IPPB5/423-1147/11-3/AM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-1147/11-3/AM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29 listopada 2011 r. (data wpływu 12 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie podmiotowości podatkowej komitetów wyborczych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie podmiotowości podatkowej komitetów wyborczych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W świetle postanowień ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy (Dz. U. Nr 21, poz. 112):

1.

art. 128 - "Komitety wyborcze prowadzą rachunkowość na zasadach określonych w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.) dla jednostek nieprowadzących działalności gospodarczej".

2.

art. 134 § 1 - "Środki finansowe komitetu wyborczego są gromadzone wyłącznie na jednym rachunku bankowym. Zawiadomienie, o którym mowa w art. 97, stanowi podstawę do otwarcia rachunku bankowego, dokonania wpisu do Rejestru Gospodarki Narodowej (REGON) oraz nadania numeru identyfikacji (NIP) na zasadach określonych w przepisach o ewidencji i identyfikacji podatników i płatników."

Równocześnie w wyjaśnieniach Państwowej Komisji Wyborczej ZKF - 503 - 2/11 z dnia 5 sierpnia 2011 r. dotyczących zasad finansowania kampanii wyborczej w wyborach do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, zarządzonych na dzień 9 października 2011 r. - dopuszcza się posługiwanie się komitetu wyborczego partii politycznej numerem NIP i REGON partii politycznej, która powołała ten komitet.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy podmiotem opodatkowania podatku dochodowego od osób prawnych, płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podmiotem właściwym do wnoszenia niepodatkowych należności budżetu państwa komitetu wyborczego jest:

1.

komitet wyborczy czy

2.

partia polityczna, która powołała ten komitet.

Czy zatem deklaracje podatkowe składa:

1.

odrębnie partia polityczna i odrębnie komitet wyborczy czy

2.

partia polityczna - jedną deklarację za partię polityczną i komitet wyborczy.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie w zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W pozostałym zakresie, tj. w zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i ustawy - Ordynacja podatkowa wniosek zostanie rozpatrzony odrębnym rozstrzygnięciem.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Możliwość korzystania przez komitet wyborczy z REGON oraz NIP partii politycznej, która powołała ten komitet, nie powinna zmieniać - zdaniem Wnioskodawcy - zasad ustalania podmiotu opodatkowania oraz płatnika, określonych w art. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa i komitety wyborcze w obydwu przypadkach, tj.:

1.

uzyskania wpisu do Rejestru Gospodarki Narodowej (REGON) oraz nadania numeru identyfikacji podatkowej (NIP) lub

2.

korzystania z REGON oraz NIP partii politycznej, która powołała ten komitet, pozostają podmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych oraz podmiotem właściwym do wnoszenia niepodatkowych należności budżetu państwa. W tej sytuacji jednolicie w całym kraju deklaracje będą składane odrębnie przez:

1.

partie polityczne,

2.

komitety wyborcze powołane przez partie polityczne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie podmiotowości podatkowej w podatku dochodowym od osób prawnych komitetów wyborczych uznaje za prawidłowe.

W myśl przepisów ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy (Dz. U. z 2011 r. Nr 21, poz. 112 z późn. zm.) prawo zgłaszania kandydatów w wyborach przysługuje komitetom wyborczym. W wyborach do Sejmu i do Senatu oraz w wyborach do Parlamentu Europejskiego w Rzeczypospolitej Polskiej komitety wyborcze mogą być tworzone przez partie polityczne i koalicje partii politycznych oraz przez wyborców. W wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej komitety wyborcze mogą być tworzone wyłącznie przez wyborców. W wyborach do organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego oraz w wyborach wójta komitety wyborcze mogą być tworzone przez partie polityczne i koalicje partii politycznych, stowarzyszenia i organizacje społeczne, zwane dalej "organizacjami", oraz przez wyborców. Partia musi powołać pełnomocnika wyborczego komitetu wyborczego partii politycznej uprawnionego do występowania na rzecz i w imieniu komitetu wyborczego oraz pełnomocnika finansowego.

Komitety wyborcze wykonują również inne czynności wyborcze, a w szczególności prowadzą na zasadzie wyłączności kampanię wyborczą na rzecz kandydatów. Oznacza to, że wszelkie czynności związane z pozyskiwaniem środków finansowych, dokonywaniem wydatków na organizowanie spotkań wyborczych i promocją poszczególnych kandydatów w formie plakatów, ulotek, itd., mogą być prowadzone tylko przez komitety wyborcze. W myśl art. 126 ww. ustawy wydatki ponoszone przez komitety wyborcze w związku z zarządzonymi wyborami są pokrywane z ich źródeł własnych. Natomiast Za gospodarkę finansową komitetu wyborczego odpowiedzialny jest i prowadzi ją jego pełnomocnik finansowy.

W przedstawionym we wniosku stanie faktycznym Wnioskodawca wskazuje również, iż w świetle postanowień ustawy - Kodeks wyborczy:

1.

art. 128 - Komitety wyborcze prowadzą rachunkowość na zasadach określonych w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.) dla jednostek nieprowadzących działalności gospodarczej.

2.

art. 134 § 1 Środki finansowe komitetu wyborczego są gromadzone wyłącznie na jednym rachunku bankowym. Zawiadomienie, o którym mowa w art. 97, stanowi podstawę do otwarcia rachunku bankowego, dokonania wpisu do Rejestru Gospodarki Narodowej (REGON) oraz nadania numeru identyfikacji (NIP) na zasadach określonych w przepisach o ewidencji i identyfikacji podatników i płatników.

Równocześnie w wyjaśnieniach Państwowej Komisji Wyborczej ZKF - 503 - 2/11 z dnia 5 sierpnia 2011 r. dotyczących zasad finansowania kampanii wyborczej w wyborach do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, zarządzonych na dzień 9 października 2011 r. - dopuszcza się posługiwanie się komitetu wyborczego partii politycznej numerem NIP i REGON partii politycznej, która powołała ten komitet. Natomiast zgodnie z ustawą o partiach politycznych (tekst jednolity z dnia 29 czerwca 2011 r., Dz. U. Nr 155, poz. 924) partia polityczna nabywa osobowość prawną z chwilą wpisania do ewidencji.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.) Ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji, zwanych dalej "podatnikami". W myśl ust. 2 tegoż przepisu przepisy ustawy mają również zastosowanie do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej, z zastrzeżeniem ust. 1 i 3.

Podobnie jak w przypadku osoby prawnej, przepisy ustawy nie zawierają również definicji jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej. Pojęcie to nie zostało zdefiniowane także w innych ustawach. W doktrynie przyjmuje się, że jednostką tą jest "twór społeczny, przejawiający się w postaci zorganizowanej formy działalności ludzkiej".

Zatem jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej jest jednostka wyróżniająca się następującymi cechami:

1.

posiada własną strukturę organizacyjną (może być określona przepisami prawa, umową lub statutem tej jednostki),

2.

prowadzi określoną działalność,

3.

posiada odpowiednie środki finansowe (majątek) niezbędny do prowadzenia tej działalności,

4.

ma określony skład osobowy i określoną reprezentację (w ramach jej struktury organizacyjnej określone osoby upoważnione są do reprezentowania jednostki w stosunkach z osobami trzecimi).

Artykuł 331 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) stanowi, że w odniesieniu do jednostki organizacyjnej niebędącej osobą prawną, której przepisy szczególne przyznają zdolność prawną, należy stosować odpowiednie przepisy dotyczące osób prawnych. Cechą charakterystyczną takiej jednostki jest posiadanie pewnej struktury organizacyjnej oraz organu lub podmiotu uprawnionego do jej reprezentowania na zewnątrz. O tym, czy dana jednostka organizacyjna posiada odrębny majątek, zdolność prawną i procesową oraz czy odpowiada własnym majątkiem za zobowiązania, decydują szczegółowe przepisy prawne.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, komitet wyborczy partii politycznej, jako jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

W świetle ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych obowiązek złożenia deklaracji podatkowej CIT-8 został nałożony na podatników przepisem art. 27 ust. 1, zgodnie z którym Podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a i przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą należnych zaliczek za okres od początku roku.

A zatem odnosząc powyższe do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego deklaracje podatkowe w zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych składa odrębnie partia polityczna i odrębnie komitet wyborczy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl