IPPB5/423-1/13-2/MW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 marca 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-1/13-2/MW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 31 grudnia 2012 r. (data wpływu 3 stycznia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi na nabycie nowych technologii - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 stycznia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi na nabycie nowych technologii.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka jest podmiotem należącym do międzynarodowej grupy kapitałowej, na czele której stoi K. Działalność Spółki koncentruje się na dystrybucji na terytorium Polski samochodów oraz zarządzaniu siecią dealerską i serwisową ww. samochodów. W toku wykonywanej działalności gospodarczej Spółka wykorzystuje wysokospecjalistyczne oprogramowanie wspomagające różne obszary działalności. W związku z faktem, iż na przestrzeni lat niektóre z wykorzystywanych przez Spółkę aplikacji stały się niewystarczające z punktu widzenia potrzeb Spółki, związanych z rozwojem działalności Spółki oraz zmieniającymi się wymaganiami biznesowymi, Spółka zdecydowała się na zakup i wdrożenie nowego oprogramowania.

W kwietniu 2012 r. w Spółce zakończono proces wdrożenia systemu (dalej: "X."), będącego systemem klasy ERP (ang. Enterprise Resource Planning - Planowanie Zasobów Przedsiębiorstwa), służącym do zintegrowanego zarządzania prowadzoną działalnością gospodarczą.

Przed wdrożeniem X. Spółka korzystała z dwóch oddzielnych systemów:

* G. (G), który był autorskim systemem do obsługi procesów zakupu i sprzedaży samochodów,

* ASW, który był systemem finansowo - księgowym wdrożonym przez firmę zewnętrzną.

Zakończenie procesu wdrożenia X. w Spółce nastąpiło w kwietniu 2012 r. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Spółka zaimplementowała i wykorzystuje następujące obszary funkcjonalne X.:

* Sprzedaż i dystrybucja (Sales and distribution),

* Zachęty sprzedażowe (Incentives),

* Portal dealerski (Dealer portal),

* Finanse,

* Środki trwałe,

* Kontroling,

* Przepływ dokumentów (Work flow),

* Zarządzanie budżetem (Fund management).

W związku z implementacją systemu X., Spółka poniosła wydatki na nabycie oprogramowania (licencji) oraz wydatki związane z jego wdrożeniem. Powyższe wydatki złożyły się na wartość początkową wartości niematerialnej i prawnej wprowadzonej przez Spółkę do ewidencji w kwietniu 2012 r.

W 2012 r. Spółka zwróciła się do Wydziału Matematyki i Informatyki Uniwersytetu, będącego niezależną od Spółki jednostką naukową (dalej: "JN") w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615, dalej: "UZFN"), z prośbą o sporządzenie ekspertyzy w odniesieniu do możliwości uznania systemu X. jako "nowej technologii" w rozumieniu art. 18b ust. 2 ustawy o CIT.

W sporządzonej przez JN opinii (dalej: "Opinia"), stwierdzono że:

* system X. wraz z wdrożeniem jest nowym produktem, znanym w świecie od września 2010 r., co oznacza, że na moment wdrożenia nie był stosowany na świecie przez okres dłuższy niż 5 lat i zgodnie z definicjami stosowanymi w Unii Europejskiej oraz w Rzeczypospolitej Polskiej był w momencie wdrożenia technologią informacyjną i komunikacyjną o innowacyjnym charakterze,

* system X. wraz z wdrożeniem:

o stanowi wartość niematerialną i prawną,

o umożliwia świadczenie udoskonalonych usług,

o stanowi technologię znaną i stosowaną w świecie od września 2010 r., czyli technologię, która w momencie wdrożenia nie była stosowana w świecie przez okres dłuższy niż 5 lat, co oznacza spełnienie przesłanek umożliwiających uważanie go za nową technologię w rozumieniu art. 18b ust. 2 ustawy o CIT.

Jak podkreślono w Opinii, X. jest w pełni zintegrowaną aplikacją światowej klasy spełniającą główne wymagania biznesowe średnich oraz dużych firm ze wszystkich branż i sektorów rynku. Ułatwia firmom prowadzenie operacji finansowych, zarządzanie kadrami, realizację zadań związanych z zaopatrzeniem i logistyką, projektowanie i wytwarzanie produktów, a także sprzedaż i serwisowanie. Wszystkie te działania wspiera poprzez funkcjonalność wykonywania analiz, usług korporacyjnych oraz świadczenia usług użytkownikom końcowym. Zastosowanie X. nie tylko zwiększa efektywność działań w organizacji, ale również umożliwia objęcie kompleksowymi procesami biznesowymi jej klientów, partnerów i dostawców.

Cechą charakterystyczną X. jako systemu ERP jest jego modularna budowa. Składa się on z kilku skorelowanych ze sobą części. Każda z nich jest wykorzystywana do wspomagania innego procesu gospodarczego zachodzącego w organizacji. Wszelkie procesy, które zachodzą w obrębie przedsiębiorstwa, wywołują automatyczne zmiany w powiązanych ze sobą modułach. Elastyczność systemu umożliwia uaktualnianie go o nowe rozwiązania i wymogi prawno-księgowe.

X jest bardzo złożonym i kompleksowym systemem komputerowym wspomagającym zarządzanie przedsiębiorstwem, poprzez połączenie zachodzących w nim procesów oraz zdarzeń gospodarczych. Oprogramowanie umożliwia integrację poszczególnych procesów w Spółce oraz jej jednostkach zależnych.

W Opinii stwierdzono, iż wdrożenie X. pozwoliło Spółce na zintegrowanie i zcentralizowanie wewnętrznych procesów biznesowych Spółki oraz skuteczne wspomaganie procesów zarządzania na szczeblu strategicznym i operacyjnym. Wdrożenie X. dało m.in. korzyści w postaci zharmonizowania procesów w Spółce, większą przejrzystość działania poprzez pełną informację o Spółce, wydajniejszy podział zadań i lepsze prognozowanie biznesowe. W rezultacie, X. umożliwił Spółce ekspresowe reagowanie na aktualne zapotrzebowanie rynku. Wprowadzone do X. dane są natychmiast gotowe i łatwe do obróbki na potrzeby raportowania zewnętrznego i wewnętrznego, a dokumenty i raporty generowane są automatycznie. System X. zapewnił także jedną wspólną bazę danych, co znacznie ułatwiło wprowadzanie, gromadzenie i przechowywanie danych. Usprawniony został także obieg dokumentów w Spółce, zarówno dokumentów wewnętrznych, jak i dokumentów wymienianych pomiędzy Spółką a jej kontrahentami. Dzięki temu Spółka zyskała także dynamiczną kontrolę nad procesami zachodzącymi w Spółce.

W ramach poszczególnych wdrożonych w Spółce obszarów funkcjonalności, wymienić można następujące przykładowe korzyści.

Sprzedaż i dystrybucja (Sales and distribution)

Dzięki wdrożeniu modułu X. możliwe było uzyskanie następujących korzyści biznesowych w zakresie sprzedaży i dystrybucji:

* możliwość wystawiania faktur korygujących wartościowych zgodnych z polskimi przepisami (funkcja stworzona specjalnie na potrzeby Spółki),

* automatyczne wystawianie faktur sprzedaży, natychmiast po dostawie samochodów,

* dostosowany raport należności na potrzeby Spółki z dodatkową informacją odnośnie daty uruchomienia gwarancji, nr VIN samochodu, nr rejestracyjnego, kodu sprzedaży,

* bieżący podgląd na dostępność limitu finansowego przy realizacji zamówienia sprzedaży (osobny limit na auta nowe oraz auta demonstracyjne),

* automatyczne generowanie listy samochodów gotowych do zlecenia transportu,

* wymiana danych z centrum dystrybucji (firma C) - data wejścia i wyjścia na warsztat, data opuszczenia składu, data dostawy do dealera kilka razy w ciągu dnia,

* funkcja skracania terminu płatności i automatyczne wystawianie not korygujących oraz przesyłanie ich do dealerów w postaci elektronicznej przy pomocy Dealer,

* możliwość personalizacji ustawień według potrzeb danego użytkownika,

* elektroniczna wymiana danych z ogólnego serwera fabryki dotyczących faktur zakupu i pełnej specyfikacji samochodu,

* uzyskiwanie rejestrów akcyzowych w celu sporządzenia deklaracji AKC-U według daty nabycia (funkcja dostosowana specjalnie na potrzeby Spółki),

* ustawiona blokada na wystawianie faktury sprzedaży w przypadku, kiedy akcyza nie jest zapłacona,

* szybki dostęp do informacji dotyczących wysokości akcyzy dla danego samochodu (informacja przekazywana dla potrzeb urzędu celnego),

* automatyczne generowanie listy samochodów gotowych do oclenia, transfer danych wraz z kalkulacją należności celno-podatkowych pomiędzy Spółką a działem celnym centrum dystrybucji (firma C.),

* kontrola kosztów logistycznych na poziomie nr VIN za pomocą automatycznej weryfikacji danych systemowych z otrzymanymi plikami z firmy C (funkcja stworzona specjalnie na potrzeby Spółki),

* usprawnienie całego procesu wprowadzania samochodów do ewidencji magazynowej - poszczególne procesy przebiegają automatycznie na podstawie transferowanych danych z centrum logistycznego (np. data dostawy do portu, data dostawy na skład, data wejścia na warsztat, data zlecenia transportu, data wyjazdu, data dostawy do dealera).

Zachęty sprzedażowe (Incentives)

Moduł Incentives został specjalnie dostosowany na potrzeby kalkulacji dodatkowych upustów i premii za realizację ilościową i jakościową sprzedaży. Dzięki niemu Spółka ma możliwość wystawiania korekt wartościowych w sposób automatyczny na podstawie zdefiniowanych parametrów.

Dzięki wdrożeniu ww. modułu możliwe było uzyskanie następujących korzyści biznesowych w zakresie sprzedaży i dystrybucji:

* skrócenie czasu potrzebnego na wygenerowanie korekt wynikających z przyznanych promocji,

* przejrzyste raporty umożliwiające analizę przyznanych rabatów według różnych kryteriów,

* większa elastyczność w definiowaniu typów promocji zależnie od wybranych kryteriów np. rok produkcji, rok modelowy, model, pojemność silnika, rodzaj skrzyni biegów, kolor zewnętrzny, typ nadwozia, data fakturowania, data zamówienia, typ sprzedaży (detal, mała flota, duża flota), data rejestracji, dealer, region sprzedaży lub wybrana lista unikalnych nr VIN,

* system umożliwia kalkulację procentowego wykonania wyznaczonych celów ilościowych dla dealerów według zdefiniowanych kryteriów.

Portal dealerski (Dealer portal)

Portal dealerski jest specjalnym modułem dla autoryzowanych dealerów Spółki, za pomocą którego można realizować i śledzić cały proces zamówień samochodów Spółki.

Dzięki wdrożeniu ww. modułu możliwe było uzyskanie następujących korzyści biznesowych w zakresie sprzedaży i dystrybucji:

* większa przejrzystość informacji dla dealera odnośnie dostępności samochodów Spółki-podział na samochody zamówione do produkcji, w tranzycie, dostępne w kraju; możliwość wysłania zapytania do działu produktu o stworzenie nowej specyfikacji,

* system zarządza zapasami samochodów u dealerów, które potencjalnie są dostępne do sprzedaży w całej sieci; możliwość wysłania zapytania o dostępność, generowanie odpowiedzi oraz dokumentów towarzyszących,

* kody N2, NC (stock, ekspozycja) - możliwość sterowania przez dealera statusu do podglądu dla innych dealerów,

* śledzenie statusu zamówienia - złożone, alokowane, zlecone do transportu (call off) zafakturowane,

* udostępnienie dealerowi podglądu na jego stock samochodów, funkcja zamawiania karty pojazdu i uruchomienia gwarancji poprzez wprowadzenie danych o użytkowniku; elektroniczny transfer danych w czasie rzeczywistym do centralnego systemu gwarancyjnego K - G,

* szybki dostęp do wszelkich informacji na podstawie danego numeru VIN,

* łatwy dostęp do aktualnych promocji z opcją zaznaczenia okresu obowiązywania,

* dostęp do faktur elektronicznych i not korygujących,

* możliwość wyboru promocji przez dealera z puli dostępnych dla danego zamówienia.

Finanse Dzięki wdrożeniu ww. modułu możliwe było uzyskanie następujących korzyści biznesowych w zakresie zarządzania finansami Spółki:

* X. jest systemem zintegrowanym - dane ze sprzedaży i innych modułów dostępne są w czasie rzeczywistym i nie muszą być przetwarzane przez dodatkowe programy (np. faktury sprzedaży jednocześnie pojawiają się w module sprzedaży i module finansowym),

* faktury sprzedaży są zapisywane w postaci elektronicznej i dostępne dla dealerów przez moduł Dealer portal w momencie ich wystawienia (dzięki powyższemu Spółka nie musi dodatkowo śledzić potwierdzeń przyjęcia i zaksięgowania korekt przez dealerów),

* X. umożliwia transfer danych bezpośrednio do plików Excel,

* X. umożliwia wprowadzenie oddzielnej daty mającej na celu prawidłowe rozpoznanie obowiązku podatkowego w podatku VAT - data ta może być zmieniana (np. po otrzymaniu zapłaty za faktury podmiotu mającego status małego podatnika), co zdecydowanie ułatwia sporządzenie deklaracji VAT,

* dowolne zdefiniowanie kodów VAT na potrzeby sporządzania deklaracji,

* automatyczna kontrola kalkulacji podatku VAT w zależności od stawki i wykazanie nieprawidłowych pozycji w rejestrze VAT,

* mass hosting - funkcja, dzięki której możliwe jest księgowanie dużej ilości danych bezpośrednio z plików Excel,

* bardziej elastyczne raporty, możliwość skonfigurowania raportu według własnych potrzeb i zapisania wzoru raportu, dostępne funkcje dowolnego filtrowania, podsumowań,

* kalkulowanie należności celnych i podatkowych przy imporcie i ich automatyczna kontrola przy transferze danych z agencji celnej,

* automatyczne naliczanie różnic kursowych z wyceny bilansowej dla należności i zobowiązań w walucie obcej,

* funkcja reversal - automatyczne wyksięgowywanie danych dokumentów (storno),

* wiekowanie należności i zobowiązań,

* raport należności na dany dzień roku z dodatkową informacją o dacie rozliczenia danej pozycji,

* możliwość dostosowania ustawień systemu na potrzeby sprawozdawczości do NBP, GUS, itp.,

* możliwość zmiany opisu, terminu płatności i innych dodatkowych informacji nawet po zaksięgowaniu danego dokumentu,

* możliwość uzyskania danych księgowych dla poszczególnych numerów identyfikacyjnych VIN, które zostały bezpośrednio skopiowane z plików zewnętrznych,

* możliwość tworzenia deklaracji INTRASTAT w odniesieniu do zakupionych samochodów,

* automatyczne księgowanie VAT wynikającego z nabyć wewnątrzwspólnotowych (samochody i części zamienne),

* X. ułatwia sporządzanie rocznych deklaracji CIT, dzięki możliwości zamieszczenia informacji w dedykowanym polu (reference key 2) i wskazanie, które koszty lub przychody nie powinny być uwzględniane przy obliczaniu podatku dochodowego.

Środki trwałe

Dzięki wdrożeniu ww. modułu możliwe było uzyskanie następujących korzyści biznesowych w zakresie zarządzania środkami trwałymi Spółki:

* automatyczne księgowanie amortyzacji dla poszczególnych środków trwałych,

* dostęp do raportów dotyczących planowanych odpisów amortyzacyjnych, wartości nabycia, wartości księgowych po umorzeniu, lokalizacji i osób odpowiedzialnych za powierzone środki trwałe,

* automatyczne księgowanie odpisów amortyzacyjnych, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodów,

* automatyczne księgowania przy zbyciu środków trwałych (likwidacja, sprzedaż),

* możliwość kreowania zróżnicowanych raportów statystycznych (np. nakłady na nowe czy używane środki trwałe).

Kontroling Moduł Kontroling został stworzony na potrzeby sprawozdawczości finansowej. Jest w pełni dostosowany do wymogów grupy K, umożliwia porównanie wyników finansowych z biznes planem oraz prezentuje koszty i przychody w podziale na każdy model.

Przepływ dokumentów (Work flow)

Moduł umożliwia automatyczny przepływ dokumentów np. faktury, zamówienia, oferty, umowy w postaci załączonych plików (excel, word, pdf, txt) ze zdefiniowaną ścieżką akceptacji w poszczególnych departamentach oraz powiadomieniem drogą e-mailową.

Zarządzanie budżetem (Fund management)

Moduł umożliwiający kontrolę budżetów działowych na poziome planowanych lub zrealizowanych wydatków.

Powyżej wymienione cechy pozwalają na znaczące udoskonalenie świadczonych przez Spółkę usług dystrybucji na terytorium Polski samochodów marki K oraz zarządzania siecią dealerską i serwisową, które niemożliwe byłoby do osiągnięcia bez systemu X.

Spółka zaznacza, iż nie prowadziła ani nie prowadzi działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Całość wydatków związanych z nabyciem licencji na korzystanie z X. i wdrożeniem systemu, które zostały ujęte na wartości początkowej rozpoznanej wartości niematerialnej i prawnej, została przez Spółkę ujęta (zaksięgowana) w księgach rachunkowych 2011 r. oraz 2012 r. Płatności z tytułu wydatków na nabycie X. zostały dokonane w roku 2011 r. oraz 2012 r., czyli w roku poprzedzającym wprowadzenie systemu do ewidencji i w roku wprowadzenia. Spółka pragnie zaznaczyć, iż płatności dokonane w roku podatkowym poprzedzającym wprowadzenie systemu do ewidencji stanowiły przedpłaty (zaliczki) w myśl art. 18b ust. 5 ustawy o CIT.

Ponadto Spółka informuje, iż nie udzieliła ani nie zamierza udzielić jakichkolwiek praw do systemów X. innym podmiotom, a wydatki na nabycie oprogramowania (licencji) i wdrożenie systemów nie zostały i nie zostaną jej zwrócone w jakiejkolwiek formie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionym stanie faktycznym Spółka spełnia wszystkie przesłanki niezbędne do zastosowania ulgi na nabycie nowych technologii, o której mowa w art. 18b ustawy o CIT, a zatem ma prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania 50% wydatków poniesionych na nabycie licencji na oprogramowanie X. wraz z kosztami wdrożenia oprogramowania, skapitalizowanych na wartości początkowej rozpoznanej przez Spółkę w 2012 r. wartości niematerialnej i prawnej, które to prawo do odliczenia zrealizować może w odniesieniu do rozliczenia CIT za 2012 r. lub też - gdyby kwota podatku nie pozwalała na rozliczenie całości ulgi - w odniesieniu do rozliczenia za lata kolejne, zgodnie z art. 18b ust. 6 ustawy o CIT.

Stanowisko Spółki i jego uzasadnienie

W opinii Spółki, w świetle przedstawionego stanu faktycznego, Spółka spełnia wszelkie przesłanki niezbędne do zastosowania ulgi na nabycie nowych technologii, o której mowa w art. 18b ustawy o CIT i tym samym przysługuje jej prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania 50% wydatków poniesionych na nabycie licencji na oprogramowanie X. wraz z kosztami wdrożenia oprogramowania, skapitalizowanych na wartości początkowej wartości niematerialnej i prawnej rozpoznanej przez Spółkę w 2012 r.

Zgodnie z art. 18b ust. 1 ustawy o CIT, od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18 ustawy o C1T, odlicza się wydatki poniesione przez podatnika na nabycie nowych technologii.

Jednocześnie, z treści art. 18b ust. 2 ustawy o CIT wynika, iż za nowe technologie, w rozumieniu art. 18b ust. 1 ustawy o CIT, uważa się wiedzę technologiczną w postaci wartości niematerialnych i prawnych, w szczególności wyniki badań i prac rozwojowych, która umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalonych wyrobów lub usług i która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat, co potwierdza opinia niezależnej od podatnika jednostki naukowej w rozumieniu UZFN.

Zgodnie z art. 18b ust. 2a ustawy o CIT przez nabycie nowej technologii rozumie się natomiast nabycie praw do wiedzy technologicznej, o której mowa w ust. 2, w drodze umowy o ich przeniesienie lub w drodze umowy o korzystanie z tych praw.

Jak stanowi art. 18b ust. 3 ustawy o CIT, prawo do odliczeń nie przysługuje podatnikowi, jeżeli w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym prowadził działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia. Z kolei na podstawie art. 18b ust. 8 ustawy o CIT podatnik traci prawo do odliczeń związanych z nabyciem nowej technologii, jeżeli przed upływem trzech lat podatkowych licząc od końca roku podatkowego, w którym wprowadził nową technologię do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych: * udzieli w jakiejkolwiek formie lub części innym podmiotom prawa do nowej technologii (nie dotyczy to przeniesienia prawa w wyniku przekształcenia formy prawnej oraz łączenia lub podziału dotychczasowych przedsiębiorców - dokonywanych na podstawie przepisów Kodeksu spółek handlowych), albo

* zostanie ogłoszona jego upadłość obejmująca likwidację majątku, lub zostanie postawiony w stan likwidacji, albo

* otrzyma zwrot wydatków na tę technologię w jakiejkolwiek formie.

Zgodnie art. 18b ust. 4 ustawy o CIT, podstawą ustalenia wielkości odliczenia jest kwota wydatków poniesionych przez podatnika na nabycie nowej technologii, uwzględnionych w wartości początkowej, w części, w jakiej została zapłacona podmiotowi uprawnionemu w roku podatkowym, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji wartości niematerialnych i prawnych lub w roku następującym po tym roku, oraz w której nie została zwrócona podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Jednocześnie zgodnie art. 18b ust. 5 ustawy o CIT, jeżeli podatnik dokonał przedpłat (zadatków) na poczet wydatków określonych w art. 18b ust. 4 ustawy o CIT w roku poprzedzającym rok, w którym wprowadził nową technologię do ewidencji wartości niematerialnych i prawnych, uznaje się je za poniesione w roku jej wprowadzenia do tej ewidencji.

Zgodnie z art. 18b ust. 7 ustawy o CIT, odliczenie od podstawy opodatkowania CIT w związku z nabyciem nowej technologii nie może przekroczyć 50% kwoty ustalonej zgodnie z art. 18b ust. 4 i 5 ustawy o CIT.

Odliczenia dokonuje się, co do zasady, w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki, o których mowa w art. 18b ust. 4 i 5 ustawy o CIT. Jedynie w sytuacji, gdy odliczenie w tych latach nie jest możliwe (z uwagi na wystąpienie straty podatkowej lub dochodu niepozwalającego na odliczenie całości dopuszczalnej kwoty wydatków), dopuszczalne jest dokonywanie odliczeń (odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części) w zeznaniach za kolejno następujące po sobie trzy lata podatkowe licząc od końca roku, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji wartości niematerialnych i prawnych.

Mając na uwadze powyższe przepisy i biorąc pod uwagę fakt, że:

* Spółka nabyła licencję na korzystanie z oprogramowania X. oraz poniosła koszty wdrożenia przedmiotowego systemu,

* wydatki na nabycie licencji oraz wydatki na wdrożenie oprogramowania zostały skapitalizowane na wartości początkowej wartości niematerialnej i prawnej, wprowadzonej do ewidencji wartości niematerialnych i prawnych w kwietniu 2012 r.,

* wydana przez JN Opinia potwierdza, iż nabyta i wdrożona przez Spółkę aplikacja stanowi nową technologię w rozumieniu art. I8b ust. 2 ustawy o CIT,

* wobec Spółki nie zachodzi żadna z negatywnych przesłanek określonych w art. 18b ust. 3 i art. 18b ust. 8 ustawy o CIT,

* wszystkie wydatki ujęte na wartości początkowej wartości niematerialnej i prawnej zostały zapłacone w 2012 r. lub w 2011 r., to znaczy w roku wprowadzenia wartości niematerialnej i prawnej do ewidencji lub w roku poprzedzającym, w ocenie Spółki będzie ona uprawniona do odliczenia od podstawy opodatkowania CIT 50% kwoty wydatków na nabycie licencji i wdrożenie systemu X., które to wydatki zostały skapitalizowane na wartości początkowej wartości niematerialnej i prawnej rozpoznanej przez Spółkę w 2012 r.

Należy zwrócić uwagę, iż stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie w jednolitej linii interpretacyjnej organów podatkowych. Dla przykładu, wymienić można interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 9 marca 2011 r. (IBPBI/2/423-1831/10/JD), interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 12 kwietnia 2011 r. (IPPB5/423-60/11-2/AM) oraz z dnia 11 maja 2011 r. (IPPB5/423-180/11-2/AM), a także interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 16 września 2011 r. (ILPB3/423-273/11-3/MM).

Jednocześnie, zdaniem Spółki, będzie ona upoważniona do zmniejszenia podstawy opodatkowania o wydatki związane w zakupem i wdrożeniem oprogramowania X. w wartości odpowiadającej kwocie należnej sprzedającemu oprogramowanie (udzielającemu Spółce licencji), powiększonej o koszty implementacji oprogramowania, poniesione do dnia jego przekazania do używania.

Jak wynika bowiem z art. 16g ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, za wartość początkową wartości niematerialnych w razie odpłatnego nabycia uważa się cenę ich nabycia, przez którą rozumieć należy (w świetle art. 16g ust. 3 ustawy o CIT) kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania wartości niematerialnej do używania, a w szczególności - między innymi - o koszty instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych. Zatem, w opinii Spółki, będzie ona mogła zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki poniesione na nabycie nowych technologii w postaci systemu X., w wysokości sumy kosztów nabycia licencji i kosztów wdrożenia oprogramowania, poniesionych do dnia przekazania systemów do używania.

Dodatkowo, mając na uwadze art. 18b ust. 6 ustawy o CIT, Spółka pragnie wskazać, iż - w jej opinii - wydatki poniesione przez nią na nabycie nowych technologii w postaci oprogramowania X. powinny zostać odliczone w zeznaniu za rok podatkowy 2012, w którym to oprogramowanie zostało wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, lub też - gdyby kwota podatku nie pozwalała na rozliczenie całości ulgi - w zeznaniach za kolejne trzy lata podatkowe.

Na potwierdzenie swojego stanowisko Spółka pragnie przywołać interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 19 stycznia 2010 r. (sygn. IBPBI/2/423-1284/09/JD), w której organ ten wypowiedział się następująco: " (...) Wydatki poniesione przez Spółkę na nabycie licencji uwzględnione w jej wartości początkowej, w części, w jakiej zostały zapłacone, stanowią podstawę do obliczenia wielkości należnego odliczenia od podstawy opodatkowania w roku podatkowym, w którym Spółka wprowadziła wartość niematerialną i prawną do stosownej ewidencji (...). Reasumując, należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie znajdzie zastosowanie przepis art. 18b u.p.d.o.p. Tym samym, Spółce przysługuje prawo do odliczenia wydatków poniesionych na nabycie licencji, które uwzględnione zostały w wartości początkowej oraz zapłacone podmiotowi uprawnionemu w wysokości 50% tych wydatków".

Wobec powyższego, Spółka wnosi o potwierdzenie zaprezentowanego stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tym zakresie oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie należy wskazać, iż w odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji, stwierdzić należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl