IPPB5/423-1193/12-3/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-1193/12-3/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 30 listopada 2012 r. (data wpływu 3 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie wyłączenia od przychodu podatkowego przysporzenia majątkowego z tytułu otrzymanej pomocy de minimis w postaci zaświadczenia o świadczeniu usług optymalizacji procesów biznesowych w Spółce w związku z zawartą umową zlecenia z Wykonawcą realizującym projekt pt. " (...)" PO Innowacyjna Gospodarka - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 grudnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie wyłączenia od przychodu podatkowego przysporzenia majątkowego z tytułu otrzymanej pomocy de minimis w postaci zaświadczenia o świadczeniu usług optymalizacji procesów biznesowych w Spółce w związku z zawartą umową zlecenia z Wykonawcą realizującym projekt pt. " (...)" PO Innowacyjna Gospodarka.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca będący spółką z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: "Spółka") podpisał umowę zlecenie w ramach realizacji projektu pt. " (...)". Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej - Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Priorytet V, Działanie 5.2.

Celem projektu jest wsparcie przedsiębiorstw w zakresie implementacji innowacji organizacyjno-procesowych poprzez opracowanie, wdrożenie i świadczenie pakietu nowych usług proinnowacyjnych pod kątem outsourcingu, polegających na analizie, mapowaniu i modelowaniu procesów biznesowych.

Umowa dotyczy przeprowadzenia przez Wykonawcę proinnowacyjnych usług optymalizacji procesów biznesowych, zachodzących w Spółce.

Wnioskodawca nie ponosi kosztów świadczenia usług. Koszt usługi będzie stanowił dla Wnioskodawcy pomoc de minimis. Pomoc ta jest udzielana z zachowaniem przepisów rozporządzenia Komisji (WE) nt. 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 traktatu o pomocy de minimis (Dz. Urz. UE 1379 z 28.12.2006 str. 5) w formie zaświadczenia o udzielonej pomocy de minimis.

Wnioskodawca otrzyma zaświadczenie o pomocy de minimis, w którym będzie wykazana kwota o wartości brutto 30.000 PLN, stanowiącej równowartość 17.192,17 EURO.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy otrzymana pomoc de minimis w postaci zaświadczenia o świadczeniu usług optymalizacji procesów biznesowych w Spółce będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy otrzymana pomoc de minimis w postaci usługi związanej z optymalizacją procesów biznesowych w firmie nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Projekt Innowacyjna Gospodarka finansowany jest przy zaangażowaniu środków publicznych - krajowych (budżet państwa) i wspólnotowych (z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego).

W myśl art. 12 ust. 4 pkt 14 do przychodów nie zalicza się otrzymanych nieodpłatnie rzeczy lub praw, a także wartości innych nieodpłatnych świadczeń finansowych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego i ze środków agencji rządowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się w zakresie wyłączenia od przychodu podatkowego przysporzenia majątkowego z tytułu otrzymanej pomocy de minimis w postaci zaświadczenia o świadczeniu usług optymalizacji procesów biznesowych w Spółce w związku z zawartą umową zlecenia z Wykonawcą realizującym projekt pt. " (...)" PO Innowacyjna Gospodarka - za prawidłowe.

Należy wskazać, iż Program Operacyjny "Innowacyjna Gospodarka" (dalej: "PO Innowacyjna Gospodarka"), zgodnie ze wstępnym projektem Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia (NSRO), przyjętym w dniu 14 lutego 2006 r. przez Radę Ministrów, stanowi jeden z programów operacyjnych będących podstawowym narzędziem do osiągnięcia założonych w niej celów przy wykorzystaniu środków Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

W perspektywie finansowej obejmującej lata 2007-2013 odpowiedzialna za wdrażanie działań w ramach PO Innowacyjna Gospodarka jest Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (dalej: "PARP") będąca agencją rządową podlegającą Ministrowi właściwemu ds. gospodarki. Zadaniem Agencji jest zarządzanie funduszami z budżetu państwa i Unii Europejskiej, przeznaczonymi na wspieranie przedsiębiorczości i innowacyjności oraz rozwój zasobów ludzkich.

Kluczową rolą PO Innowacyjna Gospodarka jest wsparcie rozwoju innowacyjnych przedsiębiorstw oraz konkurencyjności polskiej gospodarki. W ramach tego programu operacyjnego dotowane są projekty innowacyjne w skali kraju lub na poziomie międzynarodowym związane głównie z zastosowaniem nowych rozwiązań technologicznych, produktów, usług czy organizacji.

Zadaniem programu jest ułatwienie dostępu do finansowania innowacyjnych przedsięwzięć podejmowanych przez małe i średnie przedsiębiorstwa (dalej: "MSP"). W ramach PO Innowacyjna Gospodarka podejmowane są działania promocyjne na rzecz gospodarki, eksportu, jak i wzmocnienia wizerunku Polski, jako kraju atrakcyjnego dla inwestorów.

Program umożliwia firmom prowadzenie działalności badawczo-rozwojowej, transfer rozwiązań z sektora nauki do biznesu a także pomiędzy przedsiębiorstwami, zakupy i wdrożenie wyników prac badawczo-rozwojowych a następnie ich realizację.

Z działań wdrażanych przez PARP w ramach PO Innowacyjna Gospodarka mogą korzystać zarówno przedsiębiorcy, jak i instytucje otoczenia biznesu.

Co do zasady charakter przyznawanych środków pomocowych określa ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), zgodnie z którą dofinansowanie dokonywane jest w dwóch formach:

1.

płatności,

2.

dotacji celowej.

Należy zatem stwierdzić, że środki finansowe na realizację programów operacyjnych nie zostały włączone do budżetu państwa, ale stanowią jego odrębną część w formie budżetu środków europejskich i wypłacane są w dwóch ww. formach.

Wskazać należy, że pomoc de minimis to szczególny rodzaj wsparcia udzielanego przez państwo przedsiębiorcom, w ramach którego finansowane mogą być m.in. specjalistyczne usługi doradcze i szkoleniowe. Zakres, procedury oraz obszar takiej pomocy publicznej o niewielkich rozmiarach (tzn. bez wpływu na wymianę handlową między państwami członkowskimi Unii Europejskiej) są regulowane przez przepisy wspólnotowe.

Zgodnie z opisanym we wniosku zdarzeniem przyszłym Wnioskodawca będący spółką z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: "Spółka") podpisał umowę zlecenie w ramach realizacji projektu pt. " (...)". Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej - Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, priorytet V, Działanie 5.2. Celem projektu jest wsparcie przedsiębiorstw w zakresie implementacji innowacji organizacyjno-procesowych poprzez opracowanie, wdrożenie i świadczenie pakietu nowych usług proinnowacyjnych pod kątem outsourcingu, polegających na analizie, mapowaniu i modelowaniu procesów biznesowych.

Umowa dotyczy przeprowadzenia przez Wykonawcę proinnowacyjnych usług optymalizacji procesów biznesowych, zachodzących w Spółce.

Wnioskodawca nie ponosi kosztów świadczenia usług. Koszt usługi będzie stanowił dla Wnioskodawcy pomoc de minimis. Pomoc ta jest udzielana z zachowaniem przepisów rozporządzenia Komisji (WE) nt. 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 traktatu o pomocy de minimis (Dz. Urz. UE 1379 z 28.12.2006 str. 5) w formie zaświadczenia o udzielonej pomocy de minimis.

Wnioskodawca otrzyma zaświadczenie o pomocy de minimis, w którym będzie wykazana kwota o wartości brutto 30.000 PLN, stanowiącej równowartość 17.192,17 EURO.

W oparciu o powyższe zauważyć należy, że w rozpatrywanej sprawie Beneficjentem, który podpisał umowę o dofinansowanie projektu PO Innowacyjna Gospodarka, Priorytet V - "Dyfuzja innowacji", Działanie 5.2 "Wspieranie instytucji otoczenia biznesu świadczących usługi proinnowacyjne oraz ich sieci o znaczeniu ponadregionalnym" jest podmiot świadczący usługi optymalizacji procesów biznesowych w Spółce, zgodnie z zawartą umową zlecenia w ramach realizacji projektu pt. " (...)". Istotnym jest przy tym, że celem Działania 5.2 jest ułatwienie przedsiębiorcom na terenie całego kraju dostępu do kompleksowych usług biznesowych o wysokiej jakości, niezbędnych z punktu widzenia prowadzenia działalności innowacyjnej, zatem działania podejmowane w celu realizacji projektów pomocowych nastawione są "na zewnątrz".

Jak wynika z treści złożonego wniosku ORD-IN Spółka jako grupa docelowa będzie odbiorcą usług wykonywanych w ramach realizowanego projektu pt. " (...)", zatem bezpośrednio skorzysta z pomocy, a koszt usługi będzie stanowił dla Wnioskodawcy pomoc de minimis uregulowaną przez przepisy wspólnotowe.

Zgodnie z wymogami formalnymi określonymi w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 2 kwietnia 2012 r. w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach PO Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 (Dz. U. poz. 438) Beneficjent m.in.:

* musi mieć zweryfikowany i wdrożony standard krajowy w zakresie świadczenia usług doradczych o charakterze innowacyjnym,

* posiada potencjał organizacyjny i zaplecze kadrowo-techniczne,

* należy do sieci instytucji otoczenia przedsiębiorstw o charakterze ponadregionalnym lub jest podmiotem o ogólnokrajowym zasięgu działania,

* zapewnia udział konsultantów, których kwalifikacje i doświadczenie gwarantują wysoką jakość świadczonych usług o charakterze innowacyjnym,co niewątpliwie gwarantuje jakość świadczonych usług.

Na gruncie podatkowym w myśl art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.) do przychodów nie zalicza się wartości otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartości innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

Z uwagi na charakter usług, jakie będą wykonywane na rzecz Spółki w wyniku zawarcia umowy zlecenia w ramach realizowanego projektu pt. " (...)" należy zatem stwierdzić, że Wnioskodawca otrzyma nieodpłatne świadczenie współfinansowane z ww. projektu unijnego, a zatem ze środków budżetu państwa i ze środków pochodzących od rządów państw obcych, a koszt usługi będzie stanowił dla Wnioskodawcy pomoc de minimis uregulowaną przez przepisy wspólnotowe.

Biorąc powyższe pod uwagę należy zatem stwierdzić, że otrzymana pomoc de minimis w postaci usługi związanej z optymalizacją procesów biznesowych w firmie nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w myśl art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie wyłączenia od przychodu podatkowego przysporzenia majątkowego z tytułu otrzymanej pomocy de minimis w postaci zaświadczenia o świadczeniu usług optymalizacji procesów biznesowych w Spółce w związku z zawartą umową zlecenia z Wykonawcą realizującym projekt pt. " (...)" PO Innowacyjna Gospodarka należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl