IPPB5/423-12/08-2/IŚ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-12/08-2/IŚ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Banku przedstawione we wniosku z dnia 4 września 2008 r. (data wpływu 8 września 2008 r.) oraz piśmie z dnia 21 października 2008 r. (data wpływu 24 października 2008 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie Nr IPPB1/415-1295/08-2/AK z dnia 16 października 2008 r. (data nadania 16 października 2008 r., data doręczenia 22 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ważności certyfikatu rezydencji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 września 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ważności certyfikatu rezydencji.

Z uwagi na wniesienie niepełnej opłaty do złożonego wniosku, tutejszy organ podatkowy pismem z dnia 16 października 2008 r. Nr IPPB1/415-1295/08-2/AK wezwał Wnioskodawcę do uzupełnia brakującej kwoty bądź do wskazania, którego zdarzenia przyszłego dotyczy uiszczona opłata. Wniosek uzupełniono prawidłowo w wyznaczonym terminie poprzez przekazanie brakującej kwoty opłaty.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Bank - Wnioskodawca jest płatnikiem podatku dochodowego, w szczególności od odsetek, dyskonta i dywidend, a także innych przychodów z tytułu udziału w osobach prawnych oraz z tytułu innych należności wypłacanych zagranicznym osobom prawnym oraz osobom fizycznym.

Jako płatnik Bank zobowiązany jest do obliczenia i pobrania podatku z kwot wypłacanych, wpłacenia tego podatku we właściwym terminie właściwemu organowi podatkowemu oraz zobowiązany jest do przygotowania i złożenia określonych informacji i deklaracji podatkowych.

Stosownie do:

* art. 26 ust. 1, 1c i 1d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz

* art. 30a ust. 2 oraz art. 30b ust. 3 ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych,

Bank, jako płatnik, aby pobrać podatek od należności wypłacanych osobom zagranicznym zgodnie z właściwymi umowami o unikaniu podwójnego opodatkowania, zawartymi między Polską a innymi państwami, a więc aby zastosować stawki przewidziane tymi umowami niższe niż standardowe stawki przewidziane ustawami CIT i PIT - powinien dysponować certyfikatami rezydencji podmiotów, na rzecz których dokonywane są wypłaty należności.

Certyfikaty te powinny potwierdzać rezydencję podatkową dla celów podatku dochodowego ww. podmiotów w określonych państwach.

Dysponując takimi certyfikatami rezydencji podatkowej, Bank - przy poborze podatków pobieranych u źródła - stosuje stawki przewidziane przez właściwe umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub stosuje przewidziane tam zwolnienia, albo stosuje wyłączenia przewidziane polskimi przepisami, tak jak jest to możliwe w przypadku oddziałów podmiotów zagranicznych, które złożą określone oświadczenie.

Klienci Banku przedstawiają certyfikaty wskazujące datę, do której te certyfikaty obowiązują, jak również takie, które nie wskazują daty obowiązywania certyfikatu.

Bank jest płatnikiem podatków pobieranych u źródła i na ogół wypłaca należności klientom, z którymi systematycznie współpracuje i regularnie dokonuje im określonych wypłat należności.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy certyfikat rezydencji, który nie wskazuje daty, do której obowiązuje, stanowiący zaświadczenie o miejscu zamieszkania podatnika lub siedziby podatnika dla celów podatkowych i jest wydany przez właściwy organ administracji podatkowej państwa miejsca zamieszkania podatnika zachowuje swoją aktualność dopóki nie ulegnie zmianie wskazany w nim stan faktyczny (nie ulegnie zmianie rezydencja podatkowa podatnika zagranicznego).

Przedmiot mniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na powyższe pytanie w obrębie regulacji z zakresu podatku dochodowego od osób prawnych, tj. wskazanego przez Bank w poz. 45 formularza ORD-IN art. 4a pkt 12 w zw. art. 26 ust. 1, 1c i 1d ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych z późn. zm.

Wniosek Banku odnośnie zgłoszonego pytania na gruncie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych zostanie rozpatrzony odrębną interpretacją.

Zdaniem Banku, certyfikaty rezydencji przedkładane Bankowi przez podmioty zagraniczne, które to certyfikaty potwierdzają rezydencję podatkową tych podmiotów (siedzibę lub miejsce zamieszkania), wystawione przez właściwe władze podatkowe nawet jeżeli nie wskazują daty obowiązywania certyfikatu - to potwierdzają określony stan faktyczny i zachowują swoją aktualność dopóki nie ulegnie zmianie stan faktyczny w nich przedstawiony.

Przyjęcie takiego stanowiska Bank uzasadnia tym, że przepisy ustaw podatkowych nie regulują kwestii terminu ważności certyfikatu rezydencji. W szczególności:

* ani art. 4a pkt 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,

* ani art. 5a pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, które wprowadzają definicje legalne certyfikatu rezydencji nie ograniczają terminu jego ważności.

W przypadku zmiany rezydencji podatkowej - dalej podaje Bank - certyfikat utraci swoją aktualność, zaś w przypadku braku zmian rezydencji podatkowej podmiotu, na rzecz którego wypłacane są należności certyfikat zachowa swoją aktualność nawet przez kilka lat.

Na podparcie wyrażonej opinii Bank wskazuje, iż analogiczne stanowisko w przedmiotowej materii wyraził:

* Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dnia 19 maja 2008 r. Nr IBPB3/423-137/08/BG (KAN-1691/02/08) stwierdzając, że:

"Przepisy nie regulują kwestii jak długo certyfikat rezydencji, wydany przez właściwy organ administracji podatkowej, zachowuje swoją aktualność, a tym samym ważność, dlatego można uznać, iż certyfikat zachowuje ważność tak długo, jak długo nie ulega zmianie potwierdzony w nim stan faktyczny. Certyfikat rezydencji ma służyć przede wszystkim płatnikowi w ustaleniu czy powinien pobrać podatek według stawki wynikającej z umowy, czy też według stawki krajowej";

* Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w postanowieniu z dnia 06.04.2005. Nr 1471/DPD2/423/8/05/HT, który uznał za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy, iż "do rezydencji podatkowej klienta może stosować certyfikat rezydencji także po upływie roku od jego wydania".

Ww. interpretacje, wydrukowane ze strony internetowej Ministerstwa Finansów, Bank załączył do wniosku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego, a w szczególności art. 4a pkt 12 w zw. art. 26 ust. 1, 1c i 1d ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl