

Upowszechnianie nauki, edukacji, oświaty i wychowania, w tym wspieranie inicjatyw na rzecz rozwoju kultury i sztuki.

4.

Upowszechnianie i ochrona wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich w tym także działań wspomagających rozwój demokracji.

5.

Inicjowanie i wspieranie nowatorskich rozwiązań w różnorodnych dziedzinach życia społecznego, a szczególnie w ochronie praw i wolności człowieka i obywatela, w ochronie życia rodzinnego i profilaktyce społecznej.

6.

Propagowanie wykorzystania nowoczesnych technologii w ogólnie pojętym poradnictwie obywatelskim.

7.

Rozwijanie i umacnianie postaw nastawionych na aktywne współdziałanie w rozwoju społeczeństwa obywatelskiego.

8.

Działalność na rzecz organizacji, których celami statutowymi jest: działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów.

Wnioskodawca w celu realizacji swoich zamierzeń statutowych będzie przeprowadzał szkolenia, warsztaty z zakresu przedsiębiorczości, doradztwa i pomocy w pozyskiwaniu środków unijnych na rozwój nowych firm, konsultacje w zakresie przygotowywania biznesplanu, coachingu i mentoringu, udzielania wsparcia prawnego i księgowego dla nowopowstających firm.

Dodatkowo, osoby korzystające ze świadczeń Fundacji - beneficjenci, zainteresowane założeniem własnej działalności gospodarczej będą mogły nawiązać z fundacją umowę o współpracy. Na podstawie tej umowy Fundacja zaoferuje pomoc w postaci zapewnienia takich świadczeń jak:

g.

stała opieka i doradztwo biznesowe pracowników Fundacji,

h.

opieka prawna w postaci udzielania porad prawnych za pośrednictwem poczty elektronicznej,

i.

umożliwienie posługiwania się znakiem Fundacji na czas obowiązywania urnowy o współpracy,

j.

korzystanie z powierzchni użytkowej biur Fundacji ze sprzętem biurowym znajdującym się w nim,

k.

ekspedycja i odbieranie poczty oraz korzystanie z adresu korespondencyjnego biura Oddziału Fundacji,

I.

pomoc w pozyskiwaniu kontraktów dla Beneficjentów w szczególności poprzez:

* organizację spotkań biznesowych,

* możliwość udziału w ogólnopolskich konkursach,

* możliwość uczestnictwa i prezentacji swojej działalności w ramach Programu Wsparcia podczas organizowanych przez Fundację wydarzeń.

W ramach współpracy z beneficjentem Fundacja zobowiązuje się do wyodrębniania w swoich księgach jednostki organizacyjnej przypisanej do danego beneficjenta, tzn. ewidencjonowania w księgach wszelkich zdarzeń gospodarczych związanych realizacją przedsięwzięcia zgłoszonego we wniosku beneficjenta i określonego w umowie o współpracy. Wszelkie koszty związane z organizacją obsługi księgowej i administracyjnej są pokrywane przez Fundację.

W rezultacie powyższego podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą (i jednocześnie odpowiedzialną za prowadzenie rozliczeń podatkowych) jest Fundacja a beneficjent zostaje mianowany jej reprezentantem w zakresie określonym w umowie o współpracy. Powyższy schemat pozwala ograniczać koszty obsługi księgowej oraz czas poświęcany na prowadzenie ewidencji podatkowych.

Wnioskodawca poddał w wątpliwość, czy dochody Fundacji będą korzystały ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązujących przepisów, Fundacja realizując działania statutowe polegające na upowszechnianiu nauki, edukacji, oświaty i wychowania, w tym wspieranie inicjatyw na rzecz rozwoju kultury i sztuki (§ 7 pkt 3 statutu Fundacji), ma prawo do skorzystania z przedmiotowego zwolnienia w części odpowiadającej przeznaczeniu pozostających w dyspozycji Wnioskodawcy środków finansowych na realizację działalności statutowej w tym zakresie. Działania te zgodne są z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 4, który mówi, iż wolne od podatku są dochody podatników, których celem statutowym jest działalność oświatowa.

Odnosząc się do kwestii podejmowanych przez Fundację zadań w zakresie współpracy z beneficjentami należy zauważyć, że, jak słusznie wskazuje Wnioskodawca, jest to działalność gospodarcza prowadzona przez Fundację i pod logo Fundacji. Ryzyko związane z prowadzeniem działalności ponosi Fundacja, jednak w przypadku wypracowania zysku, wypłacany jest on beneficjentowi na podstawie umów cywilnoprawnych.

Działalność gospodarcza prowadzona przez Fundację, powołana jest w celach zarobkowych. Zysk z tej działalność ma zostać przekazany beneficjentom, nie zaś przeznaczony na działalność statutową, której cele, zgodnie z tym co podaje Wnioskodawca, "należy uznać za niewątpliwie związane z oświatą". Nie można zatem prowadzonej przez Fundację działalności zwolnić z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4, gdyż dochód z tej działalności nie przeznaczony jest na działalność statutową. Tym samym, błędne jest stanowisko Wnioskodawcy, że dochód Fundacji w całości przeznaczony jest i wydatkowany na cele statutowe, zgodne z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy.

Podsumowując, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy w części przeznaczonej na działalność oświatową. W pozostałej części, tj. dotyczącej prowadzenia działalności gospodarczej, stanowisko Fundacji jest nieprawidłowe.

Ponadto, w odniesieniu do wyroków sądów administracyjnych powołanych przez Wnioskodawcę, należy wskazać, iż artykuł 87 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997 r. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.) stanowi, że źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe, rozporządzenia i akty prawa miejscowego.

Katalog źródeł prawa zawarty w art. 87 Konstytucji wyraźnie wyklucza orzecznictwo sądów jako źródło prawa powszechnie obowiązującego, a zatem zasady konstytucyjne nie nadają orzecznictwu sądów administracyjnych mocy powszechnie obowiązującej.

Wskazać także należy, iż przywołane we wniosku interpretacje i orzeczenia sądów administracyjnych, dotyczące przepisów prawa wydane zostały w indywidualnych sprawach i nie mogą być źródłem praw i obowiązków w innych sprawach. Z uwagi na powyższe przywołane rozstrzygnięcia organów podatkowych i sądów nie są wiążące dla tut. Organu podatkowego. Każdą sprawę Organ podatkowy jest zobowiązany traktować indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl